Telekomunikacja

Telekomunikacja to dział łączności obejmujący nadawanie, odbiór oraz transmisję informacji za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych, a także innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną. Zaliczamy do niej m.in. internet (telekomunikację komputerową) i telefonię. Na temat roli telekomunikacji na świecie przeczytasz więcej w materiale „Rozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarce”.

Gospodarka oparta na wiedzy i społeczeństwo informacyjne

Gospodarka oparta na wiedzy (GOW, ang. knowledge based economy) to gospodarka, w której wiedza wykwalifikowanej kadry jest niezbędna do rozwoju technologicznego, gospodarczego i kształtuje strukturę produkcji. Ostatnie 40 lat to czas szybkich przemian społecznych i gospodarczych. Zachodzą one na skutek rozwoju technologii informacyjnych w wyniku rewolucji informatycznej.

Nowoczesne technologie:

  • technologie informacyjne, czyli wszelkie wynalazki, oprogramowania i narzędzia, dzięki którym możliwe jest pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie, przesyłanie i wykorzystywanie informacji,

  • technologie cyfrowe, które służą do digitalizacji, czyli zapisywania zgromadzonych informacji, dźwięku i obrazu w formie cyfrowej,

  • nanotechnologie, które związane są z tworzeniem mikroskopijnych struktur,

  • biotechnologie, dzięki którym możliwe jest wytwarzanie produktów z wykorzystaniem procesów biologicznych i organizmów żywych.

W gospodarce opartej na wiedzy, której głównym zasobem jest kapitał ludzkikapitał ludzkikapitał ludzki, kształtuje się społeczeństwo informacyjne.

Wysoko rozwinięte społeczeństwo znajdujące się w fazie informacyjnejfaza informacyjnafazie informacyjnej (ostatnia faza rozwoju cywilizacyjnego lub ostatni etap fazy postindustrialnejfaza postindustrialna (poprzemysłowa)fazy postindustrialnej), połączone nowymi kanałami przesyłu informacji, którego rozwój i wdrażanie innowacji opiera się na dostępie do wiedzy, informacji (ich zdobywaniu, przetwarzaniu, udostępnianiu i obiegu), jest nazywane społeczeństwem informacyjnym. W związku z tym ogromną rolę w kształtowaniu się takiego społeczeństwa odgrywa telekomunikacja (szczególnie komputerowa). Sprzyjają temu: powszechny dostęp do technologii informacyjnych, szybkie rozprzestrzenianie się informacji oraz duża liczba źródeł informacji.

Przejawy kształtowania się społeczeństwa informacyjnego:

  • wysoki poziom alfabetyzmu funkcjonalnego,

  • wysoki poziom edukacji, zwłaszcza wyższego szczebla,

  • powszechny dostęp do urządzeń: komputerów, smartfonów, tabletów,

  • powszechny dostęp do internetu i oprogramowania,

  • korzystanie z internetu i nowych technologii w życiu codziennym: komunikowanie się (e‑mail, komunikatory, portale społecznościowe),

  • przeglądanie zasobów i zdobywanie wiedzy, wiadomości (e‑gazeta), e‑praca (telepraca), e‑szkoła,

  • korzystanie z usług: e‑handlu (e‑commerce), e‑bankingu, e‑usług finansowych i ubezpieczeniowych, e‑learningu (kształcenie na odległość), e‑administracji (kontakt z urzędnikami), e‑usług gastronomicznych, e‑usług przewozowych, hotelarskich i turystycznych, innych: gry komputerowe, rozwój firm wykorzystujących nowoczesne technologie,

  • wykorzystywanie baz danych do podejmowania decyzji społecznych, gospodarczych i politycznych,

  • udział w masowym tworzeniu informacji,

  • brak barier czasowych i przestrzennych w przesyłaniu informacji, korzystanie z technik przechowywania informacji na serwerach i w pamięci komputerów, ciągłe przetwarzanie informacji,

  • istnienie sieci powszechnych i nieograniczonych powiązań informacyjnych, stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju.

Skutki kształtowania się społeczeństwa informacyjnego

RXqfbAqvrJxht1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Używając aplikacji zamieniającej tekst na kod QR, zaprojektuj plakat dotyczący dowolnego wydarzenia odbywającego się niedługo w Twojej szkole, na którym umieścisz zaszyfrowane za pomocą tego kodu szczegóły wydarzenia.

R14hCNKSruk72
Skanowanie kodu QR
Źródło: Pixabay License, dostępny w internecie: pixabay.com.
R1IsMPs39PuSD
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 2

Korzystając z danych zawartych na poniższych wykresach, sformułuj prawidłowość dotyczącą rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce oraz oceń rolę pandemii COVID‑19 w kształtowaniu się tego rodzaju społeczeństwa.

R1Um7MASbrm0q
(Uzupełnij).

Na następnej stronie wysłuchasz informacji na temat roli telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego.

Słownik

faza informacyjna
faza informacyjna

faza rozwoju cywilizacyjnego, w której dominują usługi związane ze zdobywaniem, przetwarzaniem i dostarczaniem informacji

faza postindustrialna (poprzemysłowa)
faza postindustrialna (poprzemysłowa)

faza rozwoju cywilizacyjnego, której cechą jest dominacja usług w strukturze zatrudnienia i strukturze tworzenia PKB

RtXcdUGhlM7Md
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
kapitał ludzki
kapitał ludzki

wykształcenie, kompetencje (wiedza, umiejętności i doświadczenie) oraz kondycja zdrowotna pracowników; w szerszym wymiarze (ogólnospołecznym) wpływa na rozwój gospodarczy i podniesienie poziomu zamożności, a w węższym wymiarze (dla konkretnej jednostki) - wpływa na wzrost zarobków i podniesienie jakości życia; to najważniejszy zasób gospodarki opartej na wiedzy, odpowiadający za kreowanie, badanie i zastosowanie nowoczesnych technologii