Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rolnicy i hodowcy wiedzieli od zarania dziejów, że chcąc uzyskać pożądane wyniki w uprawie i hodowli, muszą krzyżować rośliny i zwierzęta o określonych cechach. Jednak podejmowane próby przynosiły rezultaty nie zawsze zgodne z oczekiwaniami. Niewyjaśniona pozostawała występująca prawidłowość – pożądane cechy były często nieobecne w pierwszym pokoleniu, a pojawiały się dopiero w następnym.

Rozwiązania szarady podjął się Gregor Mendel, który między rokiem 1856 a 1865 przeprowadził badania nad przekazywaniem zauważalnych, jasno określonych, wykluczających się wzajemnie cech. Zdecydował, że roślina, nad którą będzie pracował musi należeć do samozapylających się, aby wyeliminować wpływ owadów na proces zapylenia. Wybór obiektu do badań był od samego początku przesądzony – rośliny strączkowe – ze względu na specyficzną budowę kwiatu oraz liczne, stałe, łatwo i niezawodnie rozróżnialne cechy, a także płodne potomstwo mieszańców. Dwuletnie próby testowe przeprowadzone na kilkudziesięciu członkach rodziny bobowatych (Fabaceae) doprowadziły do wniosku, że rodzaj groch (Pisum) spełnia wymagania, a gatunek groch zwyczajny (Pisum sativum) jest doskonałym obiektem.

bg‑azure

Groch zwyczajny (Pisum sativum) jako roślina doświadczalna

Groch zwyczajny (Pisum sativum), znany również jako groch ogrodowy lub polny, należy do rodziny bobowatych (Fabaceae), dawniej strączkowców (Leguminosae). Jest to łatwa w uprawie samopylna roślina jednoroczna spotykana w wielu częściach świata, bowiem sadzenie może odbywać się od zimy do wczesnego lata, w zależności od lokalizacji. Roślina kwitnie na przepuszczalnej, piaszczystej glebie, o dobrej wilgotności, a krótkie, zielone strąki pojawiają się późną zimą lub wczesną wiosną.

Strąk jest charakterystycznym dla rodziny bobowatych typem owocu, który ma od 4 do 15 cm długości i od 1,5 do 2,5 cm szerokości, jest prosty lub lekko zakrzywiony, wypełniony pojedynczym rzędem od 2 do 10 nasion.

R1bMJlnjrtLGa
Strąk grochu zwyczajnego (Pisum sativum).
Źródło: Renee Comet, Wikipedia Commons, domena publiczna.

Groch rośnie szybko, a jego odmiany są niskie (poniżej 0,75 m) lub wysokie. Odmiany wysokie owijają się wokół każdego dostępnego podparcia i mogą piąć się na wysokość od 1 do 2 m.

Charakterystyczny kwiat ma wyróżniającą budowę: 5 zrośniętych działek kielicha, 5 płatków, jeden słupek oraz 10 pręcików (9 zrośniętych w rurce pręcika i 1 pręcik jest wolny). Taka budowa kwiatu zapobiega zapłodnieniu przez obce ziarno pyłku i tym samym pozwala na kontrolowane zapłodnienie krzyżowe.

Zapamiętaj!

Budowa kwiatu grochu zwyczajnego (Pisum sativum) pozwala na przeprowadzenie kontrolowanego krzyżowania.

Płatki korony są białe, czerwone lub fioletowe.

Ra8WzlHe4Gsjf1
Płatki korony grochu zwyczajnego (Pisum sativum) są białe, czerwone lub fioletowe.
Źródło: Pixaby.com, domena publiczna.

Wymienione cechy grochu: łatwość uprawy, obfitość plonu, a przede wszystkim samopylność i cechy wyraźnie sobie przeciwstawne były rozstrzygającymi argumentami przemawiającymi za wyborem grochu zwyczajnego do eksperymentów.

bg‑azure

Eksperymenty Mendla

Mendel pracował nad różnymi cechami grochu. W eksperymentach używał roślin zwanych czystymi liniamilinia czystaczystymi liniami.

Zapamiętaj!

Pojęcie czysta linia odnosi się do hodowli, gdzie krzyżuje się przez wiele pokoleń organizmy o jednakowym, określonym fenotypie, który pozostaje niezmienny.

Aby mieć pewność czystości linii Mendel obserwował rośliny przez sześć pokoleń, przez okres około dwóch lat. W ten sposób uzyskał siedem par czystych linii dla siedmiu cech.

REYwuhK1IzYCX
Cechy grochu zwyczajnego (Pisum sativum).
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Mając pewność czystości linii Mendel przeprowadził niezliczoną ilość krzyżowań pomiędzy odmianami grochu różniącymi się jedną cechą.

Ważne!

Mendel, badając dziedziczenie pojedynczych cech, zastosował krzyżówkę jednogenową.

Jednym z elementów eksperymentu było zapylenie krzyżowe rośliny o kwiatach fioletowych pyłkiem z rośliny o kwiatach białych. Wyniki były takie same bez względu na to, czy pyłek pochodził z rośliny o kwiatach fioletowych, czy z rośliny o kwiatach białych.

Wszystkie rośliny, które powstały w wyniku skrzyżowania czystych linii o kwiatach fioletowych i kwiatach białych, miały fioletowe kwiaty. Otrzymane w ten sposób mieszańce określa się jako FIndeks dolny 1FIndeks dolny 1FIndeks dolny 1 – pierwsze pokolenie potomne.

Fioletowy kolor kwiatów Mendel nazwał cechą panującą (dominującą)cecha dominującacechą panującą (dominującą), a biały kolor kwiatów cechą ustępującą (recesywną)cecha recesywnacechą ustępującą (recesywną).

Po skrzyżowaniu mieszańców z pokolenia pierwszego powstało kolejne pokolenie FIndeks dolny 2FIndeks dolny 2FIndeks dolny 2 –drugie pokolenie potomne, w którym pojawiły się rośliny o kwiatach białych i fioletowych. Kwiatów fioletowych było trzy razy więcej, stosunek ilościowy wynosił 3:1.

R1cB1Pg2hIuU0
Dziedziczenie cech z dominacją.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Otrzymane wyniki pozwoliły na stwierdzenie, że dziedziczenie cech zależy od specyficznych czynników, nazywanych dzisiaj genami, a uwarunkowane genami cechy podlegają ściśle określonym normom dziedziczenia.

RD7cH7DtZFdON
Związek między genotypem a fenotypem w dziedziczeniu jednogenowym z dominacją.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zapamiętaj!

Mendel krzyżował osobniki czystych linii - różniące się fenotypem rośliny o kwiatach fioletowych (o genotypie AA – homozygota dominująca) i rośliny o kwiatach białych (o genotypie aa – homozygota recesywna).

Rośliny o kwiatach fioletowych wytwarzały gamety zawierające allel A, rośliny o kwiatach białych zawierające allel a.

Mendel krzyżował osobniki czystych linii - różniące się fenotypem rośliny o kwiatach fioletowych (o genotypie duże A duże A – homozygota dominująca) i rośliny o kwiatach białych (o genotypie małe a małe a – homozygota recesywna).

Rośliny o kwiatach fioletowych wytwarzały gamety zawierające allel duże A, rośliny o kwiatach białych zawierające allel małe a.

bg‑azure

Prawo czystości gamet

Na podstawie doświadczeń i obserwacji dotyczących jednolitości pokolenia FIndeks dolny 1 i rozszczepienia cech w następnym pokoleniu FIndeks dolny 2 Mendel sformułował prawo rozwoju w następujący sposób: pary czynników determinujących poszczególne cechy rozchodzą się przy powstawaniu komórek płciowych u obojga rodziców.

Na tym opiera się zasada segregacji, nazywana prawem segregacji, a współcześnie także prawem czystości gamet.

I prawo Mendla – prawo czystości gamet brzmi:

allele genów wykluczają się wzajemnie w gametach.

Uzupełniający wniosek Mendla dotyczy niezależnego przekazywania cech, znanego dzisiaj jako II prawo Mendla - prawo niezależnej segregacji cech.

Więcej na temat:

bg‑azure

Znaczenie badań Mendla

Gregor Mendel jest współcześnie znany jako ojciec genetyki - nauki o dziedziczności i zmienności organizmów. To zaszczytne miano uzyskał ze względu na przełomowe prace nad dziedziczeniem cech i chociaż pracował nad roślinami grochu zwyczajnego, zasady dziedziczenia, które opracował, odnoszą się nie tylko do cech roślin, ale również zwierząt i człowieka.

Ważne!

Znanych jest ponad 5 tysięcy chorób jednogenowych.

U człowieka przykładem dziedziczenia cechy uwarunkowanej jednym genem jest: anemia sierpowata, mukowiscydoza, fenyloketonuria, pląsawica Huntingtona.

Zapamiętaj!

Przykładem dziedziczenia cechy uwarunkowanej jednym genem jest:

  • u myszy – ubarwienie sierści albinotyczne/ normalne

  • u muszki owocowej – skrzydła normalne/ szczątkowe

Prawo czystości gamet należy do kluczowych praw biologii i jako jedna z kilku sformułowanych przez Mendla zasad stanowi fundament genetyki.

Rdzeniem genetyki klasycznej jest dziedziczenie mendlowskie - rodzaj dziedziczenia biologicznego zgodnego z zasadami zaproponowanymi przez Gregora Mendla w 1865 roku i z chromosomową teorią dziedziczenia Thomasa Hunta Morgana z 1915 roku.

Innowacyjne podejście Mendla, wyrażone w oparciu o eksperymenty na czystych liniach oraz skrupulatne notowanie wyników i precyzyjną analizę statystyczną, po latach niezrozumienia i nieobecności w nauce zyskało wielkie uznanie.

Zapamiętaj!

Genetycy wykorzystują czyste linie, podobnie jak Gregor Mendel. Czyste linie hodowlane są przydatne, są homozygotyczne pod względem alleli wpływających na daną cechę i kiedy krzyżuje się osobniki, które są homozygotyczne pod względem tych samych alleli, całe potomstwo również będzie homozygotyczne.

Jest ważny powód, dla którego pierwsze prawo jest szczególnie godne uwagi – Mendel dokonał swoich obserwacji i wniosków nie wiedząc o związkach między genami, chromosomami i DNA. 

Więcej na temat:

Słownik

allel
allel

(gr. allos – inny) forma genu; jedna z wersji genu różniąca się od pozostałych sekwencją nukleotydów; zajmuje określone miejsce na chromosomie

cecha dominująca
cecha dominująca

cecha warunkowana przez allel dominujacy, ujawnia się u homozygot dominujących i heterozygot

cecha recesywna
cecha recesywna

cecha warunkowana przez allel recesywny, ujawnia się tylko u homozygot recesywnych

FIndeks dolny 1
FIndeks dolny 1

(łac. filius – potomek) pierwsze pokolenie mieszańców

fenotyp
fenotyp

(gr. phaínomai – pojawiam się; týpos – odbicie) zespół fizycznych, fizjologicznych i biochemicznych cech organizmu, które są determinowane przez jego genotyp

gameta
gameta

komórka rozrodcza męska lub żeńska o haploidalnej liczbie chromosomów

gen
gen

podstawowa jednostka dziedziczności, fragment DNA kodujący określone białko lub funkcjonalną cząsteczkę RNA

genotyp
genotyp

zestaw alleli organizmu odpowiedzialny za fenotyp

heterozygota
heterozygota

(gr. héteros – inny, zygōtós – połączony) organizm diploidalny zawierający dwa różne allele danego genu (Aa)

(gr. héteros – inny, zygōtós – połączony) organizm diploidalny zawierający dwa różne allele danego genu (duże A małe a)

homozygota
homozygota

(gr. homós – taki sam, zygōtós – połączony) organizm diploidalny zawierający dwa jednakowe allele danego genu (AA –homozygota dominująca i aa – homozygota recesywna)

(gr. homós – taki sam, zygōtós – połączony) organizm diploidalny zawierający dwa jednakowe allele danego genu (duże A duże A –homozygota dominująca i małe a małe a – homozygota recesywna)

krzyżówka jednogenowa
krzyżówka jednogenowa

krzyżówka, w której bada się rozkład genotypów i fenotypów względem jednej cechy

linia czysta
linia czysta

grupa osobników homozygotycznych względem danej cechy

mendelizm
mendelizm

teoria genetyczna w biologii; zakłada, że podczas rozmnażania czynniki dziedziczne nie ulegają zmianie, lecz rozdzielają się i łączą ze sobą, tworząc różne kombinacje cech

P
P

(łac. parentes –rodzice) pokolenie rodzicielskie

szachownica Punnetta
szachownica Punnetta

schemat służący do przewidywania genotypu potomstwa