Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Leibniza, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Panlogizm

Skrajny racjonalizmracjonalizmracjonalizm Spinozy i Leibniza ma bardzo zbliżoną postać. W obu przypadkach wzorem jest wiedza matematyczno‑geometryczna.

R1Q5818QpP3Bs1
Portret Gottfrieda Leibniza.
W odróżnieniu jednak od Spinozy Leibniz poważniej potraktował logikę. Doszedł do przekonania, że cała nasza wiedza o świecie ma strukturę logiczno-matematyczną. Każdą wypowiedź da się rozłożyć na proste, niedefiniowalne terminy, które razem wzięte tworzą alfabet ludzkich myśli. Leibniz wszystkie te terminy chciał przełożyć na symbole matematyczne i stworzyć coś w rodzaju logicznej tablicy Mendelejewa naszego myślenia. Jest to zapowiedź późniejszej logiki symbolicznej.
Źródło: Christoph Bernhard Francke, Portret Gottfrieda Leibniza, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przez panlogizmpanlogizmpanlogizm rozumiemy stanowisko głoszące całkowitą identyczność tego, co rzeczywiste, z tym, co logiczne, rozumowe. Procesom logicznym przypisuje się tu realność, tj. że realnie istnieją w świecie, stanowiąc jego zasadniczy, najbardziej rzeczywisty element, czy wręcz, że są jedynym tego świata rzeczywistym składnikiem. Zgodnie z tym stanowiskiem wszystko inne w stosunku do tych procesów istnieje pozornie lub wtórnie. Za najbardziej charakterystycznego reprezentanta tego stanowiska uważa się Hegla. Specyficzny panlogizm Leibniza (tj. panlogizm w mniej radykalnej niż Heglowska wersji) wyraża się w przekonaniu, że świat jest harmonijny i logice myślenia odpowiada jego metafizyczna struktura. Filozof nie twierdzi jeszcze, że ta struktura logiczna istnieje bardziej realnie niż wszystko inne. Chodzi mu raczej o to, że między logiką a tym, co i jak jest w świecie, istnieje jakaś zasadnicza odpowiedniość.

Z prawideł logicznych możemy więc wywodzić prawdy metafizyczne i odwrotnie. Jest to założenie, na którym wspiera się cały jego system, a które w drugiej połowie XVII w. było bardzo popularne.

Leibniz wywodzi system metafizyczny z odkryć logicznych następująco:

  • Ustala, że wszystkie procesy myślowe da się rozłożyć na pewną liczbę podstawowych składników – takich jakby słownych atomów stanowiących niedefiniowalne terminy pierwotne (słowo, zdanie, wniosek, koniunkcjakoniunkcjakoniunkcja itp.).

  • Suma tych cząstek logicznych składa się na całość logiki – logiczne uniwersum.

  • Świat także składa się z takich niedefiniowalnych i nierozkładalnych cząstek podstawowych.

Powyższe rozumowanie doprowadziło Leibniza do sformułowania pluralistycznej metafizyki, czyli wizji świata radykalnie przeciwstawnej monizmowimonizmmonizmowi Spinozy.

Słownik

koniunkcja
koniunkcja

(łac. coniunctio od con- – współ- i iugare – łączyć) zdanie współrzędnie złożone za pomocą spójnika „i” (np. „Jest zimno i pada deszcz”)

monizm
monizm

(gr. monos – jedyny) stanowisko metafizyczne sprowadzające całą rzeczywistość do jednej zasady; u Spinozy wszystko jest naturą, która posiada cechy zarówno materii, jak i ducha

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum, rozważanie) kierunek filozoficzny przyznający rozumowi główną bądź wyłączną rolę w procesie poznania

panlogizm
panlogizm

(od gr. pan ‘wszystko’ i logismos ‘rozumowanie’) nazwa utworzona na określenie doktryny Hegla, głoszącej, że aktualna rzeczywistość jest etapem logicznego rozwoju myśli, a poszczególne zjawiska, zdarzenia są koniecznymi momentami rozwoju przyrody i dziejów ludzkich w procesie realizowania się absolutu, w związku z czym to, co rzeczywiste podlega konstruowaniu wyłącznie na podstawie praw rozumu; termin panlogizm został następnie rozszerzony na określenie wszystkich koncepcji racjonalistycznych, zgodnie z którymi rzeczywistość jest stanem zrealizowania rozumu — logosu

pluralizm
pluralizm

(łac. pluralis — mnogi) w ontologii: pogląd głoszący, że istnieje wiele rodzajów substancji lub zasad rzeczywistości. Pogląd ten był głoszony przez Empedoklesa, Anaksagorasa, Leibniza czy egzystencjalistów