Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Charakterystyka epoki

RqVdAznFi68el
Źródło: Aleksander Sochaczewski, Branka Polaków do armii rosyjskiej w 1863, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Druga połowa wieku dziewiętnastego w Europie to okres nazywany najczęściej realizmem. W Polsce przyjęło się jednak określenie pozytywizm. Za jego początek przyjmuje się datę upadku powstania styczniowego (1864), a koniec wyznacza się na lata 90. dziewiętnastego w., kiedy to zaczynają przeważać tendencje modernistycznemodernizmmodernistyczne (choć równocześnie tworzą wówczas czołowi pisarze pozytywistyczni).

Filozofia

Pozytywizm to jedna z epok, w których zaplecze filozoficzne było niezwykle istotne, co znalazło także wyraz w nazwie okresu (zapożyczonej od koncepcji filozoficznej Augusta Comte’a). Głównymi składowymi światopoglądu pozytywistycznego były:

scjentyzm

utylitaryzm

ewolucjonizm

monizm przyrodniczy, inaczej nazywany materializmem

naturalizm

przekonanie, iż jedynym źródłem pewnej wiedzy są nauki empiryczne

sprowadzenie wyborów moralnych do wyboru postępowania odpowiadającego potrzebom jednostek i społeczeństw

zasada, według której społeczeństwo podobnie jak przyroda powoli, na drodze ewolucyjnej, doskonali się, w czym pomocne są wynalazki techniczne

przekonanie o jedności świata ludzkiego i świata natury, które dzięki temu można badać tymi samymi narzędziami i metodami

kierunek, którego głównym założeniem było wierne rejestrowanie zjawisk życia, również w jego drastycznych przejawach

Najbardziej wpływowymi filozofami okresu byli:

R1BBPp4AgPFWB1
Pionowa oś czasu

Na ukształtowanie się światopoglądu pozytywistycznego mieli wpływ nie tylko filozofowie, ale i naukowcy, tacy jak przyrodnik i twórca teorii ewolucji Karol Darwin (O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, 1859), historyk kultury i socjolog Henry Thomas Buckle (Historia cywilizacji w Anglii, 1857–1862), historyk, językoznawca i religioznawca Ernest Renan (Żywot Jezusa, 1863), dowodzący iż Chrystus nie był Bogiem, ale wielkim reformatorem.

Literatura

Pozytywiści to w zasadzie jedno pokolenie – ludzie urodzeni między 1840 a 1850 r., dla których przeżyciem pokoleniowym było powstanie styczniowe, kształtujące ich życiowe losy, wybory i światopogląd. Tworzyli oni z jednej strony wśród wciąż wydających swoje utwory romantyków (Norwid, Kraszewski), a z drugiej działali na tyle długo, że ich najwybitniejsze dzieła ukazywały się już w okresie Młodej Polski, nawet w czasie jej pełnego rozkwitu.

Spór „młodych” ze „starymi” – spór czasopism Trybuny „młodych” to: „Przegląd Tygodniowy” (założony przez A. Wiślickiego w 1866 r. – A. Świętochowski, My i wy; Pleśń społeczna i literacka), dwutygodnik „Niwa” (1872–1876; Piotr Chmielowski, Utylitaryzm w literaturze; Pozytywizm i pozytywiści), miesięcznik „Ateneum” (1876–1901), dziennik „Nowiny” (1878–1882), tygodnik „Prawda” (1881–1915; założony przez A. Świętochowskiego). Trybuny „starych” to „Biblioteka Warszawska” i „Czas”.

W przeciwieństwie do romantyzmu pozytywizm to czas prozy.

RMmwO9vpmVJTD1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Gatunki
    • Elementy należące do kategorii Gatunki
    • Nazwa kategorii: gatunki [br]epickie
      • Elementy należące do kategorii gatunki [br]epickie
      • Nazwa kategorii: powieść
      • Nazwa kategorii: nowela
      • Nazwa kategorii: obrazek
      • Koniec elementów należących do kategorii gatunki [br]epickie
    • Nazwa kategorii: gatunki [br]liryczne
      • Elementy należące do kategorii gatunki [br]liryczne
      • Nazwa kategorii: sonet
      • Nazwa kategorii: piosenka [br]stylizowana na ludową
      • Koniec elementów należących do kategorii gatunki [br]liryczne
    • Nazwa kategorii: gatunki [br]dramatyczne
      • Elementy należące do kategorii gatunki [br]dramatyczne
      • Nazwa kategorii: komedia [br]obyczajowa
      • Nazwa kategorii: dramat [br]historyczny
      • Nazwa kategorii: opera
      • Koniec elementów należących do kategorii gatunki [br]dramatyczne
    • Nazwa kategorii: gatunki publicystyczne
      • Elementy należące do kategorii gatunki publicystyczne
      • Nazwa kategorii: felieton [br](kronika tygodniowa)
      • Nazwa kategorii: artykuł programowy [br](manifest)
      • Nazwa kategorii: list z podróży [br](forma reportażu)
      • Koniec elementów należących do kategorii gatunki publicystyczne
      Koniec elementów należących do kategorii Gatunki

Słownik

modernizm
modernizm

(fr. modernisme) kierunek w literaturze i sztuce przełomu dziewiętnastego i dwudziestego w. eksponujący rolę indywidualizmu, symbolizmu i estetyzmu (definicja na podstawie słownika PWN)

naturalizm
naturalizm

prąd literacki pochodzący z Francji, gdzie też najpełniej się rozwinął; twórcy tego nurtu zakładali, że świat ludzki kieruje się głównie motywacją biologiczną, w której podstawową rolę odgrywają: walka o byt, dziedziczenie i dobór naturalny. Społeczeństwo oparte jest na przemocy, a jednostka (będąca częścią przyrody) podległa popędom i instynktom; zadaniem pisarza jest przedstawiać tę okrutną rzeczywistość bez prób jej upiększenia i bez stosowania cenzury (np. w opisywaniu scen drastycznych moralnie); stąd naturalizm rodził pesymistyczny obraz świata; teoretykiem naturalizmu i pisarzem wcielającym swoje koncepcje w życie był Emil Zola; inni naturaliści francuscy to m.in. Guy de Maupassant, Joris‑Karl Huysmans; w Polsce zwolennicy tego prądu skupieni byli wokół czasopisma „Wędrowiec” (m.in. A. Dygasiński, A. Sygietyński, S. Witkiewicz)

nauki empiryczne
nauki empiryczne

metodologia nauki, w której główną podstawą twierdzeń są zdania bezpośrednio oparte na doświadczeniu, uzasadniane również metodą indukcji (np. fizyka)

nowela
nowela

krótki utwór epicki, który ma wyrazistą kompozycję, akcję skupioną wokół jakiegoś zdarzenia i jest zakończony dobitną puentą; jeden z ulubionych gatunków pozytywizmu; najczęściej stosowane w noweli środki artystyczne to: powtórzenie, kontrast, gradacja (potęgowanie, narastanie napięcia), inwersja czasowa (przedstawienie najpierw zdarzeń późniejszych czy wręcz zakończenia historii, aby wrócić do jej początku i przebiegu), retardacja (opóźnianie momentu rozwiązania akcji); często pojawia się tzw. motyw sokoła, czyli skupienie akcji wokół jakiegoś przedmiotu, mającego szczególne znaczenie; nowela ma bogatą tradycję; na znaczeniu zyskała w renesansie i później w czasach realizmu; za najwybitniejsze polskie realizacje gatunku uważa się Latarnika Sienkiewicza, KamizelkęZ legend dawnego Egiptu Prusa, Dym Konopnickiej

obrazek
obrazek

krótki zapis sytuacji lub opis przedmiotu prozą lub wierszem, literacki odpowiednik szkicu czy zdjęcia, ujmujący wybrany wycinek rzeczywistości; obrazek bywał traktowany jako rodzaj dokumentacji, materiału wykorzystywanego do większej całości; jest uważany za gatunek poprzedzający reportaż prasowy; obrazki pisywali: Konopnicka, Gomulicki, Bałucki, Prus, Orzeszkowa, Dygasiński; opowiadanie – na ogół dłuższy od noweli utwór epicki, nieposiadający zwartej konstrukcji – pojawiają się w nim dygresje, komentarze. Narratorem bywa jeden z bohaterów jako uczestnik wydarzeń relacjonujący je i wyrażający własne opinie; często jest to relacja pisana z perspektywy czasu, w oparciu o wspomnienia ze swej natury wybiórczo i subiektywnie traktujące przeszłość (stąd związek z pamiętnikiem, listem, gawędą); w XIX w. opowiadanie stało się jednym z najpopularniejszych gatunków, uprawianym przez największych pisarzy epoki, m.in. Tołstoja, Czechowa, Dostojewskiego, Flauberta, w Polsce – Prusa, Orzeszkową, Sienkiewicza, Konopnicką.