Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sposób uprawiania filozofii

Filozofia współczesna wyróżnia się na tle epok minionych tym, że do tradycyjnego repertuaru form wypowiedzi filozoficznej, takich jak dialog, traktat, esej, dołącza cały szereg innych form. Filozofowie chętnie sięgają do literackich, a więc bardziej subiektywnych środków wyrazu, takich jak: powieść, dramat, aforyzm czy przypowieść. Spotykają się też na konferencjach filozoficznych, gdzie prezentują odczyty i dyskutują. Podczas gdy w nowożytności filozofia z salonu powoli przenosi się na uniwersytet i tam zadomawia, to współcześnie można odnotować inny proces. Filozof to już nie wyłącznie profesor akademicki – spotkać go możemy zarówno w sali wykładowej, jak i w pubie czy kawiarni, rozmowa przy kuflu z piwem czy kawie może być równie filozoficzna jak debata akademicka. Jest tak dlatego, że filozofię znowu można uprawiać wszędzie i z każdym, i na różne sposoby. Następnie filozofia współczesna coraz częściej, podejmując określone problemy, świadomie wchodzi w sojusz z innymi, wyraźnie wydzielonymi dyscyplinami wiedzy. Filozofowie, jak na przykład Richard Rorty, zatrudniani są na wydziałach filologicznych i literackich. Ciekawym przykładem są też badania nad sztuczną inteligencją – współpracują ze sobą na tym polu informatycy, psychologowie, lingwiści i filozofowie. 
Innym interesującym zjawiskiem jest popularne obecnie w wielu krajach (zwłaszcza w Niemczech i USA) poradnictwo filozoficzne. Zawodowi filozofowie, trochę na wzór współczesnych praktyk terapeutycznych, trochę inspirując się zainicjowanym przez Sokratesa rozumieniem misji filozofii, zakładają gabinety filozoficzne, zapraszając na spotkania wszystkich, którzy odczuwają potrzebę dyskusji filozoficznej czy zmierzenia się, pod okiem filozofa, z problemami egzystencjalnymi.

RKBiDOM52nZn51
Niedokończony szkic Kierkegaarda autorstwa jego kuzyna Nielsa Christiana Kierkegaarda, ok. 1840 rok
Źródło: Niels Christian Kierkegaard, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Søren Kierkegaard (1813–1855) – duński filozof, teolog, literat, uważany często za pierwszego współczesnego filozofa egzystencjalistycznego. Urodził się i większość życia spędził w Kopenhadze. Na jego życiu piętnem odcisnęła się przede wszystkim mroczna mitologia rodzinna, a także trzy wydarzenia: zerwanie zaręczyn z Reginą Olsen, atak pisma satyrycznego „Korsarz” oraz otwarty konflikt z duńskim Kościołem protestanckim. Mroczna mitologia rodzinna związana była z wydarzeniem, które miało miejsce w dzieciństwie ojca Kierkegaarda. Pochodził on z biednej pasterskiej rodziny, której doskwierał głód. Kiedyś, gdy miał dziesięć lat, podczas wypasania owiec, zziębnięty i głodny, głośno przeklął Boga za ciężki los. Gdy w późniejszych latach jego rodzinę dotknęły nieszczęścia, uznał, że jest to kara Boża za ten grzech. 
Na atmosferę domu rodzinnego Sørena wpłynęło niewątpliwie przekonanie ojca o popełnieniu drugiego grzechu ciężkiego. 
Søren był najmłodszym z siedmiorga rodzeństwa z drugiego małżeństwa ojca. Jego matka przed ślubem była gospodynią starego Kierkegaarda. Wyszła za niego w rok po śmierci pierwszej żony, a pierwsze dziecko powiła cztery miesiące po ślubie. Czworo dzieci zmarło, nie dożywszy trzydziestu trzech lat, a więc wieku Chrystusowego. Ojciec uważał, że ten sam los spotka całe jego potomstwo. Stary Kierkegaard był członkiem bardzo pietystycznegopietyzmpietystycznego odłamu braci morawskich1braci morawskich i wychowywał dzieci w duchu ascetycznej, surowej religijności. Kiedy Søren miał dziesięć lat, ojciec zabrał go na cmentarz, gdzie kazał mu przysiąc, że nie porzuci wiary do końca swego życia.  
Te wydarzenia wywarły olbrzymi wpływ na całą twórczość Kierkegaarda.

1
RjhtaOtW5vMV41
Regina Olsen
Źródło: Emil Bærentzen, Wikimedia Commons, Muzeum Kopenhagi, domena publiczna.

Idąc za wskazaniami ojca, w roku 1830 Søren rozpoczął studia teologiczne. Po śmierci rodzeństwa (1833–1834) przeżył poważny kryzys, porzucił studia i rozpoczął hulaszczy tryb życia. Około roku 1836 podporządkował swoje życie surowym zasadom moralnym, co poskutkowało przełomem etycznym w jego filozofii. Kres temu położyła dopiero niespodziewana śmierć ojca w 1838 r. Kierkegaard zinterpretował ten fakt jako dowód miłości ojca do siebie: On odszedł nie ode mnie, ale dla mnie, żeby – jeśli to możliwe – jeszcze coś ze mnie wyrosło. Søren wrócił na studia teologiczne, które ukończył w roku 1840. W tym czasie poznał osiemnastoletnią Reginę Olsen. Zakochali się w sobie, a następnie zaręczyli. Kierkegaard po roku zerwał zaręczyny, mając w pamięci ciążącą na nim klątwę. 
To zdarzenie, a także skomplikowany stosunek do ojca stały się motywami powracającymi w jego twórczości. O zerwaniu z Reginą pisał w Dzienniku:

Søren Kierkegaard Dziennik

Gdybym chciał jej wyjaśnić wszystko, musiałbym ją wtajemniczyć w okropne rzeczy, w mój stosunek do ojca, w jego melancholię, ciemną noc, która w najgłębszych tajnikach jaźni szaleje, moje błędy, moje rozkosze i występki, które w oczach Boga chyba nie są tak bardzo wołające o pomstę do nieba, bo przecież to lęk mnie popychał do tych czynów.

sor Źródło: Søren Kierkegaard, Dziennik, Warszawa 1995, s. 11.
R3MWF3FKIedIH1
Karykatura Kierkegaarda autorstwa Wilhelma Marstranda. Rysunek wykonany w 1870 r.
Źródło: Wilhelm Marstrand, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Aby uzupełnić swoje wykształcenie filozoficzne, Kierkegaard wyjechał na studia do Berlina, gdzie zgłębiał m.in. myśl Hegla i słuchał wykładów Schellinga. Szybko rozczarował się jednak filozofią akademicką i po niespełna roku powrócił do Kopenhagi. Zaczął wieść żywot niezależnego literata, utrzymując się z pieniędzy odziedziczonych po ojcu. Zamęt duchowy, w jakim się znalazł po zerwaniu z Reginą, i być może obawa przed bliską śmiercią uczyniły go bardzo płodnym – w ciągu dwóch lat wydał czternaście książek. Ich ekscentryczna tematyka przydała mu opinii dziwaka i sprawiła, że stał się bohaterem m.in. cyklu karykatur w piśmie satyrycznym „Korsarz” (krążyła nawet pogłoska, że sam sfinansował ich publikację). OstracyzmostracyzmOstracyzm nie był jednak źródłem cierpień Kierkegaarda, wręcz przeciwnie – filozof celowo prowokował odrzucenie przez duńską społeczność i chciał, na wzór Chrystusa, być męczennikiem prawdziwej wiary.

Późne lata życia Kierkegaarda to okres otwartej walki z duńskim Kościołem protestanckim, któremu zarzucał m.in., że jest na państwowym żołdzie, że nie realizuje interesów chrześcijaństwa, lecz współczesnego państwa. W imię powrotu do zasad pierwotnego chrześcijaństwa filozof publikował antykościelne artykuły i ulotki, które spotkały się z olbrzymim zainteresowaniem, ale i oburzeniem społeczeństwa duńskiego.

W październiku 1855 r. Kierkegaard dostał na ulicy ataku paraliżu i został przewieziony do szpitala. Nie odzyskał już zdrowia. Zmarł miesiąc później. 
Ostatni burzliwy akord w jego życiu miał miejsce podczas pogrzebu, który – wbrew życzeniom filozofa – miał charakter kościelny. Kuzyn Sørena, Henryk Lund, krzyczał: Trzymajcie złodziei. Chciał w ten sposób wyrazić oburzenie, że Kościół próbuje zawłaszczyć dorobek Kierkegaarda.

Do najważniejszych dzieł duńskiego filozofa zaliczamy: Albo‑albo (1843), Bojaźń i drżenie (1843), Powtórzenie (1843), Okruchy filozoficzne (1844), Pojęcie lęku (1844), Stadia na drodze życia (1845), Choroba na śmierć (1849).

Problemy i wyzwania

Kierkegaard zdecydowanie wystąpił przeciwko spekulatywnejspekulatywnyspekulatywnej filozofii swej epoki, twierdząc, że idealizmidealizmidealizmracjonalizmracjonalizmracjonalizm nie są w stanie wyjaśnić unikalnego ludzkiego doświadczenia. Stąd też filozof poszukiwał takiej formy refleksji, która ocali to, co indywidualne, i pozwoli ująć jednostkową egzystencję. Głównym obiektem jego ataków stał się Hegel, który ujmował człowieka przez pryzmat praw rządzących historią, unieważniając przez to to, co jednostkowe. Był więc ucieleśnieniem idealistycznego oderwania od egzystencji, co właśnie zwalczał duński filozof.

Søren Kierkegaard Albo-albo

Każdy człowiek ma swoją historię, która nie jest rezultatem jedynie jego własnych wolnych czynów. Natomiast działania wewnętrzne są jego własnością i będą zawsze należały do niego; ani historia, ani historia powszechna nie może jednostki ich pozbawić, one towarzyszą jej ku radości lub ku strapieniu. W tym wewnętrznym świecie panuje absolutne albo‑albo, z którym filozofia nie ma nic wspólnego.

sor1 Źródło: Søren Kierkegaard, Albo-albo, [w:] , tłum. T. Teoplitz.
Rfozw7exLOrN91
Okładka pierwszego wydania Albo-albo.
Źródło: Søren Kierkegaard, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na miejsce idealizmu Kierkegaard szukał takiej refleksji, która ocalałaby w duchowości to, co indywidualne, która pozwalałaby mówić o rozpaczy pojedynczego człowieka.

Podobnie Kierkegaard krytykował racjonalizm jako próbę ujęcia złożoności i unikalności tego, co indywidualne, w siatkę racjonalnych, ograniczonych i ogólnych kategorii pojęciowych – przez oka tej sieci wymyka się prawda o egzystencji człowieka.

Drugim ważnym wyzwaniem był dla Kierkegaarda kryzys teologii. W obliczu wywodzącej się od Kanta racjonalistycznej krytyki tradycyjnej teologii wszelka dyskusja o Bogu i wierze sprowadza się do coraz bardziej abstrakcyjnych spekulacji. Filozof odrzucił więc język tradycyjnej teologii i filozofii, a poszukiwał języka, który wyraziłby prawdziwe doświadczenie wiary.

Także kryzys wiary był przedmiotem dociekań Kierkegaarda. Współczesne zinstytucjonalizowane chrześcijaństwo w coraz większym stopniu stawało się, jego zdaniem, płaskim moralizatorstwem, z którego znika prawdziwa głębia wiary, a religia nabiera charakteru użytkowego. Filozof z Kopenhagi poszukiwał odnowy prawdziwie chrześcijańskiego życia, chciał tchnąć w chrześcijaństwo nowego ducha.

R1Z35nUMrwFMZ1
Fabryka w Ilmenau (Niemcy), około 1860 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W końcu ostatnim ważnym wyzwaniem czy punktem odniesienia były dla Kierkegaarda narodziny nowoczesnego społeczeństwa technicznego. Nowożytny empiryzmempiryzmempiryzm i realizm wypromowały naukowy obiektywizm jako nowy rodzaj wiary. Towarzyszyły temu kolejne rewolucje i masowe ruchy robotnicze. Myśl Kierkegaarda od początku i jakże proroczo, bo jeszcze w pierwszej połowie XIX w., była świadomym buntem przeciw językowi nauki i ruchom masowym. Filozof stanął w obronie tego, co nieracjonalne i skrajnie indywidualne. Kierkegaard często podkreślał nienaukowy charakter swojej filozofii. Pisząc o pojęciu lęku, jednocześnie wykazywał, jak bardzo naukowy rozum jest bezradny wobec tego zagadnienia.

Søren Kierkegaard Pojęcie lęku

Lekarz w zakładzie psychiatrycznym, który jest na tyle głupi, by uważać siebie za mądrego na całą wieczność, i że jego odrobina rozumu zabezpieczyła go w życiu przed wszelkimi szkodami, jest wprawdzie w pewnym sensie mądrzejszy od wariatów, lecz jednocześnie jest od nich głupszy i zapewne niewielu uleczy.

sor2 Źródło: Søren Kierkegaard, Pojęcie lęku, [w:] , tłum. A. Szwed.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. émpeiros — doświadczony) stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie zmysłowe

idealizm
idealizm

(łac. idealis < gr. idea — idea, wyobrażenie) kierunek filozoficzny polegający na uznawaniu ducha za czynnik pierwotny w stosunku do materii

ostracyzm
ostracyzm

(gr. ostrakimos < ostrakon — skorupka) wykluczenie z towarzystwa lub środowiska osoby, która mu się naraziła; też: atmosfera niechęci lub wrogości otaczająca taką osobę

pietyzm
pietyzm

(łac. pietas — pobożność) ruch reformistyczny w Kościele luterańskim w XVII i XVIII w., dążący do rozbudzenia uczuć religijnych

racjonalizm
racjonalizm

(łac. rationalis — rozsądny, łac. ratio — rozum) kierunek filozoficzny przyznający rozumowi główną bądź wyłączną rolę w procesie poznania

spekulatywny
spekulatywny

(łac. speculativus — badawczy) fil. oparty na myśleniu abstrakcyjnym, oderwany od rzeczywistości