Zjawisko biedy bywa różnie rozumiane. Czym innym będzie bieda dla osoby zamieszkującej środkową Afrykę czy przedmieścia São Paulo, a czym innym dla społeczeństwa Europy Zachodniej. Jej zdefiniowanie bywa jednak niezwykle istotne, gdyż dyskusja o biedzie potrafi rozpalić niejedną polityczną kampanię wyborczą. Przed wyborami w 2005 r. pokazywano spot wyborczy, którego główną bohaterką była pustoszejąca lodówka. Jak jednak rozumieć biedę? Jak ją badać? Jak z nią walczyć i zmniejszać skutki jej działania? To właśnie pytania, na które starała się w swoim tekście odpowiedzieć Stanisława Golinowska.

Artykuł Stanisławy Golinowskiej Bieda biedzie nierówna ukazał się w „Gazecie Wyborczej” 22 marca 2006 r.

Polecenie 1
Zapoznaj się z tekstem publicystycznym. Spróbuj uchwycić znaczenie całego tekstu, jego najistotniejszych myśli, zwracając szczególną uwagę na poniższe zagadnienia:
Zapoznaj się z tekstem publicystycznym. Spróbuj uchwycić znaczenie całego tekstu, jego najistotniejszych myśli, zwracając szczególną uwagę na poniższe zagadnienia:
bg‑cyan
  • Przedstaw w kilku punktach prezentowany w artykule problem. Co stanowi jego główny wątek?

  • Jeśli w rozmowie pojawia się kilka wątków, wypisz je.

  • Jak przebiega prezentacja poszczególnych treści? Jak skomponowany jest artykuł?

  • Jaka jest kolejność poruszanych zagadnień? Na ile wynikanie jednego z drugiego kieruje się określoną logiką?

  • Na ile prowadzony wywód ma charakter emocjonalny, a na ile jest rzeczową analizą?

  • Jak zapatrujesz się na spójność poszczególnych wywodów?

  • Jeśli w tekście występują jakieś dane liczbowe, zwróć na nie uwagę.

R12oYMKtVx6GM
Nagranie dźwiękowe Biedny – czyli kto?
Oprac. na podst. Stanisława Golinowska, Bieda biedzie nierówna, „Gazeta Wyborcza”, 22 marca 2006.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

publicystyka
publicystyka

(z łac. publicus – powszechny, społeczny); wypowiedzi na aktualne tematy, np. społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne; przedstawia poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, tendencyjnym lub prowokacyjnym