Utwory i materiały dźwiękowe chronione prawem autorskim

RxCE61YX0weP51
Plakat do filmu The Jazz Singer. Poszukaj informacji, w jaki sposób radzono sobie przed wynalezieniem filmu udźwiękowionego.
Źródło: Here, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org [dostęp 13.06.2022], domena publiczna.

Dźwięk towarzyszy obrazowi w filmie niemal od początku istnienia kinematografii. Już w 1927 r. reżyser Alan Crosland zrealizował pierwsze w pełni udźwiękowione dzieło pt. The Jazz Singer. Od tego rewolucyjnego momentu muzyka stała się niezbędnym i pożądanym elementem „dużego ekranu”.

Małgorzata Przedpełska-Bieniek Dźwięk w filmie

Muzyka była pierwszym dźwiękiem, który świadomie pojawił się w filmie. Od początku miała przede wszystkim rolę kreacyjną. Obecnie jest jednym z elementów tworzących dźwięk filmowy, ale jej rola jest nie do przecenienia. Rzadkie są przypadki form audiowizualnych, w których muzyka nie pojawia się wcale. Częściej bywa jej w nadmiarze. Na pewno już na początku każdej realizacji muzyka jest tematem rozważań zarówno artystycznych, jak i produkcyjnych. (…) Przede wszystkim trzeba ustalić, czy ilustracja muzyczna będzie kompozycją oryginalną wykonaną na zamówienie dla danego utworu audiowizualnego, czy powstanie na drodze opracowania z wykorzystaniem utworów muzycznych już istniejących. Często przyjęte rozwiązanie nie jest jednorodne. W jednym filmie pojawiają się obok siebie utwory specjalnie skomponowane i utwory dobrane do potrzeb filmu. Również nagrania muzyczne realizowane są na zamówienie filmu i wybierane z utrwaleń już istniejących.

1 Źródło: Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2009, s. 281.
R1a4bSUkGXmgY1
Sesja nagraniowa muzyki filmowej. Zastanów się, jakie motywy muzyczne pochodzące z konkretnych filmów potrafisz wymienić.
Źródło: Kaveh Mirhoseini, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org [dostęp 13.06.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.

Filmowcy wspierani przez konsultantów muzycznychkonsultant muzycznykonsultantów muzycznych stają więc przed trudnym zadaniem odpowiedniego doboru i wkomponowania muzyki do realizowanego filmu. Chcąc wykorzystać istniejące już nagrania dźwiękowe muszą pamiętać o istnieniu praw autorskich, które są ściśle określone przez zapisy prawne, obowiązujące w danym kraju.

Obecnie w Polsce najważniejszym dokumentem regulującym te prawa jest Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Według niej każdy przejaw twórczej działalności jednostki podlega prawnej ochronie. Warto pamiętać, że w świetle prawa zarówno sonaty Bacha, jak i popularne piosenki mają ten sam status prawny. Nawet niedokończone utwory, i to niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności przez ich twórcę, natychmiast obejmowane są ochroną autorską.

Małgorzata Przedpełska-Bieniek Dźwięk w filmie

Ustawodawca wymienia utwory, które są przedmiotem prawa autorskiego. [...] Na liście tej znajdują się: utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi i znakami graficznymi, czyli prace literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, oraz programy komputerowe; utwory plastyczne, fotograficzne, wzornictwo przemysłowe, utwory architektoniczne i urbanistyczne, oraz utwory sztuki lutniczej; utwory muzyczne, słowno‑muzyczne, sceniczne, sceniczno‑muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; wreszcie utwory audiowizualne w tym filmowe.

2 Źródło: Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2009, s. 283.

Dozwolony użytek

R1WQg3GQQdkmY
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem "Korzystanie z materiałów".
Rgyr55AXJyLsU1
Wyszukaj w internecie informacje, czy w świetle prawa można nagrać samodzielnie cover piosenki znanego twórcy i go wykorzystać.
Źródło: Daniel Chekalov, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 13.06.2022], domena publiczna.
Małgorzata Przedpełska-Bieniek Dźwięk w filmie

Należy pamiętać, że przed wejściem w życie obecnej ustawy (1994) zarówno przepisy jak i praktyka były dużo bardziej liberalne niż obecnie. Twórców chroniono 25 lat po śmierci, wykonawcy i producenci nie byli chronieni, a zakres „dozwolonego użytku” znacznie większy niż obecnie. (…) Nie wiadomo, skąd pochodzi często cytowany, nieistniejący przepis o możliwości wykorzystania bez zgody i opłat 8 taktów, lub 8 sekund utworu muzycznego, itp. Możliwe że była to nadinterpretacja sformułowania „drobne utwory lub fragmenty”. Utwór jest ustalony od momentu rozpoznania go i podlega ochronie. Trudno w ustawie określić czy wystarczy do tego kilka czy nut, a może kilka słów tekstu.

3 Źródło: Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2009, s. 285.

Przed wykorzystaniem utworu udostępnionego na wolnej licencji warto uważnie przeczytać, jaki to dokładnie typ licencji – za złamanie praw autorskich grożą bowiem dotkliwe kary finansowe.

Aby lepiej zrozumieć zagadnienie licencji, zapoznaj się z materiałem:

Prawo autorskieP1CgLb0DPPrawo autorskie

Słownik

konsultant muzyczny
konsultant muzyczny

osoba odpowiedzialna za obmyślenie, przygotowanie oraz nadzór procesu tworzenia oprawy muzycznej do filmu, serialu, reklamy bądź programu telewizyjnego

wolna licencja
wolna licencja

licencja, która nie ogranicza czterech podstawowych wolności: wykorzystywania i odtwarzania utworu; pozwawania dzieła i stosowania informacji w nim zawartych; redystrybucji; dystrybucji dzieł pochodnych