bg‑azure

Queens Elizabeth I and Elizabeth II were great monarchs that managed to overcome all difficulties that life put in their way. During their lives, there were many hard choices and sacrifices they had to make. Do you think you could be a good monarch?

Królowe Elżbieta I i Elżbieta II były wielkimi monarchiniami, którym udało się przezwyciężyć wszelkie trudności, jakie stawiało przed nimi życie. W ciągu swoich rządów musiały dokonać wielu trudnych wyborów i poświęcać się. Czy myślisz, że mógłbyś/mogłabyś być dobrym monarchą/dobrą monarchinią?

R18JcRMWGrbt0
Two Elizabeths – two great monarchs
Dwie Elżbiety – dwie wielkie monarchinie
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/ [dostęp 3.10.2021], domena publiczna.
Exercise 1

Match the following words with their translations.

Połącz poniższe wyrazy z ich tłumaczeniami.

R1Qd9SNYf43gG
monarch Możliwe odpowiedzi: 1. wyzwania, 2. monarcha/monarchini, 3. rządy, 4. rozkaz, 5. tron, 6. królewski challenges Możliwe odpowiedzi: 1. wyzwania, 2. monarcha/monarchini, 3. rządy, 4. rozkaz, 5. tron, 6. królewski royal Możliwe odpowiedzi: 1. wyzwania, 2. monarcha/monarchini, 3. rządy, 4. rozkaz, 5. tron, 6. królewski throne Możliwe odpowiedzi: 1. wyzwania, 2. monarcha/monarchini, 3. rządy, 4. rozkaz, 5. tron, 6. królewski reign Możliwe odpowiedzi: 1. wyzwania, 2. monarcha/monarchini, 3. rządy, 4. rozkaz, 5. tron, 6. królewski order Możliwe odpowiedzi: 1. wyzwania, 2. monarcha/monarchini, 3. rządy, 4. rozkaz, 5. tron, 6. królewski
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

In the grid, find words related to being a queen of England. Search up, down, forward, backward and diagonally to find the hidden words. To mark the word, click its first and last letter in the grid below.

Znajdź w wykreślance wyrazy związane z byciem królową Anglii. Mogą być podane w pionie, w poziomie, na ukos lub wspak. Aby zaznaczyć wyraz, kliknij w jego pierwszą i ostatnią literę w poniższym diagramie.

R1GBamb500Cfb
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Read the text below. Then choose all of the things that both queens had in common. Do you think they were much alike?

Przeczytaj poniższy tekst. Następnie wybierz wszystkie stwierdzenia, które można odnieść do obu królowych. Czy twoim zdaniem były do siebie bardzo podobne?

Rr9SPdJDhWwYP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
It’s Good to Have a Queen Elizabeth
Konrad Gniazdowski It’s Good to Have a Queen Elizabeth

Queens Elizabeth were born over 400 years apart. They lived in different times and faced different challengeschallenges [challenge] (noun)challenges, but they both turned out to be the most influential monarchsmonarchs [monarch]monarchs in British history.

Elizabeth I

Queen Elizabeth I (1533‑1603) took reignreignreign over England in 1558 at the age of 25. She was highly educated and could speak several languages. The Queen travelled a lot across England, which helped her win the hearts of all her fellow Englishmenfellow Englishmen [fellow Englishman]fellow Englishmen. During her reign, music, poetry, sea voyages or tradetradetrade developed. Unfortunately, that time was also difficult for England mainly because of externalexternalexternal conflicts, for example with Spain. Spanish King tried to invade England but luckily, the Queen succeeded in resistingresistingresisting of the Spanish Armada of 130 ships in 1588, which made her even more popular.

Elizabeth II

When Queen Elizabeth II (1926‑2022)  ascended the throneascended the throne [ascend the throne]ascended the throne in 1952, the position of the monarch was different. At that time the the parliamentparliamentparliament made laws and the Queen’s role was rather representative. As a highly educated and kind person, she quickly became the country’s belovedbelovedbeloved sovereignsovereignsovereign. The queen regularly visited British territories and Commonwealth countriesCommonwealth countriesCommonwealth countries to keep Britain’s strong international position. Luckily, during her reign, there were no major armed conflictsarmed conflicts [armed conflict]armed conflicts. Elizabeth II was very concerned about British matters and she gave advice on internalinternalinternal matters of the country. She also made crucialcrucialcrucial decisions about the shape of modern monarchy in England.

Both queens set a record of being the longest reigning monarch of their times and introduced Britain to an age of stabilitystabilitystability and prosperityprosperityprosperity. Finally, both of them were beloved by their subjectssubjects [subject]subjects and are widely celebrated in British culture.

1 Źródło: Konrad Gniazdowski, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Search for the information in the text above. Then choose one correct answer in each point.

Wyszukaj informacje w powyższym tekście. Następnie wskaż jedną poprawną odpowiedź w każdym z punktów.

R83JRdn3fvu4H
1. The reign of Elizabeth I started in Możliwe odpowiedzi: 1. the 14th century., 2. the 15th century., 3. the 16th century.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RNM0oUZnE7AYL
2. During the reign of Elizabeth I, there was danger coming from Możliwe odpowiedzi: 1. Scotland and Ireland., 2. France and Spain., 3. all of the above.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4YSQoD1CBfBu
3. The Spanish Armada Możliwe odpowiedzi: 1. was almost 100 ships strong., 2. was resisted by England., 3. was actually sent by the French King.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OWIvjz5O7pQ
4. Queen Elizabeth II could Możliwe odpowiedzi: 1. decide about taxes., 2. give advice to the parliament., 3. start wars.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGwF2I8omcMzi
5. Queen Elizabeth II was the first British monarch who Możliwe odpowiedzi: 1. showed her private life on television., 2. appeared on television., 3. visited Ireland.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Study the text below. Then drag and drop elements to complete the story of Elizabeth II first public address, when she was only a princess.

Zapoznaj się z poniższym tekstem. Następnie przeciągnij i upuść elementy, żeby uzupełnić historię o pierwszym publicznym przemówieniu królowej Elżbiety II, które wygłosiła, gdy była jeszcze księżniczką.

RskcfePBTrIFl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Based on the information from the text, drag and drop elements to complete the story of Elizabeth II first public address when she was only a princess.

W oparciu o przeczytany powyżej tekst przeciągnij elementy, aby uzupełnić historię o pierwszym publicznym przemówieniu królowej Elżbiety II, gdy była jeszcze księżniczką.

R45Y7MrbIvRMO
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/ [dostęp 3.10.2021], domena publiczna.
Rk64NEIeWdLtl
When the second World War broke out in 1939, Elizabeth was only 13 years old. Her teenage years were a     1. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth     time in the history of England. In 1940, many Londoners had to be evacuated because London was no longer a safe place to live. Most of those people were children, just like Elizabeth. They were transported away from the cities, sometimes even to other     2. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth     countries like South Africa, Canada, Australia or New Zealand.
To give hope to her father’s     3. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth,     she appeared on the radio with her younger sister, Margaret and gave a speech as part of the BBC’s Children’s Hour. Young Elizabeth did a wonderful job in this     4. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth     moment of history. The hope and feeling of unity helped     5. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth     the stronger enemy and fight on. She also touched the hearts of many, quickly becoming a     6. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth     princess, who was unafraid of the war in spite of being a child. This was a sign of what kind of     7. 1. subjects, 2. turbulent, 3. beloved, 4. monarch, 5. crucial, 6. resist, 7. Commonwealth     she would be once she grew up.

Autor: Konrad Gniazdowski
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

GRAMATYKA

Wyrażenia both, both of oraz konstrukcja as … as

Wyrażenie both oznacza „obydwaj/obydwie/obydwa/oboje”. Często stosuje się formę both of them, czyli „obydwaj/obydwie/obydwa/oboje z nich „.

Spójrz ponownie na fragment tekstu o dwóch królowych angielskich.

Both queens set a record of being the longest reigning monarch of their times.Obydwie królowe ustanowiły rekord jako najdłużej panujące monarchinie swoich czasów.

Both queens introduced Great Britain to an age of stability and prosperity.Obydwie królowe wprowadziły Wielką Brytanię w erę stabilności i dobrobytu.

Finally, both of them were beloved by their subjects.Wreszcie obydwie z nich były uwielbiane przez poddanych.

Do porównywania osób, rzeczy czy zjawisk przydatna jest również konstrukcja as … as, która oznacza „tak/równie … jak”. W miejsce kropek wstawiamy przymiotnik w stopniu równym. Wyrażenie to może mieć formę twierdzącą albo przeczącą.

Przykłady:

She is as tall as her brother.Jest tak wysoka jak jej brat.

John isn’t as hard working as Mary.John nie jest tak pracowity jak Mary.

Few people are as popular as Elizabeth II.Niewielu ludzi jest tak popularnych jak Elżbieta II.

The life of a monarch isn’t as easy as many people think.Życie monarchy nie jest tak łatwe jak uważa wielu ludzi.

Exercise 5

Choose all the correct sentences.

Wybierz wszystkie pasujące prawdziwe zdania.

RfhY7vo11uEi9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

Choose all the correct setences.

Wybierz wszystkie pasujące prawdziwe zdania.

R1YLULX77kZ5r
1.
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 8.04.2022], domena publiczna.
RvSY2MsDVoK2G
2.
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 8.04.2022], domena publiczna.
R9KgVQpNVtZXT
3.
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 8.04.2022], domena publiczna.
R1SwIyz8Dt2oh
4.
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 8.04.2022], domena publiczna.
Exercise 6

Drag the words below to the correct places.

Przeciągnij podane wyrazy w odpowiednie luki.

RJS5Q9laeyS0p
I am practising tennis. I want to play     1. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t     good     2. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t     my brother.
We visited two aqua parks during our holidays. Both     3. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t     them were fantastic!
Tim and Ted are twins and     4. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t     of them learn Spanish. Tim     5. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t     as good at Spanish as Ted.
I think maths is as     6. 1. both, 2. as, 3. difficult, 4. as, 5. of, 6. isn’t     as physics.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 7

Type the missing words in the correct places. Type one or two words in each gap.

Przeczytaj poniższe zdania i uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami. W każdą lukę wpisz jeden wyraz lub dwa wyrazy.

R1XxY8UwqBmmQ
Bill isn’t     1. Tu uzupełnij     intelligent     2. Tu uzupełnij     he thinks. Both Andy and Lucy are 25. Andy is as     3. Tu uzupełnij     as Lucy. My house is bigger than yours. Your house     4. Tu uzupełnij     as big as mine. I like football and volleyball. Both     5. Tu uzupełnij     are team sports. Adam was late for the lesson. John was late as well.     6. Tu uzupełnij     Adam and John were late.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

armed conflicts [armed conflict]
armed conflicts [armed conflict]

/ ɑːmd kənˈflɪkts / / ɑːmd kənˈflɪkt /

RW9SlAovpGMjR1
Nagranie dźwiękowe

konflikty zbrojne [konflikt zbrojny]

RR3HmoM4SrOsv1
Nagranie dźwiękowe
ascended the throne [ascend the throne]
ascended the throne [ascend the throne]

/ əˈsendɪd ðə thetarəʊn / / əˈsend ðə thetarəʊn /

R1VaTDbZqlCHy1
Nagranie dźwiękowe

zasiadł/zasiadła na tronie [zasiąść na tronie]

R1Dg0QNHEZcta1
Nagranie dźwiękowe
beloved
beloved

/ bɪˈlʌvɪd /

R113OHttsTYee1
Nagranie dźwiękowe

ukochany/ukochana

R1QdHpP49JuuF1
Nagranie dźwiękowe
challenges [challenge] (noun)
challenges [challenge] (noun)

/ ˈtʃæləndʒɪz / / ˈtʃæləndʒ /

RvEPNucXZGn1I1
Nagranie dźwiękowe

wyzwania [wyzwanie]

R1OeNQiSDf5wZ1
Nagranie dźwiękowe
commonwealth countries
commonwealth countries

/ ˈkɒmənweltheta ˈkʌntrɪz /

Rx2DU19lrL11G1
Nagranie dźwiękowe

wspólnota narodów (kraje, które były kiedyś częścią imperium brytyjskiego)

RX6BwZi4Jv2mv1
Nagranie dźwiękowe
crucial
crucial

/ ˈkruːʃl̩ /

RWsGIPS7pUm8s1
Nagranie dźwiękowe

kluczowy/kluczowa, strategiczny/strategiczna

R7k9MOu3Xze1d1
Nagranie dźwiękowe
external
external

/ ɪkˈstɜːnl̩ /

RaYzFCCPnXOOb1
Nagranie dźwiękowe

zewnętrzny/zewnętrzna

RKsLcuYP7DZcj1
Nagranie dźwiękowe
fellow Englishmen [fellow Englishman]
fellow Englishmen [fellow Englishman]

/ feləʊ ˈɪŋɡlɪʃmən / / feləʊ ˈɪŋɡlɪʃmən /

RI4WI5CjUEPle1
Nagranie dźwiękowe

rodacy [rodak]

RII6WRlHKXkKY1
Nagranie dźwiękowe
internal
internal

/ ɪnˈtɜːnl̩ /

RygUWqWNZm9TN1
Nagranie dźwiękowe

wewnętrzny/ wewnętrzna

RZpFZIT67dsBQ1
Nagranie dźwiękowe
monarchs [monarch]
monarchs [monarch]

/ ˈmɒnəks / / ˈmɒnək /

ROqmaJN9NygCV1
Nagranie dźwiękowe

monarcha/monarchini, król/królowa

R17E9KcqjVN1f1
Nagranie dźwiękowe
parliament
parliament

/ ˈpɑːləmənt /

Rs9Wlc8pmb6jp1
Nagranie dźwiękowe

parlament

RL7EyX6xw9Gyf1
Nagranie dźwiękowe
prosperity
prosperity

/ prɒˈsperɪti /

RTgUeKmfeqvvR1
Nagranie dźwiękowe

dobrobyt

R5Nfn0yLUWQ0G1
Nagranie dźwiękowe
reign
reign

/ reɪn /

R1cxVLqzhlzIX1
Nagranie dźwiękowe

rządy

RAkwEdkgoaa7F1
Nagranie dźwiękowe
resisting
resisting

/ rɪˈzɪstɪŋ /

RFmHxX9NoVprR1
Nagranie dźwiękowe

odparcie, skuteczna obrona przed czymś

RtBP5O9FurotY1
Nagranie dźwiękowe
sovereign
sovereign

/ ˈsɒvrɪn /

R1WINPyLHkGLa1
Nagranie dźwiękowe

suweren, władca/władczyni

R5ejNa5Wc4zSd1
Nagranie dźwiękowe
stability
stability

/ stəˈbɪlɪti /

R196FmRNUFE8x1
Nagranie dźwiękowe

stabilność

RcYWKfrtDqPCa1
Nagranie dźwiękowe
subjects [subject]
subjects [subject]

/ sʌbˈdʒekts / / sʌbˈdʒekt /

R15LhXoie9ipE1
Nagranie dźwiękowe

poddani [poddany/poddana]

R1Q6tD7EtN3lg1
Nagranie dźwiękowe
trade
trade

/ treɪd /

R11K2dK1Wk8RD1
Nagranie dźwiękowe

handel

ReySHp24zLir51
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R11ZfsAG4WysX
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.