Queens Elizabeth I and Elizabeth II were great monarchs that managed to overcome all difficulties that life put in their way. During their lives, there were many hard choices and sacrifices they had to make. Do you think you could be a good monarch?
Królowe Elżbieta I i Elżbieta II były wielkimi monarchiniami, którym udało się przezwyciężyć wszelkie trudności, jakie stawiało przed nimi życie. W ciągu swoich rządów musiały dokonać wielu trudnych wyborów i poświęcać się. Czy myślisz, że mógłbyś/mogłabyś być dobrym monarchą/dobrą monarchinią?
R18JcRMWGrbt0
Ilustracja przedstawia dwa obrazy prezentujące dwie królowe angielskie: Elżbietę l i Elżbietę II. Po lewej stronie widoczna jest królowa Elżbieta I. Widoczna jest kobieta w średnim wieku, zwrócona w lewo, z bardzo pociągłą twarzą, o białej cerze, z rudymi, upiętymi do góry włosami. Jest ubrana w czarną suknię zdobioną złotymi elementami dekoracyjnymi, która na piersi ma naszyte rzędy złotych zapięć. Suknia jest odcięta w pasie i mocno rozkloszowana. Spod sukni wystaje biała kryza udrapowana przy szyi oraz mankiety. Królowa ma na głowie koronę. Prawą rękę ma opartą na boku, zaś lewa spoczywa na oparciu, na którym leży złoty miecz. Na jej lewym przedramieniu widoczny jest gronostaj. Po prawej stronie widoczny jest obraz w złotej ramie, który przedstawia królową Elżbietę II siedzącą na tronie. Widoczna jest kobieta w starszym wieku, która ma krótkie, siwe włosy, koronę na głowie, jest ubrana w białą suknię, na którą ma narzucony bardzo długi, ciemnogranatowy płaszcz, podbity białą tkaniną, ułożony na podłodze. Kobieta siedzi zwrócona w prawo. Na prawym ramieniu widoczny jest przypięty order z bordową tkaniną. W tle widoczne są złocone drzwi i złocone odrzwia oraz popiersie stojące na złotym postumencie.
Two Elizabeths – two great monarchs
Dwie Elżbiety – dwie wielkie monarchinie
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/ [dostęp 3.10.2021], domena publiczna.
Exercise1
Match the following words with their translations.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise1
In the grid, find words related to being a queen of England. Search up, down, forward, backward and diagonally to find the hidden words. To mark the word, click its first and last letter in the grid below.
Znajdź w wykreślance wyrazy związane z byciem królową Anglii. Mogą być podane w pionie, w poziomie, na ukos lub wspak. Aby zaznaczyć wyraz, kliknij w jego pierwszą i ostatnią literę w poniższym diagramie.
R1GBamb500Cfb
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise2
Read the text below. Then choose all of the things that both queens had in common. Do you think they were much alike?
Przeczytaj poniższy tekst. Następnie wybierz wszystkie stwierdzenia, które można odnieść do obu królowych. Czy twoim zdaniem były do siebie bardzo podobne?
Rr9SPdJDhWwYP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
It’s Good to Have a Queen Elizabeth
Konrad GniazdowskiIt’s Good to Have a Queen Elizabeth
Queens Elizabeth were born over 400 years apart. They lived in different times and faced different challengeschallenges [challenge] (noun)challenges, but they both turned out to be the most influential monarchsmonarchs [monarch]monarchs in British history.
Elizabeth I
Queen Elizabeth I (1533‑1603) took reignreignreign over England in 1558 at the age of 25. She was highly educated and could speak several languages. The Queen travelled a lot across England, which helped her win the hearts of all her fellow Englishmenfellow Englishmen [fellow Englishman]fellow Englishmen. During her reign, music, poetry, sea voyages or tradetradetrade developed. Unfortunately, that time was also difficult for England mainly because of externalexternalexternal conflicts, for example with Spain. Spanish King tried to invade England but luckily, the Queen succeeded in resistingresistingresisting of the Spanish Armada of 130 ships in 1588, which made her even more popular.
Elizabeth II
When Queen Elizabeth II (1926‑2022) ascended the throneascended the throne [ascend the throne]ascended the throne in 1952, the position of the monarch was different. At that time the the parliamentparliamentparliament made laws and the Queen’s role was rather representative. As a highly educated and kind person, she quickly became the country’s belovedbelovedbelovedsovereignsovereignsovereign. The queen regularly visited British territories and Commonwealth countriesCommonwealth countriesCommonwealth countries to keep Britain’s strong international position. Luckily, during her reign, there were no major armed conflictsarmed conflicts [armed conflict]armed conflicts. Elizabeth II was very concerned about British matters and she gave advice on internalinternalinternal matters of the country. She also made crucialcrucialcrucial decisions about the shape of modern monarchy in England.
Both queens set a record of being the longest reigning monarch of their times and introduced Britain to an age of stabilitystabilitystability and prosperityprosperityprosperity. Finally, both of them were beloved by their subjectssubjects [subject]subjects and are widely celebrated in British culture.
1 Źródło: Konrad Gniazdowski, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise3
Search for the information in the text above. Then choose one correct answer in each point.
Wyszukaj informacje w powyższym tekście. Następnie wskaż jedną poprawną odpowiedź w każdym z punktów.
R83JRdn3fvu4H
1. The reign of Elizabeth I started in Możliwe odpowiedzi: 1. the 14th century., 2. the 15th century., 3. the 16th century.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RNM0oUZnE7AYL
2. During the reign of Elizabeth I, there was danger coming from Możliwe odpowiedzi: 1. Scotland and Ireland., 2. France and Spain., 3. all of the above.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4YSQoD1CBfBu
3. The Spanish Armada Możliwe odpowiedzi: 1. was almost 100 ships strong., 2. was resisted by England., 3. was actually sent by the French King.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OWIvjz5O7pQ
4. Queen Elizabeth II could Możliwe odpowiedzi: 1. decide about taxes., 2. give advice to the parliament., 3. start wars.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGwF2I8omcMzi
5. Queen Elizabeth II was the first British monarch who Możliwe odpowiedzi: 1. showed her private life on television., 2. appeared on television., 3. visited Ireland.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise4
Study the text below. Then drag and drop elements to complete the story of Elizabeth II first public address, when she was only a princess.
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Następnie przeciągnij i upuść elementy, żeby uzupełnić historię o pierwszym publicznym przemówieniu królowej Elżbiety II, które wygłosiła, gdy była jeszcze księżniczką.
RskcfePBTrIFl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise4
Based on the information from the text, drag and drop elements to complete the story of Elizabeth II first public address when she was only a princess.
W oparciu o przeczytany powyżej tekst przeciągnij elementy, aby uzupełnić historię o pierwszym publicznym przemówieniu królowej Elżbiety II, gdy była jeszcze księżniczką.
R45Y7MrbIvRMO
Ilustracja
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/ [dostęp 3.10.2021], domena publiczna.
Rk64NEIeWdLtl
When the second World War broke out in 1939, Elizabeth was only 13 years old. Her teenage years were a 1. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth time in the history of England. In 1940, many Londoners had to be evacuated because London was no longer a safe place to live. Most of those people were children, just like Elizabeth. They were transported away from the cities, sometimes even to other 2. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth countries like South Africa, Canada, Australia or New Zealand.
To give hope to her father’s 3. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth, she appeared on the radio with her younger sister, Margaret and gave a speech as part of the BBC’s Children’s Hour. Young Elizabeth did a wonderful job in this 4. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth moment of history. The hope and feeling of unity helped 5. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth the stronger enemy and fight on. She also touched the hearts of many, quickly becoming a 6. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth princess, who was unafraid of the war in spite of being a child. This was a sign of what kind of 7. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth she would be once she grew up.
Autor: Konrad Gniazdowski
When the second World War broke out in 1939, Elizabeth was only 13 years old. Her teenage years were a 1. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth time in the history of England. In 1940, many Londoners had to be evacuated because London was no longer a safe place to live. Most of those people were children, just like Elizabeth. They were transported away from the cities, sometimes even to other 2. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth countries like South Africa, Canada, Australia or New Zealand.
To give hope to her father’s 3. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth, she appeared on the radio with her younger sister, Margaret and gave a speech as part of the BBC’s Children’s Hour. Young Elizabeth did a wonderful job in this 4. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth moment of history. The hope and feeling of unity helped 5. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth the stronger enemy and fight on. She also touched the hearts of many, quickly becoming a 6. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth princess, who was unafraid of the war in spite of being a child. This was a sign of what kind of 7. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth she would be once she grew up.
Autor: Konrad Gniazdowski
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
GRAMATYKA
Wyrażeniaboth, both oforaz konstrukcjaas … as
Wyrażeniebothoznacza „obydwaj/obydwie/obydwa/oboje”. Często stosuje się formęboth of them, czyli „obydwaj/obydwie/obydwa/oboje z nich „.
Spójrz ponownie na fragment tekstu o dwóch królowych angielskich.
Bothqueens set a record of being the longest reigning monarch of their times. – Obydwie królowe ustanowiły rekord jako najdłużej panujące monarchinie swoich czasów.
Bothqueens introduced Great Britain to an age of stability and prosperity. – Obydwie królowe wprowadziły Wielką Brytanię w erę stabilności i dobrobytu.
Finally, both of them were beloved by their subjects. – Wreszcie obydwie z nich były uwielbiane przez poddanych.
Do porównywania osób, rzeczy czy zjawisk przydatna jest również konstrukcjaas … as, która oznacza „tak/równie … jak”. W miejsce kropek wstawiamy przymiotnik w stopniu równym. Wyrażenie to może mieć formę twierdzącą albo przeczącą.
Przykłady:
She is as tall as her brother. – Jest tak wysoka jak jej brat.
John isn’t as hard working as Mary. – John nie jest tak pracowity jak Mary.
Few people are as popular as Elizabeth II. – Niewielu ludzi jest tak popularnych jak Elżbieta II.
The life of a monarch isn’t as easy as many people think. – Życie monarchy nie jest tak łatwe jak uważa wielu ludzi.
Exercise5
Choose all the correct sentences.
Wybierz wszystkie pasujące prawdziwe zdania.
RfhY7vo11uEi9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise5
Choose all the correct setences.
Wybierz wszystkie pasujące prawdziwe zdania.
R1YLULX77kZ5r
1.
1.
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 8.04.2022], domena publiczna.
RvSY2MsDVoK2G
2.
2.
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 8.04.2022], domena publiczna.
R9KgVQpNVtZXT
3.
3.
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 8.04.2022], domena publiczna.
R1SwIyz8Dt2oh
4.
4.
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 8.04.2022], domena publiczna.
Exercise6
Drag the words below to the correct places.
Przeciągnij podane wyrazy w odpowiednie luki.
RJS5Q9laeyS0p
I am practising tennis. I want to play 1. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t good 2. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t my brother.
We visited two aqua parks during our holidays. Both 3. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t them were fantastic!
Tim and Ted are twins and 4. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t of them learn Spanish. Tim 5. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t as good at Spanish as Ted.
I think maths is as 6. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t as physics.
I am practising tennis. I want to play 1. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t good 2. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t my brother.
We visited two aqua parks during our holidays. Both 3. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t them were fantastic!
Tim and Ted are twins and 4. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t of them learn Spanish. Tim 5. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t as good at Spanish as Ted.
I think maths is as 6. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t as physics.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise7
Type the missing words in the correct places. Type one or two words in each gap.
Przeczytaj poniższe zdania i uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami. W każdą lukę wpisz jeden wyraz lub dwa wyrazy.
R1XxY8UwqBmmQ
Bill isn’t 1. Tu uzupełnij intelligent 2. Tu uzupełnij he thinks. Both Andy and Lucy are 25. Andy is as 3. Tu uzupełnij as Lucy. My house is bigger than yours. Your house 4. Tu uzupełnij as big as mine. I like football and volleyball. Both 5. Tu uzupełnij are team sports. Adam was late for the lesson. John was late as well. 6. Tu uzupełnij Adam and John were late.
Bill isn’t 1. Tu uzupełnij intelligent 2. Tu uzupełnij he thinks. Both Andy and Lucy are 25. Andy is as 3. Tu uzupełnij as Lucy. My house is bigger than yours. Your house 4. Tu uzupełnij as big as mine. I like football and volleyball. Both 5. Tu uzupełnij are team sports. Adam was late for the lesson. John was late as well. 6. Tu uzupełnij Adam and John were late.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.