Przeczytaj
Podstawowe koncepcje osobowości
-
Teorie psychodynamiczne zakładają przemożne znaczenie sfery nieświadomej, a funkcjonowanie człowieka opisują w kategoriach odkrywania nieznanej dla niego prawdy. Teorie te pozwalają zrozumieć sens działań człowieka przez dotarcie do jego motywacji popędowej i nieuświadomionych konfliktów. Warsztat badawczy opiera się na interpretacji snów czy czynności pomyłkowych i swobodnych skojarzeń. Przyjmuje się tutaj energetyczny model człowieka — popędowa energia uwikłana jest w konflikt pozostający poza świadomością, a sposób jego rozwiązania decyduje o zdrowiu psychicznym i możliwościach rozwoju osobowości.
-
Teorie społeczno-poznawcze, wyrosłe z teorii behawiorystycznych, opisują osobowość w kategoriach procesów poznawczych i emocjonalnych, ukierunkowujących zachowania nabyte w drodze uczenia się. Akcent pada na przekonania i procesy poznawcze wyjaśniające zachowania ludzkie, co stanowi alternatywę dla koncepcji opartych na cechach (opisanych poniżej). Przedmiotem badań są nie tylko mechanizmy nabyte w warunkach społecznego uczenia się, ale także aktywność intencjonalna człowieka.
-
Teorie humanistyczne lub fenomenologiczno-egzystencjalne opisują zachowania człowieka oraz pozwalają je rozumieć, niekoniecznie zaś przewidywać. Akcentują opis bezpośrednich doświadczeń i subiektywną ich interpretację, w tym posiadany przez daną osobę model świata oraz indywidualne cele i dążenia. Człowiek traktowany jest jako jednostka niepowtarzalna, zdolna do samorozwoju i samorealizacji. Jest to aktywny podmiot, który kreuje rzeczywistość społeczną, indywidualną i duchową. Preferuje się metody jakościowe, polegające na eksploracji, rozumieniu i opisie.
-
Teorie poznawcze opisują i wyjaśniają ludzką aktywność jako efekt działania systemu poznawczego. Akcent pada tu na procesy poznawcze w regulacji stosunków z otoczeniem, emocje mają charakter wtórny, będąc wynikiem zaangażowania poznawczego i jego efektów. Badania w tym kierunku nawiązują do kwestii myślenia, pamięci i uwagi, dotyczą także mechanizmów na poziomie neurofizjologicznym — stąd silne powiązania z neuronauką. W poznawczej psychologii osobowości preferowane są badania eksperymentalne i wyjaśnianie przyczynowo-skutkowe.
-
Teorie socjobiologiczne traktują osobowość jako plastyczny i wyspecjalizowany system adaptacyjny, służący realizacji planów o krótkim i długim zasięgu. Jako założenie przyjmuje się istnienie natury człowieka wspólne ze światem przyrody, a jednocześnie złożonej i odznaczającej się plastycznością. Osobowość to unikatowy twór ewolucji, powstały przez wzbogacanie programów biologicznych o zdolność posługiwania się symbolami, samoświadomość oraz związane z nią zdolności przewidywania i tworzenia rzeczy nowych.
-
Teorie narracyjne rozwijane w ostatnich latach są pewną wersją nurtu humanistyczno-egzystencjalnego. Podkreśla się w nich konstruowanie zdarzeń i rolę narracji i autonarracji w życiu człowieka. Konstruowana historia życia odznacza się określonym klimatem emocjonalnym i zawiera osobistą interpretację zdarzeń, wyznacza dążenia, motywacje i zakres potencjalnych działań. Środkiem poznania osobowości jest badanie treściowych i formalnych właściwości autonarracji.
-
Teorie cech opisują strukturę osobowości, nawiązując w dużej mierze do biologicznego podłoża cech. Skupiają się na podobieństwach i różnicach między ludźmi, kwestii pochodzenia cech osobowości, związkach cech z zachowaniem oraz ich stałością i zmianą na przestrzeni życia. Akcentuje się także względną stałość struktury osobowości i zakotwiczenie w organizmie człowieka. Jedno z najważniejszych pytań badawczych dotyczy tutaj kwestii, w jakim stopniu cechy są wrodzone, a w jakim nabyte w toku doświadczeń życiowych.
Jak widać, podejścia teoretyczne do badania osobowości są bardzo zróżnicowane. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się ostatnim z wymienionych ujęć – rozpatrywaniem osobowościosobowości jako zespołu cech. Jest to kierunek dominujący we współczesnych badaniach psychologii osobowościpsychologii osobowości.
Osobowość jako zespół cech
Obserwacje wskazują, że te same sytuacje wywołują u różnych osób odmienne reakcje, a ta sama osoba w różnych sytuacjach ma tendencję do podobnych sposobów działania, myślenia i odczuwania.
W psychologii przyjął się następujący wzór zachowania jednostki: S–O–R.
-
S-O-R
-
R – reakcja organizmu
-
O – osobowość
-
S – bodźce
-
Reakcja organizmu (R) zależy nie tylko od działających bodźców (S), ale także od osobowości człowieka (O). Właśnie owo O, tak różnie rozumiane, jest przedmiotem badań psychologów osobowości.
Z tego względu nie ma jednej definicji osobowości. Biorąc jednak pod uwagę perspektywę różnic indywidualnych, można zdefiniować osobowość jako złożony zespół właściwości psychicznych, które wpływają na charakterystyczne wzorce zachowania jednostki, niezmienne czasowo i sytuacyjnie
Indeks górny 11Indeks górny 11.
Można więc powiedzieć, że jest to zespół cech warunkujących spójność zachowania i tożsamość jednostki. Cechy te kształtują się w toku interakcji czynników genetycznych i środowiskowych.
Pod względem struktury osobowości (która zawiera w sobie temperamenttemperament) występują różnice indywidualne, które decydują o specyficznym dla jednostki przystosowaniu do wymagań środowiska społecznego.
Dla przypomnienia, dominujące ujęcie teoretyczne w badaniach nad osobowością i temperamentem mówi, że temperament odnosi się do formalnej charakterystyki zachowania, jego dynamiki, z kolei osobowość do treściowych aspektów zachowania.
Badania wskazują, że rozmaite cechy mogą być rozpatrywane jako składowe osobowości.
Jedną z najbardziej rozbudowanych koncepcji osobowości jest koncepcja Raymonda CattelaRaymonda Cattela, zakładająca istnienie szesnastu dwubiegunowych cech osobowości, np.:

radykalizm/konserwatyzm;
dominowanie/uległość;
odporność/brak odporności;
wrażliwość/brak wrażliwości.
Z kolei koncepcja Hansa EysenckaHansa Eysencka zakłada istnienie trzech cech, tzw. superczynników osobowości:
psychotyczności;
ekstrawersji;
neurotyczności.
Słownik
zespół stałych i zmiennych cech psychofizycznych, które są związane z wszystkimi działaniami, doznaniami i potrzebami osoby na poziomie fizjologicznym, charakteru, intelektu i duchowym
dziedzina psychologii ogólnej, której przedmiotem badań jest struktura psychiczna człowieka, jej rozwój na przestrzeni życia i związek z zachowaniem w szerokim pryzmacie podejść teoretycznych
zespół stałych cech psychicznych człowieka wynikających z uwarunkowań genetycznych; wrodzona skłonność, uzdolnienie do czegoś
ogólne teorie zachowania; różnią się od większości innych teorii psychologicznych, takich jak np. teorie spostrzegania, teorie uczenia się, teorie rozróżniania bodźców, które są teoriami jednej dziedziny i ograniczają się do mniejszego zakresu zachowań