Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Eudajmonia, czyli szczęście?

Eudajmonię tłumaczy się najczęściej jako „szczęście”. Przekonanie, że szczęście – rozumiane właśnie jako eudajmonia – jest ostatecznym celem ludzkiego życia, stało się podstawą poglądu etycznego zwanego eudajmonizmem. Przedstawiciele tej koncepcji etycznej różnili się jednak między sobą tym, jak owo szczęście rozumieli. Demokryt z Abdery uważał eudajmonię za stan zadowolenia z harmonii. EpikurejczycyepikurejczycyEpikurejczycy utożsamiali ją z przyjemnością, natomiast stoicy – z cnotą. Arystoteles ze Stagiry uważał z kolei, że eudajmonię osiągnąć można, kiedy działaniem człowieka kieruje rozum.

Eudajmonizm – kierunek etyki w starożytnej Grecji

W pierwszym okresie swojego rozwoju filozofia grecka skupiała się na zagadnieniach kosmologicznych (gr. kosmos – porządek, ład wszechświata). Zadawała więc pytania: jak powstał wszechświat, w którym żyjemy oraz co jest jego zasadą? Jeśli u niektórych filozofów przyrody pojawiały się refleksje etyczne (jak np. u Heraklita z Efezu), to zawsze w kontekście zasadniczej problematyki kosmologicznej skupionej na poznaniu physis, czyli przyrody, rozumianej jako całość otaczającej człowieka rzeczywistości.

R1OllbyJXr38N
Filozofia przyrody Heraklita z Efezu opierała się na przeciwieństwach, które znajdują się w stanie nieustannej wojny. Heraklit przenosił ten sposób myślenia do etyki, głosząc konieczność istnienia przeciwieństw – dobra i zła, moralności mędrca i moralności tłumu itp.
Źródło: Marcobeltrametti, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W V w. p.n.e., za sprawą sofistów oraz nauczającego w Atenach Sokratesa (469–399 r. p.n.e.), w problematyce filozoficznej zaszła istotna zmiana. Z przyrody przeniosła ona swoje zainteresowanie na cnotęcnotacnotę (gr. areté). Sokrates głosił, że zamiast poznawać otaczające nas rzeczy, należy przede wszystkim dążyć do poznania samego siebie.

RzeflbXevk22d
Aforyzm „poznaj samego siebie” (gr. gnōthi seauton), który miał znajdować się na frontonie słynnej wyroczni Apollina w Delfach, był również dewizą Sokratesa.
Źródło: Edward Knapczyk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zmianie uległ w ten sposób nie tylko przedmiot filozofii – stała się nim moralność, lecz również jej charakter, miała ona być bowiem w zamyśle Sokratesa dyscypliną praktyczną. Poznanie natury dobra miało, według niego, sens o tyle, o ile łączyło się z troską o duszę, czyli prowadziło do właściwego, etycznego zachowania.
W tym samym czasie, co Sokrates, lecz w innej części Grecji swoją filozoficzną działalność prowadził Demokryt z Abdery (460–370 r. p.n.e.). Inaczej niż Sokrates, kontynuował on tradycyjne dociekania kosmologiczne i to właśnie z nimi się dzisiaj kojarzy. Demokryt był mianowicie przedstawicielem atomizmuatomizmatomizmu – koncepcji, zgodnie z którą materia, czyli wszystko, co istnieje, zbudowana jest z niepodzielnych, znajdujących się w ruchu cząstek: atomów (gr. atomos – niepodzielny).

RFvOZxpOBGD73
Według Demokryta realnie istnieje tylko próżnia i atomy, które się w niej poruszają, łącząc się w większe zespoły.
Źródło: Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Filozofia Demokryta dotyczyła jednak nie tylko przyrody, lecz również zagadnień etycznych i estetycznych. W etyce głosił, że najwyższym dobrem jest szczęście (eutymiaeutymiaeutymia). Jest to stan spokoju ducha, harmonii. Nie tylko cierpienie, ale i rozkosz mogą ów stan zakłócać. W ogóle, zdaniem Demokryta, wszelki nadmiar, do którego prowadzą namiętności, zaburza harmonię ducha. Dlatego, by można było osiągnąć stan eutymii, nad namiętnościami musi panować rozum. Umiar był, zdaniem Demokryta, kluczem do zadowolenia.
W ten sposób została sformułowana koncepcja etyczna, którą można zaliczyć do eudajmonizmu – jednego z kierunków etyki greckiej.

Wybrane kierunki etyki greckiej:

Eudajmonizm

Intelektualizm etyczny

Platonizm

Demokryt, Arystoteles, epikureizm, stoicyzm

Sokrates

Platon

Wskazuje eudajmonię (szczęście, zadowolenie) jako najwyższy, ostateczny cel, do którego dąży człowiek.

Utożsamia cnotę z wiedzą.

Wyprowadza hierarchię wartości moralnych z Platońskiej koncepcji idei.

Eudajmonia według Arystotelesa

Kolejnym przedstawicielem etyki eudajmonistycznej jest Arystoteles. On również za właściwy człowiekowi cel uznaje szczęście. By wyjaśnić, jak rozumiał to stwierdzenie, musimy odwołać się do jego metafizyki.

RSqfRqyOHMEgR1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: FilozofiaElementy należące do kategorii FilozofiaNazwa kategorii: Filozofia teoretycznaElementy należące do kategorii Filozofia teoretycznaNazwa kategorii: FizykaNazwa kategorii: MatematykaNazwa kategorii: MetafizykaKoniec elementów należących do kategorii Filozofia teoretycznaNazwa kategorii: Filozofia praktyczna Elementy należące do kategorii Filozofia praktyczna Nazwa kategorii: PolitykaNazwa kategorii: EtykaKoniec elementów należących do kategorii Filozofia praktyczna Nazwa kategorii: Nauki pojetyczne Elementy należące do kategorii Nauki pojetyczne Nazwa kategorii: PoetykaNazwa kategorii: Sztuki piękneNazwa kategorii: Wiedza technicznaKoniec elementów należących do kategorii Nauki pojetyczne Koniec elementów należących do kategorii Filozofia
Arystoteles oddzielał od siebie filozofię praktyczną, związaną z działaniem, której częścią była etyka, od filozofii teoretycznej. Jednakże są one ze sobą związane – eudajmonia jest u Arystotelesa kategorią metafizyczną.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Arystoteles głosił mianowicie dynamiczną koncepcję bytu, zgodnie z którą „być” to tyle, co „stawać się”. Byt urzeczywistnia się, czyli przechodzi od potencjipotencjapotencji do aktuaktaktu. Ów proces zmiany nie jest jednak przypadkowy. Każdy byt posiada bowiem właściwy sobie cel (finalizmfinalizmfinalizm). By stać się sobą, byt dąży do celu, który leży w jego naturze.

Nie inaczej jest w przypadku bytu, jakim jest człowiek. Według Arystotelesa w naturze człowieka leży rozumność. Jak przełożyć to metafizyczne założenie na sferę etyki, czyli działania? Działanie etyczne, czyli takie, które dąży do właściwego człowiekowi celu, to działanie zgodne z rozumem. Ów cel – eudajmonia – nie jest jednak po prostu uczuciem zadowolenia. To raczej stan pojawiający się wtedy, gdy człowiek działa zgodnie ze swoją rozumną naturą.

W codziennych sytuacjach człowiek może dać się ponieść skrajnościom, nie jest to jednak bynajmniej działanie rozumne. Cnota etyczna to w każdej sytuacji taka postawa, która odrzuca skrajności i zachowuje środek – czyli to, co pomiędzy nimi.

R1KPoyngwblGN
Czym jest odwaga? Czy odważny człowiek reaguje na przestępstwa tak, jak Batman lub inni superbohaterowie? Przeciętny człowiek nie ma raczej ani środków, ani umiejętności, by stawić samodzielnie czoła groźnym przestępcom. Według Arystotelesa takie działanie nie byłoby przykładem odwagi, lecz zuchwalstwa. Oczywiście nie chodzi o to, by odwracać wzrok i chować głowę w piasek – to byłoby tchórzostwo. Powinniśmy więc zachować środek – np. wezwać lub zorganizować pomoc. W tym sensie cnota etyczna, o której mówimy – odwaga – to postawa zachowująca środek między dwiema skrajnościami: zuchwalstwem i tchórzostwem. Zdjęcie przedstawia mural w Walencji (Hiszpania).
Źródło: Raül Utrera, Wikimedia

Eudajmonia według stoików

Stoicyzm był szkołą filozoficzną założoną w starożytnej Grecji w IV w. p.n.e., lecz funkcjonowała również w Cesarstwie Rzymskim – aż do ok. III w. n.e.

RBrBfQ3mFjiuV
Przedstawicielem stoicyzmu był m.in. Marek Aureliusz, cesarz rzymski w latach 161–180 i autor Rozważań.
Źródło: Luis García, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

StoicystoicyStoicy byli eudajmonistami, samą eudajmonię rozumieli jednak na swój sposób – jako cnotę. Mówiąc inaczej, do szczęścia nie potrzeba nic innego niż cnota. Samo posiadanie cnoty czyni człowieka szczęśliwym.

Cnotę można posiadać lub nie. Pomiędzy tymi dwoma stanami – człowiekiem dobrym, który posiada cnotę, oraz złym, który cnoty nie posiada – nie ma stanów pośrednich. Z powodu tego rygoryzmu, etyka stoików bywa nazywana perfekcjonizmem lub moralizmem. Istnieją tylko cnota i zło, natomiast wszystkie inne rzeczy (majątek, uroda, przyjemności, itp.) są obojętne. I taki też powinien być stosunek człowieka do wszystkiego, co cnotą nie jest. Człowiek powinien mianowicie uniezależnić się od wszelkich okoliczności zewnętrznych, ponieważ nie ma na nie wpływu, oraz zachować obojętność wobec otaczających go rzeczy.

RqxNFkWW53T7c1
Stoicy głosili obojętność wobec dóbr życiowych. Nie byli jednak w tym poglądzie radykałami. Rzeczy dzielą się według nich na godne wyboru, jak np. postępy w wiedzy, sprawność cielesna lub umiarkowana majętność, oraz godne odrzucenia, jak np. zachłanne gromadzenie majątku. Na zdjęciu Dyskobol Myrona, rzeźba przedstawiająca grecki ideał piękna.
Źródło: Livioandronico2013, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Właśnie taka postawa charakteryzowała – według stoików – mędrca, który łączy w swojej postawie mądrość (rozum), cnotę, a co za tym idzie – szczęście. Ten etyczny ideał łączył się z poglądami kosmologicznymi stoików.
Uważali oni, że rzeczywistość jest rozumna, boska (panteizmpanteizmpanteizm) i harmonijna (finalizmfinalizmfinalizm). Całą rzeczywistość przenika rozum, który wprowadza harmonię w naturze. Rozum, który posiadają ludzie, nie jest czymś różnym od rozumu kosmicznego – jest jego częścią. Natura człowieka jest natomiast częścią większej, boskiej natury wszechświata. Mądrość polega na życiu zgodnie z tą boską, rozumną, harmonijną naturą rzeczywistości. Życie zgodne z naturą jest zatem życiem zgodnym z rozumem, który całą tę naturę przenika. To właśnie życie zgodne z naturą charakteryzowało mędrca, oznaczało mądrość i dawało szczęście.

Cnota jest według stoików intencją czynienia dobra i tego rodzaju postawa jest jedynym, o co warto zabiegać. Wszystkie inne rzeczy są obojętne, nie są natomiast złe. Za złe stoicy uznawali tylko to, co przeciwne rozumnej naturze – czyli afekty.

R13zdwv5zabFZ1
Stoicy wyróżniali cztery główne afekty, czyli, mówiąc inaczej, namiętności: zawiść, pożądliwość, smutek i obawę.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Uznawali je za bezrozumne przejawy życia duchowego. Były one o tyle problematyczne, że silniejsze od rozumu – potrafiły niejako przejąć kontrolę nad zachowaniem człowieka. By posiadać cnotę, człowiek musi natomiast całkowicie wyzbyć się afektów – nie mogą mieć one żadnego wpływu na jego życie. Stan doskonałej niewrażliwości na afekty oraz obojętności wobec rzeczy, na które nie ma się wpływu, nazywali stoicy apatią (gr. apatheia – niewrażliwość). Szczęście, czyli posiadanie cnoty, uzależnione było zatem według etyki stoickiej zasadniczo od dwóch kwestii – obojętności wobec dóbr życiowych oraz niewrażliwości na afekty.

Epikurejczycy: szczęście, czyli przyjemność

Epikur (341–270 r. p.n.e.), założyciel szkoły filozoficznej, która wzięła nazwę od jego imienia, w zgodzie z głoszonym przez siebie hedonizmemhedonizmhedonizmem, utożsamił szczęście z przyjemnością. Nie uważał jednak, by najszczęśliwszy był ten, kto spędza życie na oddawaniu się kolejnym przyjemnościom. Przeciwnie – uważał, że najszczęśliwszy jest ten, kto ma najmniej potrzeb. Dlaczego? Otóż, według Epikura, do szczęścia wystarczy brak cierpień. Najbardziej naturalnym stanem człowieka jest doświadczenie radości życia. Nawet gdyby człowiek nie doświadczył żadnej innej przyjemności i nie zaznał żadnych cierpień, samo życie uczyni go szczęśliwym, ponieważ żyć jest przyjemnie.

Oprócz tej najbardziej podstawowej przyjemności życia, istnieją również przyjemności będące skutkiem zaspokajania potrzeb. Są to zarówno przyjemności cielesne, jak i duchowe, np. jedzenie lub nauka. Epikur wyraźnie oddzielał od siebie radość życia od innych przyjemności, które wymagają zaistnienia pozytywnej (czyli dodatkowej, nie wynikającej z samego życia) przyczyny. Doświadczający radości życia człowiek jest całkowicie wolny od cierpienia – w tej bowiem chwili nie ma żadnych potrzeb. Potrzeba, gdy już się pojawi, może zostać zaspokojona (i wtedy daje przyjemność) lub nie – i w takim wypadku przynosi cierpienie.

Istnieją trzy środki do osiągnięcia tak rozumianej eudajmonii, czyli radości życia, przyjemności zaspokojenia potrzeb i braku cierpienia. Pierwszą z nich jest cnota, drugą przyjaźń, a trzecią rozum. Tylko życie moralne może być szczęśliwe. Tylko życie wśród przyjaciół zapewnia spokój i bezpieczeństwo. Tylko rozum leczy ludzi przed lękami, które unieszczęśliwiają człowieka i skazują go na cierpienie.

R13xUF7M1elnJ
Jednym z podstawowych lęków, które prowadzą do cierpienia, jest lęk przed śmiercią. Epikur dowodził jednak, że śmierci nie należy się obawiać. Uzasadniał to swoimi poglądami na przyrodę – nawiązującym do Demokryta materializmem i atomizmem. Skoro składamy się z atomów, to w momencie śmierci po prostu rozpadamy się i przestajemy istnieć. A więc dopóki żyjemy, śmierć nas nie dotyczy, gdy zaś pojawia się śmierć, nas już nie ma.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Słownik

akt
akt

(łac. actus – czyn, działanie; od ago, agere – czynić, działać, robić) u Arystotelesa: element bytu, który jest różny od potencji; pełne urzeczywistnienie potencjalności bytu

atomizm
atomizm

(gr. atomos – niepodzielny) teoria budowy materii, zgodnie z którą składa się ona z niepodzielnych cząstek występujących w przyrodzie w nieskończonej ilości; za twórcę atomizmu uważany jest Leucyp, rozwinął go Demokryt

cnota
cnota

(gr. areté) jedno z podstawowych pojęć etycznych; jest to cecha lub zespół cech charakteryzujących jednostkę, które wyznaczają ideał moralny lub wzór doskonałości osobistej; sama treść pojęcia cnoty różni się w zależności od szkoły filozoficznej, np. przez Sokratesa jako wiedza, przez stoików jako intencja czynienia dobra; kierunki etyczne uznające cnotę za najwyższe dobro nazywane są etyką cnót lub eudajmonistyczną

epikurejczycy
epikurejczycy

uczniowie ze szkoły Epikura lub zwolennicy epikureizmu; za cel życia uznawali indywidualne szczęście (eudajmonizm), a filozofię postrzegali jako środek do jego osiągnięcia; epikureizm jest często interpretowany jako odmiana hedonizmu

eutymia
eutymia

(gr. eutymia – radość, pogodny nastrój) u Demokryta z Abdery radość i spokój duszy jako warunek szczęścia

finalizm
finalizm

(łac. finis – koniec, cel) stanowisko w filozofii przyrody i metafizyce, które głosi, że wszystko, co istnieje, dąży do realizacji jakiegoś ostatecznego celu; całość bytu zorganizowana jest ze względu na cel, w rzeczywistości panują porządek i harmonia

hedonizm
hedonizm

(gr. hedone – rozkosz) nazwa doktryn etycznych, które uznają przyjemność za najwyższe dobro, cel życia człowieka lub motyw jego postępowania; wyróżnia się hedonizm skrajny (cyrenaicy) oraz hedonizm umiarkowany (np. Epikur), który wpłynął na utylitaryzm (współczesne stanowisko etyczne) oraz konsekwencjalizm (stanowisko w dyskusji o kryterium oceny czynu, które upatruje go w skutkach czynu)

panteizm
panteizm

(gr. pan – wszystko; theos – bóg) stanowisko filozoficzne, które utożsamia świat z Bogiem – Bóg przenika świat, rzeczywistość ma boską naturę

potencja
potencja

(łac. potentia – możność, siła) u Arystotelesa: element bytu, który odpowiada za jego nieokreśloność i podlega określeniu przez akt

stoicy
stoicy

grecka szkoła filozoficzna, założona pod koniec IV w. p.n.e. przez Zenona z Kition; w fizyce stoicy głosili materializm, w etyce – eudajmonizm oraz konieczność obojętności wobec zmiennych okoliczności życiowych; zajmowali się również logiką