Przeczytaj
Co można zrobić w bazie danych?
Aby uzyskać szybki przegląd podstawowych operacji, jakie są możliwe do wykonania na bazie danych, wystarczy zajrzeć do wnętrza programu Microsoft Access:
lub LibreOffice Base:
Operacje kryjące się pod wskazanymi elementami to:
tworzenie tabel, a więc projektowanie niezbędnej struktury służącej do przechowywania danych;
edycja danych (dodawanie, usuwanie, modyfikacja), która może być wspomagana poprzez wykorzystanie tzw. formularzy;
tworzenie kwerend wspierających użytkownika m.in. w procesie przeszukiwania bazy pod kątem określonych kryteriów;
projektowanie raportów prezentujących przydatne zestawienia danych;
filtrowanie i sortowanie danych.
Wymienione operacje to podstawowe działania oferowane przez standardowy system zarządzania bazą danych.
Przyjrzyjmy się pierwszej z wymienionych operacji, a więc projektowaniu tabeli.
Projektowanie tabeli bazy danych
Zbliżała się Gwiazdka. Czas poszukiwania prezentów dla bliskich i znajomych. Dla niektórych pora stresu i zmartwień w rodzaju: co mam kupić, żeby trafić w upodobania i sprawić radość?
Ale nie dla wszystkich, a na pewno nie dla Doroty, która na zakupach zna się jak mało kto, a jej podarunki nigdy nie trafiają do sklepu jako zwroty tuż po świętach. Bez problemu doradzała zwykle innym, co, komu i na jaką okazję podarować.
Jej rady były zawsze trafione, a zadowoleni znajomi wracali po kolejne wskazówki, dlatego Dorotce zaświtała w głowie koncepcja, żeby tę swoją intuicję wykorzystać również do pomocy innym, mającym dylemat, co podarować na rozmaite okazje. Uznała, że pomoże w tym utworzenie prezentowej bazy danych.
Najważniejszy element bazy powinny stanowić propozycje prezentowe, więc w naturalny sposób wyklarował się projekt tabeli Prezenty:
Prezenty | |
---|---|
nazwa kolumny | opis |
KodPrezentu | unikalny numer, pod którym figuruje w bazie dany prezent |
NazwaPrezentu | krótka nazwa prezentu, np. audiobook o kotach, brelok do kluczy |
Cena | przybliżony koszt zakupu prezentu w zł |
DlaKogo | adresat prezentu, np. mama, tata, kolega, przyjaciółka |
Wiek | wiek adresata prezentu |
RodzajOkazji | nazwa okazji, np. Gwiazdka, urodziny, rocznica ślubu |
PodstawoweHobby | nazwa głównego hobby adresata prezentu, np. kolekcjonowanie monet, wędkarstwo, fitness |
Po zaprojektowaniu tabeli Dorota przystąpiła do implementacji projektu w programie Microsoft Access:
Dla porównania wykonała również to samo w LibreOffice Base:
Podczas projektowania tabeli, zarówno w jednym, jak i drugim narzędziu, Dorota zauważyła pewien charakterystyczny element w postaci ikonki w kształcie klucza, który pojawił się automatycznie po utworzeniu pierwszego pola o nazwie „KodPrezentu”.
W Microsoft Access wyglądało to następująco:
Natomiast w LibreOffice Base w ten sposób:
Zaznaczony element to tzw. klucz podstawowyklucz podstawowy. Jest to pole o szczególnym znaczeniu w tabeli bazy danych, ponieważ, ze względu na unikalne wartości w nim przechowywane, każdy pojedynczy wpis w bazie będzie mógł być zidentyfikowany właśnie dzięki temu polu.
W Microsoft Access pole będące kluczem podstawowym otrzymuje typ danych „Autonumerowanie” oraz następujące właściwości:
„Rozmiar pola”: „Liczba całkowita długa”,
„Nowe wartości”: „Przyrostowo”,
„Indeksowane”: „Tak (Bez duplikatów)”.
W LibreOffice Base kluczem podstawowym jest pole typu Integer, dla którego właściwość „Wartość automatyczna” została ustawiona na „Tak”:
Wprowadzanie danych do tabeli
Po zaprojektowaniu tabeli Dorota wprowadziła kilka pierwszych propozycji prezentowych:
W polu „KodPrezentu” dla każdego pojedynczego wpisu pojawiła się kolejna wartość całkowita. Dzięki temu każdy wiersz w tabeli „Prezenty” został oznaczony w sposób jednoznaczny, co ułatwi rozbudowę bazy w przyszłości, gdy pojawią się nowe tabele, które będą musiały być powiązane w pewien sposób z już istniejącą tabelą.
Każdy wiersz w tabeli bazy danych to inaczej rekordrekord (zwany również krotką) składający się z tzw. pólpól. Na przykład pierwszy wiersz tabeli „Prezenty” składa się z następujących pól:
„KodPrezentu” o wartości 1,
„NazwaPrezentu” o wartości „gra planszowa Piękny balkon”,
„Cena” o wartości 69,00 zł,
„DlaKogo” o wartości „koleżanka”,
„Wiek” o wartości 30,
„RodzajOkazji” o wartości „urodziny”,
„PodstawoweHobby” o wartości „florystyka”:
Każde pole rekordu zawiera konkretną wartość ustalonego typu opisującą określony atrybutatrybut tabeli „Prezenty”. Na przykład atrybut „Cena” jest typu walutowego i we wszystkich rekordach wartości występujące w tym polu mają ten sam typ:
Podczas wprowadzania kolejnych danych do tabeli bazy bohaterka naszej opowieści korzystała z widoku arkusza danych. Nie jest to sposób zbyt wygodny, a w przypadku takich pól, jak „DlaKogo”, „RodzajOkazji” czy „PodstawoweHobby”, dużym ułatwieniem byłaby możliwość wybierania wartości z listy w celu uniknięcia pomyłek w zapisie ręcznym.
W przypadku Microsoft Access problem ten może być rozwiązany za pomocą tzw. tabel słownikowych:
W LibreOffice Base zamiast tablic słownikowych można wykorzystać tzw. formularze:
Słownik
jednostkowa cecha opisująca encję bazy danych (inaczej: kolumna tabeli)
zwany też kluczem głównym (ang. primary key) to jedno lub więcej pól (atrybutów), których wartość jednoznacznie identyfikuje każdy rekord w tabeli; taka cecha klucza jest nazywana unikatowością (unikalność); klucz podstawowy służy do powiązania rekordów w jednej tabeli z rekordami z innej tabeli
pojedyncza wartość określonego typu dotycząca danego atrybutu tabeli bazy danych
pojedynczy, konkretny obiekt w tabeli bazy danych opisany za pomocą wartości reprezentujących wszystkie atrybuty tabeli