Przeczytaj
E‑sport – charakterystyka
Elektroniczny sport (w skrócie e‑sporte‑sport) jest formą rywalizacji, w której zawodnicy zmagają się ze sobą w ramach rozgrywki w grze komputerowej. Rozgrywki mają najczęściej charakter drużynowy, ale zdarzają się też turnieje indywidualne.
W przypadku zawodników e‑sportowych liczą się takie cechy jak:
aspekt taktyczny (planowanie rozgrywki oraz dobór odpowiednich atrybutów – znajomość mechaniki gry);
posiadanie wiedzy na temat ekonomii gry (rozsądne dysponowanie funduszami dostępnymi w grze);
wyczucie czasu oraz refleks;
pamięć mięśniowa (automatyczne wciskanie klawiszy w określonych sytuacjach, gdy do wykonania danej czynności ważne są ułamki sekund);
umiejętności miękkie (np. radzenie sobie ze stresem lub z presją).
Nabycie wymienionych umiejętności wiąże się z latami praktyki, a ich stopień wyuczenia przekłada się na całokształt zdolności, które ma zawodnik – brak opanowania jednego elementu eliminuje go z gry na najwyższym poziomie.
Czy e‑sport można klasyfikować jako sport?
Problem jednoznacznej klasyfikacji e‑sportu stał się przedmiotem wielu debat. Zwolennicy przekonują, że sama definicja sportu jest na tyle obszerna, że zawierają się w niej również dyscypliny stricte umysłowe. Sam fakt rywalizacji pomiędzy użytkownikami oraz zaangażowania zawodników w rozwój nowych umiejętności powinny być przesłankami, aby uznać e‑sport za jedną z dyscyplin sportowych.
Przeciwnicy tej koncepcji są natomiast zdania, że sport powinien być zarezerwowany wyłącznie dla dyscyplin, które wymagają zdolności fizycznych. Temat pozostaje otwarty, wiele zależy od sposobu postrzegania e‑sportu wśród społeczeństwa – jak na razie jest on traktowany jako rozrywka, hobby, sposób spędzania wolnego czasu.
Jednym z niewielu krajów, który traktuje e‑sport jako dyscyplinę sportową są Chiny. Od 2019 r. e‑granie jest uznawane w Chinach za pełnoprawny zawód, wykonywany w celach zarobkowych, zarejestrowany przez Ministerstwo Zasobów Ludzkich i Zabezpieczeń Społecznych (CMHRSS).
Osiągnięcia Polaków na arenie międzynarodowej
Wygrana Virtus.pro podczas turnieju EMS One 2014 w Katowicach
Zwycięstwo rodzimej ekipy, podczas prestiżowego turnieju EMS One, jest uważane za historyczny moment dla polskiego e‑sportu. Formacja Virtus.pro pokonała w finale rozgrywek Ninjas in Pyjamas, zespół uznawany wówczas za jedną z najlepszych drużyn świata w grze Counter Strike: Global Offensive.
Sukces ten przyczynił się do popularyzacji e‑sportu wśród Polaków, o zwycięstwie było głośno w mediach. Wiele osób pierwszy raz zetknęło się wówczas z tzw. graniem profesjonalnym. Co więcej, klasyczne media zauważyły nowy trend, powstało wiele programów dotyczących elektronicznego sportu.
2. miejsce na Mistrzostwach Świata w grze League Of Legends
Gracz „Jankos”, występujący na pozycji dżungleradżunglera, jest dobrze znany użytkownikom MOBAMOBA League Of Legends. Polski zawodnik – ze wzglądu na swoje wybitne umiejętności gamingowe – już w wieku 18 lat wzbudził zainteresowanie wielu profesjonalnych drużyn.
Rok później podpisał kontrakt z drużyną ROCCAT, która występowała w renomowanych europejskich rozgrywkach LCS. Wraz z tym składem, na koniec wiosennych rywalizacji, osiągnął 3. lokatę.
Przełomowym momentem w dorobku Marcina Jankowskiego było zajęcie 2. miejsca podczas Mistrzostw Świata w 2019 r. Wraz z drużyną G2 Esports przegrał w finale, w starciu z chińską formacją FunPlus Phoenix.
W kluczowych momentach rozgrywek graczom kibicowało wielu Polaków, a transmisję ostatniego starcia oglądały nawet te osoby, które dotąd nie interesowały się e‑sportem.
Pierwszym Polakiem, który znalazł się w finale rozgrywek w grze League Of Legends był Maciej „Shushei” Ratuszniak, który wraz z drużyną Fnatic odniósł tryumf w 1. sezonie rywalizacji.
Najmłodszy mistrz świata Quake 4
Maciej „av3k” Krzykowski w środowisku e‑sportu znany jest jako jeden z najlepszych graczy Quake'a 4 na świecie.
Pierwszy raz w międzynarodowym turnieju wziął udział 5 marca 2006 roku. Nieco ponad rok później, 8 lipca 2007 roku, został najmłodszym mistrzem świata w grze Quake, a tym samym najmłodszym zwycięzcą turnieju Electronic Sports World Cup w Paryżu.
Zdobywając tytuły, miał 16 lat.
Polak wicemistrzem świata FIFA 12
Przez wiele lat turniej World Cyber Games był najważniejszą coroczną imprezą e‑sportową na świecie. Jego pierwsza edycja odbyła się w 2000 roku.
W roku 2012 Bartek „Bartas” Tritt został wicemistrzem świata w grze FIFA 12. W finale Polak mierzył się z obrońcą tytułu – Kaiem „Deto” Wollinem.
Zwycięstwo dawały dwa wygrane mecze. Pierwsze spotkanie zakończyło się zwycięstwem Niemca. Drugi mecz był zdecydowanie bardziej zacięty i skończył się remisem, a o wyniku zadecydowały dwie serie rzutów karnych.
Żeńska drużyna
Grupa Arcane Wave jest jedną z nielicznych damskich drużyn e‑sportowych. Powstała w 2019 roku. Wcześniej zawodniczki występowały jako Unity Female. Ich pierwszym występem był turniej ESL Sprite Mistrzostw Kobiet 2019 w CS:GO.
Oryginalny skład grupy:
Angelika „ANGIEEE” Kumorkiewicz,
Oliwia „OLIVKA” Nikolaidi,
Julia „JULKAA” Marek,
Paula „POLIN” Wasilewicz
Magdalena „MADZIX” Pranica.
Kariera w e‑sporcie?
Profesjonalny zawodnik e‑sportowy
Jest to najczęstszy wybór, na który decydują się osoby wiążące swoją przyszłość z branżą e‑sportową. Zawodowstwo wymaga dużej odporności na rywalizację, a także nieustannej pracy nad poprawą swoich umiejętności gamingowych. Gry są nieustannie aktualizowane, ich zasady mogą zmieniać się z dnia na dzień, przez co gracze aspirujący do rangi profesjonalistów muszą być na bieżąco z nowościami.
Aby zostać profesjonalnym zawodnikiem e‑sportowym ważne jest osiąganie wysokich pozycji w rankingach w danej grze. System dywizji oraz rang premiuje graczy o większych umiejętnościach – tym samym mogą oni zostać zauważeni przez drużyny z już wyrobioną marką.
Nieco trudniejszym zadaniem jest stworzenie od podstaw swojej własnej drużyny e‑sportowej. Wiąże się to ze znalezieniem graczy o podobnych predyspozycjach oraz logistycznym zbudowaniu zespołu (np. zakup sprzętu, wynajęcie pomieszczenia na tzw. gaming housegaming house, ustalenie spotkań itp.).
Trener drużyny e‑sportowej
W przypadku, kiedy nasze umiejętności nie pozwalają na profesjonalną grę, lecz czujemy się niezłymi taktykami i mamy umiejętności szkoleniowe oraz organizatorskie, możemy zaistnieć w roli trenera.
Odpowiada on za przygotowanie merytoryczne zawodników, przekazując im informacje na temat aktualnych strategii oraz analizując sam przebieg rozgrywki – dzięki temu zawodnicy mogą skupić się na rozwoju swoich zdolności manualnych.
Komentator e‑sportowy
Od czasu, gdy rozgrywki e‑sportowe zaczęły przyciągać publiczność, a liczbę osób obecnych na transmisjach live liczy się w setkach, a nawet w tysiącach obserwatorów – naturalną potrzebą była obecność komentatora e‑sportowego.
Tak jak w przypadku komentatora sportów klasycznych, od osoby na tym stanowisku wymaga się zdawania relacji z przebiegu rozgrywek, omówienia taktyki wybranej przez zespół, jak również komentowania predykcji zagrań, do których dążą zawodnicy.
Komentator e‑sportowy oprócz swojej wrodzonej charyzmy, powinien posiadać również ogromną wiedzę na temat samej gry. Jest to szczególnie ważne w przypadku bardzo skomplikowanych gier MOBA, które charakteryzują się dużą liczbą zróżnicowanych bohaterów.
Historia polskiego e‑sportu
Uzupełnij oś czasu.
Słownik
forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe
jedna z ról, którą przyjmuje gracz w wieloosobowej grze League Of Legends; polega ona głównie na wspomaganiu swoich sojuszników na trzech odrębnych liniach mapy oraz kontroli „celów drużynowych” – takich jak likwidacja potężnych stworów, za które drużyna dostaje dodatkowe złoto lub statystyki
miejsce dostosowane pod kątem profesjonalnych zawodników e‑sportowych, w którym mieszkają oraz trenują
gra będąca podgatunkiem strategicznych gier czasu rzeczywistego, z ograniczoną liczbą graczy