Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Skąd wiem, że jestem czegoś pewien?

Zacznijmy jednak od przewrotnego pytania: co to jest pewność? Co to znaczy, że jestem co do jakiejś rzeczy przekonana lub przekonany?

RrIKdsQweROb5
Jeden rodzaj pewności wynika z praw klasycznej logiki opartej na zasadzie niesprzeczności. Coś nie może jednocześnie być i nie być – to należy do podstaw naszego rozumowania. Również prawa matematyki zaliczymy do tej kategorii. Są one bowiem oparte na logice.
Źródło: domena publiczna.

Można spróbować stworzyć listę rzeczy, której jest się pewnym. Co by na niej mogło się znaleźć? Pewność, że 2 + 2 zawsze daje 4, pewność, że pada deszcz (gdy akurat kapie nam coś na nos) albo pewność polegająca na znajomości reguł jakiejś gry. Ogólnie rzecz ujmując, można zdefiniować pewność jako przekonanie o prawdziwości jakiegoś twierdzenia lub słuszności jakiegoś działania. Oczywiście nasza pewność może być zbudowana na różnych podstawach. Inaczej mówiąc: jesteśmy różnych rzeczy pewni z różnych powodów.

R10g0tnJxiFr1
Doświadczenie może być również źródłem pewności. Zbliżająca się ciemna chmura jest znakiem nadchodzącego deszczu i sygnałem, że warto wziąć ze sobą parasol.
Źródło: domena publiczna.

Jest też jednak pewność oparta na oczywistości – dość istotnej kategorii filozoficznej. W tym przypadku pewności nabieramy za każdym razem, gdy sprawdza się prognoza pogody.

Kolejny rodzaj pewności wynika z argumentacji. Możemy nie być do czegoś przekonani albo nie mieć w jakiejś sprawie poglądu, ale po otrzymaniu satysfakcjonującego argumentuargumentargumentu możemy stać się w danej sprawie pewni.

Czy oczywistość jest oczywista?

W języku potocznym mówimy niekiedy, że to lub owo jest oczywiste. Mamy wtedy na myśli, że dana sprawa nie budzi wątpliwości i nie wymaga uzasadnienia. Na pytanie: „Czy potrafisz jeździć rowerem?” ktoś odpowie: „Oczywiście!”, co oznacza, że jest pewny swoich umiejętności i nie musi tego nikomu udowadniać. Oczywiste jest to, co „rzuca nam się w oczy” i jest bezproblemowo dostrzegalne. Kategoria oczywistości ma również pewne znaczenie filozoficzne, jako kryterium, któremu podlega nasze poznanie.

RKNFX8nJW5zOD1
Kartezjusz, czyli René Descartes – francuski filozof żyjący w latach 1596–1650. Nazywany ojcem filozofii nowożytnej, przeniósł ciężar refleksji filozoficznej z ontologii na epistemologię – interesowało go bardziej to, w jaki sposób możemy poznać rzeczywistość.
Źródło: MotherForker, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Filozofowie definiują oczywistość poprzez dwie cechy: jasność i wyraźność. Wprowadził je do słownika filozofii Kartezjusz. Jasne były jego zdaniem te idee, które są proste i których nie da się w sposób sensowny zakwestionować. Wyraźne zaś to te, które dają się łatwo odróżnić od innych. To, co jasne, nie zawsze musi być wyraźne. Kartezjusz podawał tu przykład bólu. Sama idea może być dla nas zrozumiała, ale uczucie może nie być zbyt wyraźne – możemy mieć problem ze wskazaniem, co dokładnie i jak nas boli. Współcześnie jasność rozumie się bardziej jako umiejętność trafnego określenia właściwości danego przedmiotu. Wyraźność zaś polega na umiejętności podania precyzyjnego wyjaśnienia, czym dana rzecz jest.

Ktoś mógłby zgłosić wątpliwość, że oczywistość jest subiektywnym kryterium poznania. I jako takie wcale nie jest ono pewne. To, co jednej osobie wydawać się może jasne i wyraźne, wcale nie musi się takie wydawać drugiej osobie. Życie dostarcza wielu dowodów na to, jakie nieporozumienia zachodzą w sprawach rzekomo oczywistych. Kartezjusz i inni filozofowie (szczególnie szkoła fenomenologicznafenomenologiaszkoła fenomenologiczna) twierdzą jednak, że oczywistość jest kategorią obiektywną – tj. niezależną od tego, kto poznaje rzeczywistość. Jest tak dlatego, że dzięki odpowiedniej, systematycznej refleksji jesteśmy w stanie dotrzeć do tego, co rzeczywiście jest jasne i wyraźne, a nie tylko nam się takie wydaje.

Oczywistość była więc dla Kartezjusza kryterium prawdy, czyli zdanie lub teoria jest prawdziwa wtedy, gdy nie budzi zastrzeżeń. Warto zauważyć, że taka definicja nie pokrywa się z klasycznym sposobem rozumienia prawdyklasyczna definicja prawdyklasycznym sposobem rozumienia prawdy. W tym drugim przypadku prawda jest rozumiana jako zgodność sądu z rzeczywistością.

Pragmatyzm

Jeszcze inne podejście do tematu tego, co oczywiste, prezentuje nurt filozofii amerykańskiej zwany pragmatyzmem. Filozofowie związani z tym nurtem nie rozwiązywali wprost wątpliwości sceptyków, ale argumentowali, że nie mają one praktycznego sensu. Sens refleksji filozoficznej opierać się ma ich zdaniem na doświadczeniu. Po co pytać czy świat zewnętrzny istnieje i czy możemy go poznać – przyjrzyjmy się temu w jaki sposób żyjemy i funkcjonujemy w świecie. Nawet zagorzały sceptyk twierdzący, że nie ma pewności, jaki naprawdę jest świat, nie wejdzie w ścianę, bo wie, że uderzenie o cegły będzie bolesne. Pytanie o to, „czy ściana istnieje rzeczywiście”, nie ma sensu, skoro staramy się nie nabić sobie guza.

R17QhUf1so2DV1
Jednym z twórców pragmatyzmu był William James, amerykański filozof żyjący w latach 1842‑1910.
Źródło: domena publiczna.

Pragmatyści zaproponowali zatem, w odróżnieniu od ewidencyjnej definicji prawdyewidencyjna definicja prawdyewidencyjnej definicji prawdy, zupełnie inny sposób jej definiowania. Według ich definicjipragmatyczna definicja prawdyich definicji prawdziwe jest to, co jest użyteczne, co sprawdza się w działaniu. Teorie naukowe są zatem prawdziwe nie dlatego, że są zgodne z rzeczywistością, ale dlatego, że na ich podstawie jesteśmy w stanie skutecznie zbudować mosty, które nie rozpadają się, i komputery, które działają. Sceptyk zapyta: skąd wiemy, że elektrony istnieją. Pragmatyk na to odpowiada: ponieważ dzięki wiedzy o elektronach udaje nam się zbudować skuteczne i działające maszyny. Nasza wiedza o świecie jest zatem narzędziem, które pozwala nam lepiej w tym świecie funkcjonować.

Filozof pragmatyk może również zapytać sceptyka, czy ten jest w stanie sensownie wątpić we wszystko i kwestionować naszą wiedzę o świecie. WątpieniewątpienieWątpienie jest pewnym działaniem. Jeżeli ktoś twierdzi, że wątpi, czy następnego dnia będzie dobra pogoda, to należy to rozumieć w ten sposób, że ma uzasadnione wątpliwości co do prognozy. A jeżeli ktoś twierdzi, że wątpi, czy świat istnieje, to czy rzeczywiście jest to szczere?

Słownik

argument
argument

( łac. argumentum; arguere – dowodzić) fakt lub racja przytaczana w dyskusji celem potwierdzenia tezy lub zaprzeczenia jej

ewidencyjna definicja prawdy
ewidencyjna definicja prawdy

nieklasyczna koncepcja prawdy, według której zdanie jest prawdziwe wtedy, gdy jest oczywiste i nie sposób mu sensownie zaprzeczyć

fenomenologia
fenomenologia

(z gr. phainomenon – to, co się jawi) kierunek filozoficzny polegający na opisie i oglądzie tego, co bezpośrednio jest dane; od tradycyjnych dociekań różni się porzuceniem wszelkich założeń, domysłów, teorii, spekulacji, nawołując do przyglądania się światu tak, jak się jawi; najbardziej znanym przedstawicielem szkoły fenomenologicznej był Edmund Husserl

klasyczna definicja prawdy
klasyczna definicja prawdy

zwana również korespondencyjną; koncepcja, według której prawdziwy jest ten sąd, który jest zgodny z rzeczywistością

pragmatyczna definicja prawdy
pragmatyczna definicja prawdy

nieklasyczna koncepcja prawdy, według której zdanie jest prawdziwe wtedy, gdy jego zastosowanie w praktyce przynosi korzyść

wątpienie
wątpienie

brak uznania, że jakiś fakt rzeczywiście zachodzi lub brak uznania, że jakieś zdanie jest prawdziwe lub fałszywe