Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Księga Hioba – dzieło o cierpieniu

R8EwTaQdKE1Xo1
Hiob (ilustracja z Kroniki norymberskiej)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Cierpienie to stan będący reakcją na ból fizyczny lub psychiczny, a wynikający z niedomagań organizmu, przeżycia smutnych wydarzeń albo z braku możliwości osiągnięcia jakiegoś celu. Kojarzy się zazwyczaj negatywnie, ale w kulturze wytworzyły się teorie wskazujące na pozytywny aspekt tego stanu. Dziełem ukazującym sens cierpienia jest m.in. Pismo Święte. W Starym Testamencie często podkreśla się, że udręka kształtuje człowieka i daje okazję do oczyszczającej pokuty. W Nowym Testamencie szczególnie mocno uwypukla się mękę Jezusa, widząc w niej nieodzowny warunek uzyskania zbawienia przez wiernych Chrystusowi.

Księga Hioba to stworzony z 1035 wersetówwersetwersetów biblijny poemat dydaktycznypoemat dydaktycznypoemat dydaktyczny, który niemal w całości poświęcono próbie wytłumaczenia, dlaczego człowiek cierpi. Nieznany autor, żyjący między V a III w. p.n.e., przedstawił historię człowieka bardzo bogobojnego i szczęśliwego. Mimo że stracił on dom, majątek, dzieci, a na końcu – zdrowie, nie odwrócił się od Boga. Przyjaciele Elifaz, Bildad i Sofar przybyli, aby pocieszyć Hioba, najpierw milczeli, potem zaś radzili, aby przyznał się do grzechu. Widząc ogrom nieszczęść, jakie go dotknęły, uznali, że musi być grzesznikiem, skoro Pan Bóg tak go doświadczył. Hiob nie zgodził się z takim twierdzeniem, gdyż uważał, że zło, które go spotkało, nie jest skutkiem grzechu, którego się dopuścił. W spór między nimi włączył się jeszcze tajemniczy młodzieniec Elihu, wykazujący, że żaden z rozmówców nie ma racji. Wreszcie głos zabrał Bóg, który najpierw skarcił Hioba i jego przyjaciół za chęć wyjaśnienia wyroków boskich, ale później w nagrodę za wierność obdarzył głównego bohatera tej księgi zdrowiem, nową rodziną i wielkim majątkiem.

1

Cierpienie a grzech

Twórcy Starego Testamentu wielokrotnie dawali wyraz przekonaniu, że wszystko pochodzi od Boga. W cierpieniu widziano następstwo grzechu. Ból fizyczny i psychiczny to, jak twierdzono, stan uzależniony od postępowania człowieka i będący rodzajem kary już na ziemi, za życia.

Wilfrid J. Harrington Klucz do Biblii

Księga Hioba należy do etapu myślowego, kiedy idea indywidualnej odpłaty w tym życiu natrafiła w sposób namacalny na nierozwiązalne trudności praktyczne. Aby zrozumieć nie tylko tę księgę, [...] trzeba pamiętać, iż Hebrajczycy mieli bardzo mgliste pojęcie o życiu pozagrobowym. W chwili śmierci człowiek nie przestawał istnieć całkowicie, lecz istniał dalej w pewien niejasny i nieokreślony sposób w SzeoluSzeolSzeolu; ale w tej posępnej siedzibie zmarłych wszyscy, bogaci i biedni, dobrzy i źli, byli równi. W tej sytuacji jest rzeczą nieuniknioną, że na większości stronic Starego Testamentu odpłatę za dobro czy zło rozpatrywano wyłącznie w ziemskiej perspektywie, uwzględniając jedynie sankcje doczesne.

1 Źródło: Wilfrid J. Harrington, Klucz do Biblii, tłum. Józef Marzęcki, Warszawa 1984, s. 287.
Szeol

W Księdze Hioba można dostrzec dyskusję z poglądem zakładającym, że wszelkie cierpienie wynika z grzechu tego, kogo dotyka udręka. Dla tytułowego bohatera poematu związek cierpienia z moralną winą nie był już oczywisty. Niedostrzeganie tej zależności zwiększyło poczucie niesprawiedliwości i wzmogło mękę.

Wilfrid J. Harrington Klucz do Biblii

Hiob bowiem istotnie zapewnia o swej niewinności. [...] Jego własny świat legł w gruzach, gdyż on także akceptował tradycyjną doktrynę. Teraz widzi, że nie ma ona zastosowania w jego wypadku – nie zna jednak żadnego innego rozwiązania. Zmaga się mężnie ze swym problemem, lecz nie znajduje wyjścia; jego cierpienia są teraz całkowicie bezsensowne i skłonny on jest kwestionować sprawiedliwość Boga. Ten Hiob [...] jest [...] człowiekiem z krwi i kości, usiłującym wykryć przebłysk znaczenia w nieodgadnionych drogach Boga, człowiekiem stąpającym po omacku w gęstej ciemności – są to jednak ciemności wiary. Wielkość Hioba polega na tym, iż umie on „oprzeć się cierpieniom, które go przygniatają, by pozbawić go wiary w ukrytego Boga”. W swej udręce mógł krytykować Boga i drogi Opatrzności, lecz przeciwwagą dla tego jest jego wołanie o Boga i tęsknota za spotkaniem się z Nim. [...]

Hiob [...] doszedł do uznania Boga w Jego prawdziwej naturze i już nie kwestionuje Bożych zamysłów. [...] Od niego zaś możemy się nauczyć, że wiara w Boga, którego dróg nie zdołamy poznać, prowadzi jednak do cierpliwości i do spokoju.

2 Źródło: Wilfrid J. Harrington, Klucz do Biblii, tłum. Józef Marzęcki, Warszawa 1984, s. 290–291.
R1In4yV12fNeh
Albrecht Dürer, Hiob z żoną, skrzydło Ołtarza Jabacha, ok. 1504
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Sens cierpienia w Księdze Hioba

Michał Pater Wykład Pisma Świętego Starego Testamentu

Starożytni Hebrajczycy nie lubili abstrakcyjnego myślenia [...]; oni byli nastawieni na konkret życiowy. Tak i w Księdze Joba spotykamy się z konkretem: na przykładzie sprawiedliwego człowieka, dotkniętego wielkim cierpieniem, próbuje autor [...] odpowiedzieć na pytanie o właściwą przyczynę tego zła. Stara sie pokazać, że nie sprzeciwia się ono ani mądrości, ani sprawiedliwości Bożej. [...] Autor‑literat [... ] w rozmaity sposób naświetla bolesny problem, wprowadza na scenę nowych rozmówców, zmienia nastrój narracji – wszystko po to, aby jakoś ułatwić czytelnikowi zrozumienie wartości i sensowności nawet niezasłużonego cierpienia.

Czy ostatecznie autor rozwiązuje trudny problem, który postawił? Niektórzy uczeni sądzą, że niestety odpowiedzi nie daje. Inni zbierają niejako całą treść Księgi, formułując odpowiedź, że rozwiązaniem jest stwierdzenie, iż Bóg jest niezgłębiony, tajemniczy, że On tylko zna sens cierpienia. Jeszcze inni [...] doszukują się upragnionego wyjaśnienia w mowach Elihu, [...] a ostatnio w zmianie usposobienia Joba, który na mowę Boga reaguje „zamilknięciem” [...].

Księga nie przynosi rozwiązania problemu w sposób bezdyskusyjny, zupełnie jasny. Podsumowanie zawiera się w kilku punktach:

  • Bóg doświadcza cierpieniem również sprawiedliwych;

  • cierpienie ma walor wychowawczy;

  • człowiek winien raczej czcić tajemnicze plany Opatrzności, niż je badać;

  • Bóg ostatecznie otoczy opieką każdego sprawiedliwego.

ost Źródło: Michał Pater, Wykład Pisma Świętego Starego Testamentu, Poznań-Warszawa 1978, s. 414–415.

Słownik

poemat dydaktyczny
poemat dydaktyczny

gatunek literatury dydaktycznej, obszerny utwór zapisany wierszem lub wersetami, zawierający pouczenia o charakterze moralnym

werset
werset

(łac. versus – wiersz) wyodrębniony graficznie fragment tekstu, obejmujący kilka zestawionych podrzędnie lub współrzędnie zdań, spoisty wewnętrznie, zwykle numerowany; podział na wersety występuje w Biblii i tekstach na nią stylizowanych, jak również w Koranie; wersety pełnią w prozie rytmicznej rolę zbliżoną do tej, jaką pełnią wersy lub zwrotki w poezji