bg‑azure

You’re going to read a text about different problems teenagers and their parents may face.

W tej sekcji zapoznasz się z tekstem, z którego dowiesz się, z jakimi problemami borykają się dorastający nastolatkowie i ich rodzice.

R1YfD5CCV32E9
Stop it!
Przestań!
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 25.11.2021], domena publiczna.
Exercise 1

Drag the following expressions to their translations.

Przeciągnij poniższe wyrażenia tak, aby dopasować je do tłumaczeń.

R1S7bb5uXHAYg
screen time Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiedzialny/odpowiedzialna, 2. kłótnia, 3. czas spędzany przed ekranem, 4. nadzór dorosłych, 5. wolność argument Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiedzialny/odpowiedzialna, 2. kłótnia, 3. czas spędzany przed ekranem, 4. nadzór dorosłych, 5. wolność freedom Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiedzialny/odpowiedzialna, 2. kłótnia, 3. czas spędzany przed ekranem, 4. nadzór dorosłych, 5. wolność responsible Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiedzialny/odpowiedzialna, 2. kłótnia, 3. czas spędzany przed ekranem, 4. nadzór dorosłych, 5. wolność adult supervision Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiedzialny/odpowiedzialna, 2. kłótnia, 3. czas spędzany przed ekranem, 4. nadzór dorosłych, 5. wolność
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Read the text below and do the exercises. 

Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj ćwiczenia.

Who Rules in Your House?
Anna Lach Who Rules in Your House?

Everybody knows that teenagers always argueargueargue with their parents. There may be many reasonsreasons [reason]reasons for that, of course, but most of the argumentsarguments [argument]arguments have one thing in common. It’s the conflict between your need for freedomfreedomfreedom and your parents’ need for control. When you were younger, your parents controlled absolutely everything. They chose the decorations for your room, the toothbrush you used, or the hairstyle you wore. They wanted to protect you. That’s why, when you are older, your parents still want to set the rulesset the rulesset the rules. These are usually a curfewcurfewcurfew (a rule saying what time you have to be home in the evening), fixed bedtimefixed bedtimefixed bedtime, or a curfew for TV, a computer or a telephone. Sometimes your parents are afraid that your mobile phone rules in your house. They think it may replace your friends, so they set a digitaldigitaldigital curfew or screen‑free zonesscreen‑free zones [screen‑free zone]screen‑free zones to limit your screen timescreen timescreen time.

As a teenager, you want to have your own identityidentityidentity and make your own decisions. For example, you want to control your pocket moneypocket moneypocket money and make your own spending choicesspending choices [spending choice]spending choices. You don’t want to ask your parents’ permissionask your parents’ permissionask your parents’ permission to hang outhang outhang out after school. If you have a house party, you don’t want any adult supervisionadult supervisionadult supervision. You hate it when your parents set limits on your screen time and tell you when to stop using your mobile.

It’s all understandable, but you have to remember that your parents need time to adaptadaptadapt to this situation. They want to protect you at all costsat all costsat all costs. They keep saying things like, “It would be better if you came home before dark,” or they try to sound serious and say, “If I were you, I would tidy my room before going out!” or, “What would you do if a stranger offered you a lift home?”

Do you want to have more freedom? Show your parents you are responsibleresponsibleresponsible. Here are a few tips for how to do it.

  • Try not to miss your curfew. And if you do miss it, always call your parents to tell them where you are.

  • Time off your mobile phone is not so bad. Our brains need some time without technology. Stick to the curfew and you will see you will sleep much better.

  • It would be great if you tried to do some household choreshousehold chores [household chore]household chores, such as tidying your bedroom.

  • Talk to your parents and try to communicate. It’s always easier to reach a compromisereach a compromisereach a compromise if you can present reasonablereasonablereasonable explanation. Do you want to stay out an hour later? Maybe it will help your case if you clean your room or put out the rubbish first? Remember, where there's a will there's a waywhere there’s a will there’s a waywhere there's a will there's a way. Keep trying, your parents were teens once as well!

1 Źródło: Anna Lach, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Drag and drop the expressions into the correct category.

Przeciągnij wyrażenia do odpowiednich grup.

RPzzj4uRY2Unk
1. Teenagers want to: Możliwe odpowiedzi: 1. hang out, 2. have more freedom, 3. control, 4. set fixed bedtime, 5. limit screen time, 6. have their own identity, 7. give curfew 2. Parents want to: Możliwe odpowiedzi: 1. hang out, 2. have more freedom, 3. control, 4. set fixed bedtime, 5. limit screen time, 6. have their own identity, 7. give curfew
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Read the text again and decide if the following sentences are true or false. 

Przeczytaj tekst ponownie i zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

RVQ2Bk7XvxTMD
  1. Many conflicts result from the parents’ need for freedom.
    TRUE FALSE

  2. Teenagers want to decide what they buy.
    TRUEFALSE

  3. Many arguments get worse with time.
    TRUE FALSE

  4. You shouldn’t call your parents when you miss a curfew.
    TRUE FALSE

  5. Keeping to the digital curfew may be bad for your sleep.
    TRUE FALSE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Drag the following phrases to make logical sentences.

Przeciągnij poniższe części zdań, łącząc je w logiczne stwierdzenia.

R1Bx3sKpGogV7
There’s a conflict between your need of freedom and Możliwe odpowiedzi: 1. your parents’ need for control., 2. limits on your screen time., 3. such as a curfew., 4. make your own spending choices., 5. try to communicate. Most of the parents like setting rules Możliwe odpowiedzi: 1. your parents’ need for control., 2. limits on your screen time., 3. such as a curfew., 4. make your own spending choices., 5. try to communicate. You want to control your pocket money and Możliwe odpowiedzi: 1. your parents’ need for control., 2. limits on your screen time., 3. such as a curfew., 4. make your own spending choices., 5. try to communicate. You hate it when your parents set Możliwe odpowiedzi: 1. your parents’ need for control., 2. limits on your screen time., 3. such as a curfew., 4. make your own spending choices., 5. try to communicate. Always talk to your parents and Możliwe odpowiedzi: 1. your parents’ need for control., 2. limits on your screen time., 3. such as a curfew., 4. make your own spending choices., 5. try to communicate.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Drugi tryb warunkowy

Drugi tryb warunkowy stosujemy w odniesieniu do sytuacji niemożliwych lub mało prawdopodobnych.

Charakterystycznym elementem wszystkich trybów warunkowych jest użycie wyrazu if (gdyby). Może on stać na początku lub w środku zdania.

Spójrz na konstrukcję zdań w II trybie warunkowym:

if + osoba + czas. IIF/-ed , osoba + would + czas.bezokolicznik

Zauważ, że IF nigdy nie stoi w tej części zdania co would. Przykłady:

English

Polish

If I won a lottery, I would buy a house on a tropical island.

Gdybym wygrał na loterii, kupiłbym sobie dom na wyspie tropikalnej.

I would help you if I had time.

Pomogłabym ci, gdybym miała czas.

You wouldn’t have bad marks if you studied more.

Nie miałbyś złych ocen, gdybyś więcej się uczył.

What would you do if a stranger offered you a lift home?

Co byś zrobiła, gdyby nieznajomy chciał cię podwieźć do domu?

Uwaga: W drugim trybie warunkowym dopuszczalna jest forma If I were you… (Gdybym był/była na twoim miejscu…). Przykłady:

English

Polish

If I were you, I would tidy my room before going out.

Gdybym była tobą, przed wyjściem posprzątałabym pokój.

If I were rich, I would help people in need.

Gdybym był bogaty, pomagałbym ludziom w potrzebie.

Exercise 5

Put the words in the correct order to make sentences.

Ułóż  wyrazy we właściwej kolejności, aby utworzyć poprawne zdania.

RfgIokKoltaxH
1. 1. that bike, 2. If, 3. I, 4. some money, 5. had, 6. buy, 7. I would 1. that bike, 2. If, 3. I, 4. some money, 5. had, 6. buy, 7. I would 1. that bike, 2. If, 3. I, 4. some money, 5. had, 6. buy, 7. I would 1. that bike, 2. If, 3. I, 4. some money, 5. had, 6. buy, 7. I would, 1. that bike, 2. If, 3. I, 4. some money, 5. had, 6. buy, 7. I would 1. that bike, 2. If, 3. I, 4. some money, 5. had, 6. buy, 7. I would 1. that bike, 2. If, 3. I, 4. some money, 5. had, 6. buy, 7. I would.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eBN0wx2BZsa
2. 1. listen to, 2. I were, 3. If, 4. my parents, 5. I would, 6. you 1. listen to, 2. I were, 3. If, 4. my parents, 5. I would, 6. you 1. listen to, 2. I were, 3. If, 4. my parents, 5. I would, 6. you, 1. listen to, 2. I were, 3. If, 4. my parents, 5. I would, 6. you 1. listen to, 2. I were, 3. If, 4. my parents, 5. I would, 6. you 1. listen to, 2. I were, 3. If, 4. my parents, 5. I would, 6. you.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YUetCESGD5m
3. 1. rain, 2. if, 3. go out, 4. We, 5. it didn’t, 6. would 1. rain, 2. if, 3. go out, 4. We, 5. it didn’t, 6. would 1. rain, 2. if, 3. go out, 4. We, 5. it didn’t, 6. would 1. rain, 2. if, 3. go out, 4. We, 5. it didn’t, 6. would 1. rain, 2. if, 3. go out, 4. We, 5. it didn’t, 6. would 1. rain, 2. if, 3. go out, 4. We, 5. it didn’t, 6. would.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RnlCiOc1m5mEl
4. 1. I, 2. I, 3. go there, 4. were you, 5. wouldn’t, 6. if 1. I, 2. I, 3. go there, 4. were you, 5. wouldn’t, 6. if 1. I, 2. I, 3. go there, 4. were you, 5. wouldn’t, 6. if 1. I, 2. I, 3. go there, 4. were you, 5. wouldn’t, 6. if 1. I, 2. I, 3. go there, 4. were you, 5. wouldn’t, 6. if 1. I, 2. I, 3. go there, 4. were you, 5. wouldn’t, 6. if.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RmWIR6S6kqOaV
5. 1. if, 2. there were, 3. would be, 4. My bedroom, 5. nicer, 6. some flowers 1. if, 2. there were, 3. would be, 4. My bedroom, 5. nicer, 6. some flowers 1. if, 2. there were, 3. would be, 4. My bedroom, 5. nicer, 6. some flowers 1. if, 2. there were, 3. would be, 4. My bedroom, 5. nicer, 6. some flowers 1. if, 2. there were, 3. would be, 4. My bedroom, 5. nicer, 6. some flowers 1. if, 2. there were, 3. would be, 4. My bedroom, 5. nicer, 6. some flowers.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Complete the gaps with the correct forms of the verbs in brackets.

Uzupełnij zdania odpowiednimi formami czasowników podanych w nawiasach.

RrcWSdIzvh8bk
  1. If I wanted to learn Chinese, I     Tu uzupełnij     to China. (go)
  2. This book is great, I would read it if I     Tu uzupełnij     you. (be)
  3. If you     Tu uzupełnij     so close to school, you would have to take a bus every day. (not / live)
  4. Would you do it if you     Tu uzupełnij     more time? (have)
  5. I would be lonely if I     Tu uzupełnij     my friends around. (not / have)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 7

Solve the puzzles and answer the questions. Remember to use the second conditional.

Rozwiąż puzzle i odpowiedz na pytania używając drugiego trybu warunkowego.

RtNedf6iRdGTf
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. What would you do if you had a superpower?

  2. What would you do if you won the lottery?

  3. Where would you go if you could travel anywhere in the world?

RR8USsxb1KEtP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 7

Read and answer the questions. Remember to use the second conditional.

Przeczytaj i odpowiedz na pytania używając drugiego trybu warunkowego.

  1. What would you do if you had a superpower?

  2. What would you do if you won the lottery?

  3. Where would you go if you could travel anywhere in the world?

R1NfOfeaABILB
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

adapt
adapt

/ əˈdæpt /

R2Ao9ZCqbrFzs1
Nagranie dźwiękowe

przyzwyczajać się

R1KNquyd9fuAE1
Nagranie dźwiękowe
adult supervision
adult supervision

/ ˈædʌlt ˌsuːpəˈvɪʒn̩ /

R1TpZJNzPGeP01
Nagranie dźwiękowe

nadzór dorosłych

R1HoCRSWWrZdp1
Nagranie dźwiękowe
argue
argue

/ ˈɑːɡjuː /

RAoPiQBiS2bdF1
Nagranie dźwiękowe

kłócić się

R1DvaJhdd6mRJ1
Nagranie dźwiękowe
arguments [argument]
arguments [argument]

/ ˈɑːɡjumənts / / ˈɑːɡjumənt /

RnCQJoLm7J6ew1
Nagranie dźwiękowe

kłótnie [kłótnia]

R1aPDVOG7Csdi1
Nagranie dźwiękowe
ask your parents’ permission
ask your parents’ permission

/ ɑːsk jə ˈpeərənts pəˈmɪʃn̩ /

R18kcg8nUo0nr1
Nagranie dźwiękowe

prosić rodziców o pozwolenie

R14VFDuhv2mnG1
Nagranie dźwiękowe
at all costs
at all costs

/ ət ɔ:l kɒsts /

R1b0hwmTWYRaO1
Nagranie dźwiękowe

za wszelką cenę

R1BEEBEMPpwy31
Nagranie dźwiękowe
curfew
curfew

/ ˈkɜːfjuː /

RArt5O9CvM8p21
Nagranie dźwiękowe

cisza nocna (tu: godzina powrotu do domu)

RurUnl5nH9O9b1
Nagranie dźwiękowe
digital
digital

/ ˈdɪdʒɪtl̩ /

RvN7bfD0dyNKk1
Nagranie dźwiękowe

cyfrowy/cyfrowa

R149srwEcEJ4E1
Nagranie dźwiękowe
fixed bedtime
fixed bedtime

/ fɪkst ˈbedtaɪm /

R1HtZf1lkiwNN1
Nagranie dźwiękowe

określony czas chodzenia spać

RAr3lkOSIiVAS1
Nagranie dźwiękowe
freedom
freedom

/ ˈfriːdəm /

R10d6kbbwwy9m1
Nagranie dźwiękowe

wolność

R10OCLgNKFz5h1
Nagranie dźwiękowe
hang out
hang out

/ ˈhæŋ ˈaʊt /

R1J6UieOkyVAP1
Nagranie dźwiękowe

spędzać czas (z przyjaciółmi)

R42R8A1HmkxpN1
Nagranie dźwiękowe
household chores [household chore]
household chores [household chore]

/ ˈhaʊshəʊld tʃɔːz / / ˈhaʊshəʊld tʃɔː /

R1cpJPSoehZ2r1
Nagranie dźwiękowe

obowiązki domowe [obowiązek domowy]

R1acKphC1QPCq1
Nagranie dźwiękowe
identity
identity

/ aɪˈdentɪti /

R1KCIcxhkIEDI1
Nagranie dźwiękowe

tożsamość

R1JCi2ZUIGkVE1
Nagranie dźwiękowe
pocket money
pocket money

/ ˈpɒkɪt ˈmʌni /

R17bjMk7KPf2j1
Nagranie dźwiękowe

kieszonkowe

R1YSSR2O8FWK41
Nagranie dźwiękowe
reach a compromise
reach a compromise

/ ˈri:tʃ ə ˈkɒmprəmaɪz /

R7g74IG34Xdjv1
Nagranie dźwiękowe

osiągnąć kompromis

RcFHENmMDHQiF1
Nagranie dźwiękowe
reasons [reason]
reasons [reason]

/ ˈriːzənz / / ˈriːzən /

RNYGCgEL9WdSw1
Nagranie dźwiękowe

powody [powód]

RiRJdVewsNpL61
Nagranie dźwiękowe
reasonable
reasonable

/ ˈriːznəbl̩ /

REhmyaPs50mP91
Nagranie dźwiękowe

rozsądne [rozsądny/rozsądna]

RmkEzixHJ7rHK1
Nagranie dźwiękowe
responsible
responsible

/ rɪˈspɒnsəbl̩ /

Rs1zlrRQQMQ271
Nagranie dźwiękowe

odpowiedzialny/odpowiedzialna

RWwkK4gcUkdu91
Nagranie dźwiękowe
screen time
screen time

/ skriːn ˈtaɪm /

RqEtDS3ojWgoJ1
Nagranie dźwiękowe

czas spędzony przed ekranem

RaUdGFFtytIFM1
Nagranie dźwiękowe
screen‑free zones [screen‑free zone]
screen‑free zones [screen‑free zone]

/ ˌskriːn 'friː zəʊns / / ˌskriːn 'friː zəʊn /

RkPGuYnodmqQj1
Nagranie dźwiękowe

strefy wolne od urządzeń elektronicznych [strefa wolna od urządzeń elektronicznych]

R1RF4o13OV0XS1
Nagranie dźwiękowe
set the rules
set the rules

/ set ðə ruːlz /

RTwWVEGLip2xE1
Nagranie dźwiękowe

ustalać reguły

RW42bfasKB0rK1
Nagranie dźwiękowe
spending choices [spending choice]
spending choices [spending choice]

/ ˈspendɪŋ tʃɔɪsɪs / / ˈspendɪŋ tʃɔɪs /

RqczX2vxeQ2GV1
Nagranie dźwiękowe

decyzje, na co wydajemy pieniądze [decyzja, na co wydajemy pieniądze]

RxbQ2YyOtdj1R1
Nagranie dźwiękowe
where there’s a will there’s a way
where there’s a will there’s a way

/ weə ðeəz ə ˌwi:l ðeəz ə ˈweɪ /

RHkamJcbgM3jY1
Nagranie dźwiękowe

dla chcącego nic trudnego

R6SZwfRnseWvR1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R1DqDIRNSgzFG
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.