Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑azure

Budowa formaldehydu (metanalu)

Formaldehyd (metanal) posiada w cząsteczce grupę funkcyjnągrupa funkcyjnagrupę funkcyjną – grupę aldehydową (formylową), a więc należy do grupy związków określanych jako aldehydy.

R1HA8dwLMlv81
Wzór sumaryczny, strukturalny oraz model cząsteczki metanalu
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dzięki obecności grupy aldehydowej, metanal ulega reakcjom z amoniakalnym tlenkiem srebra(I) (próba Tollensa) oraz wodorotlenkiem miedzi(II) (próba Trommera).

bg‑azure

Badanie właściwości redukujących formaldehydu (metanalu)

Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym doświadczeniem dotyczącym badania właściwości redukującychwłaściwości redukującewłaściwości redukujących formaldehydu. Uzupełnij puste miejsca w dzienniku laboratoryjnym.

Doświadczenie 1 – badanie właściwości redukujących metanalu

Schemat doświadczenia:

RdQ12EhQGHXPz1
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RR6sZBDCgBqDe
Problem badawczy: Czy próba Tollensa z udziałem metanalu daje wynik pozytywny?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: ● rozcieńczony roztwór azotanu(V) srebra(I) – AgNO3, ● roztwór wodorotlenku sodu - NaOH, ● woda amoniakalna – NH3(aq), ● roztwór wodny metanalu – HCHO, ● gorąca woda, ● probówka, ● zlewka, ● cylinder miarowy, ● pipeta. Instrukcja wykonania doświadczenia: 1. Do probówki wprowadź około 2 cm3 rozcieńczonego roztworu azotanu(V) srebra(I), następnie wprowadź kilka kropli roztworu wodorotlenku sodu. 2. Do otrzymanego osadu dodawaj kroplami wody amoniakalnej, aż do momentu jego rozpuszczenia. Nie jest wskazane dodanie nadmiaru wody amoniakalnej. 3. Przygotuj gorącą wodę i wprowadź do zlewki ( ¾ zlewki). 4. Dodaj kilka kropli metanalu do probówki. 5. Wprowadź probówkę do zlewki z gorącą wodą. Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: W wyniku reakcji wodorotlenku sodu z azotanem(V) srebra(I) powstaje azotan(V) sodu, tlenek srebra(I) oraz woda.
Rcnh8f5dLEifg
Po przeprowadzeniu doświadczenia, na ściankach probówki pojawia się srebrzysty nalot.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wnioski:

W wyniku reakcji azotanu(V) srebra(I) z wodorotlenkiem sodu powstaje nierozpuszczalny wodorotlenek miedzi(II):

AgNO3 +2 NaOHogrzewanieAg2O+H2O+2 NaNO3

Tlenek srebra(I) reaguje z wodą amoniakalną, tworząc odczynnik Tollensa – związek kompleksowyzwiązek kompleksowyzwiązek kompleksowy o nazwie wodorotlenek diaminasrebra(I). Równanie zostało zapisane w formie jonowej:

Ag2O+4 NH3+H2Oogrzewanie2 AgNH32++2 OH-

Odczynnik Tollensa reaguje z formaldehydem (metanalem) – zapis jonowy skrócony:

2 [Ag(NH3)]2++HCHO+3 OH-ogrzewanie2 Ag+HCOO-+4 NH3+2 H2O

W celu uproszczenia przyjmuje się, że formaldehyd reaguje z tlenkiem srebra(I). Wówczas reakcja uproszczona wygląda następująco:

RoydSB6BFvFkX
Schemat reakcji redukcji tlenku węgla i utlenienia formaldehydu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Atom węgla grupy aldehydowej w cząsteczce formaldehydu (metanalu) zwiększa swój stopień utlenienia z 0 na II, czyli ulega reakcji utlenianiareakcja utlenianiareakcji utleniania, będąc reduktoremreduktorreduktorem. Z kolei atom srebra w cząsteczce tlenku srebra(I) zmniejsza swój stopień utlenieniastopień utlenienia stopień utlenienia z I na 0, czyli ulega reakcji redukcjireakcja redukcjireakcji redukcji, pełniąc rolę utleniaczautleniaczutleniacza. Formaldehyd posiada właściwości redukujące, o czym świadczy pozytywny wynik próby Tollensa.

Ciekawostka

Próba Tollensa jest wykorzystywana przy nanoszeniu srebrnej warstwy m.in. na ozdoby choinkowe. Zapoznaj się z poniższym doświadczeniem dotyczącym badania właściwości redukujących formaldehydu. Uzupełnij puste miejsca dziennika laboratoryjnego.

R1RxKFJ7loNP8
Próba Tollensa jest wykorzystywana przy nanoszeniu srebrnej warstwy m.in. na ozdoby choinkowe.
Źródło: Pexels, dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.
Polecenie 2

Doświadczenie 2 – badanie właściwości redukujących formaldehydu (metanalu)

Schemat doświadczenia:

RwERGHoxzUt5B
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFWVPBdCJ8pBj
Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: Próba Tollensa z udziałem metanalu daje wynik pozytywny. Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: ● rozcieńczony roztwór siarczanu(VI) miedzi(II) – CuSO4; ● roztwór wodorotlenku sodu - NaOH; ● roztwór wodny metanalu – HCHO; ● gorąca woda; ● zlewka; ● probówka; ● pipeta. Instrukcja wykonania doświadczenia: 1. Do probówki wprowadź około 2 cm3 roztworu siarczanu(VI) miedzi(II), a następnie dodawaj kroplami roztwór wodorotlenku sodu, aż do wytrącenia osadu. 2. Do osadu w probówce wprowadź około 1 cm3 wodnego roztworu metanalu. 3. Probówkę włóż do zlewki z gorącą wodą ( ¾ zlewki). Obserwacje: (Uzupełnij).
R95c4T5TBdr5u
Po zakończeniu reakcji, barwa osadu zmienia się z niebieskiej na ceglastoczerwoną.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wnioski:

W wyniku reakcji siarczanu(VI) miedzi(II) z wodorotlenkiem sodu powstaje nierozpuszczalny wodorotlenek miedzi(II):

CuSO4 + 2 NaOH ogrzewanie Cu(OH)2 + Na2SO4 

Nierozpuszczalny w wodzie wodorotlenek miedzi(II) reaguje z formaldehydem (metanalem). W wyniku tej reakcji powstaje kwas mrówkowy (metanowy), woda oraz tlenek miedzi(I), który występuje w postaci ceglastoczerwonego osadu.

RwkjRxoUhEMq2
Schemat reakcji redukcji wodorotlenku miedzi(II) i utlenienia formaldehydu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Równanie reakcji utleniania‑redukcji zachodzącej między wodorotlenkiem miedzi(II) a formaldehydem. Atom węgla w cząsteczce formaldehydu zwiększa swój stopień utlenienia z 0 na II, czyli bierze udział w reakcji utleniania, pełniąc rolę reduktora. Z kolei atom wodorotlenku miedzi(II) zmniejsza swój stopień utlenienia z II na I, czyli bierze udział w reakcji redukcji, pełniąc rolę utleniacza.

Formaldehyd posiada właściwości redukujące, o czym świadczy pozytywny wynik próby Trommera.

bg‑azure

Podsumowanie

  • Formaldehyd (metanal) posiada właściwości redukujące, o czym świadczy pozytywny wynik próby Tollensa oraz próby Trommera.

  • Właściwości redukujące formaldehydu (metanalu) wynikają z jego budowy, a konkretnie z posiadania grupy aldehydowej.

  • W wyniku reakcji utleniania formaldehydu (metanalu) powstaje m.in. kwas karboksylowy – kwas mrówkowy (kwas metanowy).

Słownik

grupa funkcyjna
grupa funkcyjna

(łac. functio „czynność”) atom lub grupa atomów w związkach organicznych, która decyduje o właściwościach danego związku oraz jego przynależności do danej klasy związków

właściwości redukujące
właściwości redukujące

(łac. reductio „cofnięcie”, „odzyskanie”) zdolność substancji do redukowania innej substancji przy utlenianiu samej siebie; substancja, która posiada takie właściwości, oddaje elektrony innej substancji, przez co podwyższa swój stopień utlenienia; substancja, która posiada właściwości redukujące, jest nazywana reduktorem

związek kompleksowy
związek kompleksowy

(kompleks, związek koordynacyjny; łac. complexio „połączenie”, „związek”) związek chemiczny, którego cząsteczka składa się atomu/jonu tzw. centralnego, połączonego za pomocą wiązań koordynacyjnych z ligandami. Ligandem może być jon lub cząsteczka obojętna

reakcja utleniania
reakcja utleniania

(utlenianie, oksydacja – fr. oxygéne – dosłownie „kwasoród”; tlen) reakcja polegająca na oddawaniu elektronów przez atomy lub jony pierwiastka, skutkiem czego jest podwyższenie ich stopnia utlenienia

reakcja redukcji
reakcja redukcji

(redukcja; łac. reductio „cofnięcie”, „odzyskanie”) reakcja polegająca na przyjmowaniu elektronów przez atomy lub jony pierwiastka, skutkiem czego jest obniżenie ich stopnia utleniania

reduktor
reduktor

(łac. reductio „cofnięcie”, „odzyskanie”) substancja posiadająca właściwości redukujące. Substancja ta redukuje inną, utleniając się. Reduktor oddaje elektrony, przez co podwyższa swój stopień utlenienia

utleniacz
utleniacz

(fr. oxygéne – dosłownie „kwasoród”; tlen) substancja, która utlenia inną substancję, sama redukując się. Utleniacz przyjmuje elektrony, przez co obniża swój stopień utlenienia

stopień utlenienia
stopień utlenienia

liczba ładunku elementarnego, jaki posiadałby atom, gdyby w danej substancji wszystkie wiązania były jonowe

Bibliografia

Buczek I., Chrzanowski M., Dymara J., Persona A., Kowalik E., Kuśmierczyk K., Odrowąż E., Sobczak M., Sygniewicz J., Chemia. Rozszerzenie. Repetytorium matura, Warszawa, 2014.

Czerwiński A., Czerwińska A., Jelińska‑Kazimierczuk M., Kuśmierczyk K., Chemia 2. Podręcznik dla Liceum ogólnokształcącego, Liceum profilowanego, Technikum, Warszawa, 2003.

Danikiewicz W., Chemia. Związki organiczne. Podręcznik do liceów i techników. Zakres rozszerzony, Warszawa, 2016.

Hassa R., Mrzigod A., Mrzigod J., To jest chemia. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy, Warszawa 2016.

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1983.

Litwin M., Styka–Wlazło S., Szymońska J., To jest chemia 2. Chemia organiczna. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Warszawa 2016.

Majewski W., Mechanizmy reakcji chemicznych, Lublin 2012.

McMurry J., Chemia organiczna 4, Warszawa 2004.

Pazdro K.M., Rola–Noworyta A., Chemia. Repetytorium dla przyszłych maturzystów i studentów, Warszawa 2017.