Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Więcej na temat filozofii Romana Ingardena przeczytasz w materiałach:

Życie i twórczość

Roman Ingarden urodził się w 1893 r. w Krakowie. Studia filozoficzne rozpoczął we Lwowie pod kierunkiem założyciela szkoły lwowsko‑warszawskiejszkoła lwowsko‑warszawskaszkoły lwowsko‑warszawskiej, a kontynuował w Niemczech, gdzie studiował matematykę, psychologię i filozofię.

To właśnie podczas pobytu w Niemczech Ingarden został uczniem Edmunda Husserla. Uczestnicząc w jego wykładach i seminariach, zgłębiał zapoczątkowany przez Husserla kierunek filozoficzny – fenomenologięfenomenologiafenomenologię oraz nawiązał kontakty z innymi uczestnikami zajęć, jak Edyta Stein czy Martin Heidegger. Wrócił do Polski w 1928 r., po uzyskaniu habilitacji, w której zajmował się problematyką estetyczną (konkretnie – zagadnieniem dzieła literackiego) i zaczął wykładać we Lwowie.

RbBQG6BNxKY3c1
Portret Romana Ingardena namalowany przez Stanisława Ignacego Witkiewicza w 1937 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Fenomenologia była w tamtym czasie nowo powstałym nurtem, skupionym wokół Husserla, i nie istniała poza granicami Niemiec. Dominującą wówczas w polskiej filozofii tendencją był pozytywizm logicznypozytywizm logicznypozytywizm logiczny reprezentowany przez szkołę lwowsko‑warszawską. Ingarden wdawał się w spory z jej przedstawicielami, a także tworzył fundamenty fenomenologii w Polsce, przybliżając w swoich artykułach oraz tłumaczeniach z niemieckiego główne idee fenomenologii Husserla.

Za sprawą konferencji naukowych oraz korespondencji, którą utrzymywał z przedstawicielami fenomenologii w Niemczech, Ingarden uczestniczył zarazem w jej rozwoju. Początkowo – w latach 30. – jego zainteresowania koncentrowały się na estetyce, w szczególności zaś na filozofii literatury. Z czasem rozważania te doprowadziły go do krytyki idealizmuidealizmidealizmu transcendentalnego Husserla.

Husserl głosił, że istnienie świata zależne jest od świadomości – że przedmioty, które bierzemy za istniejące realnie rzeczy, mają swoje rzeczywiste źródło w aktach świadomości, które są na nie ukierunkowane. Ingarden kwestionował pogląd, by istnienie całego świata opierało się na świadomości, i bronił realistycznej interpretacji fenomenologii (przeciwstawny wobec idealizmu pogląd nazywa się realizmemrealizmrealizmem). Dyskusji tej polski filozof poświęcił dzieło Spór o istnienie świata.

RW65Iuq5y0usv
Husserl uważał, że aby świat przedmiotów miał dla nas sens, jego istnienie musi być zakorzenione w świadomości, bowiem to świadomość jest źródłem wszelkiego sensu. Czy możliwe jest zatem istnienie niezależnych od świadomości przedmiotów?
Źródło: ZooFari, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Po wojnie Ingarden podjął pracę na Uniwersytecie Jagiellońskim, jednak w 1950 r. z powodów ideologicznych został odsunięty od pracy na uniwersytecie przez władze PRL. Przetłumaczył wtedy fundamentalne dla filozofii współczesnej dzieło Immanuela Kanta – Krytykę czystego rozumu (ukazało się nakładem Państwowego Wydawnictwa Naukowego) oraz kontynuował studia ontologiczne i estetyczne. Powrócił na Uniwersytet Jagielloński w 1957 r. i pracował tam do emerytury, do roku 1963.

Po śmierci Ingardena w 1970 r. ukazał się zbiór jego wykładów dotyczących człowieka i kondycji ludzkiej – Książeczka o człowieku – który zapewnił mu sławę również poza środowiskiem akademickim.

R1C8fv6EUANO5
Według Ingardena natura człowieka polega na przekraczaniu swojej zwierzęcej kondycji poprzez sztukę i moralność.
Zdjęcie przedstawia prehistoryczne malowidła naskalne.
Źródło: Mariano, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Ingarden a fenomenologia

Najbardziej znana koncepcja Ingardena dotyczy literackiego dzieła sztuki (którą rozszerzał później na dzieła innego rodzaju). Jest ono przedmiotem intencjonalnym, czyli zależnym od świadomości, mającym jednak przy tym fundament bytowy w niezależnym od świadomości przedmiocie materialnym. Przykładem tego rodzaju przedmiotu mogą być powieści. To zarazem wykonane z papieru, fizyczne obiekty, które można wziąć do ręki lub położyć na biurku, jednocześnie jednak powieść jest przedmiotem istniejącym w świadomości – to wyglądy oraz perypetie postaci, które rozgrywają się w naszych głowach, gdy czyta się lub wspomina lekturę. Ingarden mówił w tym sensie o heteronomicznymheteronomiaheteronomicznym sposobie istnienia dzieła sztuki i ukazywał, że nie można zredukować go ani do sensu istniejącego w świadomości, ani do materialnego przedmiotu – książki.

Kolejnym aspektem dzieła sztuki, który opisywała fenomenologia Ingardena, była warstwowość. Każde dzieło zbudowane jest z czterech warstw: brzmień, znaczeń słów i zdań oraz uschematyzowanych wyglądów, dzięki którym w wyobraźni czytelnika zjawiają się przedstawione w utworze przedmioty.

R15aoPXoOeL8s
Claude Monet, Dworzec Saint-Lazare.
Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha
[...]
Julian Tuwim, Lokomotywa.
Koncepcja warstwowości pokazuje, że dzieło literackie oddziałuje na czytelnika za pomocą różnych, nakładających się na siebie sposób: brzemienia słów, ich znaczeń oraz całościowych obrazów, które na tej podstawie zjawiają się w świadomości czytelnika.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Choć fenomenologia dzieła sztuki sama w sobie wniosła istotny wkład w rozwój fenomenologii, to stanowiła zarazem przyczynek do kwestii epistemologicznych i ontologicznych. Ukazując, że istnieją obiekty przynajmniej częściowo niezależne od świadomości, Ingarden wchodził w spór z idealizmem transcendentalnym Husserla i rozwijał realistyczną interpretację fenomenologii.

Epistemologiczny spór realizmu z idealizmem wiązał się z kolei ze stanowiącymi centrum zainteresowań Ingardena kwestiami ontologicznymi, a mianowicie, czy przedmioty które dane są w poznaniu, istnieją niezależnie od świadomości, czy też, przeciwnie, opierają swoje istnienie na aktach świadomości, które są na nie nakierowane.

Rozumiejąc ontologię jako naukę o bytach możliwych (nie zaś tylko tych, które istnieją faktycznie – tym, według polskiego filozofa, zajmowała się metafizyka), Ingarden rozważał w swoim opus magnumopus magnumopus magnum – trzytomowym Sporze o istnienie świata – wszystkie możliwe sposoby istnienia przedmiotów wpisujące się w spór realizmu z idealizmem. Choć przez całe życie skłaniał się ku realizmowi, to jednak w jego dziele spór realizmu z idealizmem nie zostaje ostatecznie rozstrzygnięty.

Koncepcja człowieka

Ingarden snuł również refleksję nad naturą człowieka. Nie zajmowała ona wprawdzie centralnej pozycji w podejmowanej przez niego problematyce filozoficznej, lecz wydana pośmiertnie Książeczka o człowieku stała się jego najbardziej znaną pozycją.

Roztrząsając szereg szczegółowych zagadnień wiążących się z ludzkim życiem, Ingarden przedstawia w niej swój pogląd na to, czym jest natura człowieka. Wpisuje się on w długą filozoficzną tradycję, która uznawała człowieka za byt złożony z dwóch pierwiastków: biologicznego (zwierzęcego) oraz duchowego – ciała i duszy.
W rozumieniu Ingardena człowieka jest właśnie tego rodzaju jednością psychofizyczną. Kluczowym rysem koncepcji polskiego filozofa jest myśl, że natura człowieka nie jest dla niego czymś jasnym i oczywistym. Przeciwnie – to, kim jesteśmy, stanowi dla nas tajemnicę. By odkryć, kim się jest, należy działać – to właśnie w podejmowanych przez nas decyzjach i czynach manifestuje się nasza prawdziwa natura.

Działając, człowiek przekracza swoją zwierzęcą naturę i staje się twórcą kultury. Na przyrodę patrzył Ingarden jako na świat rządzony przez egoizm, w którym podstawowym prawem jest dążenie do zaspokajania potrzeb. Natura człowieka przekracza zwierzęcość tym właśnie, że potrafi działać bezinteresownie; że człowiek jest bytem, który działa nie tylko po to, by zaspokajać swoje potrzeby, ale ze względu na takie wartości jak prawda, dobro lub piękno.

Dla Ingardenowskiej koncepcji człowieka kluczowy jest zatem etyczny i aksjologiczny wymiar ludzkiego życia. Istota człowieka wyraża się w tym, że jest on twórcą kultury. Jednak, w przeciwieństwie do wielu filozofów swojego czasu, Ingarden nie traktował kultury jako narzędzia, za pomocą którego człowiek opanowywał przyrodę.

RFN0ML3utZhn4
Homo faber (łac. człowiek wytwórca) to antropologiczna koncepcja, która wiąże początki kultury z używaniem narzędzi. Wyznacznikiem rozwoju kulturalnego był w tym sensie stopień, w jakim ludzie opanowali przyrodę. Pogląd ten głosili przede wszystkim przedstawiciele materializmu w XIX- i XX-wiecznej antropologii.
Źródło: Pxhere, domena publiczna.

Kultura była dla Ingardena innym, niezależnym od przyrody wymiarem życia – quasi-rzeczywistością, której istnienie opierało się na wartościach. Innymi słowy, to moralność i sztuka czynią nas ludźmi. Realizując w życiu wartości etyczne oraz estetyczne, człowiek odkrywa zarazem przed sobą samym własną naturę i przekracza swoją biologiczną, zwierzęcą egzystencję.

Słownik

fenomenologia
fenomenologia

(gr. phainomenon – to, co się jawi) kierunek filozoficzny polegający na opisie i oglądzie tego, co jest bezpośrednio dane; od tradycyjnych dociekań różni się porzuceniem wszelkich założeń, domysłów, teorii, spekulacji, nawołując do przyglądania się światu tak, jak się jawi; najbardziej znanym przedstawicielem szkoły fenomenologicznej był Edmund Husserl

heteronomia
heteronomia

(gr. héteros – inny + nómos – prawo) podleganie normom, prawom itp., których nie ustanowiło się samemu – są one zewnętrzne; przeciwieństwo autonomii

idealizm
idealizm

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) pojęcie określające wszystkie kierunki filozoficzne, które zakładają, że świadomość, myśl są pierwotne wobec zewnętrznych wobec świadomości bytów, rzeczy, zjawisk; idealizm transcedentalny ogranicza sferę możliwego poznania do zjawisk konstytuowanych przez poznający podmiot

opus magnum
opus magnum

(łac. wielkie dzieło) najważniejsze, najwybitniejsze dzieło w dorobku pisarza

pozytywizm logiczny
pozytywizm logiczny

(łac. positivus – uzasadniony; gr. logikos – zgodny z rozumowaniem) nazywany również neopozytywizmem, empiryzmem logicznym; kierunek filozofii współczesnej odrzucający tradycyjną filozofię i metafizykę, głoszący empiryzm oraz hasło filozofii naukowej, rozumianej jako logiczna analiza języka

realizm
realizm

(łac. realis – rzeczywisty) stanowisko w teorii poznania, które uznaje, że poznane przedmiotów znajdujących się poza świadomością lub niezależnych od podmiotu poznania jest możliwe

szkoła lwowsko‑warszawska
szkoła lwowsko‑warszawska

grupa polskich filozofów i logików działająca w latach 1900–1939; głosiła pozytywizm logiczny i odrzucała tradycyjną, metafizyczną filozofię; dążyła do osiągnięcia precyzji w myśleniu i rozumowaniu oraz do posługiwania się ścisłym, naukowym językiem; jej metody opierały się przede wszystkim na logice matematycznej; twórcą szkoły była Kazimierz Twardowski, a należeli do niej m.in. Tadeusz Kotarbiński, Alfred Tarski, Kazimierz Ajdukiewicz