Przeczytaj
Telekomunikacja
Telekomunikacja to dział łączności obejmujący nadawanie, odbiór oraz transmisję informacji za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych, a także innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną. Zaliczamy do niej m.in. internet (telekomunikację komputerową) i telefonię. Na temat roli telekomunikacji na świecie przeczytasz więcej w materiale „Rozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarce”.
Gospodarka oparta na wiedzy i społeczeństwo informacyjne
Gospodarka oparta na wiedzy (GOW, ang. knowledge based economy) to gospodarka, w której wiedza wykwalifikowanej kadry jest niezbędna do rozwoju technologicznego, gospodarczego i kształtuje strukturę produkcji. Ostatnie 40 lat to czas szybkich przemian społecznych i gospodarczych. Zachodzą one na skutek rozwoju technologii informacyjnych w wyniku rewolucji informatycznej.
Nowoczesne technologie:
technologie informacyjne, czyli wszelkie wynalazki, oprogramowania i narzędzia, dzięki którym możliwe jest pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie, przesyłanie i wykorzystywanie informacji,
technologie cyfrowe, które służą do digitalizacji, czyli zapisywania zgromadzonych informacji, dźwięku i obrazu w formie cyfrowej,
nanotechnologie, które związane są z tworzeniem mikroskopijnych struktur,
biotechnologie, dzięki którym możliwe jest wytwarzanie produktów z wykorzystaniem procesów biologicznych i organizmów żywych.
W gospodarce opartej na wiedzy, której głównym zasobem jest kapitał ludzkikapitał ludzki, kształtuje się społeczeństwo informacyjne.
Wysoko rozwinięte społeczeństwo znajdujące się w fazie informacyjnejfazie informacyjnej (ostatnia faza rozwoju cywilizacyjnego lub ostatni etap fazy postindustrialnejfazy postindustrialnej), połączone nowymi kanałami przesyłu informacji, którego rozwój i wdrażanie innowacji opiera się na dostępie do wiedzy, informacji (ich zdobywaniu, przetwarzaniu, udostępnianiu i obiegu), jest nazywane społeczeństwem informacyjnym. W związku z tym ogromną rolę w kształtowaniu się takiego społeczeństwa odgrywa telekomunikacja (szczególnie komputerowa). Sprzyjają temu: powszechny dostęp do technologii informacyjnych, szybkie rozprzestrzenianie się informacji oraz duża liczba źródeł informacji.
Przejawy kształtowania się społeczeństwa informacyjnego:
wysoki poziom alfabetyzmu funkcjonalnego,
wysoki poziom edukacji, zwłaszcza wyższego szczebla,
powszechny dostęp do urządzeń: komputerów, smartfonów, tabletów,
powszechny dostęp do internetu i oprogramowania,
korzystanie z internetu i nowych technologii w życiu codziennym: komunikowanie się (e‑mail, komunikatory, portale społecznościowe),
przeglądanie zasobów i zdobywanie wiedzy, wiadomości (e‑gazeta), e‑praca (telepraca), e‑szkoła,
korzystanie z usług: e‑handlu (e‑commerce), e‑bankingu, e‑usług finansowych i ubezpieczeniowych, e‑learningu (kształcenie na odległość), e‑administracji (kontakt z urzędnikami), e‑usług gastronomicznych, e‑usług przewozowych, hotelarskich i turystycznych, innych: gry komputerowe, rozwój firm wykorzystujących nowoczesne technologie,
wykorzystywanie baz danych do podejmowania decyzji społecznych, gospodarczych i politycznych,
udział w masowym tworzeniu informacji,
brak barier czasowych i przestrzennych w przesyłaniu informacji, korzystanie z technik przechowywania informacji na serwerach i w pamięci komputerów, ciągłe przetwarzanie informacji,
istnienie sieci powszechnych i nieograniczonych powiązań informacyjnych, stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju.
Skutki kształtowania się społeczeństwa informacyjnego
Używając aplikacji zamieniającej tekst na kod QR, zaprojektuj plakat dotyczący dowolnego wydarzenia odbywającego się niedługo w Twojej szkole, na którym umieścisz zaszyfrowane za pomocą tego kodu szczegóły wydarzenia.
Korzystając z danych zawartych na poniższych wykresach, sformułuj prawidłowość dotyczącą rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce oraz oceń rolę pandemii COVID‑19 w kształtowaniu się tego rodzaju społeczeństwa.
Na następnej stronie wysłuchasz informacji na temat roli telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego.
Słownik
faza rozwoju cywilizacyjnego, w której dominują usługi związane ze zdobywaniem, przetwarzaniem i dostarczaniem informacji
faza rozwoju cywilizacyjnego, której cechą jest dominacja usług w strukturze zatrudnienia i strukturze tworzenia PKB
wykształcenie, kompetencje (wiedza, umiejętności i doświadczenie) oraz kondycja zdrowotna pracowników; w szerszym wymiarze (ogólnospołecznym) wpływa na rozwój gospodarczy i podniesienie poziomu zamożności, a w węższym wymiarze (dla konkretnej jednostki) - wpływa na wzrost zarobków i podniesienie jakości życia; to najważniejszy zasób gospodarki opartej na wiedzy, odpowiadający za kreowanie, badanie i zastosowanie nowoczesnych technologii