Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dzieje ludzkości od Adama i Ewy do Abrahama

Księga Rodzaju przedstawia dzieje ludzkości od stworzenia Adama i Ewy do znalezienia się plemion izraelskich w Egipcie. Okres ten bywa dzielony na trzy części:

  • od powstania świata do przymierza Boga z Noem po potopie,

  • od czasów Noego do przymierza Boga z Abrahamem,

  • od czasów Abrahama do zamieszkania Żydów w Egipcie.

Pierwszą z nich można nazwać dziejami przedhistorycznymi, ponieważ wiedza o tych wydarzeniach nie opiera się na żadnych świadectwach. Natomiast Abraham miałby być tą ważną postacią biblijną, której działania można udokumentować. Efekty tych działań widzieli Żydzi spisujący Biblię i zamieszkujący ziemię kiedyś nazywaną KanaanKanaanKanaan a później Ziemią Obiecaną czy JudeąJudeaJudeąIzraelemZjednoczone Królestwo IzraelaIzraelem. Wyjaśnienie powodów, dla których wybrali te tereny do życia, zawiera właśnie opowieść o losach Abrahama i jego potomstwa.

Historia Abrahama

Abraham występuje tylko w Biblii. Nie wspominają go żadne inne dokumenty starożytne. Nie znaczy to jednak, że jest postacią fikcyjną. Bibliści biorą pod uwagę fakt, że zawarte w Piśmie Świętym opowiadania pochodzą z różnych przekazów. Z tego powodu wśród uczonych trwają dyskusje na temat czasu, w którym żył Abraham – sytuuje się go między XXI a XV w. p.n.e.

Z większą dokładnością można określić drogę, jaką biblijny patriarchapatriarchowiepatriarcha przebył do kraju Kanaan. Jeden z wersetów Księgi Rodzaju zawiera słowa, które Bóg miał powiedzieć do AbramaAbramAbrama: Ja jestem Pan, który ciebie wywiodłem z Ur chaldejskiego (Rdz 15, 7). Ur to miasto, które w drugim tysiącleciu p.n.e. należało do najważniejszych w południowej Babilonii. Tam mieszkał Abram, lecz prawdopodobnie jego rodzina wywodziła się z leżącego na północ od Ur CharanCharanCharan. Z nieokreślonego powodu Abram z całym swym rodem wrócił do Charan. Właśnie wtedy usłyszał głos Boga, by porzucić ojczyste ziemie i pójść dalej. To wezwanie rozpoczęło długotrwałą wędrówkę, podczas której Abraham zamieszkiwał w różnych miejscach, m.in. w Hebronie, Negebie, a także w Egipcie.

W Biblii podkreśla się, że Abraham wyruszył w drogę na wyraźny rozkaz Boga, który wybrał go jako nosiciela Bożego błogosławieństwa dla wszystkich narodów: Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca do kraju, który ci ukaże. Uczynię bowiem z ciebie wielki naród. [...] Przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwa ludy całej ziemi (Rdz 12, 1‑3). Abraham bezwarunkowo uwierzył słowu Boga i udał się na wędrówkę, pozostawiając dom i znane sobie ziemie. Zrobił tak, mimo że w jego czasach opuszczenie swojego klanu i znalezienie się w obcej przestrzeni oznaczało narażanie się na niechybną śmierć.

Głos Boga, który usłyszał Abraham, nakazał mu całkowicie zmienić swój los. Miał on najpierw opuścić znane sobie ziemie Babilonii, a następnie osiąść w jednym miejscu, a więc zrezygnować z wędrownego życia. Miał również odrzucić swoich dotychczasowych bogów i stać się wyznawcą tego Boga, który obiecał mu KanaanKanaanKanaan i liczne potomstwo.

R9FYd85ambXwI1
Tilemannus Stella, Wędrówka i życie patriarchy Abrahama, 1590
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Postawa absolutnego zawierzenia Bogu spowodowała, że nie tylko wśród wyznawców judaizmu, ale również wśród chrześcijan, muzułmanówMuzułmaninmuzułmanówbahaitówBahaizmbahaitów Abraham stał się wzorem: pokazuje on, że prawdziwa wiara polega na całkowitym zaufaniu i gotowości odrzucenia wszystkiego na wezwanie Boga.

Relację między Bogiem a Abramem‑Abrahamem symbolizuje trasa, jaką przebył z Ur do Hebronu, gdzie zmarł. O zawierzeniu słowom Boga świadczy nie tylko wytrwałość Abrahama w trwającej kilkadziesiąt lat wędrówce, ale także fakt, że był gotów złożyć w ofierze swojego syna.

RlociN29CtMW61
Ilustracja interaktywna przedstawiająca trasę wędrówki Abrahama i jego rodziny przed i po biblijnym wezwaniem go przez Boga. Mapa prezentuje Bliski Wschód. Abraham wraz z rodziną wyszedł z Ur i podążał do Charam przez Babilon i Mari. Po wezwaniu przez Boga z Charam udał się do Egiptu, do miejscowości On przez: Damaszek, Sychem, Betel, Mamre, Hebron. Opis: 1. Ur Początek wędrówki: „Terach, wziąwszy ze sobą syna swego Abrama, Lota – syna Harana, czyli swego wnuka, i Saraj, swą synową, żonę Abrama, wyruszył z nimi z Ur chaldejskiego, aby się udać do kraju Kanaan” (Rdz 11,31)., 2. Charam Zamieszkanie w nowym miejscu: „Tak mówi Pan, Bóg Izraela: «Po drugiej stronie Rzeki mieszkali wasi przodkowie od starodawnych czasów: Terach, ojciec Abrahama i Nachora, którzy służyli bogom cudzym, 3 lecz Ja wziąłem ojca waszego Abrahama z kraju po drugiej stronie Rzeki»”. (Joz. 24, 2-3)., 3. Sychem Sychem – obietnica panowania nad krajem Kanaan: „Abram przeszedł przez ten kraj aż do pewnej miejscowości koło Sychem, do dębu More. A w kraju tym mieszkali wówczas Kananejczycy. Pan, ukazawszy się Abramowi, rzekł: «Twojemu potomstwu oddaję właśnie tę ziemię». Abram zbudował tam ołtarz dla Pana, który mu się ukazał” (Rdz 12,6-8)., 4. On – pobyt w Egipcie: „Zwinąwszy namioty, Abram wędrował z miejsca na miejsce w stronę Negebu. Kiedy zaś nastał głód w owym kraju, Abram powędrował do Egiptu, aby tam przez pewien czas pozostać; był bowiem ciężki głód w Kanaanie”. (Rdz 12,9-10), 5. Betel Betel – (1) powrót z Egiptu: „Abram wywędrował więc z Egiptu z żoną i całym dobytkiem swoim oraz z Lotem do Negebu. (...) Abram zawędrował z Negebu do Betel, do tego miejsca, w którym przedtem rozbił swe namioty, między Betel i Aj, do tego miejsca, w którym uprzednio zbudował ołtarz i wzywał imienia Pana”. (Rdz 13, 1-4)
(2) rozstanie z bratem Lotem: „Lot, który szedł z Abramem, miał również owce, woły i namioty. Kraj nie mógł utrzymać ich obu, bo zbyt liczne mieli trzody; musieli więc się rozłączyć. A gdy wynikła sprzeczka (...) rzekł Abram do Lota: «Niechaj nie będzie sporu między nami, między pasterzami moimi a pasterzami twoimi, bo przecież jesteśmy krewni. Wszak cały ten kraj stoi przed tobą otworem. Odłącz się ode mnie!»”. (Rdz 13, 5-9), 6. Dolina Szawe Dolina Szawe – (1) obietnica wielkiego potomstwa: „I poleciwszy Abramowi wyjść z namiotu, rzekł: «Spójrz na niebo i policz gwiazdy, jeśli zdołasz to uczynić»; potem dodał: «Tak liczne będzie twoje potomstwo»” (Rdz 15,5).
(2) Zawarcie przymierza między Bogiem a Abramem: „Wtedy to właśnie Pan zawarł przymierze z Abramem, mówiąc: «Potomstwu twemu daję ten kraj, od Rzeki Egipskiej aż do rzeki wielkiej, rzeki Eufrat»” (Rdz 15, 18)., 7. Mamre Mamre – zapowiedź narodzin Izaaka: „O tej porze za rok znów wrócę do ciebie, twoja zaś żona Sara będzie miała wtedy syna”. (Rdz 18,10), 8. Moria Moria – polecenie złożenia Izaaka w ofierze: „Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, który ci wskażę” (Rdz 22,2)., 9. Hebron Hebron – śmierć Abrahama: „Zmarł w późnej, lecz szczęśliwej starości, sytości życia i połączył się ze swoimi przodkami” (Rdz 25,8). „Jego synowie, Izaak i Izmael, pochowali ojca w pieczarze Makpela, obok jego żony Sary” (Rdz 25,10).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Abram
Charan
Muzułmanin
Bahaizm
Przymierze z Bogiem
RxzXiLjc6ONCj
Abraham widzi Ziemię Obiecaną, autor nieznany, XIX w.
Anonimowy XIX‑wieczny twórca tak przedstawił wędrówkę Abrahama i jego rodu do Kanaan. Obraz nie jest dokładnym odzwierciedleniem biblijnych słów. Co można uznać za malarski „naddatek” w stosunku do Księgi Rodzaju?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rdz 12, 1–7

12. 1 Pan rzekł do Abrama: „Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca do kraju, który ci ukażę. 2 Uczynię bowiem z ciebie wielki naród, będę ci błogosławił i twoje imię rozsławię: staniesz się błogosławieństwem”. […] 4 Abram udał się w drogę, jak mu Pan rozkazał, a z nim poszedł i LotLotLot. Abram miał siedemdziesiąt pięć lat, gdy wyszedł z Charanu. 5 I zabrał Abram z sobą swoją żonę SarajSarajSaraj, swego bratanka Lota i cały dobytek […]. Gdy zaś przybyli do Kanaanu, 6 Abram przeszedł przez ten kraj aż do pewnej miejscowości koło SychemSychemSychem, do dębu MoreMoreMore. […] 7 Pan, ukazawszy się Abramowi, rzekł: „Twojemu potomstwu oddaję właśnie tę ziemię”. Abram zbudował tam ołtarz dla Pana, który mu się ukazał.

2 Źródło: Rdz 12, 1–7, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 33.
Zapowiedź licznego potomstwa i przymierze
Rdz 15, 1–18

15. 1 Po tych wydarzeniachwydarzeniawydarzeniach Pan tak powiedział do Abrama podczas widzenia: „Nie obawiaj się, Abramie, bo Ja jestem twoim obrońcą; nagroda twoja będzie sowita”. 2 Abram rzekł: „O Panie, mój Boże, na cóż mi ona, skoro zbliżam się do kresu mego życia, nie mając potomka […] 4 Ale oto usłyszał słowa: […] „Spójrz na niebo i policz gwiazdy, jeśli zdołasz to uczynić”; potem dodał: „Tak liczne będzie twoje potomstwo”. 6 Abram uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę. […] 12 A gdy słońce chyliło się ku zachodowi, Abram zapadł w głęboki sen i opanowało go uczucie lęku, jak gdyby ogarnęła go wielka ciemność. 13 I wtedy to Pan rzekł do Abrama: „Wiedz o tym dobrze, iż twoi potomkowie będą przebywać jako przybysze w kraju, który nie będzie ich krajem, i przez czterysta lat będą tam ciemiężeni jako niewolnicy; 14 aż wreszcie ześlę zasłużoną karę na ten naród, którego będą niewolnikami, po czym oni wyjdą z wielkim dobytkiem. 15 Ale ty odejdziesz do twych przodków w pokoju, w późnej starości zejdziesz do grobu.” […] 18 Wtedy to właśnie Pan zawarł przymierze z Abramem, mówiąc: „Potomstwu twemu daję ten kraj, od Rzeki EgipskiejRzekaRzeki Egipskiej aż do rzeki wielkiej, rzeki EufratEufratEufrat […].

3 Źródło: Rdz 15, 1–18, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 35.
Abram – Abraham
R1QVtos8PxAD3
Ephraim Moses Lilien, Abraham kontemplujący gwiazdy, 1908.
Ephraim Moses Lilien (1874–1925) urodził się w rodzinie żydowskiej zamieszkałej na terenach dawnej Rzeczpospolitej. Przez pewien czas pobierał nauki u Jana Matejki. Duża część jego dokonań artystycznych została zainspirowana Starym Testamentem. Na jednej z grafik przedstawił Abrahama kontemplującego gwiazdy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rdz 17, 1–19

17. 1 A gdy Abram miał dziewięćdziesiąt dziewięć lat, ukazał mu się Pan i rzekł do niego: „Jam jest Bóg Wszechmogący. Służ Mi i bądź nieskazitelny, 2 chcę bowiem zawrzeć moje przymierze pomiędzy Mną a tobą i dać ci niezmiernie liczne potomstwo”. 3 Abram padł na oblicze, a Bóg tak do niego mówił: 4 „Oto moje przymierze z tobą: staniesz się ojcem mnóstwa narodów. 5 Nie będziesz więc odtąd nazywał się Abram, lecz imię twoje będzie Abraham, bo uczynię ciebie ojcem mnóstwa narodów. 6 Sprawię, że będziesz niezmiernie płodny, tak że staniesz się ojcem narodów i pochodzić będą od ciebie królowie. […] 8 I oddaję tobie i twym przyszłym potomkom kraj, w którym przebywasz, cały kraj Kanaan, jako własność na wieki, i będę ich Bogiem”. […] 15 I mówił Bóg do Abrahama: „Żony twej nie będziesz nazywał imieniem Saraj, lecz imię jej będzie SaraSaraj, SaraSara. 16 Błogosławiąc jej, dam ci i z niej syna, i będę jej nadal błogosławił, tak że stanie się ona matką ludów i królowie będą jej potomkami”. 17 Abraham, upadłszy na twarz, roześmiał się; pomyślał sobie bowiem: „Czyż człowiekowi stuletniemu może się urodzić syn? Albo czy dziewięćdziesięcioletnia Sara może zostać matką?” […] 19 A Bóg mu na to: „[…] Żona twoja, Sara, urodzi ci syna, któremu dasz imię Izaak. Z nim też zawrę przymierze, przymierze wieczne z jego potomstwem, które po nim przyjdzie. […]

4 Źródło: Rdz 17, 1–19, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 36.
Obietnica narodzin syna
R1RzDCZgt6BWu
Juan Antonio de Frías y Escalante, Abraham i trzej aniołowie, 1667–1668.
W Księdze Rodzaju nie nazywa się trzech gości Abrahama aniołami, ale tradycja przedstawia ich właśnie w takiej postaci. Współtworzył ją hiszpański malarz barokowy Juan Antonio de Frías y Escalante . Goście na jego obrazie posiadają skrzydła i wyglądają jak duchy niebiańskie. Warto jednak pamiętać, że w języku hebrajskim słowo anioł oznaczało posłańca.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rdz 18, 1–16

18. 1 Pan ukazał się Abrahamowi pod dębami MamreMamreMamre, gdy ten siedział u wejścia do namiotu w najgorętszej porze dnia. 2 Abraham spojrzawszy dostrzegł trzech ludzi naprzeciw siebie. […] 8 Po czym, wziąwszy twaróg, mleko i przyrządzone cielę, postawił przed nimi, a gdy oni jedli, stał przed nimi pod drzewem. […] 9 Zapytali go: „Gdzie jest twoja żona, Sara?” - Odpowiedział im: „W tym oto namiocie”. 10 Rzekł mu [jeden z nich]: „O tej porze za rok znów wrócę do ciebie, twoja zaś żona Sara będzie miała wtedy syna”. Sara przysłuchiwała się u wejścia do namiotu […]. 11 Abraham i Sara byli w bardzo podeszłym wieku. Toteż Sara nie miewała przypadłości właściwej kobietom. 12 Uśmiechnęła się więc do siebie i pomyślała: „Teraz, gdy przekwitłam, mam doznawać rozkoszy, i mój mąż starzec?” 13 Pan rzekł do Abrahama: „Dlaczego to Sara śmieje się i myśli: Czy naprawdę będę mogła rodzić, gdy już się zestarzałam? 14 Czy jest coś, co byłoby niemożliwe dla Pana?” […]. 15 Wtedy Sara zaparła się, mówiąc: „Wcale się nie śmiałam” – bo ogarnęło ją przerażenie. Ale Pan powiedział: „Nie. Śmiałaś się!” 16 Potem ludzie ci odeszli i skierowali się ku Sodomie.

5 Źródło: Rdz 18, 1–16, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 37.
Ofiarowanie Izaaka
RamwJgLnAdudO
Adi Holzer, Ofiarowanie Izaaka, 1997
Dramatyczna historia o niedoszłym zabójstwie Izaaka stała się źródłem inspiracji wielu dzieł sztuki. Jedno z nich wykonał współczesny austriacki malarz i rzeźbiarz Adi Holzer.
Źródło: Adi Holzer, dostępny w internecie: commons.wikimediaorg, licencja: CC BY-SA 1.0.
Rdz 22, 1–18

22. 1 A po tych wydarzeniachwydarzeniawydarzeniach Bóg wystawił Abrahama na próbę. Rzekł do niego: „Abrahamie!” A gdy on odpowiedział: „Oto jestem” – 2 powiedział: „Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju MoriaMoriaMoria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, jakie ci wskażę”. 3 Nazajutrz rano Abraham osiodłał swego osła, zabrał z sobą dwóch swych ludzi i syna Izaaka, narąbał drzewa do spalenia ofiary i ruszył w drogę do miejscowości, o której mu Bóg powiedział. 4 Na trzeci dzień Abraham, spojrzawszy, dostrzegł z daleka ową miejscowość. 5 I wtedy rzekł do swych sług: „Zostańcie tu z osłem, ja zaś i chłopiec pójdziemy tam, aby oddać pokłon Bogu, a potem wrócimy do was”. 6 Abraham, zabrawszy drwa do spalenia ofiary, włożył je na syna swego Izaaka, wziął do ręki ogień i nóż, po czym obaj się oddalili. 7 Izaak odezwał się do swego ojca Abrahama: „Ojcze mój!” A gdy ten rzekł: „Oto jestem, mój synu” – zapytał: „Oto ogień i drwa, a gdzież jest jagnię na całopalenie?” 8 Abraham odpowiedział: „Bóg upatrzy sobie jagnię na całopalenie, synu mój”. I szli obydwaj dalej. 9 A gdy przyszli na to miejsce, które Bóg wskazał, Abraham zbudował tam ołtarz, ułożył na nim drwa i związawszy syna swego Izaaka położył go na tych drwach na ołtarzu. 10 Potem Abraham sięgnął ręką po nóż, aby zabić swego syna. 11 Ale wtedy Anioł Pański zawołał na niego z nieba i rzekł: „Abrahamie, Abrahamie!” A on rzekł: „Oto jestem”. 12 [Anioł] powiedział mu: „Nie podnoś ręki na chłopca i nie czyń mu nic złego! Teraz poznałem, że boisz się Boga, bo nie odmówiłeś Mi nawet twego jedynego syna”. 13 Abraham, obejrzawszy się poza siebie, spostrzegł barana uwikłanego rogami w zaroślach. Poszedł więc, wziął barana i złożył w ofierze całopalnej zamiast swego syna. 14 I dał Abraham miejscu temu nazwę Pan widziPanPan widzi […]. 15 Po czym Anioł Pański przemówił głośno z nieba do Abrahama po raz drugi: 16 „Przysięgam na siebie, wyrocznia Pana, że ponieważ uczyniłeś to, a nie oszczędziłeś syna twego jedynego, 17 będę ci błogosławił i dam ci potomstwo tak liczne jak gwiazdy na niebie i jak ziarnka piasku na wybrzeżu morza; potomkowie twoi zdobędą warownie swych nieprzyjaciół. 18 Wszystkie ludy ziemi będą sobie życzyć szczęścia [takiego, jakie jest udziałem] twego potomstwa, dlatego że usłuchałeś mego rozkazu”.

6 Źródło: Rdz 22, 1–18, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 40–41.
Lot
Saraj
Sychem
More
Rzeka
Eufrat
Sara
Mamre
wydarzenia
Moria
Pan

Słownik

Judea
Judea

królestwo Judy – państwo żydowskie powstałe po rozpadzie Izraela, który miał miejsce po śmierci Salomona; jego stolicą była Jerozolima; istniało od X do VI w. p.n.e.kraina nad Morzem Śródziemnym, której południową część zajęli potomkowie Abrahama i gdzie powstało starożytne państwo żydowskie

Kanaan
Kanaan

kraina nad Morzem Śródziemnym, której południową część zajęli potomkowie Abrahama i gdzie powstało starożytne państwo żydowskie

nomada
nomada

(gr. nomás - pasterski, koczownik) - człowiek prowadzący koczowniczy tryb życia

patriarchowie
patriarchowie

(hebr. Awot) – legendarni praojcowie ludzkości i Izraela; zalicza się do nich Abrahama, Izaaka i Jakuba, od których zaczyna się historia narodu żydowskiego oraz dzieje jego przymierza z Bogiem

Saraj, Sara
Saraj, Sara

Saraj to pierwsza żona Abrahama, matka Izaaka; imię Sara (hebr. Szarratu – Księżniczka) Bóg nadał jej po zawarciu przymierza z Abrahamem

Zjednoczone Królestwo Izraela
Zjednoczone Królestwo Izraela

państwo żydowskie, które powstało pod koniec XI w. p.n.e., po śmierci Salomona zostało podzielone na królestwo Judy (na południu) i królestwo Izraela (obejmujące północ dawnego kraju, z ważnymi ośrodkami w Betel i Dan)