Wektor jest to uporządkowana para punktów, którą graficznie przedstawiamy jako strzałkę. Wektor w postaci graficznej możemy przedstawić w układzie współrzędnych kartezjańskiechkartezjański układ współrzędnychukładzie współrzędnych kartezjańskiech. Na Rys. 1. przedstawiono taki wektor o początku w punkcie (0,0) i końcu w punkcie (4,3). Wektor ten możemy rozłożyć na składowe wzdłuż linii osi.
W tym celu rysujemy linie pomocnicze (zaznaczone linią przerywaną), które są równoległe do osi układu współrzędnych i przechodzą przez koniec wektora. Miejsca, w których te linie przecinają się z osiami układu, wyznaczają nam końce wektorów składowych: , który jest wektorem składowym wzdłuż osi oraz , który jest wektorem składowym wzdłuż osi . Początki obu wektorów składowych, oznaczone jako punkty A i C, pokrywają się z początkiem układu współrzędnych.
RkzOEkoDwTamh
Na Rys. 2. pokazano, jak wyznaczyć wektory składowe wektora o początku innym niż (0,0).
RiOpjZuF2EzUN
Postępujemy podobnie jak w pierwszym przypadku, jednak kreślimy dodatkowe linie pomocnicze przechodzące przez początek wektora oraz jego koniec. W ten sposób otrzymujemy, odpowiednio, początek i koniec każdego z wektorów składowych.
Wektory składowe wzdłuż osi i oznaczamy zwykle literą, która jest „nazwą” wektora z dolnym indeksem lub . W przypadku wektora będzie to oraz .
Możemy wyznaczać wektory składowe wzdłuż dowolnych prostych (nie tylko wzdłuż osi układu współrzędnych) pod warunkiem, że proste te się przecinają. Konstruujemy przy tym równoległobok (Rys. 3a.).
R1OOVA91t3a6H
W tym celu rysujemy linie pomocnicze 1' i 2' przechodzące przez koniec wektora, równoległe do prostych 1 i 2. Składowe i wektora pokazano na Rys. 3b.
RZ7cfJUHz3Hiv
Słowniczek
kartezjański układ współrzędnych
kartezjański układ współrzędnych
(ang.: Cartesian coordinate system) układ prostopadłych do siebie osi. Dla ułatwienia będziemy się posługiwać dwuwymiarowym kartezjańskim układem współrzędnych, tzn. układem składającym się z dwóch osi ze wspólną jednostką długości.