bg‑azure

The pictures below present three children and their interests. Sometimes interests become future jobs. Study the text about five children and their dream jobs.

Poniższe obrazki przedstawiają troje dzieci i ich zainteresowania. Czasami zainteresowania zmieniają się w przyszły zawód. Przeczytaj tekst pięciorgu dzieciach i ich wymarzonych zawodach.

R1UDiF0eo042d
A dream job is about the things you like!
W wymarzonej pracy robisz to, co lubisz!
Źródło: dostępny w internecie: https://www.freepik.com/ [dostęp 6.07.2022], https://www.pexels.com/ [dostęp 6.07.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the names of jobs with their definitions.  

Połącz w pary nazwy zawodów ze zdaniami, które je opisują.

R1BUW09pWTIiu
Vet Możliwe odpowiedzi: 1. He/she cooks food., 2. He/she helps ill animals., 3. He/she repairs cars., 4. He/she teaches students., 5. He/she plays football in a football team. Mechanic Możliwe odpowiedzi: 1. He/she cooks food., 2. He/she helps ill animals., 3. He/she repairs cars., 4. He/she teaches students., 5. He/she plays football in a football team. Teacher Możliwe odpowiedzi: 1. He/she cooks food., 2. He/she helps ill animals., 3. He/she repairs cars., 4. He/she teaches students., 5. He/she plays football in a football team. Footballer Możliwe odpowiedzi: 1. He/she cooks food., 2. He/she helps ill animals., 3. He/she repairs cars., 4. He/she teaches students., 5. He/she plays football in a football team. Chef Możliwe odpowiedzi: 1. He/she cooks food., 2. He/she helps ill animals., 3. He/she repairs cars., 4. He/she teaches students., 5. He/she plays football in a football team.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Study the text and do the exercises below.

Przeczytaj tekst i wykonaj poniższe zadania.

What’s Your Dream Jobdream jobDream Job?
Zuzanna Kościuk, Renata Nowakowska What’s Your Dream Job?

Ben

My father has got a nice car and we drive it a lot. I sometimes help him with a flat tyreflat tyreflat tyre or to fixfixfix something in the car. I love cars. One day, I want to be a mechanicmechanicmechanic like my dad!

Catherina

I love going to school. I often help my friends with their homework. At home, I read a lot. I love books and storiesstories [story]stories! I want to be a teacherteacherteacher.

Otis

Animals are my friends. I have got a dog, a parrot, and a hamster. I want to have a rabbit but my mum says I can’t. I take care oftake care oftake care of my petspets [pet]pets and make sure they are happy. When I grow up, I want to be a vetvetvet.

Sebastian

I love cooking but I hatehatehate cleaningcleaning [clean]cleaning after cooking. I always help my mother prepareprepareprepare dinner. I can cook the best chicken ever! My mum says I have a talent forhave a talent for have a talent for cooking. I want to be a chef.

This way, I can cook great meals and leave the cleaning up to others.

Evelyn

My favourite lesson is PEPEPE. I love football and I play on the school football team. I love other games too. I practisepractisepractise every day. I want to be a professionalprofessionalprofessional footballerfootballerfootballer!

1 Źródło: Zuzanna Kościuk, Renata Nowakowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Study the text above and choose the correct answer.

Przeczytaj powyższy tekst, a następnie wybierz prawidłowe odpowiedzi.

  1. R3xRrAslg0idL
    1. Ben wants to be: Możliwe odpowiedzi: 1. a nurse., 2. a mechanic., 3. a firefighter.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. RbOFtDBMfgELm
    2. Catherina loves: Możliwe odpowiedzi: 1. animals., 2. books., 3. cars.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. RleeCgo7lbAZ2
    3. Otis has: Możliwe odpowiedzi: 1. a snake., 2. a hamster., 3. a cat.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  4. Ri6vTuQOn9MN0
    4. Sebastian wants to be: Możliwe odpowiedzi: 1. a chef., 2. a nurse., 3. an astronaut.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  5. R31mo0SFFHiXy
    5. Evelyn’s favourite lesson is: Możliwe odpowiedzi: 1. maths., 2. English., 3. PE.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Exercise 3

Based on the text, decide if the following sentences are true or false.

Korzystając z informacji zawartych w tekście, zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

Rat0htWu1gIkc
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Study the text again and put the words in the correct order to make sentences.

Ponownie przeczytaj tekst i ułóż wyrazy we właściwej kolejności, tak aby utworzyć zdania.

  1. RgmvxvIm00sFj
    1. 1. I, 2. sometimes, 3. a flat tyre, 4. with, 5. help him 1. I, 2. sometimes, 3. a flat tyre, 4. with, 5. help him 1. I, 2. sometimes, 3. a flat tyre, 4. with, 5. help him 1. I, 2. sometimes, 3. a flat tyre, 4. with, 5. help him 1. I, 2. sometimes, 3. a flat tyre, 4. with, 5. help him.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. R1QPuwlFUIaMM
    2. 1. help, 2. friends, 3. my, 4. homework, 5. often, 6. their, 7. with, 8. I 1. help, 2. friends, 3. my, 4. homework, 5. often, 6. their, 7. with, 8. I 1. help, 2. friends, 3. my, 4. homework, 5. often, 6. their, 7. with, 8. I 1. help, 2. friends, 3. my, 4. homework, 5. often, 6. their, 7. with, 8. I 1. help, 2. friends, 3. my, 4. homework, 5. often, 6. their, 7. with, 8. I 1. help, 2. friends, 3. my, 4. homework, 5. often, 6. their, 7. with, 8. I 1. help, 2. friends, 3. my, 4. homework, 5. often, 6. their, 7. with, 8. I 1. help, 2. friends, 3. my, 4. homework, 5. often, 6. their, 7. with, 8. I.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. R1MXo0PWWt8mg
    3. 1. I, 2. take care, 3. of, 4. my pets 1. I, 2. take care, 3. of, 4. my pets 1. I, 2. take care, 3. of, 4. my pets 1. I, 2. take care, 3. of, 4. my pets.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  4. Rn3wWizS2HEtB
    4. 1. prepare dinner, 2. help, 3. I, 4. always, 5. my mother 1. prepare dinner, 2. help, 3. I, 4. always, 5. my mother 1. prepare dinner, 2. help, 3. I, 4. always, 5. my mother 1. prepare dinner, 2. help, 3. I, 4. always, 5. my mother 1. prepare dinner, 2. help, 3. I, 4. always, 5. my mother.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  5. RIJS5ykcg1zJx
    5. 1. to be, 2. want, 3. a footballer, 4. I 1. to be, 2. want, 3. a footballer, 4. I 1. to be, 2. want, 3. a footballer, 4. I 1. to be, 2. want, 3. a footballer, 4. I.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

chef
chef

/ ʃef /

RKXNHjOGEgwmq1
Nagranie dźwiękowe

szef kuchni/szefowa kuchni

R1GBnzmjrniTb1
Nagranie dźwiękowe
cleaning [clean]
cleaning [clean]

/ ˈkliːnɪŋ / / kliːn /

R1BaYealbeNuP1
Nagranie dźwiękowe

sprzątanie [sprzątać]

ReLoFipKCugwQ1
Nagranie dźwiękowe
doctor
doctor

/ ˈdɒktə /

R1KQ25tUX7Ec01
Nagranie dźwiękowe

lekarz/lekarka

R1UqZnR5FZjrM1
Nagranie dźwiękowe
dream job
dream job

/ driːm dʒɒb /

RwM1DeTYvd09f1
Nagranie dźwiękowe

wymarzona praca

RG4tgwfU7ugWr1
Nagranie dźwiękowe
fix
fix

/ fɪks /

RE9bdQ83C9oLH1
Nagranie dźwiękowe

naprawić

REVDCrbamSYwL1
Nagranie dźwiękowe
flat tyre
flat tyre

/ ˈflæt ˈtaɪə /

RMgHIUKWsiFRg1
Nagranie dźwiękowe

przebita opona

RSjldrpxKoMrP1
Nagranie dźwiękowe
footballer
footballer

/ ˈfʊtbɔːlə /

R1SypHfihUmlf1
Nagranie dźwiękowe

piłkarz/piłkarka

R17XYJYTJhQZg1
Nagranie dźwiękowe
garage
garage

/ ˈɡærɑːʒ /

R1UhIu994TZXu1
Nagranie dźwiękowe

warsztat samochodowy

RFuYexkjEF2841
Nagranie dźwiękowe
hate
hate

/ heɪt /

R1EcSsosehAL51
Nagranie dźwiękowe

nienawidzę [nienawidzić]

RgYDOBiNL0sS51
Nagranie dźwiękowe
have a talent for
have a talent for

/ hæv ə ˈtælənt fə /

R9ixHH83fIMU01
Nagranie dźwiękowe

mieć talent do czegoś

RCtety2LnmoxU1
Nagranie dźwiękowe
mechanic
mechanic

/ mɪˈkænɪk /

R1AXtHbjDFy1t1
Nagranie dźwiękowe

mechanik

R1GhJ7JHZNi2g1
Nagranie dźwiękowe
PE

PE

/ ˌpiːˈiː /

RUal9cq1UKamJ1
Nagranie dźwiękowe

wychowanie fizyczne

R19Vi8yvQ7THZ1
Nagranie dźwiękowe
pets [pet]
pets [pet]

/ pets / / pet /

RNmGNrbbjZkrI1
Nagranie dźwiękowe

zwierzęta domowe [zwierzę domowe]

R14YYLQvtyRrA1
Nagranie dźwiękowe
practise
practise

/ ˈpræktɪs /

RJhzTbnIX1h1Q1
Nagranie dźwiękowe

ćwiczę [ćwiczyć]

RINRLEa8R8Z1p1
Nagranie dźwiękowe
prepare
prepare

/ prɪˈpeə /

R1NWb3I2pLFBJ1
Nagranie dźwiękowe

przygotować

RG04wzzZBEUUn1
Nagranie dźwiękowe
professional
professional

/ prəˈfeʃnəl /

RWOViuBYU7FE01
Nagranie dźwiękowe

profesjonalny/profesjonalna

R1VVSc2ii7Jfo1
Nagranie dźwiękowe
repairs [repair]
repairs [repair]

/ rɪˈpeəz / / rɪˈpeə /

RetXKD99NLbzC1
Nagranie dźwiękowe

naprawia [naprawiać]

RoEuxnISr5ZaM1
Nagranie dźwiękowe
stories [story]
stories [story]

/ ˈstɔːrɪz / / ˈstɔːri /

R1Mh2exY1iifw1
Nagranie dźwiękowe

opowiadania [opowiadanie]

REVnqvBhlWydm1
Nagranie dźwiękowe
take care of
take care of

/ ˈteɪk keə əv/

RLO0SiHCkGi6W1
Nagranie dźwiękowe

zajmować się, opiekować

R1RRJbhpEJCYI1
Nagranie dźwiękowe
teacher
teacher

/ ˈtiːtʃə /

RMUPcWAPOyMpk1
Nagranie dźwiękowe

nauczyciel/nauczycielka

RUrBjH96ndFbU1
Nagranie dźwiękowe
vet
vet

/ vet /

RsnVB6gXHJhKS1
Nagranie dźwiękowe

lekarz/lekarka weterynarii

Rbpka7CSKLQgz1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

Rn5HPxW33ESub
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.