Badacze historii filozofii dopatrują się źródeł filozofii egzystencjalnejegzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)źródeł filozofii egzystencjalnej już w starożytności. Znajdują je w myśli Sokratesa (ok. 470‑399 p.n.e.), który pierwszy postawił w centrum filozofii pytania egzystencjalne, w etycznych rozważaniach stoików czy twierdzeniach szkoły cynickiej. Doszukują się ich także w Biblii, np. w KsiędzeKoheleta (topos vanitas – marności – ulotnej, przemijalnej wartości ludzkiego życia) czy w Księdze Hioba (motyw niezawinionego cierpienia człowieka i nieprzewidywalności jego losu). W myśli chrześcijańskiej za prekursora egzystencjalizmu uznaje się doktora Kościoła i świętego, Augustyna Aureliusza (354–430), który analizując własny los, zanim związał się z chrześcijaństwem, dostrzegał w nim niepewność i cierpienie. Rozmyślał także nad przemijaniem i rolą czasu w ludzkim życiu. W czasach nowożytnych za najważniejszego inspiratora idei egzystencjalistycznych uważa się Blaise’a Pascala (1623‑1662), który w swoich Myślach podkreślał przemijalność i kruchość ludzkiego losu, etyczne rozdarcie człowieka pomiędzy dobrem a złem oraz dostrzegał zagubienie człowieka w nieskończonym wszechświecie.
Bezpośrednimi poprzednikami XX‑wiecznego egzystencjalizmu byli: duński filozof, Søren Kierkegaard (1813‑1855) oraz niemiecki myśliciel, Friedrich Nietzsche (1844‑1900). Pierwszy z nich wskazywał lęk i rozpacz jako najważniejsze cechy ludzkiego przeżywania świata, zwracał uwagę na nieuchronność śmierci i konieczność dokonania przez każdego człowieka kluczowych dla jego dalszego życia wyborów etycznych. Jako pierwszy w historii filozofii użył on terminu egzystencjalny w znaczeniu dotyczącym egzystencjiegzystencjaegzystencji – ludzkiego istnienia. Nietzsche zapowiadał filozofię egzystencjalną zarówno w sposobie jej rozumienia jako myślącego przeżywania swego losu, jak i w koncentracji na ludzkim istnieniu i związanym z tym zainteresowaniu problematyką etyczną.
Założenia egzystencjalizmu
Prekursorów egzystencjalizmu łączyło przede wszystkim zainteresowanie ludzkim życiem oraz problematyką egzystencjalnąproblematyka egzystencjalnaproblematyką egzystencjalną i etycznąproblematyka etycznaetyczną. Tradycyjna metafizyka (teoria bytu – ontologia) pytała o to, czym jest to, co jest – jaki charakter ma byt, co jest jego naturą i istotą (co sprawia, że jest tym, czym jest). Klasyczna teoria poznania (epistemologia) zadawała zaś pytania, jak poznać to, co istnieje. Egzystencjalizm zmienił radykalnie perspektywę filozoficznych dociekań: pytał nie o to, co istnieje, ale o samo istnienie. Nie pytał, czym są rzeczy, ale czym jest istnienie – w szczególności istnienie (egzystencja) człowieka – co jest najważniejsze w tym istnieniu, co na nie wpływa i jak określa to ludzki los i wybory etyczne, których człowiek dokonuje.
Egzystencjalizm zarazem nie był filozofią akademicką, spekulatywną ani systemową. Nie rościł sobie pretensji do stworzenia ścisłej teorii filozoficznej z precyzyjnymi terminami i zbiorem twierdzeń. Nie chciał zajmować się niczym, co byłoby oderwane od ludzkiego doświadczenia, życia, realnych sytuacji, w których człowiek się znajduje i wyborów, przed którymi staje. Nie chciał tworzyć filozoficznych syntez i systemów. Filozofia ta miała być żywą refleksją na temat ludzkiego życia, miała być także sposobem życia. Dlatego egzystencjaliści uprawiali filozofię w sposób literacki, stawiając często problemy i rozważając je w dziełach literackich (powieściach, dramatach), czy na poły literackich (esejach, listach, dziennikach).
Źródła i inspiracje egzystencjalizmu w tekstach
RbfPtiF41fLGp1
Ilustracja przedstawia leżącą ludzką czaszkę, skierowaną w stronę kłębka włóczki i otwartego pudełka.
Anonim, Martwa natura z czaszką, kłębkiem wełny i zegarem słonecznym, ok. 1620. Czaszka jest symbolem przemijania i śmierci – nieuchronnego elementu ludzkiego losu.
Źródło: domena publiczna.
Szeol
kraina śmierci
Księga Koheleta
Indeks górny 33 Cóż przyjdzie człowiekowi z całego trudu, jaki zadaje sobie pod słońcem?
Indeks górny 44 Pokolenie przychodzi i pokolenie odchodzi, a ziemia trwa po wszystkie czasy.
Indeks górny 55 Słońce wschodzi i zachodzi, i na miejsce swoje spieszy z powrotem, i znowu tam wschodzi. […]
Indeks górny 2222 Cóż bowiem ma człowiek z wszelkiego swego trudu i z pracy ducha swego, którą mozoli się pod słońcem?
Indeks górny 2323 Bo wszystkie dni jego są cierpieniem, a zajęcia jego utrapieniem. Nawet w nocy serce jego nie zazna spokoju. To także jest marność.
Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą. Nie potrzeba, iżby cały wszechświat uzbroił się, aby go zmiażdżyć: mgła, kropla wody wystarczy, aby go zabić. Ale gdyby nawet wszechświat go zmiażdżył, człowiek byłby i tak czymś szlachetniejszym niż to, co go zabija, ponieważ wie, że umiera, i zna przemoc, którą wszechświat ma nad nim. Wszechświat nie wie nic.
Cała nasza godność spoczywa tedy w myśli. Stamtąd trzeba nam się wywodzić, a nie z przestrzeni i czasu, których nie umielibyśmy zapełnić. Silmy się tedy dobrze myśleć: oto zasada moralności.
pas1 Źródło: BlaisePascal, Myśli, tłum. T. Boy-Żeleński, Warszawa 1989, s. 140.
jeno
tylko
BlaisePascalMyśli
Nie trzeba mieć duszy bardzo podniosłej, aby zrozumieć, że nie ma tu na ziemi trwałego i prawdziwego zadowolenia; że wszystkie nasze przyjemności są tylko marnością, że niedole nasze są nieskończone, że wreszcie śmierć, która zagraża nam w każdej chwili, musi nieuchronnie wtrącić nas za niewiele lat w straszliwą konieczność wiekuistego unicestwienia albo wiekuistego nieszczęścia.
RN15pszlePAxz1
Ilustracja przedstawia siedzącego na krześle łysiejącego mężczyznę ubranego w eleganckie długie szaty. Mężczyzna opiera brodę o rękę zastanawiając się nad czymś. Obok stoi biurko na którym stoi pióro z kałamarzem, leżą książki, papiery, świecznik oraz ekierka. Na ścianie nad biurkiem wisi obraz z ukrzyżowanym Jezusem oraz urządzenie w kształcie termometru.
J. Bein, Blaise Pascal przy swoim biurku, 1844
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 4.0.
„Nie wiem, kto mnie wydał na świat, ani co jest świat, ani co ja sam. Żyję w straszliwej nieświadomości wszystkich rzeczy. […] Widzę te przerażające przestrzenie wszechświata, które mnie otaczają, czuję się przywiązany do kącika tej rozległej przestrzeni, nie wiedząc, czemu mnie pomieszczono raczej w tym miejscu niż w innym, ani czemu tę odrobinę czasu, jaką mi dano do życia, wyznaczono w tym, a nie w jakimkolwiek innym punkcie całej wieczności, która mnie poprzedziła, i tej która ma po mnie nastąpić. Widzę ze wszystkich stron jedynie nieskończoności, które zamykają mnie niby atom i niby cień trwający jenojenojeno niepowrotną chwilę. Wszystko co wiem, to jeno to, iż mam niebawem umrzeć; ale co mi najbardziej jest nieznane, to sama ta śmierć, której niepodobna mi uniknąć […].”
Któż pragnąłby mieć za przyjaciela człowieka, który rozumuje w ten sposób? Kto by go wybrał wśród wielu, aby mu zwierzyć swoje sprawy? Kto by się uciekł do niego w zgryzotach?
pas2 Źródło: BlaisePascal, Myśli, tłum. T. Boy-Żeleński, Warszawa 1989, s. 167–170.
dystrakcji
rozrywce
spekulacja
tu: filozofia systemowa, metafizyczna, dążąca do wyjaśnienia całej rzeczywistości w świetle kategorii istoty bytu
Søren KierkegaardPostscriptum nienaukowe
Istniejący ma do wyboru dwie drogi:
R1CKiTHyjLbGM1
Ilustracja przedstawia portret młodego mężczyzny z długimi, stojącymi włosami.
Niels Christian Kierkegaard, Søren Kierkegaard, ok. 1840
Źródło: domena publiczna.
– albo może uczynić wszystko, by zapomnieć o swoim istnieniu, przez co staje się śmieszny, jako że istnienie posiada tę dziwną właściwość, że istniejący istnieje, czy tego chce, czy nie. Ta komiczna sprzeczność – chcieć zostać kimś, kim się nie jest (np. chcieć zostać ptakiem) – nie jest bardziej komiczna niż ta, że nie chce się być tym, kim się jest (np. nie chce się być istniejącym człowiekiem); uznaje się też za śmieszne, jeśli ktoś zapomina, jak się nazywa, ale nie w tym znaczeniu, że zapomina swego nazwiska, lecz cech własnej istoty;
– albo istniejący może całą uwagę skupić na tym, że istnieje. Z tego punktu widzenia należy najpierw zaatakować całą współczesną spekulację za to, że opiera się nie tyle na błędnym, co raczej śmiesznym założeniu, i w swego rodzaju powszechnej dystrakcjidystrakcjidystrakcji zapomina, co to znaczy być człowiekiem, że ty i ja, i on, że my wszyscy, każdy dla siebie, jesteśmy ludźmi. Na temat tego, co to znaczy być człowiekiem (nie istniejącym człowiekiem w ogóle), spekulacjaspekulacjaspekulacja spekuluje więcej, niż należy.
kirk Źródło: Søren Kierkegaard, Postscriptum nienaukowe, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkół średnich, tłum. K. Teoplitz, Warszawa 1988.
Słownik
egzystencja
egzystencja
(z łac. ex - poza + sistere - znajdować się) ludzkie istnienie, życie, rozumiane jako indywidualna realność, doświadczana przez każdego świadomego człowieka
egzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)
egzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)
ruch filozoficzny powstały w I poł. XX w. w Europie, który w centrum zainteresowania stawiał problematykę ludzkiego istnienia w świecie, zwłaszcza jego sensu i konsekwencji etycznych
problematyka egzystencjalna
problematyka egzystencjalna
problematyka obejmująca najważniejsze pytania dotyczące ludzkiego losu, ludzkiej kondycji w świecie, wyborów etycznych dokonywanych przez człowieka
problematyka etyczna
problematyka etyczna
problematyka dotycząca zagadnień dobra i zła, właściwego postępowania w życiu, jego celu i tego, co w nim ważne i wartościowe w realizacji