Przeczytaj
Ateny
Niewiele wiadomo o początkach tego państwa. Historycy domyślają się, że w wiekach ciemnych i u progu epoki archaicznej (ok. XIII‑VIII w. p.n.e.) doszło tam do stopniowego ograniczenia władzy królewskiej przez arystokrację. Król (gr. basileùs) stał się członkiem kolegium najważniejszych urzędników ateńskich – archontów (gr. àrchōn od àrchein – rządzić) odpowiedzialnym za kult religijny. Pozostali archonci zajmowali się różnymi dziedzinami: jeden dowodził wojskiem, jeden rządził, sześciu było sędziami, a jeden – sekretarzem. Kadencja archontów trwała rok, wybierali ich spośród siebie arystokraci. Archonci, którzy zakończyli swoją kadencję, przechodzili do rady byłych archontów – AeropaguAeropagu (określenie pochodzi od nazwy wzgórza na zachód od AkropoluAkropolu, na którym pod gołym niebem obradowała rada).
Procesowi kształtowania się polis ateńskiej towarzyszyły gwałtowne zaburzenia społeczne. W trakcie konfliktu między ludem a arystokratami pojawił się postulat spisania praw. Dokonał tego w 621 r. p.n.e. archont Drakon. Jego kodeks był niezwykle surowy: przewidywał karę śmierci za każde niemal przestępstwo. Potomni ukuli nawet powiedzenie o drakońskich prawach – bezwzględnych i okrutnych. Powodem społecznego wrzenia w Atenach na przełomie VII i VI w. p.n.e. było zadłużenie chłopów attyckich u arystokratów. W jego konsekwencji dochodziło do przejmowania ziemi za długi, a nawet sprzedawania dłużników w niewolę. W 594 r. p.n.e. Solon, zubożały arystokrata, który następnie wzbogacił się na handlu, został archontem i rozjemcą Ateńczyków. Reformy Solona polegały na jednorazowym umorzeniu („strząśnięciu”) długów chłopskich i wykupieniu za państwowe pieniądze chłopów sprzedanych w niewolę oraz przeprowadzeniu podziału obywateli na cztery klasy majątkowe, w wyniku czego prawa polityczne przyznane zostały najbogatszym, a nie tylko arystokratom (z urodzenia).
Z reform Solona nikt jednak nie był zadowolony i walki stronnictw wybuchły w Atenach na nowo. W 561 r. p.n.e. przywódca ludowy Pizystrat dokonał zamachu stanu i objął władzę tyrańską. TyraniaTyrania Pizystrata była okresem pomyślnym dla polis attyckiej. Nastąpił wówczas rozwój rzemiosła związany m.in. ze wznoszeniem budowli na życzenie władcy. Również z inicjatywy Pizystrata Ateńczycy założyli swoje kolonie w rejonie Hellespontu (starożytna nazwa cieśniny Dardanele). Tyran ateński nakazał także spisanie (lub uzgodnienie tekstu) Iliady i Odysei.
Indeks dolny Wyjaśnij, dlaczego reformy Solona nie zapobiegły niezadowoleniu społeczeństwa ateńskiego. W uzasadnieniu określ zasady ustroju powstałego po wprowadzeniu reform i zagrożenia, jakie mogły spowodować. Indeks dolny koniecWyjaśnij, dlaczego reformy Solona nie zapobiegły niezadowoleniu społeczeństwa ateńskiego. W uzasadnieniu określ zasady ustroju powstałego po wprowadzeniu reform i zagrożenia, jakie mogły spowodować.
Do stworzenia podstaw demokracji ateńskiej znacznie przyczynił się Klejstenes, który w 510 r. p.n.e., jako przywódca arystokratycznego rodu Alkmeonidów, obalił tyranię Pizystratydów. Po ich upadku przeprowadził w latach 508 - 507 p.n.e. reformy, będące kontynuacją dokonań Solona. Wprowadził m.in. nowy podział administracyjny Aten, którego podstawą stały się demy – wspólnoty, obejmujące swym zasięgiem dzielnice Aten oraz pobliskie wsie. Poszczególne demy posiadały własne zgromadzenia oraz urzędnika z (demarchosa). Trzydzieści demów tworzyło trityes, które wchodziły w skład 10 fyle. Każda fyle składała się z części miasta, wybrzeża i równiny. To w fyle dokonywano wyboru urzędników oraz losowano spośród obywateli wybranych w demach przedstawicieli do Rady Pięciuset. Zajmowała się ona nadzorowaniem urzędników oraz przygotowaniem porządku obrad eklezji, czyli Zgromadzenia Ludowego. Prawdopodobnie to Klejstenes wprowadził też instytucję zwaną ostracyzmem.
Termin ten (gr. ostrakismos) pochodzi od greckiego słowa ostrakon – skorupa. Co roku zgromadzenie ludowe rozważało, czy uruchomić procedurę ostracyzmu. Jeżeli większość zgromadzonych była za, wyznaczano termin głosowania, które miało wskazać, kto pójdzie na wygnanie. Tego dnia na eklezjieklezji musiało się zebrać przynajmniej 6 tys. Ateńczyków, inaczej procedura nie byłaby ważna. Podczas głosowania każdy obywatel na glinianej skorupie wypisywał imię tego polityka, który – jego zdaniem – zagrażał ustrojowi polis. Na wygnanie szedł ten, kto otrzymał największą liczbę głosów. Najstarszy udokumentowany przypadek zastosowania ostracyzmu znamy z 487 lub 486 r. p.n.e. – 20 lat po reformach Klejstenesa.
Za ojca demokracji ateńskiej i twórcę potęgi Aten uważa się Peryklesa (ok. 495 – 429 p.n.e.), który odebrał areopagowi część jego dotychczasowych funkcji (uprawnienia kontrolne i administracyjne) i przekazał je Zgromadzeniu Ludowemu. Po tych reformach stało się ono najważniejszym organem władzy państwowej w Atenach. Perykles wprowadził również wynagrodzenie za pełnienie urzędów, aby umożliwić ubogim obywatelom udział w życiu politycznym i zasiadanie w sądach.
W niektórych państwach greckich (np. w Atenach w ciągu V w. p.n.e.) ewolucja ustrojowa poszła w kierunku rozszerzania praw politycznych na coraz niższe i biedniejsze grupy ludności, co doprowadziło do ukształtowania się demokracji. W okresie rozwiniętej demokracji Ateńczycy nazywali swój ustrój izonomiąizonomią, czyli równością praw. Każdy obywatel ateński (a więc Ateńczyk, którego rodzice także byli Ateńczykami) mógł uczestniczyć w zgromadzeniu ludowym. Zazwyczaj w jednej sesji brało udział kilka tysięcy członków polis. Zgromadzenie decydowało o polityce państwa. Po wysłuchaniu mówców proponujących różne rozwiązania obywatele głosowali i podejmowali decyzję większością głosów. Sprawujący niektóre urzędy, zwłaszcza sędziowie, otrzymywali wynagrodzenie. Dzięki temu stanowiska stawały się dostępne dla wszystkich obywateli, nawet najbiedniejszych. Demokracja ateńska zyskała miano bezpośredniej ze względu na osobisty udział obywateli w zgromadzeniu ludowym, a nie za pośrednictwem przedstawicieli – posłów – jak to się dzieje we współczesnych demokracjach.
Sparta
Według legendy twórcą ustroju Sparty, nazywanej również Lacedemonem, był prawodawca Likurg. Starożytni Spartanie (Lacedemończycy) wyobrażali sobie, że ułożył on prawo spartańskie, tzw. Wielką Retrę. Nie ulega jednak wątpliwości, że ustrój polis kształtował się ewolucyjnie w ciągu paru stuleci. Szczegóły tej ewolucji nie są znane.
Państwo spartańskie było monarchią. Na jej czele stało dwóch dziedzicznych królów. Instytucja podwójnego królestwa czyniła ustrój Sparty zjawiskiem zupełnie wyjątkowym na tle innych poleis greckich. Królowie sprawowali kult religijny, rozsądzali niektóre sprawy i przede wszystkim w czasie wojny dowodzili armią spartańską. Ponadto wchodzili w skład geruzjigeruzji – 30‑osobowej rady starszych (gerontów) – która strzegła praw lacedemońskich i pełniła rolę sądu. Najprawdopodobniej największą władzę w Sparcie mieli eforowie – pięciu najwyższych urzędników. W czasie pokoju to oni kierowali polityką polis. Gerontów i eforów wybierała przez aklamację (tzn. bez głosowania, jednomyślnie) apellaapella, czyli zgromadzenie obywatelskie. Członkowie rady starszych rekrutowali się spośród obywateli będących po sześćdziesiątce (wyjątek stanowili królowie) i pełnili swoją funkcję dożywotnio. Eforów natomiast wybierano na okres jednego roku. Ludność polis lacedemońskiej dzieliła się na trzy klasy. Pierwszą stanowili spartiaci, potomkowie Dorów, obywatele - arystokraci mający prawa polityczne. Drugą – heloci, czyli niewolni chłopi będący potomkami podbitej ludności. Trzecia klasa składała się z periojków (gr. peri – wokół; oikein – mieszkać) – ludności wolnej (najczęściej napływowej), lecz pozbawionej praw politycznych.
Do VII w. p.n.e. Sparta rozwijała się w sposób nieodbiegający od innych poleis greckich. Wysoki poziom osiągnęło tamtejsze rzemiosło, a ceramika lakońska była popularna w całym świecie greckim. Znakiem rozwoju kultury są też poematy spartańskiego poety TyrtajosaTyrtajosa, które stały się symbolem twórczości patriotycznej, sławiącej ojczyznę i zachęcającej do walki za nią (stąd termin „poezja tyrtejska”). Przełomowe znaczenie dla Sparty miały wojny z Mesenią, polis zajmującą żyzną krainę w południowo‑zachodniej części Peloponezu, toczone w latach 730–650 p.n.e. Meseńczycy stawiali zacięty opór. Kiedy spartiaci odnieśli w końcu zwycięstwo, pobici mieszkańcy Mesenii zostali helotami. W efekcie doszło jednak do zachwiania proporcji społecznych w Sparcie: na blisko 10 tys. spartiatów przypadała kilkanaście razy większa liczba helotów, których trzeba było utrzymać w ryzach.
Do sprawowania władzy nad tak wielką liczbą niewolników potrzebna była stała armia obywatelska. Tworzyli ją hoplicihoplici – ciężkozbrojni piechurzy walczący w zwartym szyku, zwanym falangą (ten typ wojska u progu epoki archaicznej rozpowszechnił się w całej Grecji). Społeczeństwo spartańskie zostało zmilitaryzowane, a wychowanie młodzieży znalazło się pod kontrolą państwa. Każde niemowlę płci męskiej poddawano komisyjnym oględzinom. Słabych i chorowitych chłopców porzucano w górach, tylko zaś zdrowych i silnych pozwalano wychowywać. Od 7. do 20. roku życia spartiaci podlegali skoszarowaniu i szkoleniu wojskowemu. Dorośli obywatele między 20. a 30. rokiem życia stanowili stałą armię. Dopiero po trzydziestce spartiata mógł założyć własną rodzinę. Wszyscy obywatele Sparty (mężczyźni, w tym także żonaci), podzieleni na grupy, codziennie spożywali wspólne, składkowe posiłki, które umacniały ich wspólnotę. Militaryzacji społeczeństwa towarzyszył rozwój ideału wojownika. Obywatelom lakońskiej polis nie wypadało wycofywać się z boju: mogli albo zwyciężyć, albo zginąć. Ponadto zamożni spartiaci przeważnie nie obnosili się ze swoim bogactwem, taka ostentacja naruszałaby bowiem postulowaną równość obywateli i surowość obyczajów.
Wprowadzenie wojskowych rygorów w życie całego społeczeństwa uczyniło spartiatów najlepszą armią grecką. Dzięki temu osiągnięto również niespotykany w innych poleis poziom dyscypliny obywatelskiej. Sparta płaciła jednak za te osiągnięcia zamknięciem się na obce wpływy, upadkiem kultury, handlu i rzemiosła. Na nienawiść, jaką heloci żywili do spartiatów, i ciągłe próby zrzucenia ich jarzma państwo odpowiadało terrorem. Co roku młodzi wojownicy spartańscy, uzbrojeni tylko w noże, napadali na wioski helotów, w ten sposób zdobywając pożywienie i siejąc strach (zjawisko to nosi nazwę krypteikryptei). Przy tej okazji eliminowano najaktywniejszych, a więc z punktu widzenia Sparty najgroźniejszych niewolników.
Krypteja
Istnieje hipoteza, że krypteja była nie tylko metodą zastraszania helotów, lecz pełniła także funkcję rytuału towarzyszącego przejściu młodzieńców spartańskich do grupy dorosłych, pełnoprawnych wojowników – hoplitów. Wskazują na to szczególne okoliczności kryptei. Chłopców izolowano od społeczeństwa, wysyłając ich na rok w góry, gdzie mieli się ukrywać (gr. kryptein) przed ludźmi. Nie wyposażano ich w nic oprócz sztyletu oraz niewielkiej ilości pożywienia, nie dawano im nawet ubrania. Za dnia młodzi spartiaci kryli się więc w lasach, nocą zaś, aby zdobyć żywność, odzież i inne środki niezbędne do życia, ukradkiem atakowali gospodarstwa helotów i uśmiercali ich w taki sposób, aby samemu nie dać się im wcześniej odkryć.
Około 550 r. p.n.e. Sparta utworzyła na Peloponezie sojusz militarny poleis pod swoją hegemonią – Związek PeloponeskiZwiązek Peloponeski. Państwa członkowskie nie płaciły danin pieniężnych, lecz miały obowiązek przysyłania wojska na wezwanie Spartan.
Słownik
(gr. Áreios págos - wzgórze Aresa) w starożytnych Atenach rada polis, która obradowała na wzgórzu Aresa
(gr. akropolis) w starożytnej Grecji: najstarsza część miasta położona na wzgórzu; zwykle ośrodek kultu religijnego
(gr. Ἀpiέlambdalambdaalfa) zgromadzenie ludowe w starożytnej Sparcie; zajmowało się uchwalaniem prawa, wybierało urzędników – gerontów i eforów; decydowało o wypowiedzeniu wojny; decyzje podejmowano poprzez wydawanie okrzyków bądź też, w przypadku wątpliwości, rozejście się; uczestnicy zgromadzenia przyjmowali lub odrzucali wnioski geruzji oraz eforów, nie mieli jednak możliwości wprowadzania swoich poprawek
w starożytnych Atenach: najwyższy organ władzy państwowej
w niektórych państwach starożytnej Grecji: rada starców
w starożytnej Grecji i Macedonii: żołnierz ciężkozbrojnej piechoty, walczącej w szyku zwanym falangą
(z gr. isos – równy + nomos – zwyczaj, prawo) równość praw
(gr. krypteia – tajna służba) w starożytnej Sparcie jeden z etapów procesu wychowania (agoge)
(gr.) w starożytnej Grecji: rządy sprawowane przez tyrana w wyniku obalenia istniejącego porządku politycznego
żył w VII w. p.n.e., poeta grecki; wódz w II wojnie meseńskiej
w starożytnej Grecji sojusz zbrojny obejmujący większość państw Peloponezu pod hegemonią Sparty, ukształtowany ostatecznie w drugiej połowie VI w. p.n.e.
Słowa kluczowe
areopag, Drakon, Solon, Pizystrat, Klejstenes, reformy demokratyczne, ostracyzm, Wielka Rhetra, apella, heloci, falanga, starożytność, starożytna Grecja, antyk
Bibliografia
Kubiak Z., Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999.
Herodot, Dzieje, ks. IX, rozdz. 28.
Tukidydes, Wojna peloponeska, ks. IV, rozdz. 39.
Ksenofont, Historia grecka, ks. VI, rozdz. 4.