Nagranie dźwiękowe Wisława Szymborska, Platon, czyli dlaczego.
Z przyczyn niejasnych, w okolicznościach nieznanych Byt Idealny przestał sobie wystarczać.
Mógł przecież trwać i trwać bez końca, ociosany z ciemności, wykuty z jasności, w swoich sennych nad światem ogrodach.
Czemu, u licha, zaczął szukać wrażeń w złym towarzystwie materii?
Na co mu naśladowcy niewydarzeni, pechowi, bez widoków na wieczność?
Mądrość kulawa z cierniem wbitym w piętę? Harmonia rozrywana przez wzburzone wody? Piękno z niepowabnymi w środku jelitami i Dobro – po co z cieniem, jeśli go wcześniej nie miało?
Musiał być jakiś powód, choćby i drobny z pozoru, ale tego nie zdradzi nawet Prawda Naga zajęta przetrząsaniem ziemskiej garderoby.
W dodatku ci okropni poeci, Platonie, roznoszone podmuchem wióry spod posągów, odpadki wielkiej na wyżynach Ciszy…
wis Źródło: Wisława Szymborska, Platon, czyli dlaczego, [w:] tejże, Wiersze wybrane, Kraków 2012.
ROboRfIDXRM2m
Zdjęcie przedstawia górny fragment rzeźby. Ukazana jest postać dojrzałego mężczyzny w todze. Mężczyzna ma pociągłą twarz, którą okala długa, gęsta broda. Czoło i czubek głowy mężczyzny są łyse, ale po bokach włosy znajdują się falujące włosy. Mężczyzna ma uniesiona prawą rękę. Po jego lewej stronie znajduje się starożytna kolumna dorycka.
Platon
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Wiersz – jak sugeruje tytuł – stawia pytania o przyczynę dziwnego zachowania uosobionego przez poetkę Bytu Idealnego. Oto jesteśmy świadkami niecodziennego wydarzenia: Byt Idealny opuszcza senne nad światem ogrody i szuka wrażeń / w złym towarzystwie materii. Ową sensacyjność zajścia podkreśla tajemniczość dwu pierwszych wersów: Z przyczyn niejasnych, / w okolicznościach nieznanych. Wydaje się, że to początek prasowego artykułu, a nie tekstu poetyckiego. Jednak dziennikarze rzadko piszą o „Bytach Idealnych”, skupiają się na sprawach bardziej przyziemnych, pozostawiając całą resztę filozofom i poetom. Ci ostatni przywołani są w wierszu Szymborskiej.
Edward KasperskiPoezja filozoficzna Szymborskiej
Określenie „poezja filozoficzna” jest nazbyt ogólne, wymaga sprecyzowania tematu filozofowania. Otóż jednym ze składników poezji Szymborskiej jest podjęcie pytania „kim jest człowiek” i snucie refleksji, jakie ono nasuwa (wzorcowym przykładem byłby wiersz Sto pociech). Twórczość poetki jest tedy w swej osnowie głównie - jeśli nie przede wszystkim - rozważaniem na temat człowieka, poetycką antropologią. Nawiązuje ona w tym względzie do współczesnej antropologii filozoficznej, w pierwszym rzędzie o zabarwieniu egzystencjonalnym, fenomenologicznym i naturalistycznym. Korzysta z jej dorobku, choć w niej się nie roztapia, ani też nie pozostaje wobec niej wtórna. Osadza się w nurtach poetyckiej refleksji o człowieku, by wymienić chociażby nazwiska Tadeusza Różewicza, Zbigniewa Herberta lub Czesława Miłosza, poetów współczesnych, którzy wnieśli wydatny wkład w uformowanie jej dwudziestowiecznego oblicza. [...] Podstawę poetyckiej antropologii Szymborskiej tworzy sytuacja człowieka „rzuconego w istnienie”, podejmującego wysiłek zrozumienia jego złożoności i własnych w nie uwikłań. Poetka wychodzi w tym zrozumieniu od stwierdzenia bezspornych faktów, nie zaś od gotowej doktryny albo od schematów osadzonych w tradycji.
og Źródło: Edward Kasperski, Poezja filozoficzna Szymborskiej, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” 1996, t. 31, s. 13.
Byt Idealny w filozofii Platona
RTkJPx0ASaKz91
Obraz przedstawia duży wazon z dużym bukietem dwunastu słoneczników. Kwiaty słoneczników są w różnych stadiach rozwoju. Mają nienaturalnie jak na te kwiaty powyginane łodygi. Całość obrazu jest jasna, przeważają różne odcienie żółci, które kontrastują z chłodnym tłem niebieskiej ściany. Tło podzielone jest na dwie części. Dolna – znacznie mniejsza – jest żółta, przedstawiona została na niej tylko spodnia część wazonu, natomiast kwiaty w całości mieszczą się na górnej – błękitnej – części tła.
Vincent van Gogh, Martwa natura: wazon z dwunastoma słonecznikami, styczeń 1889
Źródło: Philadelphia Museum of Art, domena publiczna.
Byt Idealny to pojęcie, podobnie jak inne występujące w utworze: „Mądrość”, „Harmonia”, „Piękno”, „Dobro”, „Prawda”, pojawia się często w pismach Platona. Jest kluczowe dla jego filozofii, która wyodrębnia świat ideiideaidei i stawia go nad światem materii. Idee wyprzedzają rzeczy i kształtują je. Bez idei nie byłoby rzeczy. To, co poznajemy zmysłami: wzrokiem, słuchem czy powonieniem, jest jedynie odbiciem rzeczywistości prawdziwej, idealnej. Wszelkie dzieła sztuki są cieniem idei piękna, bez której zresztą by nie powstały. Prawdziwą wartość ma nie konkret, przykładowo Słonecznikivan Gogha, ale idea piękna „kierująca” ręką artysty. Idea nie jest jednak synonimem zwykłego natchnienia, to swoisty wzór, przedziwna matryca, źródło kształtu materii.
Dla przykładu: każdy narysowany kwadrat jest odbiciem idei kwadratu. Wielkość kwadratu może się zmieniać podobnie jak kolory, które posłużą do jego narysowania. Zawsze jednak będzie to prostokąt o bokach równej długości.
RFC9fmFi15JK3
Obraz przedstawia duży czarny kwadrat. Jest on obramowany niewielkim, jasnym tłem o kształcie kwadratu.
Kazimierz Malewicz, Czarny kwadrat na białym tle, 1914-1915 (1929)
Źródło: domena publiczna.
R3k8d4l4orpHg
Obraz przedstawia nieco nachylony w prawą stronę biały kwadrat znajdujący się na jasnym tle.
Kazimierz Malewicz, Kompozycja suprematyczna: białe na białym, 1918
Źródło: domena publiczna.
Wisława Szymborska urodziła się w 1923 roku w Bninie koło Poznania, miejscowości będącej obecnie częścią miasta Kórnik. Po wojnie zapisała się na socjologię i polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Trudna sytuacja materialna nie pozwoliła jej ukończyć studiów, poetka musiała podjąć pracę zarobkową. Pracowała w redakcjach czasopism kulturalnych, m.in. początkowo w oświatowej „Świetlicy Krakowskiej”, co pozwoliło jej zaangażować się w życie literackie powojennego Krakowa. Sama ceniła wtedy najbardziej poezję Czesława Miłosza. Szymborska debiutowała w marcu 1945 roku wierszem Szukam słowa, zamieszczonym w „Walce”. Publikowała także w „Dzienniku Literackim”, „Odrodzeniu” i „Pokoleniu”. Jej pierwszy tomik poetycki został odrzucony przez cenzurę jako niemieszczący się w poetyce socrealizmu, wkrótce więc poetka zaczęła tworzyć zgodnie z obowiązującym nurtem, co adwersarze wytykają jej do dziś. Owocem tego okresu były zbiory poezji Dlatego żyjemy i Pytania zadawane sobie.
W 1996 roku Szymborska otrzymała Nagrodę Nobla. Jako poetka znana jest przede wszystkim z intelektualnej liryki, charakteryzującej się precyzją słowa, obecnością podtekstu filozoficznego i głęboką refleksji, odejściem od oczywistości przy jednoczesnym mocnym trwaniu w rzeczywistości. Szymborską interesuje człowiek jako jednostka i jako członek zbiorowości ludzkiej. W jej wierszach widać prostą ciekawość świata i niebywałą umiejętność wynajdywania ludzkiego bytu. Jej utwory są w pewnym sensie paradoksalne: proste w odbiorze, a jednak skomplikowane w treści, mówiące o prawdach złożonych i nierzadko trudnych. Poetka potrafi zaskoczyć czytelnika, tworząc na podstawie zwykłych zjawisk niezwykle opowieści.
Słownik
idea
idea
(gr. idéa – kształt, wyobrażenie) według Platona to, co istnieje naprawdę – doskonale, wiecznie i niezmiennie, stanowiąc wzór rzeczy materialnych – niedoskonałych, powstających w czasie i zmiennych; idee według Platona możemy poznać tylko rozumem, podczas gdy przedmioty materialne poznajemy zmysłami; w filozofii nowożytnej idee nabrały znaczenia odpowiedników rzeczy w ludzkim umyśle
idealizm
idealizm
(gr. idéa – kształt, wyobrażenie; łac. idealis – idealny) pogląd filozoficzny, uznający, że prawdziwie istniejącą i pierwotną wobec świata materialnego rzeczywistością jest świat idei