Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Totalitaryzm

Do uformowania się ustroju totalitarnego doprowadziły niekorzystne warunki polityczne (np. niesprawiedliwe wg Niemiec postanowienia traktatu wersalskiego), załamanie gospodarki (ZSRS) oraz kryzys ekonomiczny (Niemcy), który wiązał się ze wzrostem bezrobocia i wykluczeniem szerokich mas społecznych, np. kombatantów czy młodych mężczyzn.

Cechami charakterystycznymi ustroju totalitarnegototalitaryzmtotalitarnego są:

  • monopartyjnośćmonopartyjnośćmonopartyjność,

  • nieograniczona władza wodza i jego kult,

  • kontrola rozbudowanego aparatu policyjno‑administracyjnego nad wszystkimi dziedzinami działalności człowieka,

  • ideologizacja życia codziennego.

Władza w państwie totalitarnym czuwała nad właściwą – czyli zgodną z obowiązującą ideologią – edukacją obywateli. Celem reżimów totalitarnych było bowiem stworzenie oddanego państwu i idei „nowego człowieka”. Próbowano to osiągnąć przez zastraszanie, natrętną propagandępropagandapropagandę i ograniczanie dostępu do informacji. Ważnym elementem propagandy totalitarnej było wskazywanie wroga (np. kapitalisty lub Żyda), którego obarczano winą za wszelkie niepowodzenia i na którym skupiano nienawiść społeczeństwa.

Młodzież w służbie totalitaryzmu

Rk7GAHjZLZrFP1
16-letni Willi Huebner, członek Hitlerjugend, zostaje odznaczony Krzyżem Żelaznym II klasy po ciężkich walkach o miasto Lauban (dziś Lubań), marzec 1945 r. W Niemczech od 1936 r. młodzież powyżej 14. roku życia musiała należeć do Hitlerjugend (Młodzież Hitlera) lub do Bund Deutscher Mädel (Związek Niemieckich Dziewcząt). Pod koniec wojny, gdy brakowało rekrutów, do armii niemieckiej wcielano także nieletnich członków HJ.
Źródło: Bundesarchiv, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dzieci i młodzież to grupa najbardziej podatna na propagandę z uwagi na nieukształtowany jeszcze światopogląd. Z tego powodu każdy reżim totalitarny przykładał dużą wagę do jak najwcześniejszego rozpoczęcia wychowania w duchu „jedynie słusznej” ideologii. Faszyści, hitlerowcy i komuniści powoływali specjalne organizacje mające wpajać dzieciom i młodzieży zasady i idee partyjne. Zaledwie 12‑letni członkowie włoskiej BalilliBalillaBalilli otrzymywali miniaturowe karabiny z bagnetami i śpiewali pieśni, w których sławili Duce i deklarowali gotowość do wojny. W niemieckiej HitlerjugendHitlerjugendHitlerjugend chłopcom nie tylko wpajano bezwzględną dyscyplinę i odwagę, ale też uczono ich agresji i tłumiono uczucia. Dziewczęta zaś wychowywano na oddane sprawie „matki Niemki”, których głównym zadaniem było rodzenie jak największej liczby „czystych rasowo” dzieci. Niezależnie od różnic dzielących te organizacje miały one na celu stworzenie nowego, lepszego człowieka, oddanego „sprawie”. Przejęcie przez nie zadania wychowania dzieci i młodzieży doprowadziło do upadku instytucji rodziny oraz zepchnięcia wartości i uczuć rodzinnych na miejsca dalsze niż interes państwa.

Różnice i podobieństwa

Stosowanie określenia „totalitarny” wobec rządów komunistycznych w Związku Sowieckim, faszystowskich we Włoszech i nazistowskich w Niemczech nie przez wszystkich badaczy jest akceptowane. Przeciwnicy takiego ujednolicenia wskazują na różnice i charakterystyczne cechy reżimów, takie jak likwidacja gospodarki wolnorynkowej w ZSRS, korporacjonizmkorporacjonizmkorporacjonizm we Włoszech, rasizm i antysemityzm w Niemczech, odmienny stosunek do religii, arystokracji i burżuazji oraz różne podstawy ideologiczne. Zwolennicy zaś wymieniają cechy wspólne: przymus ideologiczny, mobilizację całego społeczeństwa, charyzmatyczne przywództwo, terror, indoktrynacjęindokrynacjaindoktrynację dzieci i młodzieży, monopartyjność i zacieranie granicy między władzą partyjną a państwową.

Rnf6uh1Mg58BL
Portrety przywódców państw uznawanych za totalitarne. U góry: Józef Stalin i Adolf Hitler, na dole od lewej: Mao Zedong, Benito Mussolini oraz Kim Ir Sen.
Którzy z tych przywódców nie rządzili w państwie europejskim?
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ważną różnicą pomiędzy władzą totalitarną a autorytarnąautorytaryzmautorytarną była konieczność czynnego wyrażania przez obywateli państwa totalitarnego poparcia dla panującej ideologii, ponieważ apolityczność uznawano za przestępstwo. W państwach autorytarnych istniała względna wolność w dziedzinie gospodarki i światopoglądu, rzadziej też władza opierała się na policji politycznej i stosowała terror. Przykładem państwa autorytarnego jest Polska za czasów sanacji. Jej organizacja opierała się na silnej władzy wykonawczej (w przypadku Rzeczpospolitej prezydenta) i na rozwiniętym aparacie przymusu (wojsko, policja). W państwie totalitarnym natomiast władza ma pełną kontrolę nad siłami zbrojnymi i wymiarem sprawiedliwości, które są elementem systemu terroru i represji. Totalitarny system policyjny jest oparty na przemocy, która jest powszechnie stosowana, zastraszaniu i tajnych służbach, inwigilujących społeczeństwo. Rozbudowany aparat przymusu składa się z tajnej policji politycznej i sieci donosicieli. Na celowniku służb są przede wszystkim przeciwnicy polityczni, a także wrogowie wymyśleni, np. Żydzi w III Rzeszy. Osoby represjonowane trafiają do więzień, obozów pracy i obozów koncentracyjnych.

Słownik

totalitaryzm
totalitaryzm

(z łac. totus – całkowity) system polityczny oparty na nieograniczonych rządach jednej partii, która kontroluje wszystkie dziedziny życia obywateli danego państwa, podbudowany określoną ideologią; za reżim totalitarny uznaje się rządy faszystów we Włoszech, nazistów w III Rzeszy i komunistów w Związku Sowieckim; jest ostateczną formą autorytaryzmu

autorytaryzm
autorytaryzm

(z łac. auctoritas – powaga, posiadanie wpływu) ustrój polityczny, w którym władza skupiona jest w rękach jednej osoby lub grupy osób; ważną rolę w tym systemie rządzenia odgrywa aparat przymusu (cenzura, policja polityczna i armia); tłumione są wszelkie przejawy krytyki i próby wyrażania niezadowolenia; w krajach autorytarnych tolerowana jest korupcja, ogranicza się także wolność słowa oraz wywiera nacisk na media

monopartyjność
monopartyjność

jednopartyjność; system rządów, w którym władzę sprawuje tylko jedna partia

propaganda
propaganda

(z łac. propagare rozszerzać, krzewić) celowe działanie mające na celu kształtowanie za pomocą różnych środków poglądów na określony temat; propaganda polityczna posługuje się metodami perswazji i manipulacji, oddziaływania emocjonalno‑intelektualnego

korporacjonizm
korporacjonizm

(z łac. corporatio – wcielenie, zrzeszenie, od corpus D. corporis – ciało) doktryna społeczna i ekonomiczna mająca swoje źródło jeszcze w średniowiecznych organizacjach zawodowych (np. cechach rzemieślniczych czy gildiach kupieckich); według niej główną podstawą rozwoju państwa miałyby się stać korporacje pracowników i pracodawców; autorytarna wersja korporacjonizmu istniała w faszystowskich Włoszech, gdzie służyła m.in. do kontrolowania przez władze przedsiębiorstw i ograniczania działalności związków zawodowych

indokrynacja
indokrynacja

(z łac. doctrina – nauka) świadomy i systematyczny proces, którego celem jest wpojenie człowiekowi określonych przekonań, zwłaszcza religijnych, politycznych lub społecznych, wykorzystujący propagandę stosowaną przez środki masowego przekazu oraz system oświaty

Balilla
Balilla

(pełna nazwa: L’Opera Nazionale Balilla) powstała w 1926 r. we Włoszech paramilitarna organizacja młodzieżowa dla chłopców w wieku od 8 do 14 lat; jej celem było wychowanie młodzieży w duchu nacjonalistycznym i przygotowanie przyszłych żołnierzy

Hitlerjugend
Hitlerjugend

(niem., Młodzież Hitlera) powstała w 1926 r. w Niemczech paramilitarna organizacja młodzieżowa NSDAP, do której należeli chłopcy i dziewczęta w wieku od 10 do 18 lat; jej celem było wychowanie młodzieży zgodnie z nazistowską ideologią, z naciskiem na wierność Hitlerowi i partii, w kulcie tężyzny fizycznej i dyscypliny

Słowa kluczowe

totalitaryzm, reżim totalitarny, autorytaryzm, rasizm, antysemityzm, propaganda, nazizm, faszyzm, świat po I wojnie światowej, dwudziestolecie międzywojenne

Bibliografia

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2010.

E.C. Król, Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 1919–1945. Studium organizacji, treści, metod i technik masowego oddziaływania, Warszawa 1999.

R. Miedwiediew, Pod osąd historii. Geneza i następstwa stalinizmu, tłum. C. Czarnogórski, Warszawa 1990.

O. Figes, Szepty. Życie codzienne w stalinowskiej Rosji, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2007.

S. Sierpowski, Faszyzm we Włoszech, Ossolineum, Wrocław 1973.