Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Łączność

Łączność to przekazywanie informacji na odległość. Jest jedną z najnowocześniejszych i najdynamiczniej rozwijających się dziedzin gospodarki, niezbędną w jej obecnym funkcjonowaniu. Obok transportu stanowi dział komunikacji.

Do współczesnych środków łączności zalicza się telefonię (zwłaszcza komórkową, internetową, czyli przesyłanie połączeń głosowych za pomocą łączy internetowych lub sieci wykorzystujących protokół IP, a także satelitarną, czyli przesyłanie danych głosowych z wykorzystaniem sztucznych satelitów Ziemi) oraz telekomunikacjętelekomunikacjatelekomunikację komputerową. Rozwijają się one obecnie bardzo dynamicznie.

Rlbu4VQy2Qr3S
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: łączność
    • Elementy należące do kategorii łączność
    • Nazwa kategorii: prasa
    • Nazwa kategorii: poczta i firmy kurierskie
    • Nazwa kategorii: telekomunikacja
      • Elementy należące do kategorii telekomunikacja
      • Nazwa kategorii: telegrafia
      • Nazwa kategorii: radiofonia
      • Nazwa kategorii: telewizja
      • Nazwa kategorii: telefonia
        • Elementy należące do kategorii telefonia
        • Nazwa kategorii: stacjonarna
        • Nazwa kategorii: komórkowa
        • Nazwa kategorii: internetowa, np. Skype
        • Nazwa kategorii: satelitarna
        • Koniec elementów należących do kategorii telefonia
      • Nazwa kategorii: telefaks (faks)
      • Nazwa kategorii: komputerowa – internet
      • Koniec elementów należących do kategorii telekomunikacja
      Koniec elementów należących do kategorii łączność

Rozwój telefonii

Telefonia stacjonarna

Pierwszy telefon został skonstruowany w 1876 r. przez Alexandra Grahama Bella. Telefonia stacjonarna odgrywała ważną rolę w końcu XIX i XX w. Jest dobrze rozwinięta w krajach Europy Zachodniej, gdzie gęsta sieć linii telefonicznych została wybudowana jeszcze przed erą telefonii komórkowej (np. we Francji – 58 abonentówabonentabonentów na 100 mieszkańców, Japonia – 50 abonentów na 100 mieszkańców). Natomiast na obszarach o niewielkim zaludnieniu i w państwach o niskim poziomie rozwoju gospodarczego jest ona słabo rozwinięta, przede wszystkim z powodu wysokich kosztów budowy nowej infrastruktury (np. w Somalii czy Burkinie Faso – 0 abonentów na 100 mieszkańców).

Spadek dynamiki wzrostu liczby abonentów telefonii stacjonarnej (na rzecz telefonii komórkowej) został zapoczątkowany w połowie lat 90. XX w., natomiast od 2006 r. widoczne jest nawet powolne zmniejszanie się liczby abonentów na świecie (w 2019 r. – 12,1 abonentów na 100 mieszkańców). Powodem tego jest fakt, iż ceny świadczone w zakresie telefonii komórkowej są coraz bardziej przystępne (równe lub niższe niż koszty związane z telefonią stacjonarną).

R2WoVPraw0Z1K
Liczba abonentów telefonii komórkowej i telefonii stacjonarnej na świecie w latach 1990–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YboriRnyFVZ
Liczba abonentów telefonii stacjonarnej na świecie i w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego w latach 1990–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R7De2lliGS5do
Liczba użytkowanych telefonów stacjonarnych przypadająca na 100 mieszkańców w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Telefonia komórkowa

Pierwszy prototyp telefonu komórkowego wykonała szwedzka firma Ericsson w 1956 r. Natomiast pierwszy komercyjny telefon komórkowy został dopuszczony do użytku w 1983 r. Telefonia komórkowa rozwija się dynamicznie od lat 90. XX w. Liczba jej abonentów sukcesywnie rośnie. W krajach wysoko rozwiniętych rynek jest mocno przesycony (ok. 120–160 abonentów na 100 mieszkańców), natomiast w krajach słabo rozwiniętych istnieją duże dysproporcje (np. w Surinamie – 144 telefony na 100 mieszkańców, a w Ugandzie – 55). Afryka jest (po Azji) najszybciej rozwijającym się rynkiem telefonii komórkowej, czego głównymi przyczynami są ogromny rynku zbytu i niskie ceny.

RxZOSP2CdltKY
Liczba abonentów telefonii komórkowej na świecie i w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego w latach 1990–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rj3LphNfHxxAj
Liczba użytkowanych telefonów komórkowych przypadająca na 100 mieszkańców w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powstała w 1981 r., choć dostępna dopiero od kilku lat, telefonia satelitarna zapewnia łączność głosową i przesyłanie danych z wykorzystaniem sztucznych satelitów telekomunikacyjnych. Bezpośrednią łączność między telefonem a satelitą uzyskuje się drogą fal radiowych, dzięki czemu można nawiązywać połączenia również na obszarach znajdujących się poza zasięgiem sieci komórkowej. Poważną barierę w jej rozwoju stanowią jednak wysokie koszty połączeń.

Telekomunikacja komputerowa

Innym rodzajem współczesnych środków łączności jest telekomunikacja komputerowa. Pierwszy komputer skonstruowano w 1941 r. Dokonał tego Konrad Zuse. W 1969 r. powstała pierwsza sieć komputerowa. Natomiast pierwszego maila wysłał (sam do siebie) Raymond Tomlinson w 1971 r. Największą i najpopularniejszą siecią komputerową jest internet. Można się z nim połączyć również za pomocą tabletu czy telefonu komórkowego. Jest to wygodne zwłaszcza z użyciem smartfona. Pierwszy smartfon powstał w 1992 r., a pierwszy iPhone – w 2007 r. Dostęp do internetu umożliwia m.in. szybkie wyszukiwanie informacji, korzystanie z poczty elektronicznej, dokonywanie operacji finansowych, rezerwację biletów, zakup towarów czy oglądanie filmów. Obecnie obserwuje się łączenie różnych form telekomunikacji – za pomocą komputera, smartfona czy tabletu można m.in. oglądać telewizję, transmitować wydarzenia na żywo, słuchać radia, prowadzić rozmowy telefoniczne, rozmowy wideo i czatować (np. za pomocą komunikatorów), a także integrować ze sobą różne urządzenia, np. sterować telewizorem poprzez smartfon. Radio i telewizja są więc wypierane przez internet, mimo że w ostatnich latach telewizja rozwija się coraz dynamiczniej, o czym świadczą m.in cyfrowa jakość dźwięku, a także obraz w wysokiej rozdzielczości (HD) oraz 3D. Najnowsze odbiorniki telewizyjne reagują na głos i gesty ich posiadaczy. Internet wypiera m.in. usługi pocztowe (dzięki rozwojowi firm kurierskich, e‑mailom i możliwości wykonywania przekazów pieniężnych) i prasę (dzięki portalom informacyjnym).

Liczba użytkowników internetu stale wzrasta (według ITU z ok. 30 mln w połowie lat 80. XX w. do ponad 4,1 mld w 2019 r.). W związku z tym więcej niż połowa ludności świata jest użytkownikami internetu.

R1TG3sAoD5tNs
Liczba użytkowników internetu na świecie i w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego w latach 1990–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PF9SWLSLfYd
Udział użytkowników internetu w ogólnej liczbie ludności w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

W ostatnich latach wzrasta także odsetek osób korzystających z szerokopasmowego dostępu do internetuszerokopasmowy dostęp do internetuszerokopasmowego dostępu do internetu (około 15 abonentów na 100 osób w 2019 r.). Największe wartości tego wskaźnika występują w wysoko rozwiniętych krajach Europy (np. we Francji – 56,3 abonentów na 100 osób) i Korei Południowej (42,8 abonentów na 100 osób).

R19s456DNY9kx
Liczba abonentów szerokopasmowego dostępu do internetu przypadająca na 100 mieszkańców w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem jest telefonia internetowa (VoIP), np. Skype. Umożliwia ona przesyłanie dźwięku i obrazu za pomocą łączy internetowych.

R14SrK0i6lVGH
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: telefonia internetowa
    • Elementy należące do kategorii telefonia internetowa
    • Nazwa kategorii: zalety
      • Elementy należące do kategorii zalety
      • Nazwa kategorii: zerowe dodatkowe [br]koszty za [br]połączenie (wystarczy [br]mieć dostęp [br]do internetu)
      • Nazwa kategorii: brak konieczności[br] budowy[br] infrastruktury
      • Nazwa kategorii: możliwość [br]połączeń[br] zbiorowych
      • Nazwa kategorii: możliwość[br] udostępnienia[br] obrazu i dźwięku
      • Nazwa kategorii: dodatkowe usługi,[br] np. czat w czasie[br] połączenia,[br] możliwość przesyłania [br]plików, udostępniania[br] ekranu
      • Nazwa kategorii: możliwość [br]prowadzenia[br] wielu zajęć [br]w formie zdalnej, [br]np. lekcji, [br]konsultacji [br]z urzędnikami itp.
      • Koniec elementów należących do kategorii zalety
    • Nazwa kategorii: wady
      • Elementy należące do kategorii wady
      • Nazwa kategorii: konieczność [br]posiadania[br] łącza[br] internetowego
      • Nazwa kategorii: konieczność [br]posiadania[br] dodatkowego[br] sprzętu [br]i oprogramowania
      • Nazwa kategorii: zawodność usług,[br] np. problemy [br]podczas przesyłu[br] obrazu i dźwięku
      • Nazwa kategorii: niedostateczna[br] jakość łącza[br] internetowego
      • Koniec elementów należących do kategorii wady
      Koniec elementów należących do kategorii telefonia internetowa

Zalety i wady telekomunikacji komputerowej

Telekomunikacja odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce, między innymi z uwagi na:

  • skrócenie czasu w zakresie kontaktów między osobami prywatnymi, podmiotami gospodarczymi oraz instytucjami różnego typu,

  • tworzenie, przetwarzanie i przesyłanie danych w sieciach komputerowych w sposób niezwykle szybki i efektywny, niezależnie od objętości,

  • wyszukiwanie w bardzo szybki sposób informacji w różnych dziedzinach życia, (dzięki wyszukiwarkom internetowym),

  • sprzedaż towarów i usług przez internet (e‑commerce),

  • korzystanie z e‑usług i bankowości elektronicznej,

  • nauczanie przy wykorzystaniu sieci komputerowych (e‑learning),

  • rozwój tzw. telepracytelepraca (praca zdalna)telepracy, polegającej na wypełnianiu obowiązków służbowych poza siedzibą przedsiębiorstwa za pośrednictwem internetu czy telefonu; często korzystają z niej m.in. osoby niepełnosprawne i kobiety wychowujące dzieci,

  • możliwość zdalnego załatwianie spraw urzędowych (dzięki elektronicznemu podpisowi),

  • przyspieszenie procesów globalizacyjnych oraz integracyjnych.

Z drugiej strony powoduje też wiele negatywnych konsekwencji, np.:

  • ograniczenie kontaktów międzyludzkich,

  • szerzenie się przestępczości i ataków hakerskich (kradzież danych osobowych, włamywanie się do kont bankowych itp.),

  • ułatwiony dostęp do nielegalnych treści,

  • zacieranie się granicy między sferą prywatną i publiczną (na przykładzie portali społecznościowych),

  • występowanie różnych schorzeń (np. oczu, kręgosłupa) w wyniku długotrwałego korzystania z komputera.

O roli łączności w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego przeczytasz w e‑materiale „Rola telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego”.

Natomiast o rozwoju łączności w Polsce przeczytasz w e‑materiale „Tradycyjne i nowoczesne technologie telekomunikacyjne w Polsce. Dynamika i trendy zmian w polskiej łączności”.

Ciekawostka

Do nowoczesnych form telekomunikacji należą: satelitarna (przekazywanie sygnałów telefonicznych, telewizyjnych, radiowych oraz danych internetowych za pomocą sztucznych satelitów) oraz światłowodowa (przekazywanie tych sygnałów i danych za pomocą specjalnych kabli, prowadzonych dnem oceanów).

Słownik

abonent
abonent

osoba mająca prawo do korzystania z usługi, urządzenia lub otrzymywania czegoś na podstawie uiszczania stałej, regularnej opłaty, czyli abonamentu

szerokopasmowy dostęp do internetu
szerokopasmowy dostęp do internetu

usługa polegająca na łączeniu z internetem za pomocą szybkiego łącza lub medium o dużej przepustowości; wykorzystuje szerokie pasmo częstotliwości wytwarzane przez modem

telekomunikacja
telekomunikacja

dział łączności obejmujący nadawanie, odbiór oraz transmisję informacji za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych, a także innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną

telepraca (praca zdalna)
telepraca (praca zdalna)

praca poza jednostką organizacyjną pracodawcy przy pomocy środków komunikacji elektronicznej

podpis elektroniczny
podpis elektroniczny

zaszyfrowana informacja w postaci elektronicznej, dołączona do wiadomości przesyłanej za pomocą internetu, zastępująca ręczny podpis