Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozpowszechnianie się reformacji w Europie

W ciągu pierwszych 30 lat od wystąpienia Marcina Lutra luteranizmluteranizmluteranizm opanował północne i wschodnie tereny Rzeszy – od Bremy przez Szlezwik i Holsztyn, Brunszwik, Meklemburgię, Pomorze Zachodnie, Brandenburgię, Saksonię, aż po Śląsk. Przyjęli go także król Danii i Norwegii oraz władca Szwecji. Gustaw Waza, który poderwał Szwedów w 1521 r. do powstania przeciwko Danii, a dwa lata później został wybrany królem Szwecji (co spowodowało ostatecznie zerwanie obowiązującej od końca XIV w. unii kalmarskiejunia kalmarskaunii kalmarskiej). Musiał tak naprawdę budować państwo szwedzkie od podstaw. Do prowadzenia walk z Duńczykami potrzebne były poważne środki finansowe, dlatego też pod wpływem władcy riksdag (szwedzki parlament stanowy) zadecydował w 1527 r. o sekularyzacji majątków Kościoła; zostały one następnie wydzierżawione arystokracji; systematycznie likwidowano też klasztory. Wprawdzie przeciwko tej decyzji sprzeciwiało się wyższe duchowieństwo, ale Gustawa I Wazę popierało luterańskie przeważnie mieszczaństwo z nadbałtyckich miast. Król stopniowo wprowadzał dalsze zmiany religijne, a luteranizm ostatecznie wprowadzono w Szwecji w 1544 roku, gdy riksdag określił Szwecję jako państwo ewangelickie. Natomiast w Danii na luteranizm przechodzili przedstawiciele arystokracji, zyskiwał on także popularność na królewskim dworze. Dania i Norwegia, połączone ścisłą unią personalną, zdecydowały się wprowadzić w 1527 r. wolność wyznania dla luteran, a majątki kościelne zostały przejęte przez monarchę. Kilka lat później luteranizm został oficjalnym wyznaniem państwowym.

Z kolei kalwinizmkalwinizmkalwinizm w latach 60. XVI w. zwyciężył w Niderlandach Północnych oraz Szkocji. Znaczne wpływy reformacji zaznaczyły się również w Czechach i na Morawach, w Rzeczypospolitej, na Węgrzech, w Siedmiogrodzie, a nawet w rządzonej przez Habsburgów Austrii. Zarówno bowiem cesarz Maksymilian II, jak i jego następca Rudolf II, którzy panowali od 1564 do 1612 r., niewiele uczynili, by się tym wpływom przeciwstawić.

Powstanie Kościoła anglikańskiego

R15CzSrumVmEI1
Portret Henryka VIII Tudora autorstwa Hansa Holbeina. Henryk VIII (1491 - 1547) król Anglii i Irlandii, drugi monarcha z dynastii Tudorów. Doprowadził do rozłamu z Kościołem rzymskokatolickim oraz ustanowienia Kościoła anglikańskiego, niezależnego od papieża. Był sześciokrotnie żonaty, dwie swoje małżonki doprowadził do skazania na śmierć i egzekucji poprzez ścięcie.
Czy coś wskazuje na to, że na portrecie ukazany został król Anglii? Odpowiedź uzasadnij.
Źródło: Hans Holbein, domena publiczna.

W latach 20. XVI w. król Anglii Henryk VIII Tudor usiłował unieważnić małżeństwo łączące go z ciotką Karola V, Katarzyną Aragońską. Próby podejmowane w Rzymie nie dały rezultatu z powodu sprzeciwu cesarza. W tej sytuacji król skłonił angielski Kościół do udzielenia mu rozwodu, a parlament do uchwalenia w 1534 r. Aktu supremacyjnegoAkt supremacjiAktu supremacyjnego, mocą którego władca ustanowiony został głową Kościoła w swoim kraju. Henryk VIII nie miał sprecyzowanych poglądów religijnych, stąd aż do jego śmierci w 1547 r. doktryna anglikańskaanglikanizmanglikańska nie odbiegała zasadniczo od katolickiej, wyłączając uniezależnienie się od papiestwa i podporządkowanie Kościoła królowi oraz likwidację klasztorów i przejęcie ich majątków przez koronę. Córka Henryka VIII Maria Tudor, która objęła tron w 1553 r., usiłowała przywrócić katolicyzm, ale jej śmierć po zaledwie pięciu latach rządów i przejęcie władzy przez jej siostrę, Elżbietę I, zdecydowały o ostatecznym zerwaniu Anglii z Rzymem.

Za panowania Elżbiety, które trwało do 1603 r., w doktrynie anglikańskiej umocniły się wpływy teologii kalwińskiej, jednak nie na tyle, by angielscy kalwini, zwani purytanamipurytaniepurytanami, uznali Kościół anglikański za swój. Zatarg z Rzymem i wspierane przez Hiszpanię spiski katolickie stały się przyczyną prześladowań angielskich katolików.

Rewolucja w komunikacji społecznej

RXejPq9C51rWS1
Strona z Biblii pelplińskiej, jednego z ok. 170 wydrukowanych, a niespełna 50 zachowanych, egzemplarzy Pisma Świętego, które wyszły spod mogunckiej prasy Gutenberga. Wyjaśnij, jakie znaczenie dla rozwoju reformacji miało masowe drukowanie Biblii.
Źródło: Kpalion, licencja: CC BY-SA 4.0.

Cywilizacja średniowiecza była cywilizacją przekazu ustnego i gestu. Słowo pisane odgrywało w niej rolę marginalną, co było konsekwencją dominującego analfabetyzmu. Można przyjąć, że dopiero od XIII w. wśród duchownych powszechna stała się umiejętność czytania i pisania. Brakowało też technicznych możliwości powielania tekstów. Klasztorne skryptoria produkowały niewiele rękopisów, a ich ceny były bardzo wysokie. Pierwszą oznaką przełomu był wzrost popytu na słowo pisane w XV w., do którego przyczynili się nie tylko ludzie Kościoła, lecz także studenci. Jak się szacuje, na terenie Rzeszy w latach 1360–1369 powstało ok. 20 tys. rękopisów, podczas gdy stulecie później, w latach 1450–1459, już 170 tysięcy. Wzrost wydajności osiągnięto dzięki innowacjom w organizacji pracy kopistów, takim jak np. dyktowanie tekstu wielu skrybom naraz czy dzielenie manuskryptu na drobne części i przepisywanie ich w większej liczbie kopii. Do obniżenia kosztów książek przyczyniło się też stopniowe zastępowanie drogiego pergaminu znacznie tańszym papierem - pierwsze papiernie powstały w XII wieku.

Gutenberg i wynalazek druku

Rewolucję w dziedzinie powielania tekstów przyniosło wynalezienie druku za pomocą ruchomych czcionek. Metoda ta nie tylko zwiększyła liczbę wytwarzanych egzemplarzy książek, lecz także zmniejszyła koszty ich produkcji, bo tych samych czcionek używano wielokrotnie. Prekursorami drukarstwa byli Chińczycy, którzy już w drugiej połowie VIII w. n.e. odbijali teksty wykonane metodą drzeworytniczą, a w XI w. zastosowali do ich powielania ceramiczne czcionki. Przy chińskim systemie pisma, w którym występuje ok. 30 tys. znaków, wynalazek ów okazał się jednak niepraktyczny i został zapomniany.

Wynalazcą druku w kręgu kultury europejskiej był Jan Gutenberg. Nie był on członkiem żadnego cechu rzemieślniczego, a utrzymywał się z udzielania lekcji techniki. W 1439 r. zaangażował się w masową produkcję lusterek dla pielgrzymów, które skierowane z daleka na relikwie miały skupiać płynące od nich łaski. Być może to doświadczenie podsunęło Gutenbergowi myśl o masowym powielaniu tekstów. Pierwsze eksperymenty z drukiem przeprowadził w 1440 r. Jego najsławniejszym dziełem była Biblia, zwana 42‑wierszową (od liczby wierszy na stronie), opublikowana w 1455 r. w Moguncji. Spod prasy drukarskiej Gutenberga wychodziły także kalendarze, podręczniki gramatyki łacińskiej i drobniejsze druki.

Znaczenie druku dla rozpowszechnienia się reformacji

R1PPdmBNhwH8V
Warsztat drukarski, miniatura z XVI wieku. Ruchome czcionki odlewano z łatwo roztapialnego ołowiu, następnie składano całe strony, korygowano błędy i z użyciem farby drukarskiej odciskano na prasie. W połączeniu z użyciem papieru z miazgi drzewnej zamiast pergaminu ze zwierzęcych skór umożliwiło to tanie wytwarzanie znacznych nakładów książek i innych druków.Prześledź etapy przygotowywania książki do druku w tym warsztacie: smarowanie farbą matrycy, odbijanie stron, ich łączenie i oprawianie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wynalazek Gutenberga upowszechnił się błyskawicznie, lecz dopiero po 1470 r. rękopiśmienne kopie książek zaczęły liczebnie ustępować książkom drukowanym. Pod koniec XV w. działało już ponad tysiąc drukarni w 255 miejscowościach. Liczbę inkunabułówInkunabułyinkunabułów, czyli książek wydrukowanych przed 1501 r., szacuje się na 33 tys. tytułów w przeciętnym nakładzie 500 egzemplarzy, czyli w sumie 16,5 mln książek. Wśród nich zdecydowanie dominowały dzieła religijne, stanowiące mniej więcej połowę wszystkich druków.

Podstawowym narzędziem ewangelizacji, stosowanym przez zwolenników reformacji, stały się druki ulotne – w formie jedno kartkowej bądź broszurowej. Do 1530 r. na obszarze niemieckojęzycznym wydano 12 tys. tego rodzaju druków, z czego 20 proc. stanowiły dzieła Lutra. Do śmierci reformatora jego pisma ukazały się w lizbie 3,7 tys. edycji, dotarły do 200 tys. domów, a liczba czytelników wyniosła ok. 1 mln przy 12 mln mieszkańców całej Rzeszy.

Słownik

Akt supremacji
Akt supremacji

(ang. Act of Supremacy) akt uchwalony w 1534 r. przez parlament angielski; ustanowił zwierzchnictwo monarchy Anglii nad Kościołem

anglikanizm
anglikanizm

wyznanie powstałe w wyniku reformacji z inicjatywy króla angielskiego Henryka VIII, który został głową Kościoła; odrzucała zwierzchnictwo papieża i celibat duchownych

inkunabuły
inkunabuły

(od łac. incunabula – powijaki, kolebka; przenośnie: początek, korzenie) określenie książek wydrukowanych przed 1501 r., które wprowadzono w XVII w., kiedy zaczęto katalogować najwcześniejsze druki; ich specyficzną cechą było naśladowanie średniowiecznych manuskryptów: upodabnianie kroju czcionki do pisma ręcznego oraz zdobienie książek inicjałami i iluminacjami

kalwinizm
kalwinizm

wyznanie powstałe w wyniku reformacji z inicjatywy Jana Kalwina, głosiło predestynację, odrzucało zwierzchnictwo papieża i celibat duchownych, kładło nacisk na poznanie Pisma świętego, proste życie, pobożność i pracę

luteranizm
luteranizm

wyznanie powstałe w wyniku reformacji z inicjatywy Marcina Lutra, głoszące, że zbawienie człowieka następuje przez jego wiarę i łaskę Boga, nie przez dobre uczynki; postulowało używanie języków narodowych w liturgii, odrzucało zwierzchnictwo papieża i celibat duchownych

predestynacja
predestynacja

(łac. praedestinatio) doktryna teologiczna wyrażająca pogląd, że Bóg zaplanował wszystkie wydarzenia, włącznie z ostatecznym zbawieniem lub potępieniem duszy

purytanie
purytanie

(od łac. puritas – czystość) w XVI i XVII wieku zwolennicy purytanizmu - reformatorskiego ruchu religijno‑politycznego w Anglii; zwolennicy oczyszczenia Kościoła anglikańskiego z elementów katolickiej hierarchiczności, doktryny i liturgii, a przyjęcia w zamian zasad pierwotnego kalwinizmu. Stworzony przez nich masowy ruch społeczny propagował surowy tryb życia oraz rygorystyczną moralność.

supremacja
supremacja

(ang. supremacy, od łac. supremitas – najwyższy szczyt; chwała) zwierzchnictwo, wyższość, przewaga nad kimś lub nad czymś

unia kalmarska
unia kalmarska

unia personalna Danii, Szwecji i Norwegii zawarta w 1397 r. w Kalmarze

Słowa kluczowe

reformacja, reformacja i jej skutki, Europa późnego średniowiecza, odrodzenie w Europie

Bibliografia

Wiek XVI‑XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.

Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.