Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ReRRaELYWREIF1
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Autoportret, 1938
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Stanisław Ignacy Witkiewicz, znany również pod swoim artystycznym pseudonimem Witkacy, był osobowością wyróżniającą się na tle środowiska literackiego dwudziestolecia międzywojennego. Poza pisarstwem zajmował się także fotografią, malarstwem oraz filozofią. Nie należał do żadnej grupy artystycznej, nie realizował założeń żadnego kierunku, ale od początku swojej twórczości kreował własną poetykę. Jako jedyny syn Stanisława Witkiewicza (1851–1915), młodopolskiego malarza, architekta i pisarza, dorastał w otoczeniu sztuki. Z domu wyniósł też zamiłowanie do nauki, przede wszystkim do filozofii, którą zajmował się od najmłodszych lat. W 1914 roku jego życiem wstrząsnęło samobójstwo narzeczonej Jadwigi Janczewskiej (1889–1914). Rozżalony artysta udał się w podróż do Nowej Gwinei wraz z przyjacielem, antropologiem Bronisławem Malinowskim (1884–1942). Podczas I wojny światowej służył w armii carskiej Rosji, był również świadkiem rewolucji październikowej. Po powrocie do kraju rozwinęła się jego działalność artystyczna – Witkacy stworzył teorię Czystej Formy w sztuce, którą realizował w swoich dramatach i obrazach. Do jego najważniejszych sztuk teatralnych należą Oni (1920), Gyubal Wahazar (1921), Matka (1924) i Szewcy (1934). Witkiewicz tworzył również prozę – swoje obszerne, przepełnione intelektualnymi dygresjami dzieła, takie jak Pożegnanie jesieni (1927) czy Nienasycenie (1930), nazywał „powieściami‑workami”. Pod koniec życia skupił się na działalności naukowej, publikując przede wszystkim teksty filozoficzne. Popełnił samobójstwo po wybuchu II wojny światowej, kiedy dowiedział się o wkroczeniu Armii Czerwonej do Polski 17.09.1939 r. Dokładne okoliczności jego śmierci do dziś pozostają jednak nieznane.

Co wyróżnia sztukę?

Pojęcie Czystej Formy Witkacy ukuł już w początkach twórczości dramaturgicznej, w latach 1919–1923 (w roku 1923 opublikował Teatr. Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze). Starał się wytyczyć nową drogę nie tylko dla teatru, lecz także dla całej sztuki. Termin ten, pozornie abstrakcyjny, wiązał się ściśle z filozoficznymi rozważaniami artysty. Autor Szewców zakładał, że sztuka, aby zgłębić tajemnicę istnienia człowieka i wszechświata, nie może być realistyczna, lecz powinna rozbijać rzeczywistość. W dziele nie jest ważna fabuła ani chronologia wydarzeń. Sedno stanowi forma, która ma odbijać zdeformowaną rzeczywistość.

RScoJHTJVknvj1
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Nowe formy w malarstwie (ok. 1919)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Witkacy zwrócił uwagę, jak trudno jest odróżnić dzieło sztuki od przejawów zwykłego życia. Nie da się na przykład wyznaczyć dokładnej granicy między konwersacją grupy osób a sceną teatralną – podczas rozmowy ludzie mogą coraz bardziej udawać, wchodzić w role, improwizować, planować wypowiedzi, przechodząc stopniowo do doskonale skonstruowanego dramatu. Równie trudno jest jednoznacznie oddzielić wypowiedzi poetyckie od niepoetyckich – poezja często komentuje rzeczywistość podobnie jak publicystyka, a teksty użytkowe niejednokrotnie zawierają elementy języka lirycznego.

Autor Szewców wyszedł z założenia, że w każdym wytworze działalności człowieka można wyróżnić jego treść oraz formę. Nie istnieją przedmioty, które mają tylko treść lub tylko formę. O przynależności do dziedziny sztuki nie decyduje zatem jedna cecha, ale równowaga pomiędzy nimi. Jeśli w danym dziele forma jest istotniejsza od treści, wtedy można je uznać za dzieło artystyczne. Dlatego też – zdaniem Witkacego – sztukę należy oceniać tylko z perspektywy formy, a nie treści, jak czynią to krytycy wychowani na literaturze naturalizmunaturalizmnaturalizmu:

Stanisław Ignacy Witkiewicz O Czystej Formie i inne pisma o sztuce

Ponieważ samo nie zróżniczkowane pojęcie Piękna okazuje się nieprzydatnym, musimy przyjąć założenie pierwotne, że istotą sztuki  jest  forma. Pojęcie Piękna różniczkuje się wtedy na pojęcie Piękna życiowego, związanego z użytkowością życiową przedmiotu lub zjawiska, i na pojęcie Piękna Formalnego, które polega tylko na samym porządku, formie, czyli konstruktywności przedmiotu lub zjawiska. To będzie piękno w ścisłym znaczeniu artystyczne. Należy zauważyć, że mogą być przedmioty posiadające oba te rodzaje Piękna. Odpowiednio będziemy mieli podobanie się życiowe i podobanie się formalne. Ponieważ jednak wszystkie opisane poprzednio elementy wszystkich szeregów miały formę, wszystkie mogą się nam artystycznie formalnie podobać lub nie podobać. Tak jest oczywiście, ale mogą się mniej lub więcej artystycznie podobać w zależności od proporcji dwóch składników: formalnego i życiowego. O ile składnik formalny przeważa, a życiowe pierwiastki stanowią coś drugorzędnego, będziemy mówić o podobaniu się artystycznym.

ocf Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler, Warszawa 2003, s. 55–56.

Przyjęcie takiej definicji sztuki było dla Witkacego niezbędne do stworzenia własnej wizji teatru. Pisarz wskazywał na to, jak przez wieki odchodzono od pierwotnego celu sztuki, którym było wywołanie u widza przeżyć „metafizycznychmetafizykametafizycznych”, czyli doświadczenia jedności własnej osobowości i Tajemnicy IstnieniaTajemnica IstnieniaTajemnicy Istnienia. Aby to osiągnąć, artysta – zdaniem autora Szewców – musi ograniczyć bezpośrednie odniesienia do rzeczywistości spoza dzieła, a skupić się na jego formie.

Tajemnica Istnienia

Definicja Czystej Formy

Witkacy uważał, że nowa sztuka powinna koncentrować uwagę odbiorcy na formalnym pięknie dzieła. Wspominał przy tym prace Pabla Picassa (1881–1973), w których rzeczywistość została poddana deformacji. Tego malarstwa nie można omawiać, posługując się XIX‑wiecznymi kategoriami realizmurealizmrealizmu – nie naśladuje ono bowiem świata zewnętrznego. W dziedzinie teatru Witkiewicz interpretował podobnie dramaty Stanisława Wyspiańskiego (1869–1907) i Tadeusza Micińskiego (1873–1918).

R1b223ANAdH5a
Pablo Picasso, Marynarz, 1943
Źródło: dostępny w internecie: Flickr, domena publiczna.

Według teorii Witkiewicza dzieło może zawierać elementy obiektywnie brzydkie, które w całości kompozycji mogą stać się częścią składową jego wartości estetycznej. Ich obecność artysta uznawał za konieczną we współczesnym dziele artystycznym, ponieważ jego zdaniem klasyczna, harmonijna sztuka nie jest już w stanie wywołać u odbiorcy przeżycia metafizycznego. Jednak niezależnie od tego, czy będzie to utwór współczesny, czy pochodzący sprzed wieków, według Witkacego za dzieło prawdziwej sztuki można uznać tylko taki utwór, który oddziałuje poprzez swoją formę:

Stanisław Ignacy Witkiewicz O Czystej Formie i inne pisma o sztuce

Taką samą przez się działającą formę, wywołującą estetyczne zadowolenie, nazywam Czystą Formą. Nie jest to więc forma pozbawiona treści, bo takiej żaden żywy stwór stworzyć nie potrafi, tylko ta, w której życiowe składniki stanowią element drugorzędny. W abstrakcji możemy na każdy przedmiot i każde zjawisko patrzeć z punktu widzenia jego formy. Ale nam nie chodzi tu o abstrakcję, tylko o bezpośrednie działanie i tylko bezpośrednio działającą, tzn. odczuwaną, formę nazywam Czystą Formą.

taka Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler, Warszawa 2003, s. 56–57.

Wprowadzając tę definicję, Witkacy wykluczył ze sztuki utwory powieściowe, które ze względu na swoją objętość nie mogą być odbierane jako całość. Za najczystszą ekspresję artystyczną uważał muzykę i malarstwo abstrakcyjne, które nie mają bezpośredniego odniesienia do rzeczywistości. Poezja może być Czystą Formą, o ile jej warstwa znaczeniowa, dźwiękowa i obrazowa stanowią jedność. Podobnie sztuka teatralna, w obrębie której pojawia się jeszcze jeden czynnik – działanie sceniczne. Dlatego, zdaniem Witkacego, wystawienie dramatu Czystej Formy musi zostać wykonane z pełną świadomością celu, jaki stoi przed reżyserem, aktorami, scenografami i samym autorem utworu.

Problemy z wystawieniem sztuki Czystej Formy

Artysta miał świadomość, że całkowita rezygnacja z treści jest niemożliwa. Słowa stanowią nieodłączną część niemal każdego utworu dramaturgicznego, podobnie jak akcja sceniczna. Dostrzegał jednak możliwość rozwoju teatru w kierunku Czystej Formy. Postulował rezygnację z realistycznych prób odtwarzania życiowych perypetii i całkowitą zmianę myślenia o tworzeniu spektaklu:

Stanisław Ignacy Witkiewicz O Czystej Formie i inne pisma o sztuce

Jeszcze trudniejsza rzecz jest z teatrem, gdzie dołącza się czwarty element: działanie, mające również pierwiastek znaczeniowy, jak słowo. Działanie zaś jest częścią zmiennego obrazu realnego, w którym łączą się obrazy zasugestionowane przez słowa. Przy tym zaś jeszcze kombinacje dźwiękowe mogą być niezmiernie urozmaicone poza dźwiękami samych słów. Połączenie tych różnorodnych pierwiastków w kompleksy amalgamatówamalgamatamalgamatów, tworzących całość konstrukcji, jest zadaniem formistycznego dramaturga, reżysera, aktorów i dekoratora. Właściwie autor daje tylko pretekst dla twórczości wyżej wymienionych artystów. Oni stwarzają istotną sztukę na scenie. Tę nową jakość, powstającą z zamalgamowania się wymienionych pierwiastków, nazywam jakością teatralną. O ile nowa poezja zrealizowała swoją Czystą Formę, o tyle teatr formistycznyformizmformistyczny jest jeszcze w zawiązku i nie wiadomo, jakie horyzonty mogą się przed nim jeszcze otworzyć.

jesz Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler, Warszawa 2003, s. 59.
anglez
amalgamat
formizm
R19k3dWRB9uCa
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Projekt scenografii do Pragmatystów, 1921
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Współcześni zarzucali Witkacemu, że nie stosuje się do własnej koncepcji teatru, ponieważ jego dzieła wielokrotnie odnosiły się do rozważań filozoficznych, a także do tematyki społecznej – zatem poza formą akcentowały także treść. Najbardziej znana sztuka Witkacego – Szewcy (1834) – jest zarazem jedną z najbardziej klasycznie skonstruowanych. Mimo elementów zaburzających realizm, nie można tego dramatu uznać za dzieło Czystej Formy.

Koncepcję przewagi formy nad treścią w dziele teatralnym Witkacy w sposób pełniejszy realizował w latach 20. W utworach z tego okresu zwraca uwagę psychologiczne nieprawdopodobieństwo zachowań i mowy postaci. Tematyka i język ich wypowiedzi są często sprzeczne z wiekiem i statusem społecznym. Wyrażają na głos najbardziej okrutne i wstydliwe myśli, a reakcja pozostałych postaci jest niewspółmierna do wydźwięku ich słów. Niekiedy zostaje zagubiony ciąg przyczynowo‑skutkowy, bohaterowie momentalnie zmieniają wątki, zupełnie jak w rzeczywistości marzenia sennego, które Witkiewicz uważał właśnie za Czystą Formę. Tak rozpoczyna się sztuka Metafizyka dwugłowego cielęcia (1921):

boy
Stanisław Ignacy Witkiewicz Metafizyka dwugłowego cielęcia

MATKA
składając książkę
Karmazyniellu, przestań się bawić fatałaszkami.

KARMAZYNIELLO
Dobrze, mamo.
(Składa kryształy, wstaje i przeciąga się.)
Co za fatalny pech w moim życiu, że muszę mieć starą, zmurszałą matkę. Dziś miałem sen. Widziałem moją drugą matkę, tę prawdziwą. Była młoda, biała, piękna. Miała jasnoróżowe włosy. Całowała się ze mną, trzymając mnie na kolanach. Potem zapadłem się w jakąś otchłań z czarnego puchu. Była to straszna rozkosz! A jednak czułem się tak źle, tak okropnie źle, jak gdyby wszystko już raz na zawsze się skończyło. Nic w moim życiu być nie może. Czuję to nie tylko we śnie.

MATKA
Poczekaj jeszcze. Nie widziałeś nigdy białych kobiet i dlatego śnią ci się takie głupstwa. Nawet w nocy bawisz się fatałaszkami.

KARMAZYNIELLO
Nudna jest mama z tymi fatałaszkami! Czuję się zupełnie opuszczony. Mam wrażenie, że ojciec nie wróci z tej wyprawy.

MATKA
Jestem zupełnie spokojna o twego ojca. Proszę cię, żebyś więcej o tym nie wspominał.

KARMAZYNIELLO
Fly River! Najniezdrowsze miejsce na kuli ziemskiej. Czułem, że w ostatniej chwili on nie chciał jechać. To wyście go do tego zmusili.

MATKA
Co za nonsens! Rozmawiałeś znowu z królem?

KARMAZYNIELLO
Rozmawiałem i będę rozmawiał. To jest jedyny naprawdę mądry człowiek, jakiego znam. Dziś oświadczył mi, że jeżeli ojciec mój nie wróci do Port‑MoresbyPort MoresbyPort‑Moresby, to on, naczelnik klanu Aparura, weźmie cię za żonę i uwiezie w głąb wyspy. Będziesz królową i czcić będziesz wielką, złocistą żabę Kapa‑Kapa.

MATKA
wstając
Nie – z tym chłopakiem to wprost wytrzymać nie można. Zabieraj się w tej chwili do lekcji! Dziś jeszcze odeślę króla do lasu.

KARMAZYNIELLO
Na lekcje mam czasu jeszcze dosyć. Dotychczas ja byłem twoim totememtotemtotemem: czciłaś mnie tak, jak oni czczą swoje zwierzęta. Dziś coś się zmieniło i przysiągłbym, że masz wiadomość o śmierci ojca.

MATKA
groźnie
Będziesz cicho?! Marsz w tej chwili do nauki!! Karmazyniello kurczy się i idzie do stołu. Popija wody sodowej z lodem, bierze książkę i siada.

KARMAZYNIELLO
czyta
„Główną wadą empiryzmuempiryzmempiryzmu jest to, że przyjmując pojęcie doświadczenia za pojęcie pierwotne, nie zdaje sobie sprawy z pewnych nieświadomych założeń, które implikują…”

MATKA
siadając
Ciszej! Czyż nie widzisz, że ja też czytam?
Karmazyniello czyta dalej, mrucząc pod nosem. Z lewej strony wchodzi prof. Mikulini‑Pechbauer, ubrany w czarny anglezanglezanglez.

MIKULINI
Wiadomość potwierdza się. Łódź rybacka z Tupa‑Tupa spotkała ich o godzinę drogi stąd. Zepsuła się im maszyna. Ale podobno nic wielkiego.

MATKA
wypuszcza książkę i siedzi oniemiała
Więc… to… prawda?!

MIKULINI
Tak mówią te czarne osły. A ponieważ wiele rzeczy lepiej wiedzą od nas, więc nie mam powodu, aby im nie wierzyć. Co do Kala‑Azaru, ten czarodziej z przeciwka posiada wiedzę daleko dokładniejszą niż moja. Nowe serum okazało się nic warte.
Siada.

MATKA
Kiedy dowiemy się na pewno?

MIKULINI
Nie wiem. Kiedy łódź odpłynęła, byli już podobno na ukończeniu z tą maszyną. Wrócił Parvis. Widziałem jego boyaboyboya.

KARMAZYNIELLO
wstając
Och! Nareszcie! jedyny człowiek, od którego mogę się czegoś nauczyć, oprócz króla, oczywiście.

MATKA
Przywitaj się z panem profesorem.

KARMAZYNIELLO
Owszem, mamo. Nic mnie to nie kosztuje.
Wita się z Mikulinim.

MATKA
Profesorze, co ja mam robić z tym chłopcem? Pojęcia nie mam, co z niego teraz będzie.

MIKULINI
Jeśli tamto stało się naprawdę, zrobimy z niego coś piekielnego. Mówię pani, ja poświęcę na to resztę życia, ale muszę go przetransformować.

KARMAZYNIELLO
Przestańcie państwo już raz grać w tę ciuciu‑duszkę. Matko, jesteś kochanką tego pana. (Wskazuje na profesora) Panie, pan zabiłeś mego ojca.
Matka siedzi oniemiała.

MIKULINI
Może – i cóż z tego, młody neurastenikuneurastenikneurasteniku?

KARMAZYNIELLO
Na razie nic. To jest najgorsze, że właściwie ojciec mnie nic nie obchodzi.

meta Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Metafizyka dwugłowego cielęcia, [w:] tegoż, Dramaty II, oprac. J. Degler, Warszawa 1998, s. 141–144.

Autor Szewców ubolewał nad tym, że współcześni mu odbiorcy nie rozumieli koncepcji Czystej Formy. Dotyczyło to też aktorów i reżyserów teatralnych, którzy niejednokrotnie odmawiali gry i inscenizacji jego dzieł. Mimo braku powodzenia w dwudziestoleciu międzywojennym teoria sztuki według Witkacego wpłynęła na późniejszy rozwój teatru, a sama twórczość dramaturgiczna artysty została doceniona również poza granicami Polski.

neurastenik
totem
Port Moresby

Słownik

empiryzm
empiryzm

(strgr. empeiría – doświadczenie) – doktryna filozoficzna głosząca, że jedynym pewnym źródłem poznania jest doświadczenie, a wszelkie teorie i idee mają charakter wtórny

formizm
formizm

(łac. forma) – polski ruch artystyczny istniejący w latach 1917–1922, inspirowany twórczością futurystów, kubistów, a także ekspresjonistów, skupiający głównie przedstawicieli krakowskiego środowiska artystycznego. Formiści zwracali szczególną uwagę na zagadnienie formy dzieła sztuki. Do ruchu należeli m.in. Leon Chwistek, Tytus Czyżewski i Stanisław Ignacy Witkiewicz

metafizyka
metafizyka

(gr. ta metá ta physiká – to, co ponad fizyką) – jedna z głównych dyscyplin filozofii rozważająca ogólne własności bytu i ostateczne przyczyny rzeczy; w potocznym rozumieniu oznacza wszystko to, co wybiega poza możliwość naukowego wyjaśnienia

naturalizm
naturalizm

(fr. naturalisme, łac. natura – natura, przyroda, istnienie) – prąd literacki powstały w drugiej połowie XIX wieku wykorzystujący osiągnięcia nauk przyrodniczych, związany z poglądami deterministycznymi i ewolucjonistycznymi, często operujący silnymi środkami wyrazu, niestroniący od szczegółowego opisywania scen drastycznych, ukazujący ludzi w ich uwarunkowaniach biologicznych

realizm
realizm

(fr. réalisme, łac. realis – prawdziwy) – w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności. Realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej