Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat kompozycji tekstów retorycznych, zapoznaj się z poniższym materiałem: Zasady poprawnej kompozycji tekstów retorycznychDINWRZU6yZasady poprawnej kompozycji tekstów retorycznych

Docere, delectare, movere – uczyć, zachwycać, wzruszać

Zbiorem określonych narzędzi, które służą opanowaniu sztuki przemawiania, jest retorykaretorykaretoryka, którą Ilustrowany Słownik języka polskiego Mariana Arcta z 1916 roku nazywa „nauką pięknego wypowiadania myśli” (cyt. za: Jakub Lichański, Co to jest retoryka, Kraków 1996, s. 3). Jednak myśli wypowiedziane powinny być nie tylko pięknie. Retoryka bowiem nadaje wypowiedzi funkcję perswazyjną, która ma przekonywać, nakłaniać lub odwodzić od czegoś, słowem tak wpłynąć na odbiorcę, by ten zachował się w pożądany sposób.

R1R2QylqwRCpB1
Źródło: domena publiczna.

Praktyka oratorska (łac. orare – mówić, rozprawiać) ma za cel wpłynąć na rozum, wolę i uczucia odbiorcy, czyli:

  • przekonać go do swoich argumentów, a być może przedstawić mu nieznane dotąd fakty i ciekawostki, np. podczas przemówienia o zmianach klimatu może podać statystyki z wiarygodnych źródeł;

  • wpłynąć na jego działania, np. podczas przemówienia o poziomie ubóstwa na świecie zachęcić do przekazywania datków;

  • poruszyć go, czyli np. odwołać się empatii, zapytać o wyobrażenie sobie własnego życia w takich miejscach na świecie, gdzie poziom ubóstwa jest krytyczny, gdzie nie ma dostępu do edukacji.

Zasady tworzenia przemówienia

Tekst przemówienia poza sugestywnością, powinien być przede wszystkim poprawnie skomponowany i zgodny z przyjętymi zasadami poprawności językowej. Mówca musi pamiętać o podstawowych zasadach tworzenia przemowy:

R10rwHVbs1CFk1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat. Główne hasło schematu to Zasady tworzenia przemowy. Od głównego hasła odchodzi pięć bloków: blok pierwszy stosowność (łac. decorum) wobec odbiorcy (punkt 1), okoliczności (punkt 2), rodzaju przemowy (punkt trzeci); blok drugi poprawność językowa: brzmieniowa (punkt 4), gramatyczna (punkt 5), znaczeniowa (punkt 6), stylistyczna (punkt 7); blok trzeci jasność wypowiedzi (punkt 8); blok czwarty ozdobność (punkt 9), blok piąty dynamiczność (punkt 10). Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Inaczej przemawia się do osób starszych (preferowane zwroty grzecznościowe to: Szanowni Państwo), inaczej do młodzieży (typowe zwroty stosowane w takim przypadku to: Wy, Droga Młodzieży). Stopień trudności słownictwa powinien być adekwatny do możliwości odbiorcy. 2. Inaczej przemawia się na pogrzebie (unika się żartów i ironii) inaczej na weselu (w takiej okoliczności można pozwolić sobie na żarty). 3. Innych konstrukcji wymaga np. laudacja (łac. laudare – chwalić) czyli tekst pochwalny, uzasadniający czyjś sukces, np. przyznanie nagrody (tutaj uwaga skupiona jest na jednej postaci czy grupie, której laudacja dotyczy), a innych np. przemówienie sejmowe, w którym uwaga mówiącego skupiona jest na problematyce, na sprawach społecznych. 4. Zaleca się stosowanie krótkich zdań, które są łatwiejsze w odbiorze oraz unikanie w nich rymów. 5. Ważne, by przemawiający był świadomy zasad poprawnej składni i związków między częściami mowy. Należy unikać zawiłości składniowej. 6. Przemawiający musi znać znaczenie słów stosowanych w wystąpieniu. 7. Styl wypowiedzi musi być dostosowany do odbiorcy i okoliczności, ale konstrukcje językowe nie mogą pochodzić z najniższego rejestru językowego (czyli np. zawierać przekleństw lub kolokwializmów). Ponadto warto pamiętać, że nadużywanie rzeczowników utrudnia zrozumienie tekstu, ważniejsze w zdaniach są czasowniki. 8. Przemawiający, by osiągnąć cel, musi wyrażać się w sposób jasny, logiczny i precyzyjny. Dygresja, odbiegająca od głównego wątku, jest dozwolona, ale musi uzupełniać treść główną przemówienia. 9. Przemowa może być rodzajem dzieła sztuki, które nie tylko przekonuje, ale jest estetyczne, a jego odbiór sprawia także przyjemność słuchaczom. Język posiada wiele pięknych słów, w tym synonimów, a ich dobór i odpowiednie skompletowanie w wypowiedzi może przynieść sukces. Im lepszy styl wypowiedzi, tym większe szanse na zapamiętanie treści przemowy przez odbiorcę. Jednak trzeba uważać, by ozdobność nie sprawiła, że przemówienie miałoby charakter pretensjonalny (lepiej powiedzieć po prostu: cierpieć na migrenę niż: mieć globusa). 10. Przemowa, która jest żywa wzmaga zainteresowanie odbiorcy jej treścią. Warto zastanowić się nad włączeniem do swojej wypowiedzi np. anegdoty, która opowiadana w sposób dialogowy może pobudzić wyobraźnię odbiorcy.
Opracowanie i multimedia: Englishsquare.pl sp. z o.o.

Podręczne środki stylistyczne

W celu osiągnięcia ozdobności tekstu warto sięgnąć po różne środki retoryczne, które wzbogacają tekst przemowy i podtrzymują zainteresowanie odbiorcy.

Poprawna elokucjaelokucjaelokucja to nie tylko przejrzysta kompozycja, ale i odpowiedni język. Mówca musi mówić tak, by można go było zrozumieć. Jest to zasadniczy warunek skuteczności mowy.

RcjstPzVWQAs91
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o.

Ciekawym przykładem wykorzystania niektórych środków retorycznych jest fragment przemówienia Lecha Wałęsy w Kongresie USA. Prezydent zastosował w swojej przemowie formę epifory: o rządach ludu, przez lud i dla ludów oraz enumerację: przeciw łamaniu prawa, przeciw deptaniu ludzkiej godności... itd. Te chwyty świadczą o dużym zaangażowaniu – także emocjonalnym – mówiącego w poruszaną problematykę.

Lech Wałęsa My, naród, Przemówienie w Kongresie USA, 15 listopada 1989

Świat pamiętał o wspaniałej zasadzie amerykańskiej demokracji, o rządach ludu, przez lud i dla ludów. Pamiętam też o niej ja, robotnik z gdańskiej stoczni, który całe swe życie wraz z innymi członkami Ruchu „Solidarności” poświęcił dla tej właśnie zasady rządów ludu, przez lud i dla ludów. Przeciw przywilejom i monopolowi, przeciw łamaniu prawa, przeciw deptaniu ludzkiej godności, przeciw pogardzie i niesprawiedliwości.

pol4 Źródło: Lech Wałęsa, My, naród, Przemówienie w Kongresie USA, 15 listopada 1989, [w:] Wielkie mowy historii, red. Wiesław Władyka, Tadeusz Zawadzki, Piotr Zmelonek, Warszawa 2006, s. 280.

Skomponuj to dobrze

Podstawą każdej mowy jest tekst. Powinien on być skonstruowany zgodnie z zasadami poprawności kompozycyjnej, a zatem zawierać wstęp, tezę, rozwinięcie zawierające argumenty na poparcie tezy oraz zakończenie, w którym może pojawić się apel i puenta.

Michał Rusinek i Anna Załazińska w książce Jak się dogadać, czyli retoryka codzienna, (Kraków 2018, s. 180) przedstawili Zasadę 3P, opierającą się na trzech prostych do zapamiętania formułach, które utrzymują przemowę w spójności:

RHJiej2yGLFjU1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Zasada 3 razy P
    • Elementy należące do kategorii Zasada 3 razy P
    • Nazwa kategorii: powiedz, co powiesz
    • Nazwa kategorii: powiedz to
    • Nazwa kategorii: powiedz, co powiedziałeś
    • Koniec elementów należących do kategorii Zasada 3 razy P

Wykorzystanie takiej formuły pozwala łatwiej zorientować się odbiorcy w najważniejszej treści przekazywanej przez mówcę. Przemowy mogą być wielowątkowe, ale powinny podejmować jeden kluczowy temat, dlatego ważne jest, by mówca przypominał o nim co jakiś czas. Formuła 3P może w tym pomóc dodatkowo umożliwiając spójność tekstu.

Mowa ciała

Mowa ciała może wzmocnić albo osłabić siłę przekazu. Na ostateczny efekt wypowiedzi wpływ mają: intonacja, rytm i tempo wypowiedzi, mimika i gestykulacja. Pauzowanie czy stawianie akcentów w określonych miejscach służy podkreśleniu określonych fragmentów i zwróceniu uwagi publiczności. Ton głosu powinien być stabilny i naturalny. Naistotniejsze w zdobywaniu przychylności odbiorców jest przede wszystkim utrzymywanie z nimi kontaktu wzrokowego i naturalność.

RVFuek0XOOPEf1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o.

Słownik

adegdota
adegdota

krótka forma literacka, zawierająca prawdziwe lub zmyślone opowiadanie o zdarzeniu z życia znanej postaci, żyjącej lub historycznej, lub z życia określonego środowiska czy grupy społecznej

dygresja
dygresja

(łac. digressio – oddalenie się) – uwaga wtrącona do wypowiedzi lub tekstu, niezwiązana z głównym tematem

elokucja
elokucja

(łac. elocutio - wysłowienie, styl, język) – inaczej sztuka wysłowienia, formułowanie myśli, odznaczające się szczególną dbałością o poprawność i jasność wypowiedzi, polegające na dobieraniu zwrotów stylistycznych o dużej mocy perswazyjnej, adekwatnych do jej celu

empatia
empatia

(gr. empátheia – cierpienie) – zjawisko współodczuwania, rozumienia stanów psychicznych, zwłaszcza emocjonalnych innych osób

erystyka
erystyka

(gr. eristikós kłótliwy; od éris – kłótnia) – sztuka prowadzenia sporu, dyskutowania, obejmująca przekonywanie innych o prawdziwości przedstawianych im poglądów, często uciekająca do rozumowań z pozoru tylko poprawnych

inwencja retoryczna
inwencja retoryczna

(łac.– inventio) – inwencja, retoryczna umiejętność wynajdywania myśli, selekcji informacji, wyboru tematu, wyszukiwania sposobu rozwiązania postawionego problemu

kolokwializm
kolokwializm

wyraz lub wyrażenie używane tylko w swobodnej, potocznej mowie

retoryka
retoryka

(łac. rhetorica) – w starożytności pojęcie to oznaczało m.in. dziedzinę sztuki (umiejętności) polegającą na tworzeniu i wykonywaniu pięknej oraz skutecznej przemowy; współcześnie – umiejętność, sztuka, dobrego wysławiania się, rzetelnego przekonywania w mowie i piśmie