Przeczytaj
Początki Kościoła w Polsce
Kultura łacińska pojawiła się w Polsce wraz z przyjęciem chrześcijaństwa i od początku silnie była związana z działalnością Kościoła. Chrzest w obrządku zachodnim przyjęty przez księcia Polan Mieszka I ułatwił kształtującemu się dopiero państwu dostęp do kultury łacińskiej i dorobku kulturowego Zachodu.
Proces recepcji początkowo następował jednak powoli i miał ograniczony zasięg społeczny. Przyjęcie chrześcijaństwa zapoczątkowało tworzenie się organizacji kościelnej. Najpierw założono arcybiskupstwo i biskupstwa (w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu), stopniowo zaczynali napływać pierwsi mnisi, powstawały dzieła kultury łacińskiej. Kościół w Polsce, mimo krótkiej historii na tych ziemiach, padł ofiarą wielkiego kryzysu pierwszej połowy XI wieku. Cała organizacja stworzona przez pierwszych Piastów została prawie całkowicie zniszczona, podobnie jak większość kościołów, a duchowni zostali w dużej części zabici. Dzieła odbudowy podjął się Kazimierz Odnowiciel, a kontynuowali je jego następcy: Bolesław Śmiały i Bolesław Krzywousty. W tym czasie nastąpiła restytucja organizacji kościelnej, wzrost liczby kościołów, do Polski zostały sprowadzone nowe zakony (np. cystersi) i ufundowanoufundowano dla nich klasztory. Jednym z pierwszych był prawdopodobnie klasztor benedyktynówbenedyktynów w Mogilnie.
Niedziela dniem świątecznym
Rozbudowa struktur kościelnych miała przełożenie na postępy chrystianizacjichrystianizacji wśród ludności. Większość społeczeństwa została objęta działalnością duszpasterską i choć może nie uczestniczyła regularnie w nabożeństwach, to na pewno przyjęła chrzest i znała przynajmniej podstawowe zasady nowej wiary. Przyjęcie chrześcijaństwa wiązało się z dużymi zmianami obyczajowymi. Wprowadzono nowy kalendarz – obowiązujący na Zachodzie, z zaznaczonymi dniami świątecznymi. Rok podzielono na dwanaście miesięcy, nadając im nowe, łacińskie nazwy. Tydzień odtąd miał liczyć siedem dni, a niedziela została uznana za dzień świąteczny. Kalendarz określany dotychczas przez harmonogram prac rolniczych został zastąpiony kalendarzem liturgicznym, wyznaczonym przez święta kościelne. Stare bóstwa i związane z nimi zwyczaje odeszły w zapomnienie. Nowa obyczajowość wprowadzona przez chrześcijaństwo spotkała się na początku z dużymi oporami ze strony społeczeństwa. Opór ten zaś był tym większy, że to właśnie społeczeństwo ponosiło największe ciężary związane z rozbudową struktur kościelnych.
Znikające ślady
Wpływ Kościoła i związanej z nim kultury łacińskiej widoczny jest m.in. w dziełach sztuki. Pierwsze budowle zaczęły powstawać wkrótce po przyjęciu chrześcijaństwa, poza nielicznymi wyjątkami niewiele po nich pozostało prócz zarysu fundamentów. Niewiele też wiadomo o pierwszych realizacjach romańskich. Styl ten dotarł na ziemie polskie wraz z kolejną falą duchowieństwa przybyłego z Zachodu. Monumentalne budowle o grubych murach z kamienia, z wieżami i małymi oknami zakończonymi tzw. łukami pełnymi szybko zaczęły się pojawiać w różnych zakątkach Polski. W nowym stylu wznoszono katedry, kościoły, klasztory. Wiele budowli nie przetrwało jednak próby czasu, padały ofiarą różnych zdarzeń losowych lub podlegały ciągłym przebudowom, w wyniku których niemal całkowicie zniknęły elementy romańskie.
Świątynie wczesnośredniowieczne były bogato wyposażone w naczynia i sprzęt liturgiczny. Lecz zarówno o wyposażeniu, jak i wystroju jeszcze mniej wiadomo niż o architekturze. Przypuszczalnie kościoły wewnątrz były pokryte kolorowymi polichromiamipolichromiami, a kapitelekapitele, kolumny okazale ozdobione dekoracją rzeźbiarską. W społeczeństwie niepiśmiennym wystrój ten pełnił – prócz funkcji dekoracyjnej – także funkcję dydaktyczną. Za pośrednictwem malowideł i innych dzieł przekazywano podstawowe prawdy wiary i uczono zasad życia chrześcijańskiego.
Złotem na purpurze
Wraz z przyjęciem chrztu i przybyciem na ziemie polskie duchowieństwa z zachodu Europy w Polsce zaczęło się rozwijać piśmiennictwo. Twórcami wczesnośredniowiecznej literatury byli duchowni. Potrafili oni pisać i czytać, a przez to stanowili elitę intelektualną. Z tego też powodu w początkowym okresie piśmiennictwo pozostawało głównie na usługach Kościoła. Powstawały przede wszystkim kodeksy, które służyły kapłanom do odprawiania liturgii, zbiory modlitw, psalmów, sakramentarzesakramentarze, ewangeliarze zawierające fragmenty ewangelii. Były to ręcznie przepisywane i bogato iluminowaneiluminowane księgi, stanowiące prawdziwe dzieła sztuki, a praca nad nimi była bardzo wymagająca i czasochłonna.
Z czasem rosła potrzeba utrwalenia na piśmie najważniejszych wydarzeń z dziejów Polski i Europy. W rocznikach powstających przy kapitułach katedralnych obok świąt kościelnych zapisywano w lakonicznej formie najbardziej istotne informacje. Z nich wykształciła się kronika. Pierwszym kronikarzem był nieznany z imienia prawdopodobnie benedyktyn przybyły z Francji na dwór Bolesława Krzywoustego, nazwany umownie Gallem Anonimem. Jego kronika powstająca w latach 1112–1116, a opiewająca czasy od początków dynastii piastowskiej uchodzi za jedno z największych osiągnięć literatury łacińskiej swej epoki. Wkrótce też anonimowy twórca znalazł godnego następcę w osobie biskupa krakowskiego Wincentego Kadłubka. Pisana niemal sto lat później kronika była już trochę inna w wyrazie i formie.
Wiele gatunków piśmiennictwa powstałych w XII w. zostało rozwiniętych w stuleciu następnym, pojawiły się także nowe.
Słownik
(z łac. monasticus, gr. monasterion – cela pustelnika; od monachos – samotny) forma życia we wspólnocie zakonnej, zgodnie z regułą
(łac. Christus, greckie Khristos – od khrein – namaszczać) proces zastępowania religii pogańskiej (specyficznej dla danego ludu) przez religię chrześcijańską
(gr. polchromos - wielobarwny) malowidło w technice fresku na ścianach lub sklepieniach
(łac. capitellum) górna część kolumny w architekturze
(łac. sakramentarium) księga liturgiczna używana w średniowieczu przed pojawieniem się mszału, zawierała spis modlitw i ceremonii odprawianych w czasie nabożeństwa
(łac. benedictus) zakon założony w VI w. przez św. Benedykta z Nursji, który nadał mu regułę; zakonnicy zajmowali się głównie pracą i modlitwą
(z łac. fundatio – założenie, fundament; od fundare – umocnić, położyć fundament, utwierdzić) proces zainicjowania dostarczenia środków finansowych z przeznaczeniem na wzniesienie i działalność świątyni w średniowieczu; w szerszym znaczeniu termin ten odnosi się do wspierania finansowego każdego rodzaju działalności
(łac. illuminatio - oświetlenie) proces zdobienia księgi rękopiśmiennej w średniowieczu; obejmowało rubrykowanie (podkreślanie słów, fragmentów kolorem czerwonym), tworzenie inicjałów (pierwszych liter), marginesów i miniatur
obraz niewielkich rozmiarów; w średniowieczu zamieszczana w księgach rękopiśmiennych
(z łac. collegium – zgromadzenie równoprawnych urzędników) kościół, przy którym istnieje kapituła kanoników
Słowa kluczowe
chrześcijaństwo, sztuka romańska, cywilizacja zachodnia, obrządek łaciński, kultura, klasztor, zakony, kultura średniowieczna
Bibliografia
S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.
Anonim zw. Gall, Kronika polska, przekł. R. Grodecki, Wrocław 1989.