Antyczne dziedzictwo

Kultura antyku uznawana jest za fundament cywilizacji europejskiej. Filozofia i szuka starożytna inspirowały kolejne pokolenia myślicieli i twórców, a artyści odwoływali się do grecko‑rzymskiego kanonu estetyki i piękna. Literatura, architektura i rzeźba czasów antycznych były uznawane za wzorce godne naśladowania. Kultura antyku to skarbiec toposówtopostoposów, motywówmotywmotywówarchetypówarchetyparchetypów. Zawdzięczamy jej również sentencje, przysłowia i związki frazeologiczne, które na stałe weszły do języków, w tym do języka polskiego.

Można wskazać kilka grup tekstów, które stały się dziedzictwem kolejnych pokoleń. Pierwszą grupą jest mitologia: grecka oraz rzymska. Stanowi ona inspirację, jest bowiem źródłem motywów miłości (mit o Orfeuszu i Eurydyce), heroizmu (historia Heraklesa) czy poświęcenia (historia Prometeusza). Wpłynęła również na język, tzn. doprowadziła do wykształcenia związków frazeologicznych, których etymologia sięga opowieści mitologicznych; przykładem takich związków są wyrażenia: „puszka Pandory”, „syzyfowa praca” czy „stajnia Augiasza”.

Drugą są starożytne eposy, np. Homera – Iliada oraz Odyseja. One również wpłynęły na kulturę, kolportując motyw wierności (Penelopa czekająca na Odysa) czy wprowadzając do języka takie sformułowania, jak „koń trojański” albo „pięta Achillesa”, odnoszące się do opisywanej przez poetę wojny trojańskiej.

Wreszcie do trzeciej grupy zaliczamy antyczne tragedie oraz komedie, dotyczące dylematów ludzkich, snujące refleksje nad skomplikowaną egzystencją. Inspirację dla późniejszych twórców stanowiły np. dzieła Sofoklesa: Król Edyp oraz Antygona

Do dorobku kulturowego antyku chętnie sięgali twórcy odrodzenia czy oświecenia. W XVIII wieku znany niemiecki historyk sztuki, Johann Winckelmann, uznał, że sztuka starożytna to esencja naturalnego piękna. W rozprawie O naśladowaniu dzieł greckich sformułował tezę, że:

Johann Joachim Winkelmann O naśladowaniu dzieł greckich

jedyną drogą, by dzieła stały się wielkimi, a nawet, jeśli to możliwe, niedoścignionymi, [...] jest naśladowanie starożytnych.

1 Źródło: Johann Joachim Winkelmann, O naśladowaniu dzieł greckich, [w:] Ewa Juzoń, Antyk, [hasło w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. Józef Bachórz, Alina Kowalczykowa, Wrocław - Warszawa- Kraków 1991, s. 29.

Sięganie do tradycji antyku nie musi jednak oznaczać imitacji. Widać to wyraźnie w twórczości współczesnych artystów, którzy często wykorzystują spuściznę kultury starożytnej i czerpią inspirację z jej dorobku. Odwołania do antyku przybierają w sztuce współczesnej różne formy: od zapożyczenia motywu w pierwotnym kształcie, przez polemikępolemikapolemikę z tradycyjnym znaczeniem lub próbę nadbudowania nad nim nowej warstwy znaczeniowej aż po funkcję czysto ornamentacyjną. Motywy antyczne, przede wszystkim greckie, często podlegają reinterpretacjireinterpretacjareinterpretacji. Są odczytywane przez pryzmat współczesnych doświadczeń i problemów.

Polscy poeci, którzy odwoływali się w swojej twórczości do mitu, historii, literatury, sztuki czy filozofii antycznej, to między innymi Leopold Staff, Jarosław Iwaszkiewicz, Roman Brandstaetter, Mieczysław Jastrun, Konstanty Ildefons Gałczyński, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, Czesław Miłosz.

RC8GGdpw6e3NH1
Obraz przedstawia fresk, który zdobi wnętrze Pałacu Watykańskiego. Jest na nim przedstawiona plejada starożytnych filozofów. W centralnej części fresku znajdują się Platon i Arystoteles. Pierwszy z nich wskazuje ręką na niebo. Drugi wykonuje podobny gest w kierunku ziemi. Platon ma twarz Leonarda da Vinci ze zmarszczkami, długą, siwą brodą i postępującą łysiną na głowie. Trzyma w ręku pisma kosmologiczne. Arystoteles jest przedstawiony ze swoim dziełem — Etyką nikomachejską. Przy obu filozofach stoją ich uczniowie. Na schodach szkoły siedzi Diogenes, poniżej Heraklit. Ten ostatni ma zamyślone oblicze. Podpiera głowę ręką i opiera się o kamienny blok. Heraklit ma twarz Michała Anioła z ciemnobrązową brodą i włosami. Obok niego stoi Pitagoras. Trzyma otwartą księgę z matematycznymi obliczeniami. Na lewej części fresku artysta umieścił Epikura. Inne postacie, które się tu pojawiają, to: Sokrates, Euklides (przedstawiony z cyrklem), a także sofiści i stoicy. Rafael Santi umieścił na malowidle swój autoportret. Ukazany jest w prawym dolnym rogu fresku w grupie dyskutujących mężczyzn, obok Klaudiusza Ptolemeusza.
Rafael (właśc. Raffaelo Santi, 1483–1520) – malarz i architekt, wraz z Michałem Aniołem i Leonardem da Vinci uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela włoskiego renesansu. Kierował budową Bazyliki św. Piotra w Rzymie. Znany był z częstych przedstawień Madonny (Matki Boskiej).
Źródło: Rafael, Szkoła ateńska.

Słownik

alegoria
alegoria

(gr. allēgoria – mówić w przenośni, obrazowo) – postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem mają również stałe i umowne znaczenie przenośne, w przeciwieństwie do symbolu, przesłanie alegorii jest zazwyczaj jednoznaczne. Odczytanie znaczenia alegorycznego wymaga pewnej erudycji wychodzącej poza prostą znajomość języka, np. kobieta z wagą i przepaską na oczach jest alegorią sprawiedliwości

archetyp
archetyp

(gr. arche – początek, typos – typ) 1. pierwowzór, prototyp jakiejś postaci, zdarzenia, motywu, symbolu lub schematu; 2. w psychoanalitycznej teorii C.G. Junga: wspólny wszystkim ludziom, dziedziczny wzorzec reagowania i postrzegania świata

motyw
motyw

(łac. motivusmotivum) – idea, wątek lub postać utrwalone w kulturze, powtarzające się w utworach literackich różnych epok; też: najmniejszy niepodzielny element rzeczywistości przedstawionej w utworze

polemika
polemika

(gr. polemikós – wojowniczy) – publiczna dyskusja na ważne tematy

reinterpretacja
reinterpretacja

(łac. re – na nowo, znów + interpretatio) – ponowna interpretacja czegoś

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis - miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)