Przeczytaj
Konstytucja 3 maja, nazwana oficjalnie Ustawą rządową, została uchwalona w 1791 r. Była najważniejszym aktem prawnym przyjętym przez Sejm WielkiSejm Wielki (1788 – 1792), który podjął się ambitnej próby zreformowania Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Na klimat polityczny, jaki towarzyszył działalności tego sejmu, wpłynęły: rewolucja francuska, filozofia oświecenia, rosnące znaczenie mieszczaństwa, a także korzystny układ międzynarodowy. Konstytucja 3 maja była bowiem próbą naprawy państwa oraz uniezależnienia go od Rosji. Jednocześnie dokument ten był kompromisem – wszystkie zmiany funkcjonowania instytucji państwowych zachowały ostatecznie szlachecki charakter Rzeczypospolitej.
Zastanów się, dlaczego Konstytucja 3 maja zachowała szlachecki charakter państwa.
Sam tekst konstytucji jest dość krótki, ale odsyła do innych ustaw, przyjętych przez Sejm Czteroletni. Przed uchwaleniem ustawy zasadniczej przyjęto bowiem Prawo o miastach i Prawo o sejmikach. Choć są one odrębnymi aktami prawa, Ustawa Rządowa określa je jako integralne części ustawy zasadniczej. Po wejściu w życie konstytucji ogłoszono także wiele innych aktów prawnych, które – wraz z ustawą z 3 maja – wpisują się w reformatorski dorobek Sejmu Wielkiego.
Podział władz
Konstytucja odwołuje się do monteskiuszowskiegomonteskiuszowskiego trójpodziału władz: trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze składać będą, to jest władza prawodawcza w stanach zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i straży, i władza sądownicza w jurysdykcjach
.
Władzę stanowienia prawa przyznano zatem sejmowi. Składał się on z dwóch izb – poselskiej oraz senatorskiej. Ta pierwsza reprezentowała szlachtę – 204 posłów miało być wybieranych co dwa lata przez ziemiaństwo na sejmikach. Konstytucja zniosła jednocześnie wiążący charakter instrukcji sejmikowychinstrukcji sejmikowych – posłowie zostali określeni jako przedstawiciele całego narodu. Zlikwidowała także liberum vetoliberum veto – odtąd uchwały miały być podejmowane większością głosów.
Zastanów się, jakie było znaczenie polityczne zniesienia liberum veto.
Senat
Senat był natomiast tworzony przez wojewodów, kasztelanówkasztelanów, biskupów diecezjalnych oraz ministrów. Liczył łącznie 132 członków. Twórcy Konstytucji 3 maja zdecydowali jednocześnie, że po śmierci króla Stanisława Augusta jego następcy będą mianowali senatorów tylko spośród kandydatów zgłoszonych im przez sejmiki. Oznaczało to istotne wzmocnienie szlachty kosztem monarchy.
Ustawa Rządowa z 1791 r. zmniejszyła znaczenie senatu. W najważniejszych kwestiach (ustanawianie praw politycznych, karnych i cywilnych) dysponował on tylko prawem weta zawieszającego. W pozostałych kwestiach uchwała sejmu wymagała większości posłów i senatorów, liczonych łącznie.
Istotne innowacje Konstytucja 3 maja wprowadziła w zakresie władzy wykonawczej. Doświadczenie nauczyło – możemy przeczytać w tekście Ustawy Rządowej – że zaniedbanie tej części rządu nieszczęściami napełniło Polskę
. Wykonywanie praw miało należeć do króla. Konstytucja znosiła jednak wolne elekcje monarchów i ustaliła, że tron polski – po śmierci Stanisława Augusta – przejdzie do saskiej dynastii Wettinów. Zmiana ta miała zapobiec walkom magnatów o władzę oraz ingerencji innych państw w wewnętrzną politykę Rzeczypospolitej.
Król – poza władzą wykonawczą – miał prawo zwoływania posiedzeń sejmu, a także dysponował prawem inicjatywy ustawodawczej. Swoich funkcji nie miał jednak wykonywać samodzielnie, ale w ramach Straży Praw. Była to rada królewska, w skład której wchodzili: prymas, ministrowie, sekretarze oraz małoletni następca tronu. Członkowie Straży Praw – organu w istocie przypominającego rząd – ponosili odpowiedzialność konstytucyjną oraz polityczną przed sejmem.
Przypomnij sobie, czym się różni odpowiedzialność konstytucyjna od odpowiedzialności politycznej.
Ustrój społeczny
Konstytucja 3 maja zachowała ustrój stanowy, ze szlachtą jako uprzywilejowaną warstwą rządzącą. Szanując pamięć przodków naszych, jako fundatorów rządu wolnego – czytamy w niej – stanowi szlacheckiemu wszystkie swobody, wolności, prerogatywy, pierwszeństwa w życiu prywatnem i publicznem najuroczyściej zapewniamy
. Zostały zagwarantowane dotychczasowe przywileje szlacheckie, w szczególności nietykalność osobista oraz pełne prawo własności.
Utrzymano także szlachecki charakter demokracji, gdyż podstawowy organ prawodawczy miał być – tak jak dotąd – obsadzany wyłącznie przez ziemiaństwo. Prawo o sejmikach wprowadziło tu jednak istotną zmianę. Udział w sejmikach – a tym samym decydujący wpływ na władzę – został odebrany szlachcie nieposiadającej. Było to uderzenie w pozycję polityczną magnateriimagnaterii, gdyż tzw. gołota szlachecka – czyli osoby legitymujące się szlacheckim rodowodem, ale nieposiadające ziemi – stanowiła klientelę możnowładców, którzy przekupywali ją w trakcie obrad sejmików oraz przy wolnych elekcjach monarchów.
Przypomnij sobie, czym jest klientelizm w polityce.
Ponieważ Konstytucja 3 maja utrzymała ustrój stanowy, mieszczaństwo – mimo rosnącej siły ekonomicznej – nie zostało zrównane w prawach ze szlachtą. Sejm Wielki nadał mu jednak nowe prawa. Właścicielom nieruchomości miejskich przyznano przywileje zastrzeżone dotąd tylko dla ziemiaństwa: nietykalność bez wyroku sądowego, możliwość nabywania dóbr ziemskich, a także prawo piastowania niektórych urzędów. Otworzono również drogę do nobilitacji najbogatszych mieszczan.
Regulacje dotyczące tego stanu wprowadzone zostały przez Ustawę o miastach królewskich, do której wprost odwoływała się Ustawa Rządowa z 1791 r. Ten akt prawny nie obejmował jednak automatycznie mieszkańców miast prywatnych oraz należących do Kościoła, które łącznie stanowiły prawie 3/4 miast ówczesnej Rzeczypospolitej. Mieszczaństwo pozostało także upośledzone politycznie. Konstytucja 3 maja nie dała mu reprezentacji politycznej w parlamencie. Mieszczanie mogli jedynie wysyłać do sejmu plenipotentów, czyli pełnomocników, którzy mieli wypowiadać się w interesie tej części społeczeństwa, ale bez prawa uczestniczenia w głosowaniu.
Zastanów się, z jakich powodów w XVIII w. rosło znaczenie mieszczaństwa.
W stosunku do chłopów Konstytucja 3 maja wprowadziła jedynie kosmetyczne zmiany ich statusu. W ustawie z 1791 r. możemy przeczytać o znaczeniu tej warstwy społecznej jako najliczniejszej w narodzie
, z której ręki płynie najobfitsze bogactw krajowych źródło
. Jednak konstytucja nie zniosła poddaństwa chłopów, choć wzięła ich pod opiekę prawa i rządu krajowego
. Oznaczało to w istocie pozostawienie dotychczasowych stosunków, wprowadzono jednak sądową ochronę ludności chłopskiej przed bezprawiem szlachty. Relacje dziedziców z włościanami miały bowiem opierać się na gwarantowanych przez państwo umowach. Konstytucja wprowadziła jednocześnie wolność dla chłopów nowo przyjeżdżających do Rzeczypospolitej, a także chłopów‑zbiegów, którzy zdecydowali się powrócić do kraju.
Konstytucja 3 maja ustanawiała katolicyzm religią narodową panującą
i wprowadziła – pod groźbą kary – zakaz apostazji, czyli porzucenia tej wiary. Deklarowała jednocześnie tolerancję wobec innowierców. Że zaś ta sama wiara święta przykazuje nam kochać bliźnich naszych, przeto wszystkim ludziom, jakiegokolwiek bądź wyznania, pokój w wierze i opiekę rządową winniśmy i dlatego wszelkich obrządków i religij wolność w krajach polskich, podług ustaw krajowych, warujemy
.
Przypomnij sobie, jak kształtował się stosunek Rzeczypospolitej do religii katolickiej w XVI‑XVIII w.
Słownik
dyrektywy sporządzane przez sejmiki szlacheckie, zobowiązujące posłów na sejm do realizacji woli lokalnego zgromadzenia
lokalny urzędnik, zajmujący się obroną, organizowaniem pospolitego ruszenia, sądownictwem i ściąganiem podatków, członek senatu
formuła pozwalająca każdemu pojedynczemu posłowi na zablokowanie sejmowych uchwał; wynikała z obowiązującej do 1791 r. w sejmie zasady jednomyślności
najwyższa warstwa społeczna w Rzeczypospolitej, będąca najbardziej wpływową częścią szlachty
działające w województwach lokalne zgromadzenia, składające się z całej miejscowej szlachty; podejmowały decyzje w sprawach lokalnych oraz wybierały posłów na sejm
sejm obradujący w Warszawie w latach 1788‑1792, który usiłował przeprowadzić serię reform społecznych i politycznych, uchwalił m.in. Konstytucję 3 maja