Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zjawisko biedy bywa różnie rozumiane. Czym innym będzie bieda dla osoby zamieszkującej środkową Afrykę czy przedmieścia São Paulo, a czym innym dla społeczeństwa Europy Zachodniej. Jej zdefiniowanie bywa jednak niezwykle istotne, gdyż dyskusja o biedzie potrafi rozpalić niejedną polityczną kampanię wyborczą. Przed wyborami w 2005 r. pokazywano spot wyborczy, którego główną bohaterką była pustoszejąca lodówka. Jak jednak rozumieć biedę? Jak ją badać? Jak z nią walczyć i zmniejszać skutki jej działania? To właśnie pytania, na które starała się w swoim tekście odpowiedzieć Stanisława Golinowska.

Artykuł Stanisławy Golinowskiej Bieda biedzie nierówna ukazał się w „Gazecie Wyborczej” 22 marca 2006 r.

Polecenie 1
Zapoznaj się z tekstem publicystycznym. Spróbuj uchwycić znaczenie całego tekstu, jego najistotniejszych myśli, zwracając szczególną uwagę na poniższe zagadnienia:
Zapoznaj się z tekstem publicystycznym. Spróbuj uchwycić znaczenie całego tekstu, jego najistotniejszych myśli, zwracając szczególną uwagę na poniższe zagadnienia:
bg‑cyan
  • Przedstaw w kilku punktach prezentowany w artykule problem. Co stanowi jego główny wątek?

  • Jeśli w rozmowie pojawia się kilka wątków, wypisz je.

  • Jak przebiega prezentacja poszczególnych treści? Jak skomponowany jest artykuł?

  • Jaka jest kolejność poruszanych zagadnień? Na ile wynikanie jednego z drugiego kieruje się określoną logiką?

  • Na ile prowadzony wywód ma charakter emocjonalny, a na ile jest rzeczową analizą?

  • Jak zapatrujesz się na spójność poszczególnych wywodów?

  • Jeśli w tekście występują jakieś dane liczbowe, zwróć na nie uwagę.

R12oYMKtVx6GM
Nagranie dźwiękowe Biedny – czyli kto?
Oprac. na podst. Stanisława Golinowska, Bieda biedzie nierówna, „Gazeta Wyborcza”, 22 marca 2006.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

publicystyka
publicystyka

(z łac. publicus – powszechny, społeczny); wypowiedzi na aktualne tematy, np. społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne; przedstawia poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, tendencyjnym lub prowokacyjnym