Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RSvWQeTClWOTQ1
Stanisław Lem w roku 1966, zdjęcie udostępnione przez Wojciecha Zemka, sekretarza autora.
Źródło: Wojciech Zemek, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Stanisław Lem Dylematy

Mowa ma być o przyszłości. Ale czy rozprawiać o przyszłych różach nie jest zajęciem co najmniej niestosownym dla zagubionego w łatwo palnych lasach współczesności? A badanie kolców tych róż, doszukiwanie się kłopotów praprawnuka, gdy z ich dzisiejszym nadmiarem nie umiemy się uporać, czy taka scholastykascholastykascholastyka nie zakrawa aby na śmieszność?

1 Źródło: Stanisław Lem, Dylematy, [w:] tegoż, Summa technologiae, Kraków 2020, s. 5.

Powyższy fragment warto wykorzystać jako wprowadzenie do rozważań dotyczących filozofii Stanisława Lema. Cytat pochodzi z eseju, którego już sam tytuł odwołuje się do myśli filozoficznej. Summa technologiae to parafraza tytułu dzieła św. Tomasza z Akwinu Summa theologiae, powstałego w latach 1268‑1273. W tej grze kontekstowej kryje się charakterystyczna dla twórczości Lema zabawa językiem. Należy jednak pamiętać, że sama Summa technologiae nie jest ani analizą filozofii Akwinaty, ani jej rekonstrukcją. Summa Lema jest esejem zawierającym liczne przemyślenia dotyczące współczesnej cywilizacji nauki i techniki oraz miejsca człowieka w tym systemie powiązań.

Myśl, jaka płynie z tego fragmentu wprowadzającego czytelnika do świata Summy, jest następująca: czy poszukiwanie przez człowieka odpowiedzi na pytania o przyszłość jest racjonalne, skoro współczesny człowiek nie radzi sobie z otaczającą go rzeczywistością tu i teraz? Czy ma prawo do poszukiwania przyszłych zagrożeń, skoro te aktualne zagrażają mu najbardziej?

Te wątpliwości już na wstępie podsuwają czytelnikowi szeroki zakres pytań filozoficznych do analizy. Choć Summa jest tekstem stosunkowo młodym w twórczości pisarza, to nakreśla kontekst do rozważań na temat pozaeseistycznego pisarstwa Lema.

bg‑red

Fantazja czy nauka?

Czym tak naprawdę jest fantastyka naukowascience fictionfantastyka naukowa? W tym terminie kryje się pewnego rodzaju zaprzeczenie. Z jednej strony, definiuje ona to, co jest wytworem ludzkiej wyobraźni, zmyślone, nierealne. Z drugiej, wplata do swojej tematyki naukę. Czy obie te sfery – fantazja i naukowość – mogą nie tylko istnieć obok siebie, ale wzajemnie się nie wykluczać? Zdecydowanie tak, czego przykładem jest między innymi twórczość Stanisława Lema.

Jego dorobku pisarskiego nie sposób jednoznacznie zaklasyfikować do danego gatunku literackiego. Jest bowiem zarówno autorem dzieł o charakterze niefantastycznym – jak np. powieść realistyczna Szpital Przemienienia (1975) – jak i – co dla tematu tej lekcji najważniejsze – powieści w nurcie fantastyki naukowej. Szczególnie znaczące dla filozofii pisarza jest jedno z najważniejszych jego dzieł – Solaris (1961). Jest on również autorem licznych esejów, felietonów, tekstów krytycznych.

O atrakcyjności gatunku science fiction świadczy fakt, że nawet badacze mają problem ze zdefiniowaniem tego zjawiska literackiego. Andrzej Stoff w jednym z opracowań dotyczących twórczości Lema pisze następująco:

Andrzej Stoff Powieści fantastyczno-naukowe Stanisława Lema

O rozmiarach kłopotów ze zdefiniowaniem zjawiska najlepiej świadczy stanowisko Lema, który nieraz przecież przyznawał się do skłonności do tworzenia „ogólnych teorii wszystkiego” (porównaj autobiograficzne wyznania w Wysokim Zamku). Mimo iż wielokrotnie przychodziło mu to z zadziwiającą łatwością, swoją fundamentalną pracę o science‑fiction rozpoczął wyznaniem niemożności stworzenia teorii tej odmiany literackiej, twierdząc, że „podanie definicji fantastyczności jest jednym z trudniejszych zadań, jakie można sobie postawić. Granice tego pojęcia są rozmyte, tak że odnośnie do wielu rzeczy, jakie można pomyśleć, ustalenie, czy dana rzecz jest, czy nie jest fantastyczna, przedstawia dylemat”.

2 Źródło: Andrzej Stoff, Powieści fantastyczno-naukowe Stanisława Lema, Toruń 1983, s. 6.

Science fiction jako zjawisko literackie pojawiło się stosunkowo dawno. Jej elementów można doszukiwać się już literaturze XVII i XVIII wieku. Jednak rozkwit gatunku nastąpił pod koniec wieku XIX, a swoim największym zainteresowaniem cieszyła się już wieku XX. Jednym z czołowych przedstawicieli gatunku jest Herbert George Wells (1866‑1946), autor m.in. powieści Wehikuł czasu, Wyspa doktora Moreau czy Wojny światów.

1
bg‑red

Solaris – zmierzenie z Kosmosem czym samym sobą?

Andrzej Stoff Powieści fantastyczno-naukowe Stanisława Lema

Powieści realizujące wzorce fantastyki wszechmocności i fantastyki poszukującej filozoficznych są, mimo różnic natury artystycznej, w zasadzie monotematyczne. Eden, Niezwyciężony, Powrót z gwiazd, Solaris, Głos Pana są jakby poszczególnymi rozdziałami wcale uzupełnianego poprawianego traktatu o poznaniu i porozumieniu, a raczej o niemożności ich pełnego zrealizowania.

5 Źródło: Andrzej Stoff, Powieści fantastyczno-naukowe Stanisława Lema, Toruń 1983, s. 22.

Jednym z podstawowych tematów, które przewijają się w zasadzie przez całą twórczość Stanisława Lema, jest możliwość nawiązania kontaktu. Należy sobie jednak zadać pytanie: jakiego rodzaju kontaktu poszukuje autor Solaris? Odpowiedź na nie nie jest jednoznaczna, a poszukiwanie wskazówek w tekście stanowi pewną grę pomiędzy pisarzem a odbiorcą.

Wokół planety Solaris Lem wymyślił cały świat – od stworzenia samej struktury Solaris po ustanowienie nowej nauki – solarystyki. I pomimo że jest ona fikcją, Lem czerpie ze wzorców, jakie podsunął mu współczesny świat badawczy.

Elementy świata przedstawionego służą autorowi za nośnik jego własnych przemyśleń dotyczących współczesnego człowieka. W fabułę wplecione zostały fragmenty o charakterze eseistycznym, w których myśliciel podsuwa czytelnikowi pytania o moralność człowieka, jego miejsce we współczesnym świecie, możliwość poznania i przyszłość.

Z jednej strony czytelnik poznaje świat solaryjskiej nauki. Z drugiej – napotyka w trakcie lektury różnych bohaterów i jedną bohaterkę. Każde z nich reprezentuje odmienny charakter i światopogląd, jednak jako całość stanowią kompendium pytań filozoficznych stawianych ludzkości przez autora.

bg‑red

Solaris jako opowieść o romansie

Solaris nie brakuje również wątku tragicznych kochanków. Jak zauważa Jerzy Jarzębski:

Jerzy Jarzębski Lustro

Historia Krisa i Harey jest więc fabułą produkującą najrozmaitsze morały, wszystkie jednak należą do świata ludzkiego. Możemy bowiem pytać, co znaczy ów tragiczny romans, i odpowiadać, że ma on w sobie coś z seansu psychoanalitycznegopsychoanalizapsychoanalitycznego, w trakcie którego kompleks Krisa zostaje obnażony i zoperowany (ocean występowałby więc tu niejako w roli terapeuty); jest ta historia także psychoanalizą samej miłości: wydobywa z niej nieoczekiwanie elementy narcystyczne – boć przecie Kelvin taką Harey kocha, jaką sobie sam wymarzył – a obok pokazuje nieuchronność wyjściowego schematu: Kris po raz wtóry nie umie czy podświadomie nie chce zapobiec własnowolnej śmierci dziewczyny.

6 Źródło: Jerzy Jarzębski, Lustro, [w:] Stanisław Lem, Solaris , Kraków 2022, s. 334–335.

Gdy Kelvin dociera na stację, okazuje się, że każdego z badaczy odwiedzają podsuwane przez planetę i jej myślący ocean „twory F”. Bohaterowie próbują znaleźć odpowiedź na pytanie, czym one są i w jakim celu zostały do nich przysłane. Każdy z nich jest inny, a swoje pierwowzory znajdują się w umysłach ludzi przybyłych na stację. Czy są one zemstą oceanu? Czy ich zadaniem jest zniszczyć lub upokorzyć człowieka? Kto tak naprawdę jest w tym systemie ofiarą, a kto oprawcą? Czy „twory F” mają w sobie element człowieczeństwa? Jaki proces musi przejść Kelvin, aby zrozumieć, dlaczego jego gościem jest ukochana Harey? Również i tutaj czytelnik nie dostaje jednoznacznej odpowiedzi, a przykładowe rozwiązania stanowią kolejny element gry pomiędzy człowiekiem a oceanem, pomiędzy tekstem Solaris a czytelnikiem.

Słownik

science fiction
science fiction

(ang.) fantastyka naukowa, dzieło literackie lub filmowe, którego fabuła umieszczona jest w przyszłości lub w innych częściach wszechświata

psychoanaliza
psychoanaliza

(gr. psyche – dusza, analuein – rozwiązywać, rozplatać) nurt w psychologii dwudziestowiecznej zapoczątkowany przez austriackiego psychiatrę Zygmunta Freuda; główne założenie psychoanalizy głosi, że psychiczne i społeczne funkcjonowanie człowieka jest zdeterminowane przez treści zgromadzone w jego nieświadomości, pozostające poza kontrolą rozumu: wyparte traumy, nagromadzone wskutek przeszłych doświadczeń wzorce reagowania, mechanizmy obronne i kompleksy, a także wrodzone popędy

scholastyka
scholastyka

(łac. scholasticus — szkolny) formalistyczne rozumowanie odwołujące się do autorytetów i dogmatów, bezwartościowe naukowo