Przeczytaj
Rolnicy i hodowcy wiedzieli od zarania dziejów, że chcąc uzyskać pożądane wyniki w uprawie i hodowli, muszą krzyżować rośliny i zwierzęta o określonych cechach. Jednak podejmowane próby przynosiły rezultaty nie zawsze zgodne z oczekiwaniami. Niewyjaśniona pozostawała występująca prawidłowość – pożądane cechy były często nieobecne w pierwszym pokoleniu, a pojawiały się dopiero w następnym.
Rozwiązania szarady podjął się Gregor Mendel, który między rokiem 1856 a 1865 przeprowadził badania nad przekazywaniem zauważalnych, jasno określonych, wykluczających się wzajemnie cech. Zdecydował, że roślina, nad którą będzie pracował musi należeć do samozapylających się, aby wyeliminować wpływ owadów na proces zapylenia. Wybór obiektu do badań był od samego początku przesądzony – rośliny strączkowe – ze względu na specyficzną budowę kwiatu oraz liczne, stałe, łatwo i niezawodnie rozróżnialne cechy, a także płodne potomstwo mieszańców. Dwuletnie próby testowe przeprowadzone na kilkudziesięciu członkach rodziny bobowatych (Fabaceae) doprowadziły do wniosku, że rodzaj groch (Pisum) spełnia wymagania, a gatunek groch zwyczajny (Pisum sativum) jest doskonałym obiektem.
Groch zwyczajny (Pisum sativum) jako roślina doświadczalna
Groch zwyczajny (Pisum sativum), znany również jako groch ogrodowy lub polny, należy do rodziny bobowatych (Fabaceae), dawniej strączkowców (Leguminosae). Jest to łatwa w uprawie samopylna roślina jednoroczna spotykana w wielu częściach świata, bowiem sadzenie może odbywać się od zimy do wczesnego lata, w zależności od lokalizacji. Roślina kwitnie na przepuszczalnej, piaszczystej glebie, o dobrej wilgotności, a krótkie, zielone strąki pojawiają się późną zimą lub wczesną wiosną.
Strąk jest charakterystycznym dla rodziny bobowatych typem owocu, który ma od 4 do 15 cm długości i od 1,5 do 2,5 cm szerokości, jest prosty lub lekko zakrzywiony, wypełniony pojedynczym rzędem od 2 do 10 nasion.
Groch rośnie szybko, a jego odmiany są niskie (poniżej 0,75 m) lub wysokie. Odmiany wysokie owijają się wokół każdego dostępnego podparcia i mogą piąć się na wysokość od 1 do 2 m.
Charakterystyczny kwiat ma wyróżniającą budowę: 5 zrośniętych działek kielicha, 5 płatków, jeden słupek oraz 10 pręcików (9 zrośniętych w rurce pręcika i 1 pręcik jest wolny). Taka budowa kwiatu zapobiega zapłodnieniu przez obce ziarno pyłku i tym samym pozwala na kontrolowane zapłodnienie krzyżowe.
Budowa kwiatu grochu zwyczajnego (Pisum sativum) pozwala na przeprowadzenie kontrolowanego krzyżowania.
Płatki korony są białe, czerwone lub fioletowe.
Wymienione cechy grochu: łatwość uprawy, obfitość plonu, a przede wszystkim samopylność i cechy wyraźnie sobie przeciwstawne były rozstrzygającymi argumentami przemawiającymi za wyborem grochu zwyczajnego do eksperymentów.
Eksperymenty Mendla
Mendel pracował nad różnymi cechami grochu. W eksperymentach używał roślin zwanych czystymi liniamiczystymi liniami.
Pojęcie czysta linia odnosi się do hodowli, gdzie krzyżuje się przez wiele pokoleń organizmy o jednakowym, określonym fenotypie, który pozostaje niezmienny.
Aby mieć pewność czystości linii Mendel obserwował rośliny przez sześć pokoleń, przez okres około dwóch lat. W ten sposób uzyskał siedem par czystych linii dla siedmiu cech.
Mając pewność czystości linii Mendel przeprowadził niezliczoną ilość krzyżowań pomiędzy odmianami grochu różniącymi się jedną cechą.
Mendel, badając dziedziczenie pojedynczych cech, zastosował krzyżówkę jednogenową.
Jednym z elementów eksperymentu było zapylenie krzyżowe rośliny o kwiatach fioletowych pyłkiem z rośliny o kwiatach białych. Wyniki były takie same bez względu na to, czy pyłek pochodził z rośliny o kwiatach fioletowych, czy z rośliny o kwiatach białych.
Wszystkie rośliny, które powstały w wyniku skrzyżowania czystych linii o kwiatach fioletowych i kwiatach białych, miały fioletowe kwiaty. Otrzymane w ten sposób mieszańce określa się jako FIndeks dolny 11FIndeks dolny 11 – pierwsze pokolenie potomne.
Fioletowy kolor kwiatów Mendel nazwał cechą panującą (dominującą)cechą panującą (dominującą), a biały kolor kwiatów cechą ustępującą (recesywną)cechą ustępującą (recesywną).
Po skrzyżowaniu mieszańców z pokolenia pierwszego powstało kolejne pokolenie FIndeks dolny 22FIndeks dolny 22 –drugie pokolenie potomne, w którym pojawiły się rośliny o kwiatach białych i fioletowych. Kwiatów fioletowych było trzy razy więcej, stosunek ilościowy wynosił 3:1.
Otrzymane wyniki pozwoliły na stwierdzenie, że dziedziczenie cech zależy od specyficznych czynników, nazywanych dzisiaj genami, a uwarunkowane genami cechy podlegają ściśle określonym normom dziedziczenia.
Mendel krzyżował osobniki czystych linii - różniące się fenotypem rośliny o kwiatach fioletowych (o genotypie AA – homozygota dominująca) i rośliny o kwiatach białych (o genotypie aa – homozygota recesywna).
Rośliny o kwiatach fioletowych wytwarzały gamety zawierające allel A, rośliny o kwiatach białych zawierające allel a.
Mendel krzyżował osobniki czystych linii - różniące się fenotypem rośliny o kwiatach fioletowych (o genotypie duże A duże A – homozygota dominująca) i rośliny o kwiatach białych (o genotypie małe a małe a – homozygota recesywna).
Rośliny o kwiatach fioletowych wytwarzały gamety zawierające allel duże A, rośliny o kwiatach białych zawierające allel małe a.
Prawo czystości gamet
Na podstawie doświadczeń i obserwacji dotyczących jednolitości pokolenia FIndeks dolny 11 i rozszczepienia cech w następnym pokoleniu FIndeks dolny 22 Mendel sformułował prawo rozwoju w następujący sposób: pary czynników determinujących poszczególne cechy rozchodzą się przy powstawaniu komórek płciowych u obojga rodziców.
Na tym opiera się zasada segregacji, nazywana prawem segregacji, a współcześnie także prawem czystości gamet.
I prawo Mendla – prawo czystości gamet brzmi:
allele genów wykluczają się wzajemnie w gametach.
Uzupełniający wniosek Mendla dotyczy niezależnego przekazywania cech, znanego dzisiaj jako II prawo Mendla - prawo niezależnej segregacji cech.
Więcej na temat:
w e‑materiale Prawo niezależnego dziedziczenia cechPrawo niezależnego dziedziczenia cech
Znaczenie badań Mendla
Gregor Mendel jest współcześnie znany jako ojciec genetyki - nauki o dziedziczności i zmienności organizmów. To zaszczytne miano uzyskał ze względu na przełomowe prace nad dziedziczeniem cech i chociaż pracował nad roślinami grochu zwyczajnego, zasady dziedziczenia, które opracował, odnoszą się nie tylko do cech roślin, ale również zwierząt i człowieka.
Znanych jest ponad 5 tysięcy chorób jednogenowych.
U człowieka przykładem dziedziczenia cechy uwarunkowanej jednym genem jest: anemia sierpowata, mukowiscydoza, fenyloketonuria, pląsawica Huntingtona.
Przykładem dziedziczenia cechy uwarunkowanej jednym genem jest:
u myszy – ubarwienie sierści albinotyczne/ normalne
u muszki owocowej – skrzydła normalne/ szczątkowe
Prawo czystości gamet należy do kluczowych praw biologii i jako jedna z kilku sformułowanych przez Mendla zasad stanowi fundament genetyki.
Rdzeniem genetyki klasycznej jest dziedziczenie mendlowskie - rodzaj dziedziczenia biologicznego zgodnego z zasadami zaproponowanymi przez Gregora Mendla w 1865 roku i z chromosomową teorią dziedziczenia Thomasa Hunta Morgana z 1915 roku.
Innowacyjne podejście Mendla, wyrażone w oparciu o eksperymenty na czystych liniach oraz skrupulatne notowanie wyników i precyzyjną analizę statystyczną, po latach niezrozumienia i nieobecności w nauce zyskało wielkie uznanie.
Genetycy wykorzystują czyste linie, podobnie jak Gregor Mendel. Czyste linie hodowlane są przydatne, są homozygotyczne pod względem alleli wpływających na daną cechę i kiedy krzyżuje się osobniki, które są homozygotyczne pod względem tych samych alleli, całe potomstwo również będzie homozygotyczne.
Jest ważny powód, dla którego pierwsze prawo jest szczególnie godne uwagi – Mendel dokonał swoich obserwacji i wniosków nie wiedząc o związkach między genami, chromosomami i DNA.
Więcej na temat:
w e‑materiale Podstawowe pojęcia genetyki klasycznej.
w e‑materiale Szachownica PunnettaSzachownica Punnetta
w e‑materiale Rewolucja mendlowskaRewolucja mendlowska
w e‑materiale Krzyżówki jednogenoweKrzyżówki jednogenowe
w e‑materiale Krzyżówki wielogenoweKrzyżówki wielogenowe
Słownik
(gr. allos – inny) forma genu; jedna z wersji genu różniąca się od pozostałych sekwencją nukleotydów; zajmuje określone miejsce na chromosomie
cecha warunkowana przez allel dominujacy, ujawnia się u homozygot dominujących i heterozygot
cecha warunkowana przez allel recesywny, ujawnia się tylko u homozygot recesywnych
(łac. filius – potomek) pierwsze pokolenie mieszańców
(gr. phaínomai – pojawiam się; týpos – odbicie) zespół fizycznych, fizjologicznych i biochemicznych cech organizmu, które są determinowane przez jego genotyp
komórka rozrodcza męska lub żeńska o haploidalnej liczbie chromosomów
podstawowa jednostka dziedziczności, fragment DNA kodujący określone białko lub funkcjonalną cząsteczkę RNA
zestaw alleli organizmu odpowiedzialny za fenotyp
(gr. héteros – inny, zygōtós – połączony) organizm diploidalny zawierający dwa różne allele danego genu (Aa)
(gr. héteros – inny, zygōtós – połączony) organizm diploidalny zawierający dwa różne allele danego genu (duże A małe a)
(gr. homós – taki sam, zygōtós – połączony) organizm diploidalny zawierający dwa jednakowe allele danego genu (AA –homozygota dominująca i aa – homozygota recesywna)
(gr. homós – taki sam, zygōtós – połączony) organizm diploidalny zawierający dwa jednakowe allele danego genu (duże A duże A –homozygota dominująca i małe a małe a – homozygota recesywna)
krzyżówka, w której bada się rozkład genotypów i fenotypów względem jednej cechy
grupa osobników homozygotycznych względem danej cechy
teoria genetyczna w biologii; zakłada, że podczas rozmnażania czynniki dziedziczne nie ulegają zmianie, lecz rozdzielają się i łączą ze sobą, tworząc różne kombinacje cech
(łac. parentes –rodzice) pokolenie rodzicielskie
schemat służący do przewidywania genotypu potomstwa