Najwcześniejsze lektury filozoficzne Bergsona to dzieła Herberta Spencera, którym towarzyszyła refleksja nad jego ideą ewolucji. Początkowy mechanicyzm i empiryzm zastąpił wkrótce Bergsonspirytualizmemspirytualizmspirytualizmem, stając się zatem kontynuatorem jego XIX‑wiecznej wersji. Jego filozofia, jak podkreślają historycy, stanowi końcowy etap owej rozpoczętej przez Maine de BiranaMaine de Biran (1766–1824)Maine de Birana walki z materialistycznym poglądem na życie, który w praktyce oznacza połączenie tradycji francuskiej filozofii ze zmodyfikowaną spencerowską koncepcją ewolucjiewolucjonizmewolucji, co zaowocowało witalizmemwitalizmwitalizmem. Można natomiast wskazać wielu poprzedników jego intuicjonizmuintuicjaintuicjonizmu, wśród nich – Plotyna, św. Augustyna, Pascala, NewmanaJan Henryk Newman (1801–1890)Newmana.
Maine de Biran (1766–1824)
Filozof francuski, prekursor XIX‑wiecznego spirytualizmu.
Jan Henryk Newman (1801–1890)
Angielski duchowny (kardynał), pisarz, teolog i filozof, święty Kościoła katolickiego.
Rhc0x2OEX8v5B1
Wpływ i recepcja
Bergson nie stworzył szkoły filozoficznej, jednak bergsonizm wywarł ogromny wpływ na kulturę europejską. Filozof francuski miał równie wielu entuzjastów, co przeciwników. Najbliższym mu filozofem był twórca pragmatyzmu - William JamesWilliam James (1842–1910)William James. Jego koncepcja „strumienia myśli” nie wpłynęła jednak bezpośredniego na poglądy Bergsona. Obu filozofów wiele łączyło, ale były między nimi także istotne różnice.
William James (1842–1910)
Amerykański filozof, jeden z głównych przedstawicieli oraz propagatorów pragmatyzmu oraz psychologizmu.
Wśród filozoficznych przeciwników Bergsona wyróżnić trzeba przede wszystkim racjonalistów, którzy nie mogli się pogodzić z krytyką intelektu, co określali dość pochopnie Bergsonowskim antyintelektualizmem. Ale formułowano również wobec jego systemu zarzuty niespójności, braku konsekwencji. Był to według tych krytyków system bardziej literacki niż filozoficzny. Głównym przedstawicielem tego nurtu był Julien BendaJulien Benda (1867–1956)Julien Benda. Ważną opozycję stanowili zwolennicy filozofii katolickiej, np. wcześniejszy słuchacz Bergsona - Jacques MaritainJacques Maritain (1882–1973)Jacques Maritain, określił jego koncepcję jako „ateistyczny panteizm”.
Jacques Maritain (1882–1973)
Filozof i myśliciel polityczny; początkowo opowiadał się za myślą Bergsona, lecz odrzucił ją, stając się jednym z glównych przedstawicieli współczesnego tomizmu oraz jednym z czołowych personalistów.
Julien Benda (1867–1956)
Francuski filozof, krytyk i pisarz, autor słynnej książki pt. Zdrada klerków.
R1DWp4xwyKatd1
Polecenie 1
Odpowiedz na pytania. Czy trafne jest w twoim przekonaniu twierdzenie Bergsona o niemożności ujęcia życia w proste formuły? Jaki pogląd na życie można wyprowadzić z tej tezy? Jaką koncepcję świata prezentuje filozof?
RqhjxWgzPkagb
Polecenie 2
Napisz, jak rozumiesz słowa Bergsona. Odpowiedz na pytanie. Na czym twoim zdaniem polega relacja pomiędzy życiem a wolnością?
RIcUsnylZ3CMx
Polecenie 3
Odpowiedz na pytania. Czy zgadzasz się z postulatem Bergsona? Jak rozumiesz założenia tej pedagogiki? Jak oceniasz swoją szkołę z perspektywy postulatu Bergsona?
RW2hgQuJKwzei
Bergson w Polsce
Prace Bergsona dość szybko trafiły do polskiego czytelnika. Pierwszym tekstem przetłumaczonym na język polski było studium o komizmie - Śmiech, wydane w roku 1902, a więc zaledwie dwa lata po francuskiej publikacji. W roku 1910 Kazimierz Błeszyński przetłumaczył Wstęp do metafizyki, natomiast w roku 1913 ukazało się tłumaczenie najsłynniejszego dzieła - Ewolucji twórczej, którego dokonał Florian Znaniecki (w roku 1957 ukazało się wznowienie z przedmową Leszka Kołakowskiego). W tym samym roku również przetłumaczona została doktorska rozprawa BergsonaO bezpośrednich danych świadomości w przekładzie Karoliny Bobrowskiej. To był wkład młodopolski w przyswojenie myśli filozofa. W okresie międzywojennym ukazały się dwa tłumaczenia Materii i pamięci, pierwsze w roku 1926 dokonane przez Władysława Filewicza, drugie: cztery lata później przez Karolinę Bobrowską. Po wojnie (w roku 1963) wybrane szkice Bergsona w tłumaczeniu Pawła Beylina wydane zostały w tomie Myśl i ruch; znalazły się tu. m.in.: Wstęp do metafizyki, Intuicja filozoficzna, Postrzeżenie zmiany, Dusza i ciało.
Koncepcje Bergsona spotkały się z żywym przyjęciem polskich filozofów; pierwszymi byli Edward Abramowski i Florian Znaniecki. Abramowskiego zainspirowały szczególnie poglądy dotyczące świadomości i pamięci, Znanieckiego zaś znaczenie Bergsonowskiej krytyki filozofii w tworzeniu światopoglądu humanistycznego. Istotna jest inspiracja filozofa francuskiego w pracach Stanisława Brzozowskiego, choć, jak się podkreśla, czytał go poprzez syndykalistę Georgesa Sorela. Intuicją Bergsona zajmowali się Jan Władysław Dawid i Roman Ingarden, który poświęcił temu problemowi pracę doktorską napisaną pod kierunkiem Edmunda Husserla.
Bergson w literaturze i kulturze
ReO61bzhFl2N81
Słownik
élan vital (fr. rozmach, pęd życiowy)
élan vital (fr. rozmach, pęd życiowy)
najważniejsze pojęcie w koncepcji „ewolucji twórczej” Bergsona, które oznacza duchową siłę życiową, przeciwstawną materii; élan vital stanowi źródło niewyczerpanej twórczej inwencji życia, jest to potrzeba twórczości przenikająca cały świat istot żywych
ewolucjonizm
ewolucjonizm
(łac. evolutio – rozwinięcie) kierunek w filozofii i naukach społecznych inspirowany teorią ewolucji Darwina, a także i system filozoficzny Herberta Spencera, przyjmujący za główne założenie koncepcję zmienności i postępowego rozwoju rzeczywistości, który ma charakter ewolucyjny (ciągłość, stopniowość oraz jednokierunkowość); dotyczy i całej ludzkości, i poszczególnych społeczeństw, instytucji społecznych oraz dziedzin kultury
ewolucja twórcza
ewolucja twórcza
w myśli Bergsona, nieustanny rozwój, ciągłe stawanie się życia, które jest właściwością przyrody i wynika z jej sił wewnętrznych, dynamizmu ewolucyjnego, czyli élan vital
intuicja
intuicja
(łac. intuitus – wejrzenie) według Bergsona jest to „uświadomiony instynkt”; rodzaj poznania innego i doskonalszego niż poznanie intelektualne, dzięki któremu podmiot poznaje całościowo i bezpośrednio naturę bytu, bo przebywa jak gdyby w jej wnętrzu
jaźń głęboka (le moi profond)
jaźń głęboka (le moi profond)
najgłębsza warstwa świadomości człowieka; jest to warstwa nasza, własna, naturalna, w odróżnieniu od tej narzuconej przez świat zewnętrzny
jaźń powierzchowna (le moi superficiel)
jaźń powierzchowna (le moi superficiel)
warstwa świadomości związana z ciałem i z życiem zewnętrznym, wynikająca z oderwania stanów wewnętrznych od nas samych, z przystosowania się człowieka do rzeczywistości
religia dynamiczna
religia dynamiczna
religia, dzięki której rozszerzają się horyzonty człowieka i przekracza on swoje bieżące potrzeby
spirytualizm
spirytualizm
(łac. spiritualis – duchowy) stanowisko ontologiczne, które głosi, że cała rzeczywistość jest natury duchowej, materia zaś jest jedynie przejawem działania ducha (Absolutu, Boga itp.)
witalizm
witalizm
(łac. vis vitalis – siła życiowa) koncepcja filozoficzna przyjmująca istnienie w organizmach niematerialnej siły życiowej