Czym jest montaż?

Żeby uświadomić sobie, czym w istocie jest powstający w ramach produkcji filmowej montaż, warto zwrócić uwagę na strukturę pojedynczego ujęcia. Ujęcie zbudowane jest z jednej lub wielu naświetlonych klatek, które usytuowane są na danym odcinku taśmy filmowej. I to właśnie metodę spajania ujęć (pierwszego z drugim, drugiego z trzecim itd.) nazywa się montażem, który określić można także jako sztukę sklejania ze sobą początku i końca kolejnych ujęć, tak żeby tworzyły one harmonijną, płynną oraz dynamiczną całość.

Sposobów samego łączenia ujęć wyróżnia się przynajmniej kilka, z czego najpopularniejszym do lat 90. XX wieku było cięcie, które zostało stopniowo zastąpione przez montaż cyfrowy.

D. Bordwell, K. Thompson Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie

Cięcie polegało na łączeniu ujęć specjalnym klejem lub taśmą klejącą. Niektórzy twórcy „tną” już podczas robienia zdjęć, w taki sposób planując ujęcia, aby zarejestrowany w kamerze film był gotowy do pokazania. W takich wypadkach fizyczne połączenie ujęcia z ujęciem jest dokonywanie w trakcie filmowania. Montowanie w kamerze to dosyć rzadka praktyka i najczęściej jest wykorzystywana w filmach eksperymentalnych lub amatorskich. Normą pozostaje montaż po zakończeniu fazy zdjęć. Współcześnie większa część pracy montażysty wykonywana jest za pomocą komputera, w postaci plików cyfrowych przechowywanych na twardym dysku, tak że cięcia dokonywane są bez dotykania taśmy filmowej. Ostateczna wersja filmu, przygotowana na potrzeby kopiowania, powstaje poprzez pocięcie i sklejenie negatywu.

1 Źródło: D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2010, s. 248.

W rezultacie, dzięki pracy montażysty, widz postrzega dane ujęcie jako ciągły i spójny fragment czasu ekranowego, nie zdając sobie sprawy, że do jego stworzenia wykorzystano wiele złożonych technik, takich jak właśnie cięcie czy też przenikanie, ściemnienie, rozjaśnianie, roletki, czyli efekty optyczne nanoszone na taśmę filmową podczas pracy w laboratorium lub podczas obróbki cyfrowej.

RyJcuCQGWmdRi
Stół montażowy wykorzystywany przy montowaniu taśmy filmowej,
Źródło: Marcel Oosterwijk, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org [dostęp 16.08.2022], licencja: CC BY-SA 2.0.

Montaż ciągły

Błyskawiczny progres technologii cyfrowej, jaki towarzyszy człowiekowi od początku trwania XXI wieku, przyczynił się m.in. do rewolucji w branży kinematograficznej. Nowe techniki zdjęciowe oraz inscenizacyjne doprowadziły do ogromnego rozwoju metod montażu ciągłego (continuity editing), który w bogatej historii filmu był i jest obecnie najpopularniejszą metodą łączenia poszczególnej ujęć.

Montaż ciągły, nazywany również montażem kontynuacyjnym lub przyczynowo‑skutkowym, konstruuje poszczególne sceny tak, żeby logicznie z siebie wynikały. Dzięki takiej uporządkowanej narracji wizualnej odbiorca ma wrażenie, że akcja ilustrowana w danym filmie dzieje się w koherentnej przestrzeni oraz czasie. Kolejne sceny spajane są w dłuższe sekwencje, które w sposób chronologiczny oraz liniowy prezentują wydarzenia zawarte w scenariuszu. Następujące po sobie ujęcia przechodzą w siebie w sposób łagodny (miękki), przez co percepcja widza bardzo łatwo je przyswaja.

D. Bordwell, K. Thompson Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie

Postacie są zrównoważone i symetrycznie rozmieszczone w kadrze, a całościowa tonacja oświetlenia pozostaje stała. Akcja zazwyczaj zajmuje centralną strefę ekranu. Po drugie, rytm montażu jest zwykle uzależniony od odległości kamery w danym ujęciu. Ujęcia w planie ogólnym pozostają na ekranie dłużej niż ujęcia w planie średnim, a te z kolei są widoczne dłużej niż zbliżenia. Założenie jest bowiem takie, że widz potrzebuje więcej czasu na ogarnięcie tego ujęcia, które zawiera więcej szczegółów. Co prawda w scenach akcji (…) często mamy do czynienia z przyspieszonym rytmem montażu, jednak ogólna zasada jest taka, że im bliżej kamera, tym krótsze ujęcie. Jako że styl ciągły ma za zadanie przedstawić historię, można powiedzieć, że montaż wspiera narracyjną ciągłość przede wszystkim poprzez kontrolowanie czasu i przestrzeni.

2 Źródło: D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2010, s. 263.

Oprócz montażu ciągłego istnieją również inne techniki łączenia poszczególnych ujęć, z których najchętniej stosowaną jest montaż równoległy, który polega na prezentacji akcji filmu w różnych przestrzeniach. Czynności i sytuacje przestawione w filmie dzieją się więc w tym samym czasie (równolegle), ale na dwóch różnych płaszczyznach i lokacjach. Najczęściej w ostatecznym rozrachunku zbiegają się ze sobą na jednym planie czasowo‑przestrzennym.

RhsY6CyBNVDuR
Obecnie stoły montażowe zostały zastąpione przez oprogramowanie.
Źródło: Jakob Owens, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 18.08.2022], domena publiczna.

Kolejność ujęć oraz rytm filmu

Warto pamiętać, że w czasach dla kina pionierskich, kiedy filmy były jeszcze nieme, a reżyser pełnił zazwyczaj rolę montażysty – montaż traktowano bardzo swobodnie oraz intuicyjnie. Twórcy eksperymentowali na żywej tkance, jaką była taśma filmowa. Przykładowo reżyser i scenarzysta rosyjski Siergiej Michajłowicz Eisenstein (1898‑1948) dopiero podczas procesu montażu kreował ostateczny koncept swoich dzieł, doprowadzając do perfekcji m.in. metodę tzw. montażu na zakładkęmontaż na zakładkęmontażu na zakładkę oraz tworząc montaż atrakcjimontaż atrakcjimontaż atrakcji. Ta niczym nieskrępowana żonglerka ujęciami i ich sekwencjami została wydatnie ograniczona poprzez pojawienie się dźwięku w filmie (w 1927 r. na ekrany wszedł Śpiewak jazzbandu, pierwszy w pełni udźwiękoiony film fabularny).

K. Reisz, G. Millar Technika montażu filmowego

W filmach dźwiękowych swoboda w ustalaniu kolejności ujęć i eksperymentowania w montażowi jest poważnie ograniczona. Częściowo dzieje się tak, ponieważ dźwięk synchroniczny „kotwiczy” obraz. Ponadto koszt produkcji filmu dźwiękowego jest tak wysoki, że niepraktyczna jest rejestracja dużej ilości materiału, który mógłby koniec końców nie zostać w ogóle wykorzystany. Dialog często przekazuje niezbędne dla fabuły informacje, które nie mogą być podane w żadnym innym miejscu historii, i z tego powodu towarzyszący mu obraz staje się ściśle przypisany do miejsca od momentu rejestracji sceny.

3 Źródło: K. Reisz, G. Millar, Technika montażu filmowego, Warszawa 2021, s. 38.

Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć na planie filmowym układa się w sekwencje ujęcia, które korzystają z dźwięku synchronicznego, co w zasadzie obarcza scenarzystów odpowiedzialnością za montaż.

Udźwiękowianie filmu zmieniło również stosunek filmowców do tzw. rytmu filmowego, którego teorię opracował wspomniany już Siergiej Eisenstein – rosyjski artysta w sposób perfekcyjny operował nagłymi zmianami tempa poszczególnych ujęć. Warto mieć na uwadze, że każde ujęcie posiada swoją określoną długość, którą mierzy się w stopach, klatkach czy też metrach. I tak film posiadający dźwięk w jedną sekundę prezentuje 24 klatki. Poszczególne ujęcia można bez trudu regulować, pozwalając im trwać od jednej do nawet tysięcy klatek. To właśnie ta kontrola nad ich długością nazywana jest rytmem montażu.

R11wQYLN5HPYG1
Fragment z artykułu Siergieja Epsteina o montażu pionowym z 1940 r. Widać na nim opracowanie relacji m.in. pomiędzy kadrem i muzyką.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org [dostęp 16.08.2022], domena publiczna.
D. Bordwell, K. Thompson Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie

Często twórcy wykorzystują czas trwania ujęcia do podkreślenia czy zaakcentowania jakiegoś ważnego momentu w filmie (…) Rytmiczne możliwości montażu dają o sobie znać wtedy, gdy kilka ujęć o różnej długości zaczyna tworzyć zauważalny wzór. Równy rytm można osiągnąć za pomocą ujęć o podobnej długości. Oczywiście twórca może także sprawić, że tempo będzie bardziej dynamiczne. Stopniowe wydłużanie ujęć spowolni tempo, podczas gdy sukcesywne ich skracanie spowoduje przyspieszenie. (…) Mówiąc ogólnie, kontrolując rytm montażu, twórca kontroluje ilość czasu, który mamy na uchwycenie i pojęcie tego, co oglądamy.

4 Źródło: D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2010, s. 256–257.

Słownik

koherentny
koherentny

będący spójną całością

montaż atrakcji
montaż atrakcji

termin dotyczący techniki montażu sformułowany przez Siergieja Eisensteina. Technika ta polegała na łączeniu ze sobą w sekwencje ujęć o silnym nacechowaniu emocjonalnym oraz estetycznym (kolejnych atrakcji), bazowała często na zasadzie kontrastu (np. skonfrontowanie ujęć z rzeźni z ujęciami obrazującymi masakrę robotników w filmie Strajk z 1924 r.)

montaż ciągły
montaż ciągły

inaczej montaż narracyjny, zachowujący spójny system reprezentacji czasu, przestrzeni i przebiegu wydarzeń

montaż na zakładkę
montaż na zakładkę

metoda montażu polegająca na celowym wydłużeniu czasu trwania akcji poprzez częściowe powtórzenie zakończenia jednego ujęcia na początku ujęcia kolejnego. Bardzo często taki zabieg służył podkreśleniu wagi danego momentu wydłużonej sceny