Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biografia

R1JnVawmC0mte1
1596 Obraz przedstawia twarz mężczyzny. Jest ona namalowana za pomocą prostych linii i geometrycznych kształtów. René Descartes (łac. Cartesius, w wersji spolonizowanej Kartezjusz, niekiedy także Des Cartes) urodził się w Touraine 31 marca 1596 r. w rodzinie szlacheckiej o tradycjach lekarskich. Dzieciństwo spędził w La Haye (obecnie La Haye-Descartes) w prowincji Touraine. 1604 Rycina przedstawia plan szkoły jezuickiej. Widoczne są liczne budynki utworzone na podstawie prostokąta i rozległy ogród. Szkoła jezuicka W 1604 r. Kartezjusz został oddany do szkoły jezuickiej (Collège Royal) w La Flèche, gdzie dzięki swym talentom zyskał sobie przychylność nauczycieli. 1615 Rycina przedstawia siedemnastowieczny rysunek anatomii ludzkiego mózgu. Studia W latach 1615–1616 studiował medycynę i prawo, najprawdopodobniej na uniwersytecie w Poitiers, gdzie uzyskał bakalaureat i licencjat w zakresie prawa. 1619 Obraz przedstawia nagiego mężczyznę siedzącego i opierającego się na globie ziemskim. Nad nim, w chmurach latają anioły. Europa W roku 1618 wstąpił jako ochotnik do armii niderlandzkiej. W 1619 r. rozpoczął się w jego życiu okres podróży po Europie. Ważną datą w biografii Kartezjusza jest 10 listopada 1619 r. Wówczas to, przebywając w okolicach Ulm, doznał on podczas snu olśnienia, co pozwoliło mu uświadomić sobie możliwość sformułowania jednej i całościowej nauki, opartej na jednolitej metodzie poznania. 1620 Obraz przedstawia pole bitwy. Widać stojące naprzeciw siebie dwa wojska. Z jednej strony idzie w kierunku przeciwników mężczyzna. Pochyla się w geście poddania. Okres wojenny W 1620 r., będąc w Niemczech, brał udział w wojnie trzydziestoletniej. Duży wpływ na ukształtowanie się jego poglądów miała znajomość zawarta w Bredzie (Holandia) z Izaakiem Beeckmanem, który zainteresował go zagadnieniami fizyki i problemami formułowania dowodów matematycznych dla różnych twierdzeń. Okres służby wojskowej i podróży wykorzystał do nawiązywania rozległych kontaktów naukowych, wolny czas spędzał na zgłębianiu dzieł, przeprowadzaniu eksperymentów i na dysputach z teologami, uczonymi i literatami. 1625 Rycina przedstawia dojrzałego mężczyznę. Jest on ubrany w obszerną szatę. Siedzi przy stole, zapisuje coś w książce. Paryż W 1625 r. filozof wraca do Paryża. W tym okresie powstaje pierwsza ważna próba ujęcia w formie pisemnej przemyśleń filozoficznych, wydanych pośmiertnie w 1701 r. jako Prawidła kierowania rozumem, a także, opublikowana również dopiero po śmierci filozofa, praca Poszukiwanie prawdy poprzez światło przyrodzone rozumu. 1628 Zdjęcie przedstawia stronę tytułową francuskiego wydania dzieła Kartezjusza Świat czyli traktat o świetle. Holandia Na przełomie lat 1628 i 1629 Kartezjusz przeniósł się do Holandii, gdzie przebywał z krótką przerwą przez 20 lat. Tutaj napisał swój traktat kosmologiczny Świat czyli traktat o świetle. 1637 Rycina z książki Kartezjusza. Widać na nie dwie postacie kobiece. Przy oczach jednej z nich narysowane są linie mające zapewne ukazać sposób patrzenia. Traktaty przyrodnicze Ponieważ w 1633 r. kolegium kardynalskie potępiło Galileusza jako rzecznika sytemu heliocentrycznego, Kartezjusz, będący również zwolennikiem tego poglądu, zrezygnował z wydania traktatu, który ukazał się drukiem dopiero w 1664 r. Pierwszą opublikowaną książką Kartezjusza (1637) była praca zawierająca trzy traktaty przyrodnicze: Dioptryka, MeteoryGeometria, poprzedzone słynną Rozprawą o metodzie. 1640 Zdjęcie przedstawia stronę tytułową francuskojęzycznego wydania Medytacji Kartezjusza. Medytacje Powszechny rozgłos, jaki przyniosła Kartezjuszowi ta praca, sprawił, że filozof postanowił przedstawić szerzej podstawy swej filozofii i napisał w 1640 r. wydane rok później Medytacje o pierwszej filozofii, w których dowodzi się istnienia Boga i nieśmiertelności duszy, uznawane za największe osiągnięcie jego pióra. Zanim jednak doszło do opublikowania dzieła, Kartezjusz, obawiając się posądzenia o herezję, rozesłał rękopis wielu znakomitościom ówczesnej nauki (m.in. Hobbesowi), którzy w odpowiedzi przysłali mu swe polemiczne komentarze. Filozof, opatrzywszy je odpowiedziami, umieścił je w tym samym tomie jako dodatek do Medytacji. Jednakże dzieło i tak wywołało wiele dyskusji i kontrowersji, pojawiały się nowe zarzuty, o które, po skomentowaniu, rozszerzył Kartezjusz drugie wydanie. 1644 Zdjęcie przedstawia starą, otwartą księgę. Zasady filozofii W 1644 r., chcąc jeszcze raz dać pełny obraz swych poglądów, wydał nowe dzieło, mające charakter podręcznika filozofii, zatytułowane Zasady filozofii, w którym uzupełnił swe rozważania dotyczące dowodu na istnienie Boga, źródeł pewności w myśleniu oraz stosunku woli do poznania, uwzględnił także zagadnienia przyrodnicze. 1645 Obraz przedstawia pałacową scenę rodzajową. W wielkiej sali znajdują się stoły, przy których zasiadają liczni arystokraci w wytwornych strojach. Przy jednym ze stołów siedzi królowa Krystyna. Naprzeciw niej stoi mężczyzna w średnim wieku, który coś tłumaczy. To Kartezjusz. Dysputy W latach 1645–1647 uczestniczył w licznych dysputach i polemikach, jakie wywołały jego poglądy, szczególnie zaś wdał się w długotrwały spór z protestanckimi teologami holenderskimi. 1649 Obraz przedstawia młodą, ciemnowłosą kobietę w arystokratycznym stroju. Namiętności duszy W tym czasie Kartezjusz prowadzi także ożywioną korespondencję z księżniczką Elżbietą, córką Fryderyka, obalonego księcia czeskiego, następnie księcia Palatynatu. Korespondencja ta stała się kanwą nowej książki, opublikowanej w 1649 r. jako Namiętności duszy. 1650 Zdjęcie przedstawia wnętrze kościoła i tablicę upamiętniającą Kartezjusza. Śmierć W tym samym roku Kartezjusz przyjął zaproszenie od królowej szwedzkiej Krystyny i udał się do Sztokholmu, gdzie, nabawiwszy się zapalenia płuc, zmarł 11 lutego 1650 r

Poglądy

Kartezjusz twierdził, że można stworzyć filozofię praktyczną, której podstawą będzie jednolita metodologia myślenia właściwa zarówno metafizyce, jak i fizyce i naukom szczegółowym.

Kartezjusz Zasady filozofii

(…) cała filozofia przedstawia się jako drzewo, którego korzenie tworzy metafizyka, pień fizyka, konarami zaś, które wyrastają z tego pnia, są wszystkie inne nauki, sprowadzające się do trzech podstawowych, mianowicie do medycyny, mechaniki i etyki.

zas Źródło: Kartezjusz, Zasady filozofii, tłum. I. Dąmbska, Kraków 1960, s. 367.
Poszukiwanie wiedzy pewnej
RJeJEXDIqC9h3
Punktem wyjścia Kartezjusza było przekonanie, że rozsądek jest równo rozdzielony pomiędzy wszystkich ludzi. Poznanie zatem w jego rozumieniu ma charakter egalitarny. Kartezjusz pytał o to, czy można ufać dotychczasowym propozycjom filozoficznym, jeśli jest ich tak wiele i często wchodzą z sobą w konflikt. Dlatego uważał, że należy je odrzucić i szukać wiedzy pewnej.
Źródło: domena publiczna.

Czy poznanie zmysłowe jest wiarygodne?

Poznanie naoczne zostało przez Kartezjusza odrzucone jako łudzące i niewiarygodne. Konsekwencje odrzucenia uznanych pewników i sądów potocznych mogły zaprowadzić Kartezjusza do odrzucenia istnienia świata i istnienia Boga. Jednakże sceptycyzm poznawczysceptycyzm poznawczysceptycyzm poznawczy nie był dla filozofa celem samym w sobie, a jedynie punktem wyjścia. Można go zatem określić jako sceptycyzm metodycznysceptycyzm metodycznysceptycyzm metodyczny. Stawianie pytań wobec świata, które jest świadectwem wątpienia we wszystko, dało Kartezjuszowi przekonanie, że wątpi. Samo wątpienie jest pewne i świadczy o tym, że ten, kto wątpi – myśli. W ten sposób Kartezjusz doszedł do stworzenia formuły, będącej dla niego pierwszą i najwyższą zasadą filozofii: „myślę, więc jestem” (cogito ergo sum). Zgodnie z nią tym, co bezpośrednio dostępne rozumowi, jest jego własna czynność myślenia: „myśl istnieje” (cogitatio est). Myślenie jest świadectwem istnienia podmiotu. Jeśli istnieje myśl, istnieje podmiot poznania (jaźń). W procesie poznawania świadomość zdolna jest osiągnąć wiedzę pewną, bez odwoływania się do czynników zewnętrznych. Zadaniem filozofii jest dotarcie do takiej wiedzy i przedstawienie jej w sposób uporządkowany. Fundament tej wiedzy tkwi w podmiocie, jako treść świadomości.

Idea doskonałości
R1TrQ4OFBdqXM
Kartezjusz twierdził, że jaźń, mimo iż jest niedoskonała, obdarzona jest ideą doskonałości, więc musi istnieć istota doskonała, będąca twórcą niedoskonałej jaźni.
Źródło: domena publiczna.

W ten sposób filozof wprowadził do swego systemu Boga. Idea doskonałości nie może pochodzić od człowieka, a jaźń nie może być jej przyczyną. Idea ta została wytworzona przez Boga. Bóg, ponieważ jest istotą doskonałą, nie może myślącego człowieka wprowadzać w błąd, jest bowiem gwarantem prawdziwości wszystkiego, co przedstawia się umysłowi w sposób niebudzący wątpliwości. To, co jawi się jaźni jako oczywiste, jest prawdziwe, a pewność poznania wynika z rozumu.

Metoda
R13w8TSeqZS0P
Wszyscy ludzie są obdarzeni rozumem, a korzystanie z niego uzależnione jest od tego, czy można z niego uczynić właściwy użytek. Należy szukać metody dochodzenia do prawdy, która okaże się niezawodna.
Źródło: domena publiczna.

Dla Kartezjusza miarą niezawodności były jasność i wyraźność, które jego zdaniem są cechami matematyki, zatem metoda była wzorowana na tej właśnie nauce. Jasne i wyraźne jest to, co proste. Posługując się myślami złożonymi i pogmatwanymi, można popaść w błądzenie, dlatego należy każde zagadnienie rozbić na możliwie najprostsze składniki. Podstawą myślenia dla Kartezjusza była metoda analityczna wzorowana na analizie arytmetycznej. Matematyka przedstawia relacje liczbowe, więc wszystkie nauki winny rozważać stosunki liczbowe. Przestrzeń i ruch również dają się ująć liczbowo, dlatego Kartezjusz proponował całą przyrodę rozważać w relacjach przestrzenno‑ruchowych.

Ruch

Kartezjusz uznał, że wszelkie ciała, których istnienie gwarantowane jest istnieniem Boga, posiadają cechę rozciągłości jako ich podstawową własność. Przestrzeń jest wypełniona w sposób ciągły, a próżnia nie istnieje. Ciała nie mają innych własności niż przestrzenne, więc zmiany, którym podlegają, muszą mieć swe przestrzenne uwarunkowania. Ciała muszą podlegać przestrzennym zmianom, czyli ruchowi.

ROvOQ88wFkcGU
Pierwszą przyczyną ruchu jest Bóg, który, poruszywszy świat, ustanowił w nim zasady mechaniki. Zgodnie z nimi poszczególne ciała mogą być wprawiane w ruch tylko przez inne ciała. W ten sposób w kartezjańskim świecie panuje mechanistyczna konieczność determinowana przez zależności przyczynowo-skutkowe. Filozof przypisał ciałom właściwości geometryczne a ich zmianom naturę mechaniczną (mechanistyczna koncepcja ruchu).
Źródło: domena publiczna.
Ciało i dusza
R1LYOo9iJT2sn
Organizmy biologiczne, zgodnie z koncepcją Kartezjusza, są mechanizmami. Główną rolę odgrywa tu serce, które jest rodzajem pompy wprawiającej w ruch krew dzięki różnicy temperatur w ciele. We krwi powstaje „tchnienia życiowe”, które poprzez nerwy przedostaje się do mięśni i powoduje ruch części ciała. Na tym poziomie, według Kartezjusza, organizmy zwierzęce nie różnią się od ludzkich.
Źródło: domena publiczna.

Człowiek dla Kartezjusza był nie tylko „substancją rozciągłą”, ale także „substancją myślącą”. Dzięki temu dualizmowidualizmdualizmowi człowiek od zwierzęcia odróżnia się umiejętnością wyrażania swych myśli poprzez mowę. Człowiek obdarzony jest „duszą rozumną”, która, zespolona z ciałem, wpływa na sferę doznań, myśli, uczuć i pragnień. Za siedlisko duszy uznał Kartezjusz centralną część mózgu, szyszynkę, skąd dusza wywiera wpływ na organy i gdzie odbierane są bodźce zewnętrzne.

Teoria poznania

Jedynym źródłem poznania był dla Kartezjusza rozum. Poznanie rozumowe miało dla niego charakter intuicyjnyintuicjaintuicyjny oraz dedukcyjny. Poznanie intuicyjne odgrywało najważniejszą rolę, jako bezpośrednie doświadczanie tego, co jasne i wyraźne w przedstawianiu idei.

Według Kartezjusza istnieją trzy rodzaje przedstawień pojęciowych:

  1. Idee wrodzone są niezależne od świata zewnętrznego; ich domeną są dusza i rozum; są jasne i wyraźne; są jednocześnie samoistnym i niezależnym tworem duszy, która posiada zdolność ich wytwarzania; filozof wyróżnia tu takie pojęcia ogólne, jak: byt, substancja, przyczyna, cel itp.,

  2. Idee nabyte, które pochodzą z doświadczenia; należą do nich pojęcia ogólne, które sami tworzymy obserwując rzeczywistość, np. pojęcia człowieka, psa, drzewa, słońca itp.,

  3. Idee utworzone przez nas samych konstruujemy na podstawie idei wrodzonych i nabytych; wśród przykładów wymienia Kartezjusz ideę sfinksa czy jednorożca.

R1KbR9FkXrksB
Dusza kieruje się według Kartezjusza rozumem i wolą, którą rozumie filozof jako zdolność do swobodnego postanawiania, twierdzenia lub zaprzeczenia. Wola sięga dalej niż umysł i w przeciwieństwie do niego może błądzić, opowiadać się po stronie fałszu zamiast prawdy. W ujęciu Kartezjusza źródłem błędu jest sprzeczność pomiędzy wolą a rozumem. Rozum może korygować błędy woli, dzięki czemu człowiek ma zdolność doskonalenia się i przechodzenia od niewiedzy do wiedzy, od błędu do prawdy. Na tym, według Kartezjusza, polega poznanie.
Źródło: domena publiczna.
Afekty i etyka
R1Bs0Q5XmnZ3p
Afekty mogą skłaniać człowieka zarówno do dobra, jak i do zła, toteż filozof postulował konieczność panowania nad nimi, bowiem tylko wówczas są użyteczne.
Źródło: domena publiczna.

Afektami nazwał Kartezjusz typ stanów świadomości, które nie są ani aktami woli, ani postrzeżeniami i które dusza wywodzi z siebie z samej, nie zaś ze świata zewnętrznego. Afekty są swego rodzaju reakcją na zdarzenia w świecie zewnętrznym, a bezpośrednim ich źródłem są „siły życiowe”, które Kartezjusz umieścił w ludzkiej krwi. Były to: miłość, nienawiść, podziw, pożądanie, radość i smutek.

Kartezjusz wybrał cztery zasady, które uczynił podstawą wszelkiego myślenia:

  • nie przyjmować żadnej rzeczy, dopóki nie pozna się jej jasno i wyraźnie do tego stopnia, że nie będzie można poddać jej w wątpliwość;

  • każdy problem należy podzielić na tyle części, na ile jest to potrzebne do lepszego jego poznania;

  • droga myślenia do poznania powinna wieść od przedmiotów najprostszych i najłatwiejszych do problemów bardziej złożonych, uwzględniając logiczne związki między nimi;

  • należy dokonywać dokładnych i powszechnych wyszczególnień, by mieć pewność, że niczego się nie pominęło.

bg‑azure

Rozum i racjonalizm Kartezjusza

Kartezjusz za punkt wyjścia filozoficznych rozważań obrał „myślę” (cogito), a więc z umysłu, w który wszczepione są idee, drogą rozumowania wywodził wiedzę pewną. Podstawą filozofii Kartezjusza jest zatem to, co w umyśle (ratio); stąd pochodzi jej nazwa – racjonalizm.

bg‑azure

Matematyka u Kartezjusza

Kartezjusz nawiązuje do dawnego greckiego rozumienia matematyki, które określało wszystko to, czego można się nauczyć. Matematyka była przez filozofa rozumiana jako wiedza pewna i oczywista, do której dochodzi się pracą i nauką.

bg‑azure

Prawda w ujęciu Kartezjusza

Dla Kartezjusza prawda jest tożsama z pewnością, a poznanie prawdziwe jest poznaniem jasnym i wyraźnym, a więc pewnym.

Słownik

dualizm
dualizm

(gr. duo – dwa, podwójny, łac. dualis) pogląd według którego w świecie istnieją dwa zasadnicze typy bytów: duchowy i materialny; dualizm kartezjański to pogląd o podwójnej istocie człowieka: duchowej (res cogitans - rzecz myśląca) oraz cielesnej (res extensa - rzecz rozciągła), jest to ujęcie człowieka jako umysłu dokonującego autorefleksji oraz ciała, podległego prawom mechaniki

intuicja
intuicja

(łac. intuitio – wejrzenie) sądy oraz przekonania pojawiające się bezpośrednio; u Kartezjusza uchwycenie za pomocą umysłu prawdy w sposób jasny i wyraźny

mechanicyzm
mechanicyzm

(gr. mechané - maszyna)stanowisko forsujące przekonanie o mechanicznej i fizycznej naturze świata; pogląd, że natura jest zbudowana jak mechanizm i jest zbiorem materialnych elementów w ruchu, których zachowania wyjaśnia mechanika

sceptycyzm metodyczny
sceptycyzm metodyczny

(gr. sigmakappaepsilonpitauiotakappaόςskeptikós; łac. sceptici – wątpiący, rozważający) punkt wyjścia Kartezjusza, który odrzucił wszelką wiedzę pochodzącą spoza poznania rozumowego; wątpienie we wszystko nie jest dla niego negowaniem wszystkiego, lecz tylko sposobem na znalezienie tego, w co wątpić nie sposób

sceptycyzm poznawczy
sceptycyzm poznawczy

(gr. sigmakappaepsilonpitauiotakappaόςskeptikós; łac. sceptici – wątpiący, rozważający) pogląd filozoficzny podważający pełną wiarygodność ludzkiego poznania

wola
wola

samoświadome, ogólne działania i podejmowanie świadomych decyzji; dla Kartezjusza dar Boga – wolność decyzji, przejawiająca się w potwierdzaniu lub negowaniu twierdzeń