Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

1. Dysproporcje w poziomie rozwoju społeczno‑gospodarczego państw i regionów

Poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego państw i regionów na świecie nie jest jednakowy. Na następnej stronie (w sekcji „Grafika interaktywna”) znajdują się mapy obrazujące zróżnicowanie przestrzenne tego zjawiska. Warto także przypomnieć sobie zagadnienia poruszone w klasie II – pomoże Ci w tym materiał „Organizacje międzynarodowe, związki gospodarczo‑polityczneDGiOw2bDkOrganizacje międzynarodowe, związki gospodarczo‑polityczne” (punkt 3: Poziom rozwoju krajów).

1.1. Przyczyny dysproporcji

Przyczyny przyrodnicze

warunki klimatyczne

  • determinanta rozwoju rolnictwa

  • wpływ na gęstość zaludnienia (wielkość zasobów ludzkich i rynków zbytu)

  • determinują wielkość zasobów wodnych warunkujących rozwój niektórych gałęzi przemysłu

rzeźba terenu i budowa geologiczna

  • wpływają na koszty transportu i budowy infrastruktury transportowej

  • urozmaicona rzeźba utrudnia rozwój rolnictwa

zasoby naturalne

  • dostęp do morza pozwala na rozwój rybołówstwa i korzystanie z zasobów surowcowych

  • duża lesistość umożliwia rozwój leśnictwa

  • jakość gleb wpływa na możliwości rozwoju i koszty funkcjonowania rolnictwa (koszty nawożenia)

  • dostęp do surowców mineralnych często może stanowić siłę napędu gospodarki

przyrodnicze walory turystyczne

  • liczne atrakcje turystyczne sprzyjają rozwojowi turystyki, będącej znaczącym źródłem dochodu niektórych państw

Przyczyny społeczno‑ekonomiczne

dostęp do dóbr

  • nierównomierny dostęp do dóbr, np. kapitału, pracy, edukacji, surowców, ochrony zdrowia, informacji,

historyczne i polityczne

  • podział krajów na centrum (te, które przechodziły intensywną industrializację) i peryferie (uzależnione od centrum i będące rynkami zbytu, źródłem surowców i taniej siły roboczej), przejawiający się w kolonializmie, potem neokolonializmieneokolonializmneokolonializmie

  • ustrój państwa: kraje socjalistyczne rozwinęły się słabiej niż kapitalistyczne

  • konflikty wewnętrzne zwykle ograniczają rozwój gospodarki i przynoszą straty

  • państwa, które łamią prawa (np. Kuba, Korea Płn.), są objęte izolacją gospodarczą ze strony innych państw

kulturowe

  • zasady religijne (np. zakaz spożywania alkoholu, wieprzowiny, „święte krowy”) wpływają na możliwości rozwoju niektórych gałęzi gospodarki, np. produkcji alkoholu czy mięsa

  • w Kościołach protestanckich, głoszących sumienność, pracowitość i oszczędność, najwcześniej rozwinął się kapitalizm

  • święta religijne wpływają na sezonowość w niektórych branżach (np. zwiększony handel przed świętami)

  • kwestia otwartości społeczeństwa na wprowadzanie zmian

poziom wykształcenia i otwartość społeczeństwa

  • wysoki poziom analfabetyzmu jest barierą w rozwoju państw

  • otwartość społeczeństwa wpływa na poziom nauki i wprowadzanie innowacji

  • brak wykwalifikowanej kadry roboczej ogranicza możliwości rozwojowe gospodarki (niska innowacyjność, import technologii)

zasoby finansowe

  • decydują o możliwościach rozwoju infrastruktury technicznej, edukacji, kultury czy medycyny

  • wielkość nakładów na badania naukowe wpływa na możliwość rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu

>

R7LzS0NttIkrD1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Przyczyny pogłębiania się [br]dysproporcji między krajami [br]bogatymi i biednymi
    • Elementy należące do kategorii Przyczyny pogłębiania się [br]dysproporcji między krajami [br]bogatymi i biednymi
    • Nazwa kategorii: różnice w rozwoju [br]demograficznym [br](głównie w zakresie [br]wielkości przyrostu [br]naturalnego)
    • Nazwa kategorii: globalne zmiany [br]klimatu, które [br]oddziałują [br]szczególnie na [br]ludność i gospodarkę [br]państw słabo [br]rozwiniętych
    • Nazwa kategorii: wzrost roli wiedzy, [br]za czym nie nadążają [br]pracownicy krajów [br]słabo rozwiniętych
    • Nazwa kategorii: spadki cen surowców[br] mineralnych i płodów [br]rolnych, których [br]głównymi eksporterami [br]są kraje słabiej [br]rozwinięte
    • Nazwa kategorii: wysokie ceny [br]produktów wysoko [br]przetworzonych, [br]których głównymi [br]eksporterami [br]są kraje wyżej [br]rozwinięte
    • Nazwa kategorii: stosowanie [br]rygorystycznych norm [br]sanitarnych w krajach [br]wysoko rozwiniętych [br]wobec krajów słabo [br]rozwiniętych
    • Nazwa kategorii: porozumienia [br]w zakresie handlu [br]wewnętrznego między [br]państwami wysoko [br]rozwiniętymi, [br]co powoduje [br]ograniczony dostęp [br]państw o niższym [br]poziomie rozwoju [br]do tych rynków [br](ochrona własnego [br]rolnictwa)
    • Nazwa kategorii: wzrost zadłużenia krajów [br]słabo rozwiniętych
    • Nazwa kategorii: niestabilne rządy [br]skorumpowanych [br]dyktatorów i toczone wojny
    • Koniec elementów należących do kategorii Przyczyny pogłębiania się [br]dysproporcji między krajami [br]bogatymi i biednymi
Przyczyny pogłębiania się dysproporcji między krajami bogatymi i biednymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
RnH9XbSJjF9mX
Wskaźnik postrzegania korupcji w 2019 r. (im większa wartość wskaźnika, tym mniejsze zagrożenie korupcją)
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

1.2. Zróżnicowanie przestrzenne dysproporcji

Wskaźnik Giniego to wskaźnik nierówności społecznych, który mierzy stopień, w jakim rozkład dochodów odbiega od idealnie równego podziału. Jeżeli wskaźnik wynosi 0, to oznacza idealną równość (wszystkie gospodarstwa domowe mają równe dochody), natomiast jeżeli 100 – idealną nierówność (tylko jedno gospodarstwo domowe posiada dochody).

RzbRRy0z9bdYN
Wskaźnik Giniego w latach 2016–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podział na bogatą Północ i biedne Południe

Usankcjonował się on w latach 70. XX w.

  • Do bogatej Północy zaliczono kraje: Ameryki Północnej, Europy Zachodniej i Japonię, a także ZSRR, Nową Zelandię i Australię, pozostałe państwa należały do biednego Południa.

  • Obszary te oddzielono umową granicą – linią Brandta (niemieckiego kanclerza, członka komisji ds. dysproporcji między krajami bogatymi i biednymi).

  • Kontrowersyjne było położenie Australii i Nowej Zelandii w obszarze bogatej Północy oraz fakt, że większość państw biednego Południa znajdowała się na półkuli północnej.

  • Późniejsze przemiany związane z upadkiem ZSRR, szybkim rozwojem Azji Wschodniej i Południowo‑Wschodniej, krajów naftowych Bliskiego Wschodu i innych krajów nowo uprzemysłowionych (zwłaszcza BRICSBRICSBRICS) spowodowały, że podział ten jest nieaktualny.

RkNtPssNMSOwO
Dawny podział na bogatą Północ i biedne Południe na tle wartości HDI w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych Human Development Reports, dostępny w internecie: http://hdr.undp.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

1.3. Skutki dysproporcji

R28Oj6eXvJnWU1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Skutki dysproporcjiElementy należące do kategorii Skutki dysproporcjiNazwa kategorii: migracje z państw biedniejszych do państw bogatszych Nazwa kategorii: terroryzm Nazwa kategorii: zwiększenie problemu fundamentalizmu w krajach muzułmańskich Nazwa kategorii: rabunkowa gospodarka państw słabo rozwiniętych, która prowadzi do degradacji środowiska przyrodniczego Nazwa kategorii: konflikty między państwami o bogatsze terytoria Nazwa kategorii: dalszy rozwój terenów atrakcyjnych dla inwestorów, zwiększający tym samym dysproporcje Nazwa kategorii: zróżnicowanie poziomu bezrobocia Nazwa kategorii: poczucie wykluczenia i niesprawiedliwości wśród ludności zamieszkującej tereny z wysokim poziomem bezrobocia i niskim wskaźnikiem rozwoju społeczno-gospodarczego Koniec elementów należących do kategorii Skutki dysproporcji
Skutki dysproporcji między państwami
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.

1.4. Sposoby zmniejszania dysproporcji

Państwom słabo rozwiniętym pomagają:

  • organizacje międzynarodowe, 

  • instytucje rządowe, 

  • a także zwykli obywatele pozostałych państw świata. 

Barierą dla tej pomocy jest duża skala korupcji i brak poszanowania prawa.

Sposoby zmniejszania dysproporcji obejmują poniższe płaszczyzny.

Płaszczyzna

Charakterystyka

finansowa 

  • udzielanie kredytów na korzystnych warunkach

  • udzielanie bezzwrotnej pomocy finansowej

rzeczowa 

  • zapewnienie mieszkańcom dóbr materialnych w postaci żywności, środków czystości, odzieży, przyborów szkolnych, lekarstw, szczepionek

techniczna 

  • nauczanie wykonywania zawodów, technik, metod itp.

  • wprowadzanie roślin odpornych na suszę, dających większe plony itd.

  • udzielanie porad (np. w zakresie higieny i planowania rodziny)

  • budowa i poprawa odpowiedniej infrastruktury (np. finansowanie budowy studni czy dróg)

Pomoc finansowarzeczowa ratuje życie w sytuacji klęski żywiołowej, lecz przyczynia się do bierności ludzi („metoda rybki”). Lepszym rozwiązaniem jest pomoc techniczna („metoda wędki”).

Specjalne programy pomocy krajom słabiej rozwiniętym:

  • Deklaracja Milenijna Narodów Zjednoczonych – podpisana przez przywódców 189 państw w 2000 roku, której najważniejszym celem było do 2015 roku zmniejszenie liczby osób głodujących i niedożywionych; jak się okazuje, wiele wskaźników (choć nie wszystkie) zostało poprawionych, np. w zakresie liczby osób żyjących w ubóstwie, liczby osób niedożywionych, liczby dzieci uczęszczających do szkoły, śmiertelności małych dzieci czy liczby zgonów z powodu malarii;

  • Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 – agenda przyjęta przez wszystkie państwa członkowskie ONZ w 2015 roku, której głównymi celami są m.in.: wyeliminowanie ubóstwa i głodu na całym świecie, osiągnięcie bezpieczeństwa żywnościowego, zapewnienie wszystkim ludziom na świecie dostępu do czystej wody, zapewnienie wysokiej jakości edukacji, równouprawnienie płci;

  • Fair Trade  program zapoczątkowany w 1988 roku;

  • KIVA – powołana w 2005 roku w USA przez prywatne osoby organizacja non profit udzielająca nisko oprocentowanych pożyczek przedsiębiorcom z biednych krajów.

Polecenie 1

Dokonaj oceny sposobów udzielania pomocy krajom o niskim poziomie rozwoju przez różne organizacje. Wykorzystaj informacje z różnych źródeł.

R1Vay9lBRnar6
(Uzupełnij).

Więcej na temat dysproporcji w rozwoju społeczno‑gospodarczym na świecie przeczytasz w materiale „Przyczyny dysproporcji rozwoju regionów świata i państw oraz skutki tych nierównościPINnVnjINPrzyczyny dysproporcji rozwoju regionów świata i państw oraz skutki tych nierówności”, a w Polsce „Przyczyny i skutki dysproporcji w rozwoju społeczno‑gospodarczym PolskiPuNd6SwQHPrzyczyny i skutki dysproporcji w rozwoju społeczno‑gospodarczym Polski”.

2. Międzynarodowe korporacje

Zagadnienie międzynarodowych (transnarodowych) korporacjachkorporacja międzynarodowa (transnarodowa)międzynarodowych (transnarodowych) korporacjach zostało omówione już w klasie II w kontekście gospodarczej płaszczyzny globalizacji. Treści te zostały opisane m.in. w materiale „Gospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacjaP1D2eNZSYGospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacja” (punkt 3: Globalizacja).

2.1. Czynniki wpływające na rozwój korporacji międzynarodowych

Początkowo (połowa XIX wieku – II wojna światowa) macierzyste korporacje międzynarodowe powstawały w Europie, a następnie (II wojna światowa – początek lat 70. XX wieku) w Stanach Zjednoczonych. Ostatnie półwiecze to okres równowagi między przedsiębiorstwami europejskimi, amerykańskimijapońskimi.

Rozwój korporacji transnarodowych stał się możliwy m.in. dzięki:

  • postępowi technologicznemu w ramach wszystkich czterech rewolucji przemysłowych, które zagwarantowały najpierw masowość produkcji, a następnie jej przenoszenie w miejsca, w których jest to korzystne z perspektywy ekonomicznej lub politycznej (stabilność systemu, liberalne prawo, wsparcie państwa);

  • intensyfikacji powiązań finansowych (rozwój bankowości) oraz kapitałowych (upowszechnienie bezpośrednich inwestycji zagranicznych – BIZ);

  • upowszechnienie się myśli tzw. neoliberalizmu gospodarczego, który osłabił rolę państw narodowych w decyzjach ekonomicznych i ukształtował zasady wolnego rynku (poprzez np. stopniowe znoszenie barier celnych);

  • unifikacji gustów konsumentów (i szerzej kultury) w skali światowej, co spowodowało, że produkcja prowadzona w jednym regionie może znaleźć zbyt w wielu innych miejscach, często odległych;

  • zmniejszaniu się liczby i skali wojen oraz innych konfliktów międzynarodowych, co umożliwiło otwarcie nowych rynków zbytu (np. po końcu zimnej wojny).

2.2. Cechy korporacji międzynarodowych

Istnieje wiele rankingów takich przedsiębiorstw, np. według BusinessWeek, Fortune, Forbes oraz Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju – UNCTAD.

RCqTQF3gdJ1ll1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Cechy korporacji międzynarodowychElementy należące do kategorii Cechy korporacji międzynarodowychNazwa kategorii: suwerenność – niezależność od interesów państw Nazwa kategorii: złożoność – działalność prowadzona w  posiadanym majątku produkcyjnym, jak i w niezależnych przedsiębiorstwach po zawarciu z nimi porozumień Nazwa kategorii: rozproszenie geograficzne – otwieranie filii na całym świecie Nazwa kategorii: specjalizacja – podejmowanie przez filie ściśle określonych działalności Nazwa kategorii: zdolność arbitrażowania – dokonywanie transakcji w ramach własnych struktur organizacyjnych Nazwa kategorii: elastyczność organizowania – zmieniające się sposoby angażowania zasobów oraz przesunięcia w rozdziale zadań i koordynacji ich realizacji Nazwa kategorii: globalna efektywność – obniżenie kosztów netto w całym systemie korporacyjnym, ale niekoniecznie we wszystkich jednostkach organizacyjnych w danym czasie Nazwa kategorii: zdolność integrowania – oznacza ścisłe powierzanie i koordynowanie działalności organizacyjnych poprzez wzajemny przepływ informacji Koniec elementów należących do kategorii Cechy korporacji międzynarodowych
Cechy korporacji międzynarodowych
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.

2.3. Wpływ korporacji międzynarodowych na społeczeństwo, gospodarkę i środowisko przyrodnicze

Wpływ pozytywny (skutki pozytywne)

Wpływ negatywny (skutki negatywne)

  • inwestowanie w państwach rozwijających się

  • tworzenie nowych technologii i ich transfer do państw rozwijających się

  • pobudzanie wzrostu gospodarczego

  • tworzenie miejsc pracy

  • wzrost dobrobytu

  • rozwój stosunków gospodarczych pomiędzy państwami

  • możliwość rozwoju zawodowego pracowników

  • wzrost jakości wyrobów

  • wzrost gospodarczy w państwach rozwijających się

  • upadek przedsiębiorstw lokalnych

  • podtrzymywanie homogenizacji gustów klientów, co zagraża kulturze lokalnej i narodowej

  • degradacja środowiska przyrodniczego

  • manipulowanie potrzebami i gustami konsumentów

  • osłabienie suwerenności ekonomicznej państw

  • łamanie praw człowieka

  • unikanie płacenia podatków

  • ograniczanie świadczeń na rzecz pracowników

  • podtrzymywanie uzależnienia gospodarczego państw rozwijających się od państw rozwiniętych

Więcej na temat międzynarodowych korporacji przeczytasz w materiale „Największe korporacje międzynarodowe i ich rola na rynku pracy w dobie globalizacjiP16T7xOgYNajwiększe korporacje międzynarodowe i ich rola na rynku pracy w dobie globalizacji”.

3. Zadłużenie państw i obywateli

3.1. Pojęcia związane z zadłużeniem

  • Deficyt budżetowy to nadwyżka wydatków nad dochodami danego budżetu państwa, czyli planu finansowego uchwalanego w formie ustawy budżetowej (w Polsce przez sejm). Deficyt ten dotyczy jednego roku fiskalnego (najczęściej kalendarzowego), a jego przeciwieństwem jest nadwyżka budżetowa.

  • Deficyt budżetowy uważany jest za główną przyczynę powstania i narastania długu publicznego, który jest definiowany jako łączna suma nominalnych zobowiązań podjętych w kraju i za granicą przez jednostki należące do sektora finansów publicznych. Dług ten określa wielkość zadłużenia po wyeliminowaniu wszystkich wzajemnych zobowiązań między jednostkami tego sektora (po tzw. konsolidacji). Dług ten jest jawny, a więc oficjalnie publikowany. W lipcu 2020 roku wyniósł w Polsce 1 204 mld zł, a zaciągnięto go głównie w kraju.

R8GbCLSMhCe47
Publiczny dług krajowy i zagraniczny Polski w latach 2001–2017
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Dług zagraniczny, zwany inaczej długiem zewnętrznym, to całkowity dług zaciągany przez kredytobiorców rezydentów u kredytodawców poza granicami państwa. Dłużnikami mogą być rządy, firmy lub obywatele danego kraju, a zagranicznymi wierzycielami: banki komercyjne, inne rządy bądź międzynarodowe instytucje finansowe, jak np. Międzynarodowy Fundusz Walutowy czy Bank Światowy.

  • Dług może dotyczyć sektora publicznego, ale także finansowego, korporacji niefinansowych oraz gospodarstw domowych. W skład tego ostatniego rodzaju wchodzi zadłużenie konsumenckie (z kart kredytowych, „chwilówek” i innych kredytów) oraz kredyty hipoteczne. Obywatele są jednak nieco mniejszymi dłużnikami w porównaniu z firmami czy rządami.

  • Zadłużenie dotyczy zarówno krajów słabo, jak i wysoko rozwiniętych gospodarczo. 

RkvnTKylVcKmK
Porównanie rodzajów długów w wybranych państwach w I kwartale 2020 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • W rozumieniu potocznym bankructwo państwa pojawia się wtedy, gdy rząd i banki nie są w stanie terminowo spłacać zadłużenia. Nie oznacza to jednak „likwidacji” kraju. Administracja może spłacić zaciągnięty dług, przy czym zazwyczaj wymaga to rozłożenia tej spłaty na dłuższy okres niż początkowo planowano. Tym samym właściwszym określeniem problemów z obsługą zadłużenia państw jest utrata płynności finansowej lub przejściowa niewypłacalność. Nie jest ona rzadka, wielokrotnie w historii dotykała kraje biedniejsze i bogatsze. Obserwuje się również bankructwo firm oraz bankructwo konsumentów. W 2018 roku w Polsce upadłość ogłosiło ponad 6,5 tys. osób prywatnych. Miały one łącznie 141,5 mln zł zaległych płatności.

  • Spirala (pułapka) zadłużenia to sytuacja, w której dłużnik, spłacając zobowiązania, pobiera nowe kredyty, nawet jeśli warunki ich spłaty są dla niego coraz gorsze.

3.2. Miary i wskaźniki zadłużenia państw

RTJNnCBye0XzM1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Zadłużenie państw można wyrazić Elementy należące do kategorii Zadłużenie państw można wyrazić Nazwa kategorii: w wartościach nominalnych (kwota łącznych zobowiązań) Elementy należące do kategorii w wartościach nominalnych (kwota łącznych zobowiązań) Nazwa kategorii: interpretacja wartości tych wskaźników bywa kłopotliwa Nazwa kategorii: do największych dłużników zagranicznych należą: USA, Wielka Brytania, Niemcy, Japonia i Francja Nazwa kategorii: Wielka Brytania należy do krajów o najwyższym długu zagranicznym na świecie, a to głównie dlatego, że Londyn pełni rolę światowego centrum finansowego Koniec elementów należących do kategorii w wartościach nominalnych (kwota łącznych zobowiązań) Nazwa kategorii: na jednego mieszkańca Elementy należące do kategorii na jednego mieszkańca Nazwa kategorii: ukazuje skalę obciążenia obywateli długiem Nazwa kategorii: największym długiem zagranicznym per capita odznaczają się: Palau (0,85 mln USD), Monako i Singapur; w  Polsce jest to „zaledwie” 9,5 tys. USD Koniec elementów należących do kategorii na jednego mieszkańca Nazwa kategorii: w stosunku do produktu krajowego brutto Elementy należące do kategorii w stosunku do produktu krajowego brutto Nazwa kategorii: jest jednym z mierników wykorzystywanych do monitorowania kondycji finansów publicznych Nazwa kategorii: Międzynarodowy Fundusz Walutowy przyjmuje, że znośny dla państw rozwijających się jest dług publiczny na poziomie 40% PKB, zaś przy 90% żadne państwo nie może czuć się bezpiecznie Nazwa kategorii: największymi dłużnikami publicznymi w % PKB są: Japonia, Wenezuela, Sudan, Grecja i Liban Koniec elementów należących do kategorii w stosunku do produktu krajowego brutto Koniec elementów należących do kategorii Zadłużenie państw można wyrazić
Miary i wskaźniki zadłużenia państw
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Przeczytaj poniższy tekst i oceń możliwości rozwoju społeczno‑gospodarczego państw rozwijających się.

Tymczasem większość krajów rozwijających się, dotkniętych ubóstwem, boryka się z jeszcze większym problemem – spłacaniem «niespłacalnych» długów zagranicznych na rozwój i walkę z ubóstwem. I tak skąpe środki z budżetu przeznacza się na spłatę zobowiązań wobec krajów bogatych i instytucji międzynarodowych, co przy małych zyskach z handlu zagranicznego lub zupełnym ich braku jest wielkością praktycznie niemożliwą do spłacenia.

RlmyyYM7QYOqk
(Uzupełnij).
Źródło: S. Klima, Determinanty i bariery rozwoju krajów rozwijających się [w:] B. Pera, S. Wydymus (red.), Kraje rozwijające się w globalnej wymianie handlowej, Difin, Warszawa 2016.

Mapa państw, które zbankrutowały lub stanęły na krawędzi bankructwa, znajduje się w materiale „Problem zadłużenia krajów i obywateliDjYm8VUuHProblem zadłużenia krajów i obywateli”.

4. Problemy współczesnego człowieka

Ciągły rozwój gospodarczy powoduje, że współczesny człowiek boryka się z problemem konsumpcjonizmukonsumpcjonizmkonsumpcjonizmu, pracoholizmupresji gospodarczej związanej z maksymalizacją zysków, co nie wpływa pozytywnie na sferę życia osobistego i rodzinnego.

Polecenie 3

Zastanów się nad wpływem konsumpcjonizmu, pracoholizmu i presji gospodarczej związanej z maksymalizacją zysków na zdrowie i życie człowieka oraz jego więzi rodzinne.

R11yStTn8QBiP
(Uzupełnij).

Więcej na ten temat znajdziesz w materiale „Problemy współczesnego człowiekaPo6sgSycvProblemy współczesnego człowieka”.

Słownik

BRICS
BRICS

grupa państw (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i RPA), której głównym celem jest m.in. stworzenie nowego systemu walutowego oraz zwiększenie roli państw rozwijających się w światowych instytucjach finansowych (np. IMF); jej nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich nazw krajów (ang. Brazil, Russia, India, China, South Africa); w państwach tych ma miejsce szybki rozwój gospodarczy, który jednak nie jest związany z podobnym tempem wzrostu poziomu życia ich mieszkańców; duża liczba ludności tych państw powoduje, że jest to ważny światowy rynek zbytu

korupcja
korupcja

marnotrawienie i grabież otrzymanych środków finansowych przez pracowników instytucji lub osoby ich przekupujące

konsumpcjonizm
konsumpcjonizm

nadmierne przywiązywanie wagi do zdobywania dóbr materialnych

neokolonializm
neokolonializm

uzależnienie ekonomiczne i polityczne dawnych krajów kolonialnych, formalnie niepodległych, od państw wysoko rozwiniętych
Indeks dolny Źródło: SJP PWN, [online], dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl/slowniki/neokolonializm.html Indeks dolny koniec

korporacja międzynarodowa (transnarodowa)
korporacja międzynarodowa (transnarodowa)

jednostki gospodarcze sprzedające w więcej niż jednym kraju lub prowadzące działalność gospodarczą w skali międzynarodowej; składa się z przedsiębiorstwa macierzystego i filii zagranicznych