Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Definicja patologii

RvZNAh3vwL3do1
Zastanów się, jakie znaczenie w języku potocznym ma słowo „patologia”. Czy pokrywa się ono z naukową definicją?
Źródło: domena publiczna.

Słowo patologia wywodzi się od gr. pathos – „cierpienie” i logos – „nauka”. Można więc uznać, że patologia to nauka o cierpieniu. Biorąc pod uwagę, że każde zjawisko patologii społecznej - indywidualnej, ogólnospołecznej czy instytucjonalnej - niesie ze sobą cierpienie (jednostki bądź grupy), należy uznać, że jest to niezwykle trafne określenie.

Słowa „patologia” i  „patologiczny” kojarzą się z terminologią medyczną i stereotypowo odnosi się je do bólu, choroby czy braku kondycji. Patologia stanowi punkt odniesienia dla zdrowia (jest odchyleniem od normy, jaką jest zdrowie). Z kolei w znaczeniu nie medycznym, lecz społecznym – patologia to nauka o takich ludzkich zachowaniach i formach aktywności, które godzą w ład i porządek, czyli w tzw. zdrowie społeczne.

Patologia społeczna jako nauka rozstrzyga następujące problemy:

  1. Jakie są uwarunkowania zjawiska patologii?

  2. Jakie są objawy uzależnień (jawne i ukryte)?

  3. W jaki sposób można podjąć działania profilaktyczne?

  4. Jaka jest skuteczność i efektywność działań profilaktycznych?

Inaczej mówiąc, patologia społeczna to nauka o pewnych zjawiskach o określonej genezie i zasięgu społecznym, mających negatywne konsekwencje, tzn. powodujących mniej lub bardziej widoczne szkody społeczne.

Szczególnym przedmiotem zainteresowań patologii społecznej jest zjawisko patologiczne. Jest to zjawisko niezgodne z wzorami zachowań i postaw zawartych w systemach społeczności, stale się nasilające i wyraźnie zakłócające funkcjonowanie danej społeczności, czyli realizację określonych celów. Możemy mówić o tzw. zjawiskach patologicznych uniwersalnych, które są uznawane za patologiczne w każdym kręgu kulturowym (np. zabójstwo), oraz o takich, których znaczenie nie dla wszystkich jest oczywiste (np. przemoc w rodzinie). Istnieje wiele form aktywności, które postrzegane są inaczej, np. w krajach islamskich i w Europie. Czy prowadzenie samochodu przez kobietę jest zjawiskiem patologicznym społecznie? Czy takim zjawiskiem jest homoseksualizm? Podobnych pytań można stawiać wiele. Postrzeganie zjawisk patologicznych społecznie się zmienia. Ich granice nie są stałe. Niektóre co prawda pozostają niezmienne (np. kradzież), inne jednakże podlegają swojej dynamice (np. homoseksualizm) lub są silnie zależne od kultury i tradycji danego kraju (np. seks przedmałżeński kobiet).

Stereotypy i uprzedzenia jako przyczyna zjawisk patologicznych

Z problematyką patologii społecznej silnie związane są zagadnienia negatywnych uprzedzeń i stereotypów. Postrzeganie życia przez każdego człowieka przesiąknięte jest uproszczonymi schematami postrzegania i interpretowania niektórych zjawisk. Stereotypy ułatwiają nam sprawne funkcjonowanie w społeczeństwie. To właśnie stereotypowa wiedza powoduje, że kiedy spotkamy w lesie dzika, nie zastanawiamy się, czy jest on dziki i wrogi, czy oswojony i przyjazny. Pierwsza reakcja większości ludzi to chęć ucieczki, usunięcia się z drogi. Być może napotkany przez nas dzik jest zwierzęciem łagodnym, oswojonym, chcącym nawiązać z nami przyjazny kontakt, ponieważ wcześniej był dokarmiany przez ludzi. Istnieje taka możliwość. Stereotypowa wiedza na temat dzików każe nam jednak uciekać, ponieważ wiemy, iż w tym przypadku owo „być może” czyni wielką różnicę dla naszego bezpieczeństwa. Dlaczego uznaliśmy, że trzeba ratować się ucieczką przed dzikiem, choć nie znamy jego intencji?

Walter Lippmann, który wprowadził stereotyp do literatury naukowej, nazwał w ten sposób ludzką skłonność do postrzegania osób lub przedmiotów (w przypadku dzika: zwierząt) jako podobnych (czyli mających podobne atrybuty) na podstawie ich wspólnych cechIndeks górny 11Indeks górny 1.

1

Niemal każdy z nas zna ze słyszenia historię o dzikach, które zaatakowały człowieka w lesie. Dziki przedstawiane są czasem w filmach jako groźni przeciwnicy łowców. Rzetelna wiedza dotycząca zachowania dzika pozwala sądzić, że nie zawsze, nie w każdej sytuacji i nie każdy dzik musi przeistoczyć się w bestię. Zwykła ostrożność i odpowiedni dystans wystarczy, by bezpiecznie spacerować po lesie, wiedząc, że nieopodal znajdują się dziki. Stereotypy dotyczące tego zwierzęcia każą nam jednak bać się go i reagować ucieczką. Jest to pozytywna strona stereotypów: pełnią one rolę zachowawczą, obronną i przystosowawczą. Wiedza stereotypowa jest uproszczona, uboga w treść, mało zróżnicowana, słabo weryfikowalna, emocjonalna, uogólniana w sposób nieuprawniony i niepodatna na zmiany. Stereotypy mają charakter społeczny, tzn. są tworzone i funkcjonują w obrębie danej grupy. Cechuje je subiektywna pewność – wiedza stereotypowa jest wolna od wątpliwości co do jej trafności.

Przyjrzyjmy się kilku stereotypom, których brzmienie stanowi dowód na cechy wskazane powyżej:

R1JgJRC10NUOq1
„Z tym wysokim wzrostem na pewno świetnie grasz w koszykówkę” – to przykład pozytywnego stereotypu. Zastanów się, czy pamiętasz podobne stereotypowe stwierdzenia kierowane pod swoim adresem. Jakie budziły w tobie emocje?
Źródło: conntonbro, domena publiczna.
  1. Kobieta bardziej nadaje się do pielęgnacji dziecka i opieki nad nim niż mężczyzna.

  2. Mężczyźni są lepszymi dyrektorami.

  3. Kobiety plotkują.

  4. Chłopcy są lepsi z matematyki.

  5. Romowie są leniwi.

  6. Szkoci są skąpi.

  7. Polacy to złodzieje.

  8. Niemcy są pedantyczni i zdyscyplinowani.

Co stereotypy mają wspólnego z patologią społeczną? Przytoczone powyżej przekonania zdają się nie mieć związku z dewiacjądewiacjadewiacją, nie sprzyjają także zachowaniom przestępczym. Dlaczego więc kwestia stereotypów stanowi przedmiot zainteresowania patologii społecznej?

Stereotypy stanowią podstawę kształtowania się uprzedzeń oraz wszelkich praktyk dyskryminacyjnych. Zarówno stereotypy, jak i uprzedzenia opierają się na niepełnej lub fałszywej wiedzy dotyczącej danej grupy ludzi. Nierzadko wspólnym mianownikiem tych przekonań są emocje. Różnica między stereotypem a uprzedzeniem jest taka, że pierwszy wynika z niepełnej wiedzy, natomiast drugi sięga do podświadomości. Stereotyp ogranicza się do sfery poznawczej i emocjonalnej, natomiast uprzedzenie to postawa społeczna obejmująca zarówno naszą sferę poznawczą oraz emocjonalno‑motywacyjną, jak i behawioralną. Uprzedzenie to tendencyjna ocena danej grupy, oparta na rzeczywistych lub wyobrażonych właściwościach jej członków. Uprzedzenia wynikają z negatywnych stereotypów dotyczących jednostki lub grup i w konsekwencji mogą prowadzić do działań eksterminacyjnych. Uprzedzenia występujące między członkami różnych grup zawierają w sobie ocenę innej grupy, stanowią jej tendencyjny obraz, opierają się na jej rzeczywistych lub wyobrażonych cechach.

Analiza obu pojęć – stereotypu i uprzedzenia – pozwala nam sądzić, że:

  • stereotypy mogą być zarówno pozytywne (np. Francuzi to dobrzy kucharze), jak i negatywne (np. Włosi są leniwi), natomiast uprzedzenia zawsze dotyczą negatywnych aspektów funkcjonowania danej grupy;

  • stereotypy nie wywołują gwałtownych emocji, natomiast uprzedzenia są bardzo silnie zabarwione negatywnymi uczuciami;

  • stereotypy mają charakter bierny, natomiast uprzedzenia pobudzają do działania (np. jeśli uznamy, że kolega z klasy jest gejem, ponieważ nie przejawia zainteresowania koleżankami, będzie to wynik stereotypowego myślenia, jeśli natomiast będziemy go z tego powodu szykanować – będzie to efekt naszych uprzedzeń).

Bezpośrednimi konsekwencjami uprzedzeń społecznych są zachowania agresywne wobec innych, nawoływanie do nienawiści, przemocy, zbrodni, popełnienie tych zbrodni, terroryzm, rasizm, seksizm, ageizmageizmageizm, handikapizmhandikapizmhandikapizm itp. Negatywne stereotypy i uprzedzenia społeczne związane są z wieloma niekorzystnymi zjawiskami społecznymi oraz stanowią podstawę dla patologizacji relacji międzyludzkich tak w sferze prywatnej (np. przemoc domowa), jak i publicznej (np. dyskryminacja ze względu na płeć, kolor skóry).

Przemoc i agresja

Przemoc i agresja to zjawiska, które budzą zainteresowanie całego społeczeństwa. Stały się przedmiotem wielu współczesnych analiz naukowych, medialnych, prawnych itp. Zjawiska te budzą negatywne odczucia społeczne, a sensacyjne doniesienia medialne każą nam wierzyć w to, że są one wszechobecne i ogarniają wszelkie dziedziny życia – życie polityczne, rodzinne, zawodowe, szkolne itd.

Czym jest przemoc i agresja oraz jakie są granice tych zjawisk? Ze względu na ich złożoność i wielowymiarowość oraz szeroki kontekst nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć tego problemu. Terminy „agresja” i „przemoc” są różnie definiowane przez socjologów. Zdarza się, że używa się ich zamiennie, choć wystąpienie agresji zakłada konieczność udziału intencji wyrządzenia krzywdy ofierze, natomiast przemoc odnosi się do zachowań mających na celu wywieranie wpływu, które mogą być inspirowane również szlachetnymi pobudkami, np. przemoc w wychowaniu.

Irena Pospiszyl Przemoc w rodzinie

Przemoc to wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w osobistą wolność jednostki lub przyczyniające się do fizycznej, a także psychicznej szkody osoby, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.

cytat Źródło: Irena Pospiszyl, Przemoc w rodzinie, Warszawa 1994, s. 14.
RZP8DCychTgjG1
Przemoc w rodzinie nie jest zjawiskiem nowym, zmienia się natomiast podejście do jej akceptacji. Ilustracja H. Fourniera z 1845 r.
Źródło: domena publiczna.

Należy też rozróżniać pojęcia „agresja” i „agresywność”. Słowa te, podobnie jak agresja i przemoc, bywają używane zamiennie. Agresja to konkretne, dające się obserwować zachowania. Agresją są reakcje przeciwko sobie lub komuś, w formie jawnej, bezpośredniej lub ukrytej, pośredniej. Z kolei agresywność to pewien wzór zachowania jednostki. Agresywność nie jest wrodzona, a nabyta i utrwalona w procesie rozwoju i socjalizacji. Uwarunkowaniem zachowań agresywnych może być dziedziczenie, uszkodzenie centralnego układu nerwowego, choroby psychiczne. Agresywność jest często związana z reakcjami nieadekwatnymi do sytuacji u osoby, która nie potrafi kontrolować swoich emocji. Agresywność podlega leczeniu, np. w procesie psychoterapii.

Wpływ technologii na społeczeństwo

Paradoksem naszych czasów jest to, że zdobycze techniki i cywilizacji, których zadaniem jest ułatwienie człowiekowi egzystencji, stanowią zagrożenie, patologizują i skłaniają do zachowań dewiacyjnych. Rozwój medycyny i technologii żywienia z jednej strony ratuje życie – chroni przed chorobami i pozwala minimalizować cierpienie. Z drugiej, często obraca się przeciwko człowiekowi i prowadzi np. do uzależnienia od leków czy chemizacji żywności, szkodzi też zwierzętom (nadmierna antybiotykoterapia, testowanie kosmetyków) i środowisku.

RLVGD8cAKfltP1
Jak często zdarza ci się spędzać czas z innymi ludźmi, kiedy wszyscy jednocześnie patrzą w swoje ekrany?
Źródło: Jessica Lewis, domena publiczna.

Wynalezienie telefonu miało na celu ułatwienie komunikacji między ludźmi, ulepszenie i usprawnienie tego zjawiska. Posiadanie telefonu komórkowego wzmacnia nasze poczucie bezpieczeństwa – w razie nagłego wypadku możemy wezwać pomoc, poradzić się kogoś czy poprosić o instrukcje. Mimo to telefon komórkowy niesie wiele zagrożeń, związanych także – paradoksalnie – z relacjami międzyludzkimi. Komunikacja interpersonalna często bywa redukowana do porozumiewania się za pomocą wiadomości tekstowych, pisanych skrótowym, specyficznym językiem. Kartki świąteczne czy urodzinowe zostały zastąpione niewyszukanymi, standardowymi wierszykami. Takiego rodzaju życzenia są wysyłane automatycznie, często do wszystkich osób zapisanych na liście kontaktowej. Poczucie bezpieczeństwa wynikające ze świadomości możliwości kontaktu z innymi ludźmi w nagłym przypadku bywa złudne, ponieważ może okazać się, że telefon jest rozładowany.

Symptomy uzależnienia od telefonu komórkowego

R1P1kVLcxjTSl1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: objawy uzależnienia [br]od telefonu komórkowegoElementy należące do kategorii objawy uzależnienia [br]od telefonu komórkowegoNazwa kategorii: dominacja aktywności [br]nałogowej w innych [br]działaniach jednostkiNazwa kategorii: euforia jako stan [br]pobudzenia wynikający [br]z podejmowanej aktywnościNazwa kategorii: zwiększenie tolerancji [br]definiowane jako coraz [br]częstsze i intensywniejsze [br]korzystanie z urządzenia [br]celem uzyskania [br]podobnego stopnia [br]zadowoleniaNazwa kategorii: odstawienie, czyli brak [br]aktywności lub jej nagłe [br]zaniechanie, powoduje stany [br]fizyczne i/lub psychiczne [br]polegające np. na zmianie [br]nastrojów, drażliwościNazwa kategorii: konflikt pojawiający się [br]między uzależnionym [br]a osobami z jego otoczenia [br]dotyczący aktywności [br]nałogowejKoniec elementów należących do kategorii objawy uzależnienia [br]od telefonu komórkowego
Scharakteryzuj okoliczności, które mogą wskazywać na patologiczne korzystanie z telefonu komórkowego.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

ageizm
ageizm

(wiekizm); negatywne uprzedzenia ze względu na wiek, a także stereotypowe, deprecjonujące postrzeganie okresu starości; postawa ta przejawia się zarówno w praktykach społecznych bezpośrednich (np. określanie granicy wieku przy zatrudnianiu), jak i pośrednich – przez nieuwzględnianie potrzeb seniorów (np. brak sklepów z modną odzieżą dla starszych osób)

dewiacja
dewiacja

wszelkie odchylenie od normy; rozróżniamy dewiację pozytywną i negatywną; tylko dewiacja negatywna jest formą patologii społecznej – w tym rozumieniu dewiacją będzie każde odchylenie od normy obowiązującej w danym kręgu społeczno‑kulturowym

dezorganizacja
dezorganizacja

naruszenie jakiegoś ładu, dewaluacja istniejącego systemu wartości, norm, zakazów i nakazów i rozluźnienie więzi społecznych

handikapizm
handikapizm

inaczej ableizm; uprzedzenia wobec osób z niepełnosprawnościami, wyrażające się zarówno w sposób bezpośredni, np. przez nieuwzględnianie ich potrzeb w architekturze przestrzeni publicznej (bariery architektoniczne), jak i pośrednio, np. przez stosowanie porównań i określeń o zabarwieniu negatywnym (kaleka, debil itp.)

kontrola społeczna
kontrola społeczna

inaczej system nakazów, zakazów i sankcji funkcjonujących w danej zbiorowości społecznej, nieformalnych i formalnych – sankcjonowanych prawnie za pomocą np. dezaprobaty, odrzucenia emocjonalnego, niechęci