Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Program komputerowy

Programem komputerowym nazywamy ciąg instrukcji realizujący dany algorytm – instrukcje te są zapisane za pomocą określonego języka (lub języków) programowania.

Program to wynik końcowy szeregu czynności, które należy wykonać, aby uzyskać finalną formę.

Ważne!

Proces tworzenia programu można przedstawić w kilku krokach.

  1. Opracowanie kodu źródłowego.

  2. Zapisanie kodu źródłowego w pliku (lub wielu plikach) o rozszerzeniu zgodnym  z danym językiem programowania.

  3. Kompilowanie pliku z kodem źródłowym.

Czy wiesz, czym są kod źródłowy oraz kompilacja?

Omówmy każdy z etapów powyżej opisanego procesu.

Etap : Opracowanie kodu źródłowego

Kod źródłowy to zapis programu komputerowego za pomocą danego języka programowania. Jest to postać programu zrozumiała dla programisty. Kod źródłowy zawiera zdefiniowane operacje, które ma wykonywać program. Są one zapisanie zgodnie z instrukcjami, słowami kluczowymi, zasadami składniowymi oraz zgodnie z leksyką określoną dla wybranego języka programowania.

Oto przykład fragmentu kodu źródłowego języka programowania C++:

Linia 1. int z znak równości 0 średnik. Linia 2. for otwórz nawias okrągły int i znak równości 97 średnik i otwórz nawias ostrokątny 123 średnik i plus plus zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 3. alfabet otwórz nawias kwadratowy z zamknij nawias kwadratowy znak równości otwórz nawias okrągły char zamknij nawias okrągły i średnik. Linia 4. z plus plus średnik. Linia 5. zamknij nawias klamrowy. Linia 7. for otwórz nawias okrągły int z znak równości 0 średnik z otwórz nawias ostrokątny 26 średnik z plus plus zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 8. for otwórz nawias okrągły int x znak równości 0 średnik x otwórz nawias ostrokątny 26 średnik x plus plus zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 9. tabela otwórz nawias kwadratowy z zamknij nawias kwadratowy otwórz nawias kwadratowy x zamknij nawias kwadratowy znak równości alfabet otwórz nawias kwadratowy x zamknij nawias kwadratowy średnik. Linia 10. zamknij nawias klamrowy. Linia 12. for otwórz nawias okrągły int b znak równości 0 średnik b otwórz nawias ostrokątny 26 minus 1 średnik plus plus b zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 13. std dwukropek dwukropek swap otwórz nawias okrągły alfabet otwórz nawias kwadratowy b zamknij nawias kwadratowy przecinek alfabet otwórz nawias kwadratowy b plus 1 zamknij nawias kwadratowy zamknij nawias okrągły średnik. Linia 14. zamknij nawias klamrowy. Linia 16. zamknij nawias klamrowy. Linia 18. for otwórz nawias okrągły int t znak równości 0 średnik t otwórz nawias ostrokątny 26 średnik t plus plus zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 19. for otwórz nawias okrągły int y znak równości 0 średnik y otwórz nawias ostrokątny 26 średnik y plus plus zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 20. std dwukropek dwukropek cout otwórz nawias ostrokątny otwórz nawias ostrokątny tabela otwórz nawias kwadratowy t zamknij nawias kwadratowy otwórz nawias kwadratowy y zamknij nawias kwadratowy średnik. Linia 21. zamknij nawias klamrowy. Linia 22. std dwukropek dwukropek cout otwórz nawias ostrokątny otwórz nawias ostrokątny std dwukropek dwukropek endl średnik. Linia 23. zamknij nawias klamrowy.

Opracowanie kodu źródłowego to pierwszy, a zarazem najważniejszy etap tworzenia programu. To w nim zawiera się cała logika programu, realizująca dany algorytm.

Etap : Plik z kodem źródłowym

Kolejnym etapem jest zapisanie utworzonego wcześniej kodu źródłowego w pliku o odpowiednim rozszerzeniu. Dla każdego języka programowania rozszerzenie jest inne. Oto rozszerzenia plików z kodem źródłowym dla różnych języków programowania:

R7ZaMN9LaYcvr1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: rozszerzenia plikówz kodem źródłowym
    • Elementy należące do kategorii rozszerzenia plikówz kodem źródłowym
    • Nazwa kategorii: język C++
      • Elementy należące do kategorii język C++
      • Nazwa kategorii: .cpp
      • Koniec elementów należących do kategorii język C++
    • Nazwa kategorii: język Java
      • Elementy należące do kategorii język Java
      • Nazwa kategorii: .java
      • Koniec elementów należących do kategorii język Java
    • Nazwa kategorii: język Python
      • Elementy należące do kategorii język Python
      • Nazwa kategorii: .py
      • Koniec elementów należących do kategorii język Python
    • Nazwa kategorii: język Swift
      • Elementy należące do kategorii język Swift
      • Nazwa kategorii: .swift
      • Koniec elementów należących do kategorii język Swift
      Koniec elementów należących do kategorii rozszerzenia plików[br]z kodem źródłowym
Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0.

Etap : Kompilacja pliku z kodem źródłowym

Kod źródłowy jest niezrozumiały dla komputera, który posługuje się językiem złożonym z zer i jedynek, czyli z liczb binarnychliczby binarneliczb binarnych. Dlatego też algorytm musi zostać przekształcony (poddany translacji) w kod wynikowy, czyli takie instrukcje, które procesor jest w stanie zrozumieć i wykonać.  Zadanie to realizuje translator. Istnieją dwie odmiany translatorów: interpretery i kompilatory.

Program zwany kompilatorem automatycznie przeprowadza opisaną translację. Współczesne narzędzia do kompilacji zajmują się również asemblacją. Wynikiem działania kompilatora jest utworzenie pliku wykonywalnego, który  można uruchomić na innym komputerze bez użycia środowiska programistycznego.

Ważne!

Innym rodzajem translatora jest interpreter tłumaczący kod źródłowy na kod maszynowy. Wykonuje on instrukcję po instrukcji – odczytuje kolejne linie kodu, zamienia je na ciągi jedynek i zer, a następnie wysyła do procesora. Gdy ten wykona polecenie, interpreter może przetłumaczyć kolejną instrukcję. Interpreter pozwala na kontrolowanie działania programu, ale nie tworzy pliku wykonywalnego, który da się uruchomić na innym komputerze beż użycia interpretera.

Zintegrowane środowisko programistyczne

Wszystkie wyżej opisane czynności najczęściej wykonuje się w narzędziu zwanym zintegrowanym środowiskiem programistycznym (ang. IDEintegrated development environment). Jest to program lub zespół programów, w którym możemy tworzyć pliki źródłowe, kompilować je oraz uruchamiać. Ponadto niektóre IDE umożliwiają testowanie kodu oraz debugowanie, czyli wyszukiwanie błędów w kodzie.

IDE to podstawowe narzędzie pracy każdego programisty. Dzięki wbudowanym funkcjom, takim jak:

  • podpowiadanie składni,

  • automatyczne sprawdzanie poprawności kodu,

  • posiadanie wbudowanej konsoli

IDE pozwala na skuteczne i efektywne pisanie kodu.

Przejdź do kolejnej sekcji e‑materiału, w której dowiesz się, jak skonfigurować Code::BlocksCode::BlocksCode::Blocks oraz napiszesz swój pierwszy program: Hello WorldHello WorldHello World.

Słownik

Code::Blocks
Code::Blocks

zintegrowane środowisko programistyczne dla języka C++, rozpowszechniane na licencji Open Source

Hello World
Hello World

program, którego jedynym celem jest wypisanie na standardowym wyjściu napisu „Hello World!” lub innego prostego komunikatu; program taki ma na celu demonstrację języka, środowiska bądź biblioteki, w której był napisany

liczby binarne
liczby binarne

liczby, które są zapisywane przy użyciu dwóch cyfr: oraz ; podstawą systemu binarnego jest liczba ; systemem takim posługują się m.in. procesory