Przeczytaj
Przemysł zaawansowanych technologii i jego cechy
Przemysł zaawansowanych technologii, nazywany też przemysłem high‑tech (HT), to dynamicznie rozwijające się dziedziny wytwarzające produkty różnych gałęzi przemysłu, oparte o współczesne zdobycze techniczne, technologiczne i osiągnięcia naukowe. W procesach produkcyjnych powszechna jest komputeryzacja i automatyzacja. Obejmuje przede wszystkim przemysł elektrotechniczny i elektroniczny, środków transportu, zbrojeniowy, precyzyjny, farmaceutyczny, optyczny i chemiczny bazujący na biotechnologiach – wszystkie wymagają ciągłego unowocześniania i modernizacji ciągów produkcyjnych.
Wybrane produkty przemysłu high‑tech
- Nazwa kategorii: Cechy przemysłu high-tech [br] (w porównaniu z przemysłem [br]tradycyjnym)
- Nazwa kategorii: duża[br] kapitałochłonność:[br] wymaga kosztownych [br]badań naukowych [br]i marketingowych
- Nazwa kategorii: znaczny udział [br]kadry naukowej oraz[br] inżyniersko-technicznej [br] w zatrudnieniu
- Nazwa kategorii: tendencja do [br]koncentracji firm[br]na określonych [br] obszarach
- Nazwa kategorii: wysoki stopień [br]przetworzenia [br]surowców
- Nazwa kategorii: niska [br]materiałochłonność [br]i energochłonność: [br]zużywa małe ilości [br]surowców i energii
- Nazwa kategorii: wysoka jakość [br]nowoczesnych [br]produktów
- Nazwa kategorii: wysoka [br]automatyzacja [br]produkcji
- Nazwa kategorii: wysoka [br]rentowność: przynosi [br]szybsze zyski [br]niż tradycyjny[br] przemysł
- Nazwa kategorii: zakłady [br]podlegają ciągłemu[br] unowocześnianiu[br] w celu sprostania[br] konkurencji [br]i potrzebom rynku
- Nazwa kategorii: zatrudnia [br]wysoko [br]wykwalifikowaną[br] kadrę specjalistów
- Nazwa kategorii: brak konieczności[br] zatrudnienia [br]dużej liczby[br] pracowników
- Nazwa kategorii: wysoka wydajność[br] pracowników
- Nazwa kategorii: szeroka kooperacja
- Nazwa kategorii: małej lub średniej[br] wielkości przedsiębiorstwa[br] zatrudniają z reguły[br] kilkadziesiąt osób i pracują [br]najczęściej dla uznanego na rynku [br]producenta, mogą też być własnością [br]międzynarodowych koncernów [br](np. Microsoft , Samsung, [br]Siemens, Toshiba) krótki cykl [br]życia produktów (krótki czas [br]obecności na rynku)
- Nazwa kategorii: niewielka presja [br]na środowisko [br]przyrodnicze Koniec elementów należących do kategorii Cechy przemysłu high-tech [br] (w porównaniu z przemysłem [br]tradycyjnym)
- Elementy należące do kategorii Cechy przemysłu high-tech [br] (w porównaniu z przemysłem [br]tradycyjnym)
-
Cechy przemysłu high-tech [br] (w porównaniu z przemysłem [br]tradycyjnym)
-
duża[br] kapitałochłonność:[br] wymaga kosztownych [br]badań naukowych [br]i marketingowych
-
znaczny udział [br]kadry naukowej oraz[br] inżyniersko-technicznej [br] w zatrudnieniu
-
tendencja do [br]koncentracji firm[br]na określonych [br] obszarach
-
wysoki stopień [br]przetworzenia [br]surowców
-
niska [br]materiałochłonność [br]i energochłonność: [br]zużywa małe ilości [br]surowców i energii
-
wysoka jakość [br]nowoczesnych [br]produktów
-
wysoka [br]automatyzacja [br]produkcji
-
wysoka [br]rentowność: przynosi [br]szybsze zyski [br]niż tradycyjny[br] przemysł
-
zakłady [br]podlegają ciągłemu[br] unowocześnianiu[br] w celu sprostania[br] konkurencji [br]i potrzebom rynku
-
zatrudnia [br]wysoko [br]wykwalifikowaną[br] kadrę specjalistów
-
brak konieczności[br] zatrudnienia [br]dużej liczby[br] pracowników
-
wysoka wydajność[br] pracowników
-
szeroka kooperacja
-
małej lub średniej[br] wielkości przedsiębiorstwa[br] zatrudniają z reguły[br] kilkadziesiąt osób i pracują [br]najczęściej dla uznanego na rynku [br]producenta, mogą też być własnością [br]międzynarodowych koncernów [br](np. Microsoft , Samsung, [br]Siemens, Toshiba) krótki cykl [br]życia produktów (krótki czas [br]obecności na rynku){value=50}
-
niewielka presja [br]na środowisko [br]przyrodnicze
-
O czynnikach lokalizacji przemysłu zaawansowanych technologii przeczytasz w materiale „Czynniki rozwoju i lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii”. Natomiast o rodzajach i rozmieszczeniu ośrodków przemysłu zaawansowanych technologii przeczytasz w materiałach „Formy organizacji przestrzennej przemysłu high‑tech na świecie” i „Rozmieszczenie wybranych technopolii na świecie”.
O produktach przemysłu zaawansowanych technologii i skutkach jego rozwoju dowiesz się więcej z filmu na następnej stronie.
Faza | Charakterystyka |
|---|---|
pierwsza (innowacji) |
|
druga (masowej produkcji, wytwarzania półproduktów i ich montażu) |
|
Innowacyjność przemysłu zaawansowanych technologii
Do cech charakterystycznych przemysłu high‑tech należy wysoki poziom innowacyjnościinnowacyjności. Jedną z jej miar jest udział nakładów na działalność badawczo‑rozwojową (B+R) w procencie PKB. W ostatnich latach wskaźnik ten powoli wzrasta i wynosi obecnie 2,2‑2,4%. Najwyższymi jego wartościami odznaczają się kraje wysoko rozwinięte. Oprócz krajów europejskich do czołówki należą kraje azjatyckie (Izrael, Korea Południowa i Japonia). Spośród wszystkich światowych wydatków na tego typu działalność najwięcej przypada na USA, Chiny i Japonię (w sumie ponad 50%). Nietrudno zauważyć, że są to jednocześnie trzy największe gospodarki na świecie. Więcej na ten temat przeczytasz w materiale „Prawidłowości dotyczące przestrzennego zróżnicowania dostępności do usług edukacyjnych oraz nakładów na prace badawczo‑rozwojowe na świecie”.
Inną miarą innowacyjności jest liczba nowo zarejestrowanych patentów w ciągu roku. Obecnie państwami najbardziej innowacyjnymi pod tym względem są: Chiny, USA, Japonia i Korea Południowa. Ostatni z tych krajów charakteryzuje się jednocześnie najwyższą liczbą patentów rocznie per capita.

Sprawdź w dostępnych źródłach informacji geograficznej (np. strona internetowa Urzędu Patentowego RP lub inne strony internetowe związane z patentami i nauką), które kraje zgłaszają najwięcej wniosków patentowych do Europejskiego Urzędu Patentowego.
Słownik
rodzaj przemysłu wykorzystujący duże zasoby pracy, ilości energii i surowców, które przetwarzane są w niewielkim stopniu, np. górnictwo, hutnictwo, przetwórstwo ropy naftowej, artykułów spożywczych, tkanin, odzieży i prostych maszyn oraz urządzeń
udoskonalanie produktu, zmiana sposobu jego wytwarzania, docierania do konsumentów lub producentów, a także wprowadzanie nowych produktów




