Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Immanuela Kanta, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Krytyka, czyli filozofia transcendentalna

R1RnyFjq7Iymo1
Myśliciele zajmujący się zagadnieniami metafizycznymi (kosmologia, rozważania o przeznaczeniu człowieka, teologia) – jak na przykład w ówczesnych Niemczech „szkoła Wolffa” – traktowali swoje spekulacje, odwołując się do dogmatycznych założeń, jako równoprawnych z dociekaniami ówczesnych fizyków. Co sprawiło, że Kant dostrzegł problematyczność statusu metafizyki w epoce?
Źródło: Johann Georg Wille, Portret Christiana Wolffa (1679-1754), profesora matematyki, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przechodząc do opisu filozofii transcendentalnejtranscendentalnytranscendentalnej, musimy zdać sobie sprawę, że Kant nie używa słowa „krytyka” w znaczeniu potocznym. Nie chodzi tu o obalenie jakiegoś poglądu czy stanowiska, o jego „skrytykowanie”, lecz raczej o analizę teoretycznych założeń, kryjących się za twierdzeniami i o ich prawomocność logiczną. Chodzi tu rozbiór danego zespołu twierdzeń, służący ich ugruntowaniu, a nie odrzuceniu. Owo krytyczne ugruntowanie dotyczyło najpierw problematyki poznania, prawomocności wiedzy, możliwości nauki w rygorystycznym sensie tego słowa, a następnie problematyki zasad kierujących ludzkimi działaniami. Zgodnie z tą chronologią Kant, przypatrując się stanowi współczesnej mu wiedzy, uznał, że pewne jej dziedziny osiągnęły powszechnie akceptowany status nauki (np. matematyka, fizyka – czyli, jak mówi Kant, „czyste przyrodoznawstwo”), tzn. dziedziny wiedzy formułującej twierdzenia pewne i koniecznie, obowiązujące wszystkich zajmujących się tą dziedziną. Inne zaś dziedziny, ogólnie przez Kanta określane mianem „metafizykimetafizykametafizyki”, takiego statusu nie osiągnęły. Przed filozofem stało zadanie krytycznego rozbioru tych wszystkich dziedzin wiedzy, by zorientować się, jakie to warunki muszą zostać spełnione, by dana dziedzina „mogła wystąpić jako nauka”.

Jak powiada sam Kant:

Immanuel Kant Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki…

napomnienie Dawida Hume’a było właśnie tym pierwszym sygnałem, który przed wielu laty przerwał moją drzemkę dogmatyczną i nadał całkiem inny kierunek moim badaniom w dziedzinie filozofii spekulatywnej.

K186 Źródło: Immanuel Kant, Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki…, przeł. B. Bornstein, na nowo opracowała J. Suchorzewska.

„Napomnienie” to dotyczyło niemożności wykrycia koniecznych związków przyczynowych w samej przyrodzie. Kant nie potraktował go jednak jako ostatecznego i prawomocnego wyniku badań w tej dziedzinie. SceptycyzmsceptycyzmSceptycyzm Hume’a w kwestii możliwości wykrycia koniecznych i powszechnych praw rządzących danymi w doświadczeniu faktami nie zadowalał Kanta i popchnął go właśnie do budowy „formalnej nauki”. Miała ona dowieść na drodze krytyki możliwości takich praw w dziedzinie czystych operacji intelektualnych, w dziedzinie przyrodoznawstwa i w dziedzinie metafizyki, a następnie w dziedzinie ludzkich zachowań moralnych. Tak więc program filozoficzny Kanta był programem pozytywnym, kolejną po Kartezjuszu wielką próbą zapewnienia pewnej wiedzy. Jak pisał, nie bez literackiego, polotu Kant:

Immanuel Kant Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki…

Hume […] nie przeczuwał możliwości tego rodzaju formalnej nauki i chcąc swojemu okrętowi zapewnić bezpieczeństwo, osadził go na mieliźnie sceptycyzmu, gdzie może sobie leżeć i gnić; mnie zaś, przeciwnie, chodzi o danie mu sternika, który by […] – zaopatrzony w dokładną mapę morza i kompas – mógł go pewnie poprowadzić tam, dokąd mu się wydaje właściwe.

K186 Źródło: Immanuel Kant, Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki…, przeł. B. Bornstein, na nowo opracowała J. Suchorzewska.

Ów właściwy kierunek badań polegał zatem na wykryciu niezbędnych warunków, jakie musi spełniać wiedza (w różnych dziedzinach), by mogła być nauką formułującą powszechnie obowiązujące prawa. A ponieważ nauka może sprawdzać swoje twierdzenia w doświadczeniu, na materiale dostępnych empirycznieempiryzmempirycznie i potwierdzających te twierdzenia faktów, to poszukiwanie tych niezbędnych warunków musi badać warunki „możliwości wszelkiego doświadczenia”. Innymi słowy, trzeba rozpatrzeć, co w samym doświadczeniu sprawia, że ma ono uporządkowany charakter, że pojawiające się w nim przedmioty i zjawiska systematycznie się ze sobą wiążą.  Co uprawomocnia nasze przekonanie, iż zarówno te przedmioty, jak i związki między nimi naprawdę poznajemy? Jakie warunki zatem muszą zostać spełnione, by poznanie czegokolwiek było możliwe? Otóż takie rozpoznawanie warunków możliwości samego poznania, można rzec; „poznawanie poznania”, Kant nazywa „transcendentalnym”. Pisze:

Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu

Transcendentalnym nazywam wszelkie poznanie, które zajmuje się w ogóle nie tyle przedmiotami, ile naszym sposobem poznawania przedmiotów, o ile sposób ten ma być a priori możliwy.

K0186 Źródło: Immanuel Kant, Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden.

Wyjaśnijmy przy okazji, że określenie a priori (pierwszy) oznacza przyjęcie jakiegoś założenia, treści jakiegoś twierdzenia na mocy racji logicznych, przed doświadczeniem, a określenie a posteriori (drugi) oznacza akceptację treści jakiegoś twierdzenia na podstawie doświadczenia, na drodze wnioskowania z obserwowanych faktów. Jak więc należy rozumieć owo transcendentalne poznanie?

RT2HaSJuzVd2X1
Termin „transcendentalny” funkcjonował w filozofii na długo przed epoką nowożytną. Z jednej strony w ramach tradycji neoplatońskiej używano go jako określenia sfery teologicznej, „spraw boskich”, a z drugiej strony w średniowiecznej scholastyce stosowano go w nieco szerszym niż teologiczne znaczeniu – przy problematyce tzw. transcendentaliów. Transcendentaliami nazywano pojęcia niepodpadające pod żadną z dziesięciu Arystotelesowych kategorii (kategorie porządkowały różne rodzaje przypisywania rozmaitych własności dowolnym przedmiotom, tj. rodzaje orzekania) – a mimo to wyrażające jakąś doskonałość, czyli, innymi słowy, oznaczające takie pozaświatowe istności, jak: Byt, Jedno, Prawda, Dobro, Piękno. W tych wczesnych kontekstach termin „transcendentalny” znaczył właściwie tyle co „transcendentny”, czyli przekraczający skończoną ludzką rzeczywistość, wpisaną w czas i przestrzeń.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Kant odrzucił takie rozumienie pojęcia i nadał mu nowe znaczenie w filozofii nowożytnej. Transcendentalizm rozpatrywał w swojej filozofii jako możliwość transcendentnego użytku władz poznawczych, czyli wykroczenia poznania poza granice doświadczenia, ale ostateczna konkluzja jego badań okaże się negatywna: rzeczywiste poznanie może dochodzić do skutku tylko w granicach doświadczenia. Poznanie transcendentalne będzie zatem oznaczało rozpoznanie warunków możliwości doświadczenia (a więc poznawania), dokonywane na drodze logicznej analizy przed wzięciem pod uwagę wyników doświadczenia. Takie poznanie znajduje potwierdzenie swojej prawdziwości jedynie w strukturze i treści samego doświadczenia. Tym samym, najogólniej mówiąc, Kant w specyficzny sposób wiąże ze sobą dotąd rozdzielone tradycje filozofii nowożytnej: racjonalistycznąracjonalizmracjonalistycznąempirystycznąempiryzmempirystyczną. Nie robi tego jednak na zasadzie pomieszania obu wątków, tylko wykazując, iż poznanie ludzkie składa się z dwóchpni”: intelektualnego i zmysłowego; obie te składowe poznania trzeba uwzględnić, jeśli chce się wiernie odtworzyć strukturę rzeczywistego poznawania czegokolwiek. Kant pisze:

Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu

Bez zmysłowości nie byłby nam dany żaden przedmiot, bez intelektu żaden nie byłby pomyślany. Myśli bez treści naocznej są puste, dane naoczne bez pojęć – ślepe. […] Intelekt nie jest zdolny niczego oglądać, a zmysły niczego myśleć. Tylko stąd, że się one łączą, może powstać poznanie.

K0186 Źródło: Immanuel Kant, Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden.

Kant łączy racjonalizm z empiryzmem nie tylko w tym sensie, że rekonstruuje strukturę doświadczenia. Jeśli doświadczenie ma być źródłem wiedzy pewnej, to badania należy rozpoczynać od zastanych faktów. Jeśli poszukujemy warunków możliwości poznania pewnego, a więc warunków możliwości nauki, to powinniśmy zbadać strukturę tych gałęzi wiedzy, które za naukę bezdyskusyjnie uchodzą. A ponieważ na naukę składają się wypowiadane w jej ramach twierdzenia, czyli w języku logiki sądy, więc trzeba najpierw zbadać strukturę tych sądów. Istnienie matematyki i czystego przyrodoznawstwa jako nauk jest faktem – trzeba więc zadać pytanie, jak (a nie: czy?) są one możliwe, jakie warunki muszą spełniać występujące w nich sądy.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiria – doświadczenie) kierunek filozoficzny głoszący, że źródłem wszelkiej wiedzy jest doświadczenie; przedstawiciele francuskiego oświecenia (m.in. Diderot, Wolter) postulowali koncepcję uporządkowanej i powszechnie dostępnej wiedzy opartej na obserwacji oraz akcentowali znaczenie nauk empirycznych w życiu społecznym

metafizyka
metafizyka

(gr. tá metá tá physiká – to, co po przyrodzie/ponad przyrodą) termin wieloznaczny, stworzony pierwotnie w odniesieniu do filozofii Arystotelesa, jako dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego pierwszymi zasadami, przyczynami i strukturą; w tym kontekście kluczowe jest znaczenie, jakie metafizyka uzyskała w XVII w. – nauka o tym, co niematerialne, a więc o tym, co nie podlega zmysłom; Kant rozumiał metafizykę jako naukę o tym, co znajduje się poza doświadczeniem, a w związku z tym może być przedmiotem tylko i wyłącznie wiedzy a priori

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum) kierunek filozoficzny, który zapoczątkował Kartezjusz; niezależny i samowystarczalny rozum ludzki odgrywa główną rolę w procesie poznania; jest wyłącznym źródłem wiedzy o świecie

sceptycyzm
sceptycyzm

(gr. skeptikós – wątpiący, krytykujący) pojęcie lub pogląd filozoficzny określające postawę człowieka wątpiącego i krytycznego wobec postrzeganego świata; stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej

transcendentalny
transcendentalny

(łac. transcendentalis, transcendens – przekraczający) przekraczający granice podmiotu (umysłu) poznającego i odnoszący się do przedmiotu poznania;
termin wywodzący się od Immanuela Kanta, który nazwał nim swoją filozofię (idealizm transcendentalny), oznaczający charakter badań nad tzw. apriorycznymi formami oglądu organizującymi ludzkie poznanie