RCJPxjmlt31H71
Godfrey Kneller, portret Johna Locke'a
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nowożytny nurt brytyjskiego empiryzmu odegrał ważną rolę w pejzażu filozoficznym XVII i XVIII w. i wyznaczył nowe szlaki myślowe, po których filozofia porusza się do dziś. To na jego gruncie, przede wszystkim dzięki Locke’owi, teoria poznania zyskała pierwszoplanowe znaczenie filozoficzne, dzieląc się przy tym na problematykę psychologiczną i epistemologicznąepistemologiaepistemologiczną. To Locke wystąpił przeciwko panującemu dość powszechnie na kontynencie natywizmowinatywizmnatywizmowi i przyznał doświadczeniu zmysłowemu źródłową funkcję poznawczą. Nie rezygnował przy tym z przysługującej człowiekowi władzy rozumu, ale pojmował ją raczej w kategoriach zdrowego rozsądku niż rozumu spekulatywnego. Tym samym pogodził epistemologiczną zasadę empiryzmu ze światopoglądowo ugruntowaną postawą racjonalistyczną, polegającą choćby na niechęci do wszelkich autorytetów i na krytycyzmie. Locke, przyjmując jednak reprezentacjonistyczną teorię ideiideaidei, musiał (i chciał) pozostawić w swej filozofii nienaruszony przez empiryzm, choć bardzo zminimalizowany obszar metafizykimetafizykametafizyki (znajdujący wyraz w ogólnym pojęciu substancji, w idei własnego Ja i w idei Boga). Analityczna metoda, którą Locke konsekwentnie stosował, wychodząc od refleksji nad rolą języka w myśleniu, doprowadziła go jednak do trzeźwych i umiarkowanych wniosków w kwestii roszczeń ludzkiej wiedzy do prawdy absolutnej: wiedza w najpoważniejszej swej części może aspirować tylko do prawdopodobieństwa. Te właśnie wyniki, w połączeniu z rewolucjonizującą przez swój liberalny, egalitarnyegalitarnyegalitarny i presocjalistyczny charakter koncepcją umowy społecznej sprawiły, że John Locke stał się jednym z głównych filarów nadciągającej epoki oświecenia.

RPX9gn7fu5eNH1
George Berkeley
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z kolei George Berkeley przez swój konsekwentny nominalizmnominalizmnominalizm zradykalizował wymogi analizy empirystycznej, co doprowadziło go na pozycje immaterializmu, przeczącego konieczności przyjęcia tezy o istnieniu ciał „zewnętrznych”. Cofnął się jednak przed zastosowaniem analizy fenomenalistycznejfenomenalizmfenomenalistycznej do substancji duchowej. Pozostawił zatem w swej filozofii residuum metafizyki, przyjmując wykraczającą poza dane doświadczenia, racjonalistycznie uzasadnianą tezę o istnieniu substancjalnego umysłu (ducha) postrzegającego oraz Boga. Z jednej strony zatem Berkeley zajął metafizyczne stanowisko monizmumonizmmonizmu ontologicznegoontologiaontologicznego (istnieje tylko jeden rodzaj substancji), ale z drugiej – wskazał drogę rozwiązywania problemów ontologicznych (np. kryteriów istnienia) poprzez weryfikację empiryczną i analizę językową znaczenia używanych terminów, którą to drogą poszli na przykład współcześni neopozytywiści.

R1EHOXzE20laH1
Rycina z 1754 roku przedstawiająca Davida Hume'a, którą zamieszczono na karcie tytułowej jego dzieła Historia Anglii
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

David Hume wyciągnął z przesłanek empiryzmuempiryzmempiryzmu ostateczne konsekwencje. Zastosował analizę fenomenalistyczną do wszelkich sfer rzeczywistości, przyjął konsekwentne stanowisko nominalistyczne i doprowadził do wykluczenia z obszaru rzeczywistej wiedzy wszelkich tez metafizycznych, dotyczących istnienia obiektów poza bezpośrednimi danymi doświadczenia. Odwołując się do zdrowego rozsądku, impet swej krytyki skierował przeciwko teologicznym spekulacjom i nieracjonalnym przesądom oraz zaproponował laickąlaickilaicką wizję człowieka z wyraźnym akcentem utylitarystycznym – z tego też względu zajął poczesne miejsce w ramach myśli oświeceniowej. Jednocześnie, opowiedziawszy się za umiarkowanym sceptycyzmem, stanął przed tajemnicą natury ludzkiej i zakwestionował wiarę w siłę rozumu, czyniąc go niewolnikiem uczuć. Wyprowadził stąd emotywną (z „oddźwiękiem uczuciowym”) koncepcję moralności, ale tym samym wykazał, że w sprawach najdonioślejszych dla człowieka liczy się przede wszystkim praktyka życiowa, a nie wiedza. Te elementy filozofii Hume’a wskazują, że wykraczała ona już poza horyzonty standardowej myśli oświeceniowej i zapoczątkowywała jej faktyczną destrukcję, znajdując późniejsze historyczne rozwinięcia i w filozofii praktycznej Kanta, i w programie pozytywizmu, a nawet w hasłach tzw. filozofii czynu. Cała formacja intelektualna brytyjskiego empiryzmu stała się bogatym źródłem tematów i inspiracji dla późniejszych pokoleń filozofów.

Słownik

egalitarny
egalitarny

(fr. égalitairé — jednakowy) dążący do równouprawnienia, zrównania

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme — wiedza + logos — nauka) dział filozofii, zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a rzeczywistością

fenomenalizm
fenomenalizm

(gr. phainómenon – to, co się zjawia, pokazuje) pogląd filozoficzny, według którego dostępne poznaniu są wyłącznie zjawiska, zaś rzeczy lub istota rzeczy są niepoznawalne bądź nie istnieją

idea
idea

(gr. idéa — wyobrażenie, wzór) u Platona: samoistne, wieczne, niezmienne, niezłożone, ogólne i doskonałe byty duchowe, które są wzorami zmiennych bytów materialnych

laicki
laicki

(fr. laïcité — świeckość, rozdział kościoła od państwa) niezwiązany z żadną religią; niekompetentny, dyletancki

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

monizm
monizm

(gr. monos – jedyny) stanowisko metafizyczne sprowadzające całą rzeczywistość do jednej zasady

natywizm
natywizm

(łc. nativus — wrodzony, przyrodzony) teoria zakładająca istnienie w umyśle idei wrodzonych

nominalizm
nominalizm

(łc. nominalis — dotyczący imienia) stanowisko metafizyczne, wedle którego realnie istnieją wyłącznie przedmioty jednostkowe, a wszelkie pojęcia ogólne nie mają znaczenia rzeczowego i należy je uważać jedynie za nazwy

ontologia
ontologia

(gr. on, ontos — byt + logos — słowo, nauka) dział filozofii zajmujący się bytem, czyli tym, co jest