Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Źródła egzystencjalizmu

Badacze historii filozofii dopatrują się źródeł filozofii egzystencjalnejegzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)źródeł filozofii egzystencjalnej już w starożytności. Znajdują je w myśli Sokratesa (ok. 470‑399 p.n.e.), który pierwszy postawił w centrum filozofii pytania egzystencjalne, w etycznych rozważaniach stoików czy twierdzeniach szkoły cynickiej. Doszukują się ich także w Biblii, 
np. w Księdze Koheleta (topos vanitas – marności – ulotnej, przemijalnej wartości ludzkiego życia) czy w Księdze Hioba (motyw niezawinionego cierpienia człowieka i nieprzewidywalności jego losu). W myśli chrześcijańskiej za prekursora egzystencjalizmu uznaje się doktora Kościoła i świętego, Augustyna Aureliusza (354–430), który analizując własny los, zanim związał się z chrześcijaństwem, dostrzegał w nim niepewność i cierpienie. Rozmyślał także nad przemijaniem i rolą czasu w ludzkim życiu. W czasach nowożytnych za najważniejszego inspiratora idei egzystencjalistycznych uważa się Blaise’a Pascala (1623‑1662), który w swoich Myślach podkreślał przemijalność i kruchość ludzkiego losu, etyczne rozdarcie człowieka pomiędzy dobrem a złem oraz dostrzegał zagubienie człowieka w nieskończonym wszechświecie.

Bezpośrednimi poprzednikami XX‑wiecznego egzystencjalizmu byli: duński filozof, Søren Kierkegaard (1813‑1855) oraz niemiecki myśliciel, Friedrich Nietzsche 
(1844‑1900). Pierwszy z nich wskazywał lęk i rozpacz jako najważniejsze cechy ludzkiego przeżywania świata, zwracał uwagę na nieuchronność śmierci i konieczność dokonania przez każdego człowieka kluczowych dla jego dalszego życia wyborów etycznych. Jako pierwszy w historii filozofii użył on terminu egzystencjalny w znaczeniu dotyczącym egzystencjiegzystencjaegzystencji – ludzkiego istnienia. Nietzsche zapowiadał filozofię egzystencjalną zarówno w sposobie jej rozumienia jako myślącego przeżywania swego losu, jak i w koncentracji na ludzkim istnieniu i związanym z tym zainteresowaniu problematyką etyczną.

Założenia egzystencjalizmu

Prekursorów egzystencjalizmu łączyło przede wszystkim zainteresowanie ludzkim życiem oraz problematyką egzystencjalnąproblematyka egzystencjalnaproblematyką egzystencjalnąetycznąproblematyka etycznaetyczną. Tradycyjna metafizyka (teoria bytu – ontologia) pytała o to, czym jest to, co jest – jaki charakter ma byt, co jest jego naturą i istotą (co sprawia, że jest tym, czym jest). Klasyczna teoria poznania (epistemologia) zadawała zaś pytania, jak poznać to, co istnieje. Egzystencjalizm zmienił radykalnie perspektywę filozoficznych dociekań: pytał nie o to, co istnieje, 
ale o samo istnienie. Nie pytał, czym są rzeczy, ale czym jest istnienie – w szczególności istnienie (egzystencja) człowieka – co jest najważniejsze w tym istnieniu, co na nie wpływa i jak określa to ludzki los i wybory etyczne, których człowiek dokonuje.

Egzystencjalizm zarazem nie był filozofią akademicką, spekulatywną ani systemową. Nie rościł sobie pretensji do stworzenia ścisłej teorii filozoficznej z precyzyjnymi terminami i zbiorem twierdzeń. Nie chciał zajmować się niczym, co byłoby oderwane 
od ludzkiego doświadczenia, życia, realnych sytuacji, w których człowiek się znajduje 
i wyborów, przed którymi staje. Nie chciał tworzyć filozoficznych syntez i systemów. Filozofia ta miała być żywą refleksją na temat ludzkiego życia, miała być także sposobem życia. Dlatego egzystencjaliści uprawiali filozofię w sposób literacki, stawiając często problemy i rozważając je w dziełach literackich (powieściach, dramatach), czy na poły literackich (esejach, listach, dziennikach).

Źródła i inspiracje egzystencjalizmu w tekstach

RbfPtiF41fLGp1
Anonim, Martwa natura z czaszką, kłębkiem wełny i zegarem słonecznym, ok. 1620. Czaszka jest symbolem przemijania i śmierci – nieuchronnego elementu ludzkiego losu.
Źródło: domena publiczna.
Szeol
Księga Koheleta

Indeks górny 3 Cóż przyjdzie człowiekowi z całego trudu,
jaki zadaje sobie pod słońcem?

Indeks górny 4 Pokolenie przychodzi i pokolenie odchodzi,
a ziemia trwa po wszystkie czasy.

Indeks górny 5 Słońce wschodzi i zachodzi,
i na miejsce swoje spieszy z powrotem,
i znowu tam wschodzi. […]

Indeks górny 22 Cóż bowiem ma człowiek z wszelkiego swego trudu
i z pracy ducha swego, którą mozoli się pod słońcem?

Indeks górny 23 Bo wszystkie dni jego są cierpieniem,
a zajęcia jego utrapieniem.
Nawet w nocy serce jego nie zazna spokoju.
To także jest marność.

kohelet Źródło: Księga Koheleta, [w:] Biblia Tysiąclecia.
Księga Hioba

Życie poddane boleści

R1Y4JiYa4R4G01
Ephraim Moses Lilien, Lamentacja Hioba, 1915
Źródło: domena publiczna.

Indeks górny 1 Czyż nie do bojowania podobny byt człowieka?
Czy nie pędzi on dni jak najemnik?

Indeks górny 2 Jak niewolnik, co wzdycha do cienia,
jak robotnik, co czeka zapłaty.

Indeks górny 3 Zyskałem miesiące męczarni,
przeznaczono mi noce udręki.

Indeks górny 4 Położę się, mówiąc do siebie:
Kiedyż zaświta i wstanę?
Lecz noc wiecznością się staje
i boleść mną targa do zmroku.

Żyję bez nadziei

Indeks górny 5 Ciało moje okryte robactwem, strupami,
skóra rozchodzi się i pęka.

Indeks górny 6 Czas leci jak tkackie czółenko
i przemija bez nadziei.

Indeks górny 7 Wspomnij, że dni me jak powiew.
Ponownie oko me szczęścia nie zazna.

Indeks górny 8 Nikt już mnie powtórnie nie ujrzy:
spojrzysz, a już mnie nie będzie.

Indeks górny 9 Jak obłok przeleci i zniknie,
kto schodzi do SzeoluSzeolSzeolu, nie wraca,

Indeks górny 10 by mieszkać we własnym domostwie;
nie zobaczą go strony rodzinne.

hiob Źródło: Księga Hioba , [w:] Biblia Tysiąclecia.
Blaise Pascal Myśli

Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą. Nie potrzeba, iżby cały wszechświat uzbroił się, aby go zmiażdżyć: mgła, kropla wody wystarczy, aby go zabić. Ale gdyby nawet wszechświat go zmiażdżył, człowiek byłby i tak czymś szlachetniejszym niż to, co go zabija, ponieważ wie, że umiera, i zna przemoc, którą wszechświat ma nad nim. Wszechświat nie wie nic.

Cała nasza godność spoczywa tedy w myśli. Stamtąd trzeba nam się wywodzić, a nie z przestrzeni i czasu, których nie umielibyśmy zapełnić. Silmy się tedy dobrze myśleć: oto zasada moralności.

pas1 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Boy-Żeleński, Warszawa 1989, s. 140.
jeno
Blaise Pascal Myśli

Nie trzeba mieć duszy bardzo podniosłej, aby zrozumieć, że nie ma tu na ziemi trwałego i prawdziwego zadowolenia; że wszystkie nasze przyjemności są tylko marnością, że niedole nasze są nieskończone, że wreszcie śmierć, która zagraża nam w każdej chwili, musi nieuchronnie wtrącić nas za niewiele lat w straszliwą konieczność wiekuistego unicestwienia albo wiekuistego nieszczęścia.

RN15pszlePAxz1
J. Bein, Blaise Pascal przy swoim biurku, 1844
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 4.0.

„Nie wiem, kto mnie wydał na świat, ani co jest świat, ani co ja sam. Żyję w straszliwej nieświadomości wszystkich rzeczy. […] Widzę te przerażające przestrzenie wszechświata, które mnie otaczają, czuję się przywiązany do kącika tej rozległej przestrzeni, nie wiedząc, czemu mnie pomieszczono raczej w tym miejscu niż w innym, ani czemu tę odrobinę czasu, jaką mi dano do życia, wyznaczono w tym, a nie w jakimkolwiek innym punkcie całej wieczności, która mnie poprzedziła, i tej która ma po mnie nastąpić. Widzę ze wszystkich stron jedynie nieskończoności, które zamykają mnie niby atom i niby cień trwający jenojenojeno niepowrotną chwilę. Wszystko co wiem, to jeno to, iż mam niebawem umrzeć; ale co mi najbardziej jest nieznane, to sama ta śmierć, której niepodobna mi uniknąć […].”

Któż pragnąłby mieć za przyjaciela człowieka, który rozumuje w ten sposób? Kto by go wybrał wśród wielu, aby mu zwierzyć swoje sprawy? Kto by się uciekł do niego w zgryzotach?

pas2 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Boy-Żeleński, Warszawa 1989, s. 167–170.
dystrakcji
spekulacja
Søren Kierkegaard Postscriptum nienaukowe

Istniejący ma do wyboru dwie drogi:

R1CKiTHyjLbGM1
Niels Christian Kierkegaard, Søren Kierkegaard, ok. 1840
Źródło: domena publiczna.

– albo może uczynić wszystko, by zapomnieć o swoim istnieniu, przez co staje się śmieszny, jako że istnienie posiada tę dziwną właściwość, że istniejący istnieje, czy tego chce, czy nie. Ta komiczna sprzeczność – chcieć zostać kimś, kim się nie jest (np. chcieć zostać ptakiem) – nie jest bardziej komiczna niż ta, że nie chce się być tym, kim się jest (np. nie chce się być istniejącym człowiekiem); uznaje się też za śmieszne, jeśli ktoś zapomina, jak się nazywa, ale nie w tym znaczeniu, że zapomina swego nazwiska, lecz cech własnej istoty;

– albo istniejący może całą uwagę skupić na tym, że istnieje. Z tego punktu widzenia należy najpierw zaatakować całą współczesną spekulację za to, że opiera się nie tyle na błędnym, co raczej śmiesznym założeniu, i w swego rodzaju powszechnej dystrakcjidystrakcjidystrakcji zapomina, co to znaczy być człowiekiem, że ty i ja, i on, że my wszyscy, każdy dla siebie, jesteśmy ludźmi. Na temat tego, co to znaczy być człowiekiem (nie istniejącym człowiekiem w ogóle), spekulacjaspekulacjaspekulacja spekuluje więcej, niż należy.

kirk Źródło: Søren Kierkegaard, Postscriptum nienaukowe, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkół średnich, tłum. K. Teoplitz, Warszawa 1988.

Słownik

egzystencja
egzystencja

(z łac. ex - poza + sistere - znajdować się) ludzkie istnienie, życie, rozumiane jako indywidualna realność, doświadczana przez każdego świadomego człowieka

egzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)
egzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)

ruch filozoficzny powstały w I poł. XX w. w Europie, który w centrum zainteresowania stawiał problematykę ludzkiego istnienia w świecie, zwłaszcza jego sensu i konsekwencji etycznych

problematyka egzystencjalna
problematyka egzystencjalna

problematyka obejmująca najważniejsze pytania dotyczące ludzkiego losu, ludzkiej kondycji w świecie, wyborów etycznych dokonywanych przez człowieka

problematyka etyczna
problematyka etyczna

problematyka dotycząca zagadnień dobra i zła, właściwego postępowania w życiu, jego celu i tego, co w nim ważne i wartościowe w realizacji