Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poeta czasów Oktawiana Augusta

R1OFUy8zitCJi1
Posąg młodego Oktawiana, datowany na 30 rok p.n.e.

Okres rządów Oktawiana AugustaOktawian AugustOktawiana Augusta (63 p.n.e. – 14 n.e.) uważa się za złoty wiek poezji rzymskiej. Powstało wówczas wiele ważnych i wartościowych dzieł. Do najwybitniejszych poetów tego czasu zalicza się Publiusz Wergiliusz Maro (70–19 p.n.e.). Był on wszechstronnie wykształcony, swoją wiedzę zdobywał m.in. w Mediolanie, Rzymie i Neapolu, gdzie studiował filozofię. Jego twórczość można podzielić na dwa okresy. Pierwszy wiąże się z neoterykamineoterycyneoterykami – grupą młodych poetów rzymskich, którzy tworzyli w połowie I w. p.n.e. Drugi zaś rozpoczyna się wraz z ukazaniem się GeorgikGeorgikiGeorgik – poematu dydaktycznego opiewającego uroki życia na wsi – oraz Eneidy – epopei opisującej czyny Eneasza, bohatera uznawanego za protoplastę Rzymu.

Odyseusz czy Eneasz? Troja czy Rzym?

Eneida to najsłynniejszy poemat epicki starożytnego Rzymu i utwór, który przyczynił się do rozwoju literatury rzymskiej. Dzieło nie zostało w pełni dopracowane, ponieważ Wergiliusz zmarł przed jego ukończeniem. W swoim testamencie zakazał jego publikowania, jednak było ono tak istotne dla polityki Oktawiana Augusta, że wola poety nie została uszanowana i Eneida trafiła do rąk czytelników.

Wergiliusz zaliczany jest do homerydówhomerydahomerydów, czyli poetów inspirujących się twórczością Homera. Te odwołania czytelne są w treści samej Eneidy. Opis wędrówki Eneasza z pierwszych sześciu ksiąg przypomina tułaczkę Odyseusza. W obu utworach spotykamy te same postacie i elementy fabuły. Obecne są m.in. Scylla, Charybda, Cyklop, motyw zejścia do podziemi, motyw konfliktu z bóstwem.

RQYRAMk3nZeGe
Federico Barocci, Ucieczka Eneasza z Troi, 1598

W poemacie Wergiliusza odnajdujemy też inspiracje treścią Iliady, przede wszystkim w wątku wojny, która wybuchła z powodu kobiety. W eposie Homera konflikt Trojan oraz Greków spowodowało porwanie pięknej Heleny, w dziele Wergiliusza Eneasz bierze udział w wojnie między Latynami a Rutulami, podczas której walczy o Lawinię – córkę króla Lacjum. Nie można jednak uznać, że Eneida jest dziełem całkowicie odtwórczym w stosunku do homeryckich eposów:

Hanna Szelest, Maria Cytowska Historia literatury starożytnej
RkygmhvbD7Qeb1
Malowidło pompejańskie przedstawiające rannego Eneasza z synem Askaniuszem

Przejął on [Wergiliusz] pewne wątki od Homera, ale różni go równocześnie od wielkiego Greka dbałość o celowość środków poetyckich (np. porównań), większy nacisk położy też na ukazanie stanu psychicznego swoich bohaterów. Przede wszystkim jednak nastrój poematu jest odmienny od Homerowych epopei. Eneasz Wergiliusza ma być zwiastunem nowej epoki, spełnia misję dziejową, od niego zależy założenie Rzymu – przyszłej potęgi świata. Losy bohatera Eneidy są przedstawione w tonie wzniosłym i patetycznym. Wergiliusz opowiada z uczuciem i umie wpłynąć na uczucia słuchaczy. Potrafi wywołać grozę, litość, współczucie. Wśród epickiej opowieści raz po raz dochodzi do głosu liryka. Wergiliusz w epopei zachował pewne cechy właściwe dla utworów neoteryków. Stworzył epopeję, ale równocześnie, posługując się techniką aleksandryjską, rozbił poemat na odrębne, zamknięte w sobie całości. Każda księga Eneidy ma odrębną, zwartą kompozycję. Styl Wergiliusza jest zretoryzowanyretorykazretoryzowany.

R1O2N53V3QyEw1
Luca Giordano, Eneasz pokonuje Turnusa, 1682

W utworze zawarł poeta wiele przemówień, które nie tylko mają kompozycję retoryczną, ale także obfitują w figury retoryczne. Liczne sentencje i zwroty poematu weszły do ogólnoeuropejskiego skarbca przysłów. Budził też podziw heksametr Eneidy o uroczym wprost dźwięku. Poeta potrafił nagiąć go do każdej sytuacji, do każdego nastroju. Eneida stanowi szczytowe osiągnięcie w rozwoju poetyckiego stylu w poezji rzymskiej. Wergiliusz był mistrzem poezji w takim stopniu, w jakim mistrzem prozy był Cyceron.

eneida1 Źródło: Maria Cytowska, Hanna Szelest, Historia literatury starożytnej, Warszawa 2007, s. 220–221.

Wyznaczniki gatunku

Epos jest najstarszym gatunkiem epickim. To obszerny, wielowątkowy utwór fabularny, zwany również epopeją. Zwykle pisany wierszem, opowiada o czynach bohaterów, które rozgrywają się na tle doniosłych, przełomowych wydarzeń historycznych lub legendarnych. Eposy wiążą się z tradycjami narodowościowymi, a ich treści nawiązują do losów państw i narodów.

Pierwotnie epopeje były opowieściami przekazywanymi ustnie z pokolenia na pokolenie przez starożytnych śpiewaków. Przykładem tego są dzieła takie jak GilgameszGilgameszGilgamesz, Iliada, Odyseja czy BeowulfBeowulfBeowulf. Do eposów, które od razu powstały jako piśmienne dzieła literackie, można zaliczyć natomiast m.in. Eneidę Wergiliusza, FarsalięFarsaliaFarsalię Lukiana czy Raj utraconyRaj utraconyRaj utracony Johna Miltona.

RPFWebLFvf6OC
Pietro da Cortona, Wenus jako łowczyni ukazuje się Eneaszowi, 1631
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Epopeję wyróżniają trzy podstawowe cechy gatunkowe:

1. Przedmiotem epopei jest epicka przeszłość narodu - według terminologii GoethegoSchillera „absolutna przeszłość”.

2. Źródłem epopei jest ustna tradycja narodowa (a nie osobiste doświadczenie i wyrastające z niego pomysły).

3. Świat epiki jest oddzielony od współczesności, tj. od czasów śpiewaka (autora i jego słuchaczy), absolutnym dystansem epickim.

eneida2opracowane na podstawie Michaił Bachtin, Epos a powieść. O metodologii badania powieści, „Pamiętnik Literacki” 1970, nr 61/3, s. 211

Słownik

Beowulf
Farsalia
Georgiki
Gilgamesz
homeryda
homeryda

poeta wzorujący się na Homerze i rozpowszechniający jego poezję

neoterycy
neoterycy

(gr. hoi neoteroi poietai, dosłownie „poeci młodsi”, łac. poetae novi, poetae neoterici) – grupa młodych rzymskich poetów z I w. p.n.e., w swej twórczości zrywali z tradycjami wielkich eposów historycznych i wzorowali się na poezji hellenistycznej, preferowali utwory niewielkich rozmiarów, np. fraszki, epigramaty

Raj utracony
retoryka
retoryka

(gr. reo - mówię celowo, stosownie, pięknie) krasomówstwo, sztuka tworzenia i wygłaszania mów, wykorzystująca figury retoryczne, tropy, argumenty, mająca na celu przekonanie kogoś do czegoś, zaszczepienie myśli lub poglądu

Oktawian August