Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat kompozycji tekstów retorycznych, zapoznaj się z poniższym materiałem: Zasady poprawnej kompozycji tekstów retorycznychZasady poprawnej kompozycji tekstów retorycznych
Docere, delectare, movere – uczyć, zachwycać, wzruszać
Zbiorem określonych narzędzi, które służą opanowaniu sztuki przemawiania, jest retorykaretoryka, którą Ilustrowany Słownik języka polskiego Mariana Arcta z 1916 roku nazywa „nauką pięknego wypowiadania myśli” (cyt. za: Jakub Lichański, Co to jest retoryka, Kraków 1996, s. 3). Jednak myśli wypowiedziane powinny być nie tylko pięknie. Retoryka bowiem nadaje wypowiedzi funkcję perswazyjną, która ma przekonywać, nakłaniać lub odwodzić od czegoś, słowem tak wpłynąć na odbiorcę, by ten zachował się w pożądany sposób.
Praktyka oratorska (łac. orare – mówić, rozprawiać) ma za cel wpłynąć na rozum, wolę i uczucia odbiorcy, czyli:
przekonać go do swoich argumentów, a być może przedstawić mu nieznane dotąd fakty i ciekawostki, np. podczas przemówienia o zmianach klimatu może podać statystyki z wiarygodnych źródeł;
wpłynąć na jego działania, np. podczas przemówienia o poziomie ubóstwa na świecie zachęcić do przekazywania datków;
poruszyć go, czyli np. odwołać się empatii, zapytać o wyobrażenie sobie własnego życia w takich miejscach na świecie, gdzie poziom ubóstwa jest krytyczny, gdzie nie ma dostępu do edukacji.
Zasady tworzenia przemówienia
Tekst przemówienia poza sugestywnością, powinien być przede wszystkim poprawnie skomponowany i zgodny z przyjętymi zasadami poprawności językowej. Mówca musi pamiętać o podstawowych zasadach tworzenia przemowy:
Podręczne środki stylistyczne
W celu osiągnięcia ozdobności tekstu warto sięgnąć po różne środki retoryczne, które wzbogacają tekst przemowy i podtrzymują zainteresowanie odbiorcy.
Poprawna elokucjaelokucja to nie tylko przejrzysta kompozycja, ale i odpowiedni język. Mówca musi mówić tak, by można go było zrozumieć. Jest to zasadniczy warunek skuteczności mowy.
Ciekawym przykładem wykorzystania niektórych środków retorycznych jest fragment przemówienia Lecha Wałęsy w Kongresie USA. Prezydent zastosował w swojej przemowie formę epifory: o rządach ludu, przez lud i dla ludów
oraz enumerację: przeciw łamaniu prawa, przeciw deptaniu ludzkiej godności...
itd. Te chwyty świadczą o dużym zaangażowaniu – także emocjonalnym – mówiącego w poruszaną problematykę.
My, naród, Przemówienie w Kongresie USA, 15 listopada 1989Świat pamiętał o wspaniałej zasadzie amerykańskiej demokracji, o rządach ludu, przez lud i dla ludów. Pamiętam też o niej ja, robotnik z gdańskiej stoczni, który całe swe życie wraz z innymi członkami Ruchu „Solidarności” poświęcił dla tej właśnie zasady rządów ludu, przez lud i dla ludów. Przeciw przywilejom i monopolowi, przeciw łamaniu prawa, przeciw deptaniu ludzkiej godności, przeciw pogardzie i niesprawiedliwości.
Skomponuj to dobrze
Podstawą każdej mowy jest tekst. Powinien on być skonstruowany zgodnie z zasadami poprawności kompozycyjnej, a zatem zawierać wstęp, tezę, rozwinięcie zawierające argumenty na poparcie tezy oraz zakończenie, w którym może pojawić się apel i puenta.
Michał Rusinek i Anna Załazińska w książce Jak się dogadać, czyli retoryka codzienna, (Kraków 2018, s. 180) przedstawili Zasadę 3P, opierającą się na trzech prostych do zapamiętania formułach, które utrzymują przemowę w spójności:
Wykorzystanie takiej formuły pozwala łatwiej zorientować się odbiorcy w najważniejszej treści przekazywanej przez mówcę. Przemowy mogą być wielowątkowe, ale powinny podejmować jeden kluczowy temat, dlatego ważne jest, by mówca przypominał o nim co jakiś czas. Formuła 3P może w tym pomóc dodatkowo umożliwiając spójność tekstu.
Mowa ciała
Mowa ciała może wzmocnić albo osłabić siłę przekazu. Na ostateczny efekt wypowiedzi wpływ mają: intonacja, rytm i tempo wypowiedzi, mimika i gestykulacja. Pauzowanie czy stawianie akcentów w określonych miejscach służy podkreśleniu określonych fragmentów i zwróceniu uwagi publiczności. Ton głosu powinien być stabilny i naturalny. Naistotniejsze w zdobywaniu przychylności odbiorców jest przede wszystkim utrzymywanie z nimi kontaktu wzrokowego i naturalność.
Słownik
krótka forma literacka, zawierająca prawdziwe lub zmyślone opowiadanie o zdarzeniu z życia znanej postaci, żyjącej lub historycznej, lub z życia określonego środowiska czy grupy społecznej
(łac. digressio – oddalenie się) – uwaga wtrącona do wypowiedzi lub tekstu, niezwiązana z głównym tematem
(łac. elocutio - wysłowienie, styl, język) – inaczej sztuka wysłowienia, formułowanie myśli, odznaczające się szczególną dbałością o poprawność i jasność wypowiedzi, polegające na dobieraniu zwrotów stylistycznych o dużej mocy perswazyjnej, adekwatnych do jej celu
(gr. empátheia – cierpienie) – zjawisko współodczuwania, rozumienia stanów psychicznych, zwłaszcza emocjonalnych innych osób
(gr. eristikós – kłótliwy; od éris – kłótnia) – sztuka prowadzenia sporu, dyskutowania, obejmująca przekonywanie innych o prawdziwości przedstawianych im poglądów, często uciekająca do rozumowań z pozoru tylko poprawnych
(łac.– inventio) – inwencja, retoryczna umiejętność wynajdywania myśli, selekcji informacji, wyboru tematu, wyszukiwania sposobu rozwiązania postawionego problemu
wyraz lub wyrażenie używane tylko w swobodnej, potocznej mowie
(łac. rhetorica) – w starożytności pojęcie to oznaczało m.in. dziedzinę sztuki (umiejętności) polegającą na tworzeniu i wykonywaniu pięknej oraz skutecznej przemowy; współcześnie – umiejętność, sztuka, dobrego wysławiania się, rzetelnego przekonywania w mowie i piśmie