Zdjęcie przedstawia marmurowe popiersie młodego mężczyzny. Mężczyzna ma smukłą twarz, wystające kości policzkowe. Ma opadające na czoło, falujące włosy.
Posąg młodego Oktawiana, datowany na 30 rok p.n.e.
Okres rządów Oktawiana AugustaOktawian AugustOktawiana Augusta (63 p.n.e. – 14 n.e.) uważa się za złoty wiek poezji rzymskiej. Powstało wówczas wiele ważnych i wartościowych dzieł. Do najwybitniejszych poetów tego czasu zalicza się Publiusz Wergiliusz Maro (70–19 p.n.e.). Był on wszechstronnie wykształcony, swoją wiedzę zdobywał m.in. w Mediolanie, Rzymie i Neapolu, gdzie studiował filozofię. Jego twórczość można podzielić na dwa okresy. Pierwszy wiąże się z neoterykamineoterycyneoterykami – grupą młodych poetów rzymskich, którzy tworzyli w połowie I w. p.n.e. Drugi zaś rozpoczyna się wraz z ukazaniem się GeorgikGeorgikiGeorgik – poematu dydaktycznego opiewającego uroki życia na wsi – oraz Eneidy – epopei opisującej czyny Eneasza, bohatera uznawanego za protoplastę Rzymu.
Odyseusz czy Eneasz? Troja czy Rzym?
Eneida to najsłynniejszy poemat epicki starożytnego Rzymu i utwór, który przyczynił się do rozwoju literatury rzymskiej. Dzieło nie zostało w pełni dopracowane, ponieważ Wergiliusz zmarł przed jego ukończeniem. W swoim testamencie zakazał jego publikowania, jednak było ono tak istotne dla polityki Oktawiana Augusta, że wola poety nie została uszanowana i Eneida trafiła do rąk czytelników.
Wergiliusz zaliczany jest do homerydówhomerydahomerydów, czyli poetów inspirujących się twórczością Homera. Te odwołania czytelne są w treści samej Eneidy. Opis wędrówki Eneasza z pierwszych sześciu ksiąg przypomina tułaczkę Odyseusza. W obu utworach spotykamy te same postacie i elementy fabuły. Obecne są m.in. Scylla, Charybda, Cyklop, motyw zejścia do podziemi, motyw konfliktu z bóstwem.
RQYRAMk3nZeGe
Obraz przedstawia pałacowe wnętrze. Żołnierz w antycznej zbroi niesie przewieszonego przez swoje lewe ramię starszego mężczyznę. Otaczają go dwie kobiety. Wokół panuje bałagan, na podłodze porozrzucane są różne przedmioty.
Federico Barocci, Ucieczka Eneasza z Troi, 1598
W poemacie Wergiliusza odnajdujemy też inspiracje treścią Iliady, przede wszystkim w wątku wojny, która wybuchła z powodu kobiety. W eposie Homera konflikt Trojan oraz Greków spowodowało porwanie pięknej Heleny, w dziele Wergiliusza Eneasz bierze udział w wojnie między Latynami a Rutulami, podczas której walczy o Lawinię – córkę króla Lacjum. Nie można jednak uznać, że Eneida jest dziełem całkowicie odtwórczym w stosunku do homeryckich eposów:
Hanna Szelest, Maria CytowskaHistoria literatury starożytnej
RkygmhvbD7Qeb1
Fresk przedstawia młodego mężczyznę w stroju wojownika. Lewą ręką wspiera się na włóczni, prawą na nastoletnim chłopcu. Przed młodym mężczyzną przyklęka starszy mężczyzna, który opatruje ranę na prawym udzie. Za jego plecami znajduje się półnaga kobieta w długiej szacie.
Malowidło pompejańskie przedstawiające rannego Eneasza z synem Askaniuszem
Przejął on [Wergiliusz] pewne wątki od Homera, ale różni go równocześnie od wielkiego Greka dbałość o celowość środków poetyckich (np. porównań), większy nacisk położy też na ukazanie stanu psychicznego swoich bohaterów. Przede wszystkim jednak nastrój poematu jest odmienny od Homerowych epopei. Eneasz Wergiliusza ma być zwiastunem nowej epoki, spełnia misję dziejową, od niego zależy założenie Rzymu – przyszłej potęgi świata. Losy bohatera Eneidy są przedstawione w tonie wzniosłym i patetycznym. Wergiliusz opowiada z uczuciem i umie wpłynąć na uczucia słuchaczy. Potrafi wywołać grozę, litość, współczucie. Wśród epickiej opowieści raz po raz dochodzi do głosu liryka. Wergiliusz w epopei zachował pewne cechy właściwe dla utworów neoteryków. Stworzył epopeję, ale równocześnie, posługując się techniką aleksandryjską, rozbił poemat na odrębne, zamknięte w sobie całości. Każda księga Eneidy ma odrębną, zwartą kompozycję. Styl Wergiliusza jest zretoryzowanyretorykazretoryzowany.
R1O2N53V3QyEw1
Obraz przedstawia scenę walki dwóch młodych mężczyzn. Obaj są ubrani w starożytne stroje żołnierskie, na głowach mają hełmy, w prawych dłoniach miecze, w lewych okrągłe tarcze. Jeden z mężczyzn leży. Drugi przydeptuje go prawą nogą. W tle, na obłokach unoszą się kobiece postacie otoczone cherubinami.
Luca Giordano, Eneasz pokonuje Turnusa, 1682
W utworze zawarł poeta wiele przemówień, które nie tylko mają kompozycję retoryczną, ale także obfitują w figury retoryczne. Liczne sentencje i zwroty poematu weszły do ogólnoeuropejskiego skarbca przysłów. Budził też podziw heksametr Eneidy o uroczym wprost dźwięku. Poeta potrafił nagiąć go do każdej sytuacji, do każdego nastroju. Eneida stanowi szczytowe osiągnięcie w rozwoju poetyckiego stylu w poezji rzymskiej. Wergiliusz był mistrzem poezji w takim stopniu, w jakim mistrzem prozy był Cyceron.
eneida1 Źródło: Maria Cytowska, Hanna Szelest, Historia literatury starożytnej, Warszawa 2007, s. 220–221.
Wyznaczniki gatunku
Epos jest najstarszym gatunkiem epickim. To obszerny, wielowątkowy utwór fabularny, zwany również epopeją. Zwykle pisany wierszem, opowiada o czynach bohaterów, które rozgrywają się na tle doniosłych, przełomowych wydarzeń historycznych lub legendarnych. Eposy wiążą się z tradycjami narodowościowymi, a ich treści nawiązują do losów państw i narodów.
Pierwotnie epopeje były opowieściami przekazywanymi ustnie z pokolenia na pokolenie przez starożytnych śpiewaków. Przykładem tego są dzieła takie jak GilgameszGilgameszGilgamesz, Iliada, Odyseja czy BeowulfBeowulfBeowulf. Do eposów, które od razu powstały jako piśmienne dzieła literackie, można zaliczyć natomiast m.in. Eneidę Wergiliusza, FarsalięFarsaliaFarsalię Lukiana czy Raj utraconyRaj utraconyRaj utraconyJohna Miltona.
RPFWebLFvf6OC
Obraz przedstawia pole i kępę drzew. Na polu znajduje się trójka ludzi. Po prawej stronie młoda kobieta w długiej sukni i stojący naprzeciw niej, po lewej stronie, dwaj mężczyźni. Obaj są w strojach starożytnych żołnierzy. Wokół całej trójki siedzą i latają małe cherubiny.
Pietro da Cortona, Wenus jako łowczyni ukazuje się Eneaszowi, 1631
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Epopeję wyróżniają trzy podstawowe cechy gatunkowe:
1. Przedmiotem epopei jest epicka przeszłość narodu - według terminologii Goethego i Schillera „absolutna przeszłość”.
2. Źródłem epopei jest ustna tradycja narodowa (a nie osobiste doświadczenie i wyrastające z niego pomysły).
3. Świat epiki jest oddzielony od współczesności, tj. od czasów śpiewaka (autora i jego słuchaczy), absolutnym dystansem epickim.
eneida2opracowane na podstawie Michaił Bachtin, Epos a powieść. O metodologii badania powieści, „Pamiętnik Literacki” 1970, nr 61/3, s. 211
Słownik
Beowulf
jedno z najstarszych dzieł literatury staroangielskiej, przekazywane ustnie prawdopodobnie od VIII w., opisuje dzieje bohaterów duńskich i szwedzkich
Farsalia
epopeja autorstwa rzymskiego poety Lukana, która opowiada o wojnie domowej między Pompejuszem a Cezarem
Georgiki
poemat autorstwa Wergiliusza, w którym wychwala życie na wsi
Gilgamesz
akadyjski epos z pierwszej połowy II tysiąclecia p.n.e., w którym opisane są przygody legendarnego Gilgamesza – władcy miasta Unug, który poszukuje tajemnicy nieśmiertelności
homeryda
homeryda
poeta wzorujący się na Homerze i rozpowszechniający jego poezję
neoterycy
neoterycy
(gr. hoi neoteroi poietai, dosłownie „poeci młodsi”, łac. poetae novi, poetae neoterici) – grupa młodych rzymskich poetów z I w. p.n.e., w swej twórczości zrywali z tradycjami wielkich eposów historycznych i wzorowali się na poezji hellenistycznej, preferowali utwory niewielkich rozmiarów, np. fraszki, epigramaty
Raj utracony
poemat autorstwa Johna Miltona wydany w 1667 r., opisuje powstanie świata, dzieje stworzenia i upadku człowieka, walkę dobra ze złem, uważany jest za najważniejsze dzieło autora
retoryka
retoryka
(gr. reo - mówię celowo, stosownie, pięknie) krasomówstwo, sztuka tworzenia i wygłaszania mów, wykorzystująca figury retoryczne, tropy, argumenty, mająca na celu przekonanie kogoś do czegoś, zaszczepienie myśli lub poglądu
Oktawian August
(63 r. p.n.e. - 14 r. n.e.) pierwszy cesarz rzymski, adoptowany syn Juliusza Cezara, panował od 27 r. p.n.e. aż do śmierci