bg‑azure

Who are the people in your school? What do you think of them? Study the text in this section to learn more about one girl’s thoughts on people in her school.

Kim są ludzie, którzy chodzą do twojej szkoły? Co o nich myślisz? Przeczytaj tekst w tej sekcji, żeby dowiedzieć się więcej o osobach uczących się w szkole pewnej dziewczynki i poznać jej opinie na ich temat.

R1KpuYcvQchsZ
People in Maddie’s school are great!
Ludzie w szkole Maddie są świetni!
Źródło: dostępny w internecie: https://www.pexels.com/ [dostęp 20.11.2021], domena publiczna.
Exercise 1

Complete the crossword.

Rozwiąż krzyżówkę.

R1B5huXu2YumL
Complete the crossword.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Find the words listed below. Search up, down, forward, backward, and on the diagonal to find the hidden words.

Znajdź podane poniżej wyrazy. Możesz ich szukać pionowo, poziomo, od góry do dołu, od dołu do góry oraz na ukos.

Rno5xeULsEeCc
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Study the text below and do the exercises.

Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj ćwiczenia.

People at My School
Zuzanna Kościuk People at My School

I love my school! There are so many interestinginterestinginteresting peoplepeoplepeople. My English teacherEnglish teacherEnglish teacher is Mr. Smith. He’s 55 years old. My maths teachermaths teachermaths teacher is Mr. Smith’s son! His name is Mr. Smith, too! He’s only 25 years old. That’s very youngyoungyoung! My history and PE teachers are sisters! My history teacherhistory teacherhistory teacher is Mrs. Brooks. Mrs. Brooks is 30 years old. My PE teacherPE teacherPE teacher is Mrs. Elliot. She is 32 years old. What about me? I’m 10 years old. My sister is 11 years old and she goes to the same school. Our cousinscousins [cousin]cousins go to the same school, too! They’re 11 years old like my sister. My school is fun!

Maddie

1 Źródło: Zuzanna Kościuk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Study the text and in each point, choose the correct answer.

Po przeczytaniu tekstu wybierz prawidłową odpowiedź w każdym punkcie.

R1f00FyKaewIf
1. Mr. Smith and his son are
a) 55 and 25 years old.
b) 55 and 30 years old.
c) 55 and 32 years old.
2. Mrs. Brooks and Mrs. Elliot are
a) cousins.
b) sisters.
c) mother and daughter.
3. Maddie is 10 years old and her sister is
a) 25 years old.
b) 11 years old.
c) 30 years old.
4. Maddie has got cousins. They are
a) in the same school.
b) in a different school.
c) in her class.
5. Maddie says her school is
a) interesting.
b) young.
c) fun.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Type the missing words to complete the text below.

Wpisz brakujące słowa, tak aby uzupełnić poniższy tekst. 

R1ZZ1a8fu4VsI
1. My ETu uzupełnij teacher is Mr. Smith. 2. My mTu uzupełnij teacher is Mr. Smith’s son! 3. My hTu uzupełnij teacher is Mrs. Brooks. 4. My PTu uzupełnij teacher is Mrs. Elliot.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Answer the question in 2 sentences.

Odpowiedz na pytanie w 2 zdaniach.

R1eWrR6JyNcI9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Solve the puzzle and answer the question.

Ułóż puzzle i odpowiedz na pytanie.

R14LGOIhvrmy1
Źródło: dostępny w internecie: https://www.freepik.com [dostęp 28.04.2022], domena publiczna.

What can you say about this person from Maddie's school?

RhBJFXEMqVhaG
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

GRAMATYKA

Czasownika to be (być) używamy, żeby powiedzieć kim ktoś jest, jaki/jaka jest lub ile ma lat. Najczęściej używamy skróconej formy czasownika, czyli: I am – I’m, he is – he’s, we are – we’re.

Przykłady:

Po angielsku

Po polsku

I’m 12 years old..

I am 12 years old.

Mam dwanaście lat.

She’s young.

She is young.

Ona jest młoda.

They’re nice.

They are nice.

Oni/One są mili.

Przeczenia z to be tworzymy poprzez dodanie not po am/is/are, czyli osoba + to be + not + reszta zdania. W tym przypadku również używamy skróconej formy czasownika: she is not – she isn’t, we are not – we aren’t.
Przykłady:

Po angielsku

Po polsku

I’m not 10 years old.

I am not 10 years old.

Nie mam dziesięciu lat.

He isn’t a student.

He is not a student.

On nie jest uczniem.

We aren’t old.

We are not old.

Nie jesteśmy starzy/stare.

Pytania z to be tworzymy poprzez zamienienie miejscami osoby oraz formy czasownika „być”, czyli to be + osoba + reszta zdania.

Przykłady:

Po angielsku

Po polsku

Am I nice?

Czy jestem miły/miła?

Is he 5 years old?

Czy on ma 5 lat?

Are they 80 years old?

Czy oni/one mają osiemdziesiąt lat?

Exercise 5

Choose the correct answer. Only one answer is correct in each sentence.

Wybierz poprawną odpowiedź. W każdym zdaniu tylko jedna jest właściwa.

R1Cx4iluuSkHO
1. I amisare 15 years old.
2. She aren’tisn’tnot my sister.
3. IsAreNot they 20 years old?
4. We isn’tnotaren’t from Poland.
5. He isarenot 10 years old.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

cousins [cousin]
cousins [cousin]

/ ˈkʌzn̩z / / ˈkʌzn̩ /

RDB8rr3enmOWW1
Nagranie dźwiękowe

kuzyni/kuzynki

RsMzHfbyQSUsp1
Nagranie dźwiękowe
English teacher
English teacher

/ ˈɪŋɡlɪʃ ˈtiːtʃə /

RykEYd0zpolzb1
Nagranie dźwiękowe

nauczyciel/nauczycielka angielskiego

RBn7CPnmm07qQ1
Nagranie dźwiękowe
history teacher
history teacher

/ ˈhɪstr̩i ˈtiːtʃə /

R14o7ZCkvyVqN1
Nagranie dźwiękowe

nauczyciel/nauczycielka historii

RTT0SAZQeEZbe1
Nagranie dźwiękowe
I’ve got.
I’ve got.

/ aɪv ˈɡɒt /

RrunA7fxbZUXn1
Nagranie dźwiękowe

Mam.

R1590ezKtzVI31
Nagranie dźwiękowe
interesting
interesting

/ ˈɪntrəstɪŋ /

R2o4kyQJgyjbr1
Nagranie dźwiękowe

interesujący/interesująca

RzKDABCPPxJ1i1
Nagranie dźwiękowe
maths teacher
maths teacher

/ mæthetas ˈtiːtʃə /

RmHv4YTROHRYr1
Nagranie dźwiękowe

nauczyciel/nauczycielka matematyki

RBa4MT2VVmwhv1
Nagranie dźwiękowe
PE teacher
PE teacher

/ ˌpiːˈiː ˈtiːtʃə /

R9BlCN7iaG0A01
Nagranie dźwiękowe

nauczyciel/nauczycielka wychowania fizycznego

Ri6tI51aePpGy1
Nagranie dźwiękowe
people
people

/ ˈpiːpl̩ /

Rob2axdRkHeuA1
Nagranie dźwiękowe

ludzie

R1IAAsnHpzow11
Nagranie dźwiękowe
teacher
teacher

/ ˈtiːtʃə /

R1dczmMgDZiPd1
Nagranie dźwiękowe

nauczyciel/nauczycielka

RB2iXJlX8vTma1
Nagranie dźwiękowe
young
young

/ jʌŋ /

R1XhdXoFdmmCp1
Nagranie dźwiękowe

młody/młoda

R1AyX6WX46M491
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

RmtrdV2Vzl01M
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.