Przeczytaj
Jak poprawnie odczytywać wyniki badań społecznych?
Dane liczbowe można zaprezentować na kilka sposobów. Dodatkowym utrudnieniem jest zrozumienie zależności między danymi liczbowymi a opisami, stanowiącymi kluczową część składową badańbadań. Jak zatem podejść do badania, aby końcowe wnioski były zgodne z danymi?
Częstotliwość palenia papierosów w poszczególnych grupach wiekowych (CBOS, marzec 2007)
Wydaje się, że w ostatnich latach zdecydowanie wzrósł odsetek osób, które mają bądź miały do czynienia z substancjami psychoaktywnymi (w przeszłości dotyczyło to głównie tytoniu). W obecnych co jakiś czas dyskusjach podnoszone są kwestie ewentualnej legalizacji tzw. miękkich narkotyków, m.in. marihuany. Oczywiście to kwestia dyskusyjna i często uwarunkowana wyznawanymi poglądami dotyczącymi takich kwestii, jak wolność, bezpieczeństwo czy przestrzeń publiczna. Jednak na pewno ciekawa jest analiza rozkładu osób w różnych grupach wiekowych, przyznających się do palenia papierosów.
Zapoznaj się z poszczególnymi kategoriami danych przedstawionych w tabeli. Następnie odpowiedz na pytania:
Ile grup wiekowych obejmuje powyższa tabela?
Ile razy powtarzano badanie?
Jak generalnie rozkładają się w niej głosy? Która odpowiedź dominuje?
Jak w ramach takiej samej odpowiedzi wypada porównanie kobiet i mężczyzn?
Czy występują jakieś istotne tendencjetendencje?
Słownik
działalność prowadząca do poznania poglądów społeczeństwa na określony temat dzięki wykorzystaniu specjalnych technik badawczych; jest prowadzone przez wyspecjalizowane ośrodki badania opinii publicznej
reakcja zbiorowości na zdarzenia, zjawiska wywołane działaniem władz, instytucji wchodzących w skład szeroko rozumianej sfery publicznej; najogólniej oznacza aprobatę lub dezaprobatę dla widocznych w przestrzeni publicznej stanowisk, zachowań, artykułowaną przez jakąś część społeczeństwa, zbiorowości
jednostka różnicy między dwiema wartościami wyrażanymi w procentach; wykorzystywana w porównaniach, np. jeśli udział wyborców partii X w styczniu wyniósł 20%, a w lutym – 35%, to ten udział wzrósł o 15 punktów procentowych (a nie o 15%)
podmiot (najczęściej osoba, ale także podmiot prawny), który przekazuje dane do celów statystycznych; w badaniu sondażowym osoba wylosowana z populacji, która odpowiada na pytania wywiadu zadawane przez ankietera lub pytania ankiety (samodzielnie wypisując odpowiedzi w formularzu)
różnica między dwiema wielkościami wyrażonymi w procentach, podawana w jednostkach: punkty procentowe (p.p.)
skłonność do zachowań określonego typu (niepojawiających się stale, ale co jakiś czas) albo zmieniające się stany rzeczy (np. pomiary wartości jakiejś cechy), które pozwalają prognozować stałą zmianę w czasie wartości tej cechy (np. tendencja malejąca lub rosnąca)