Od Bizancjum do arabskiego nacjonalizmu

Po upadku w 1453 r. Konstantynopola, a tym samym chrześcijańskiego cesarstwa wschodniego, Europa Zachodnia prowadziła wobec muzułmańskiego imperium osmańskiego i prawosławnej Rosji politykę opartą na zasadzie „dziel i rządź”. Gdy carat zwyciężał, Europa sprzyjała Osmanom, gdy triumfowali Turcy, skłaniała się ku caratowi. W połowie XIX w. imperium osmańskie zaczęło chylić się ku upadkowi, co przyczyniło się do powstania w Stambule radykalnego nurtu wzywającego do turkizacji imperium. W opozycji do tej ideologii zrodził się tzw. arabski nacjonalizm, sprzeciwiający się brutalnej okupacji osmańskiej. Jego twórcy wykorzystali konflikt pomiędzy Arabami a Turkami.

Warto zaznaczyć, że do połowy XIX w. nigdzie nie pojawiała się silnie idea arabskiego nacjonalizmu lub panarabizmupanarabizmpanarabizmu. Narody pozostające w imperium osmańskim łączyła bowiem religia i alfabet oraz - w mniejszym stopniu – język, nie było jednak więzi etnicznych spajających te ludy. Egipcjanie byli i są w znacznym stopniu potomkami starożytnych Egipcjan, Irakijczycy – starożytnych ludów Sumeru, Babilonii i Asyrii, a Syryjczycy – Kananejczyków, Fenicjan i Asyryjczyków. Zatem tym, co połączyło te narody, była idea panislamizmupanislamizmpanislamizmu.

Ru4R7qHTTe8SU
Imperium Osmańskie w drugiej połowie XIX w. (mapa z 1862 roku). Na ilu kontynentach rozpościerało się to państwo?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W drugiej połowie XIX w. na terenie dzisiejszej Syrii i Libanu, początkowo wśród Arabów - chrześcijan, zrodził się ruch arabskiego odrodzenia kulturalnego, czyli nahda. To pierwszy ruch reformistyczny od czasów ekspansji imperium Osmanów w XV w., gdy ten region świata popadł w fazę zastoju aktywności intelektualnej. Nurt ten ujawniał się na wielu płaszczyznach – społecznej, kulturalnej, religijnej czy instytucjonalnej. Reformatorzy przedstawiali postulat powrotu do pierwotnych tradycji muzułmańskich, ale podkreślali też konieczność walki o niepodległość terenów zajętych przez mocarstwa kolonialne. Ten intelektualny i polityczny ruch wywarł największy wpływ na Egipt, który od początku XIX w. pozostawał formalnie pod zwierzchnictwem Osmanów (władzę w imieniu sułtana sprawował namiestnik, tytułujący się wicekrólem). Jednym z najważniejszych reformatorów był islamski uczony z Egiptu - Abduh Muhammad, który jako wielki muftimuftimufti przeorganizował w 1899 r. prawo i szkolnictwo.

Ciekawostka
R1GTfEVuGU02x1
Mieszkańcy Tunezji, druga połowa XIX wieku. Na świecie żyje obecnie ponad 500 mln Arabów.
Źródło: Snapshots Of The Past, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Arabowie  – grupa ludów pochodzenia semickiego, zamieszkująca od czasów starożytnych Półwysep Arabski. O Arabach wspomina Biblia już ok. 1000 r. p.n.e., wzmianki o nich pojawiły się też w kronikach asyryjskich ok. VII wieku p.n.e. Przez ok. 1600 lat zamieszkiwali oni głównie rejon Półwyspu Arabskiego, w VII w. n.e. rozpoczęli ekspansję i zmieszali się z mieszkającą na zajętych przez nich terenach ludnością, która w znacznej części uległa arabizacji. Najczęstszą religią wyznawaną przez Arabów jest islam sunnickisunnizmsunnicki, ale jest wśród nich również wielu szyitówszyityzmszyitów (w Iraku, Jemenie, Syrii i Libanie) oraz chrześcijan (w Libanie, Syrii i Egipcie). Często uznaje się Arabów nie za jeden naród, ale za wspólnotę kulturową. Pogląd ten jest spowodowany tym, że większość Arabów jest potomkami ludów podbitych w trakcie podbojów (m.in. Aramejczyków, Egipcjan, Wandalów, Berberów itd.).

Niepodległe państwa arabskie

Przed I wojną światową arabska inteligencja z syryjskiej organizacji Al‑Fatat wysunęła śmiały postulat przebudowy imperium osmańskiego w państwo turecko‑arabskie. Władze odpowiedziały na to prześladowaniami. W 1915 r. osmański gubernator Syrii Dżemal Pasza wzmógł represje – kilkuset arabskich działaczy zostało aresztowanych, deportowanych lub poddanych torturom, kilkudziesięciu skazano na karę śmierci.

W czerwcu 1916 r. wybuchło powstanie arabskie, którego celem było utworzenie jednolitego państwa arabskiego, obejmujące tereny od Aleppo w Syrii po Aden w Jemenie. Wspierana przez ententęententaententę rewolta skończyła się w październiku 1918 r. zajęciem przez buntowników Damaszku i Aleppo. Jednak po zakończeniu I wojny światowej interesy kolonialne Francji i imperium brytyjskiego nie pozwoliły na pełną realizację niepodległościowych ambicji Arabów.

Wbrew wcześniejszym zapewnieniom tereny arabskie podzielono, tworząc francuskie i brytyjskie terytoria mandatowe (zgodnie z tzw. układem Sykesa–Picotaukład Sykes‑Picotukładem Sykesa–Picota z 1916 r.). W 1920 r., w efekcie postanowień konferencji w San Remokonferencja w San Remokonferencji w San Remo, Francja otrzymała mandat nad Syrią i Libanem. W marcu 1920 r. Arabowie syryjscy proklamowali powstanie niepodległego Królestwa Wielkiej Syrii, obejmującego także Liban i Palestynę, z emirem Fajsalem, synem szarifaszarifszarifa Al‑Husajna, jako królem. Kres temu państwu położyło wkroczenie w kwietniu 1920 r. do Damaszku wojsk francuskich.

Francuzi podzielili terytorium mandatowe na cztery okręgi: Liban (Bejrut i Trypolis), Syrię (Damaszek i Aleppo), Latakię (okręg zamieszkany głównie przez religijne ugrupowanie alawitówalawicialawitów) i Dżabal ad‑Duruz, starając się wykorzystać różnice wyznaniowe w umocnieniu kontroli nad krajem. Jednak niechęć do francuskiego panowania przerodziła się w ogólnonarodowe powstanie w latach 1925–1927.

W 1928 r. odbyły się wybory do Zgromadzenia Konstytucyjnego, dwukrotnie rozwiązywanego przez Francuzów. W 1936 r. Syryjczycy zawarli z Francuzami traktat o przyjaźni i sojuszu, w którym Francja uznawała niepodległość Syrii i zgadzała się na przyłączenie do niej okręgów Latakia i Dżabal ad‑Duruz. Mandat francuski miał wygasnąć po trzech latach, ale z zachowaniem wojskowych i gospodarczych przywilejów Francji. Traktat ten nie został jednak przez francuski parlament ratyfikowany. Francuzi pozostali w Syrii aż do 1946 r., kiedy to ogłoszono tam niepodległą republikę.

R9yWiHciHmrzi
Inauguracja prezydenta Syrii Hashima al‑Atasiego w 1936 roku. Zwróć uwagę na nakrycie głowy syryjskich parlamentarzystów. To fez – czapka w kształcie ściętego stożka, zazwyczaj wykonana z bordowego filcu i ozdobiona frędzlem. Noszona jest przez mężczyzn głównie w krajach muzułmańskich. Fez kojarzony jest głównie z imperium osmańskim, gdzie na początku XIX w. został wprowadzony urzędowo przez sułtana Mahmuda II w związku z europeizacją ubioru. Nazwa czapki pochodzi od marokańskiego miasta Fez, w którym od XVIII w. je produkowano.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Terytorium Libanu również przypadło Francji. W 1926 r. powstała tam republika pod protektoratem Paryża. Został wybrany parlament, który powoływał prezydenta i rząd, ponadto przyjęto zasadę klucza wyznaniowego przy obsadzaniu urzędów państwowych. Formalnie niepodległość Liban uzyskał w 1941 roku.

Z kolei w Iraku po upadku imperium osmańskiego rzeczywistą władzę sprawowali administratorzy brytyjscy. Kraj ten zyskał na znaczeniu po odkryciu tam bogatych złóż ropy naftowej. Niepodległość wywalczył w 1932 r., jednak aż do rewolucji republikańskiejrewolucja w Irakurewolucji republikańskiej w 1958 r. na politykę wewnętrzną i zagraniczną Iraku decydujący wpływ mieli Brytyjczycy.

Pod administracją Wielkiej Brytanii pozostawała też ówczesna Transjordania. Choć formalną władzę sprawował tam emiremiremir Abd Allah, faktycznie rządził wysoki komisarz rezydujący w Jerozolimie. Układ z 1928 r. gwarantował Brytyjczykom prawo utrzymywania swoich sił zbrojnych oraz kontroli nad finansami, polityką zagraniczną i lokalnymi oddziałami wojskowymi, m.in. Legionem Arabskim. Niepodległe królestwo Transjordanii, a później Jordanii, powstało dopiero po II wojnie światowej, w 1946 roku.

Problem Palestyny

Obszar na wschód od rzeki Jordan od 1922 r. pozostawał terytorium mandatowymterytoria mandatoweterytorium mandatowym Wielkiej Brytanii. W tzw. deklaracji Balfouradeklaracja Balfouradeklaracji Balfoura z 1917 r. Brytyjczycy zadeklarowali sympatię z dążeniami żydowskich syjonistówsyjonizmsyjonistów do odtworzenia w Palestynie „narodowego domu dla narodu żydowskiego”. Do Palestyny zaczęły przybywać tysiące osadników‑imigrantów. Ludność arabska stanowiła wówczas 90 proc. mieszkańców terytorium mandatowego, ale liczba osiedlających się tam Żydów szybko rosła. Rozwijał się też żydowski samorząd.

W konsekwencji wśród rodzimej ludności zaczęły narastać antyżydowskie i antybrytyjskie nastroje, przybierające z czasem formę zbrojnych powstań. Opór Arabów skłonił Brytyjczyków do ograniczania imigracji żydowskiej do Palestyny, co jednak zaowocowało w okresie II wojny światowej atakami terrorystycznymi skrajnych organizacji żydowskich, takich jak IrgunIrgunIrgun, HaganaHaganaHagana czy grupa Sterna.

Tragedia Holocaustu przyspieszyła starania o stworzenie państwa żydowskiego, zaś masowa imigracja Żydów sprawiła, że zaczęli oni stanowić coraz większą część ludności regionu. Nie mogąc pogodzić sprzecznych roszczeń Arabów i Żydów dotyczących Palestyny, Brytyjczycy zdecydowali się przekazać kwestię Palestyny Organizacji Narodów Zjednoczonych.

ROUpDRIDrDMtj
Palestyna składa się z dwóch części: Zachodniego Brzegu Jordanu i Strefy Gazy; ta ostatnia jest jednym z najgęściej zamieszkałych miejsc na Ziemi.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Winnetou14, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W 1947 r. ONZ przedstawił projekt podziału Palestyny na dwie części: żydowską i arabską, zakładający oddanie ponad połowy terytorium państwu żydowskiemu oraz umiędzynarodowienie Jerozolimy. Doprowadziło to do wybuchu walk między stroną arabską i żydowską w Palestynie.

W przeddzień wygaśnięcia mandatu brytyjskiego państwa arabskie: Egipt, Transjordania, Irak, Liban i Syria zaatakowały młode (istniejące od 1948 r.) państwo Izrael, poniosły jednak klęskę. Izrael utrzymał całe terytorium, a także zajął zachodnią Jerozolimę i znaczną część ziem przewidzianych dla państwa arabskiego, przesiedlając autochtoniczną ludność arabską. Pozostałą część Palestyny podzieliły między siebie Transjordania, która (po zajęciu Zachodniego Brzegu Jordanu) przyjęła nazwę Jordanii, oraz Egipt, który sprawował kontrolę nad Strefą Gazy.

Podczas wywołanej przez stronę arabską wojny sześciodniowejwojna sześciodniowawojny sześciodniowej w 1967 r. Izrael zajął całe terytorium Zachodniej Palestyny. W październiku 1973 r. ziemie te próbowała odzyskać koalicyjna armia egipsko‑syryjska, rozpoczynając atak na Izrael w dniu najważniejszego żydowskiego święta Jom KipurJom KipurJom Kipur. Na zajętych terenach, zasiedlanych przez żydowskich osadników, wybuchły dwa powstania palestyńskie (tzw. intifadyintifadaintifady), skierowane przeciwko Izraelowi. Wojska Izraela opuściły strefę Gazy we wrześniu 2005 roku.

Palestyńska Rada Narodowa ogłosiła 15 listopada 1988 r. deklarację niepodległości, popartą w tym samym roku wyłącznie przez ZSRS. Jako struktura polityczna Palestyna została uznana przez część społeczności międzynarodowej, przede wszystkim przez Ligę Państw Arabskich oraz niektóre państwa Ameryki Południowej. Nie jest formalnie uznawana przez Izrael (ani przez Polskę). Problemem w zaakceptowaniu przez społeczność międzynarodową państwowości Palestyny jest m.in. prowadzona przez nią działalność terrorystyczna oraz deklarowane przez Palestyńczyków nieuznawanie państwa Izrael. W 2012 r. jako Autonomia Palestyńska uzyskała status nieczłonkowskiego państwa‑obserwatora przy ONZ.

Zgodnie z palestyńską konstytucją Palestyna obejmuje dwa dystrykty zajęte przez Izrael w 1967 r.: Strefę Gazy i Zachodni Brzeg Jordanu. Część radykalnych Palestyńczyków oraz niektóre państwa, np. Syria i Iran, uważają jednak, że suwerenność państwa palestyńskiego powinna rozciągać się na całe terytorium zajmowane przez Izrael, którego istnienia nie uznają.

R1IjT6lUt5Zzl
Zbudowane pod koniec VII w. sanktuarium Kopuła na Skale, położone na Wzgórzu Świątynnym w Jerozolimie, to jedno z najświętszych miejsc islamu. To również symbol niepodległościowych dążeń Palestyńczyków.
Wymień dwa inne najświętsze miejsca islamu.
Źródło: Emilio García, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Tereny Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy są w większości zamieszkiwane przez Palestyńczyków, stanowiących ok. 95 proc. mieszkańców (ok. 3,8 mln osób wyznających przede wszystkim islam sunnicki); ludność żydowska (ok. 200 tys.) zamieszkuje chronione osiedla. Palestyńczycy domagają się, by stolicą niezależnego państwa palestyńskiego stała się Jerozolima.

Słownik

alawici
alawici

powstałe w X w. ugrupowanie religijne wywodzące się z muzułmańskiego ruchu szyickiego

deklaracja Balfoura
deklaracja Balfoura

list wysłany 2 listopada 1917 r. przez brytyjskiego ministra spraw zagranicznych lorda Arthura Jamesa Balfoura do barona Waltera Rothschilda, przywódcy społeczności żydowskiej w Wielkiej Brytanii; stanowił deklarację brytyjskiego rządu wspierającego odtworzenie w Palestynie „żydowskiej siedziby narodowej”, co było odpowiedzią na oczekiwania i starania ruchu syjonistycznego

emir
emir

tytuł dostojników państwowych - księcia, dowódcy w krajach muzułmańskich

ententa
ententa

(fr. entente – porozumienie) sojusz Wielkiej Brytanii, Francji i Rosji, który był odpowiedzią na zawarte w 1882 r. trójprzymierze między Niemcami, Austro‑Węgrami i Włochami

Hagana
Hagana

(hebr. Ha‑Hagana) paramilitarna organizacja żydowska działająca w latach 1920‑1948 w ówczesnym Mandacie Palestyny; początkowo o charakterze samoobrony, przekształciła się z czasem w instytucję wojskową, stosującą też metody terrorystyczne; jej członkowie organizowali po II wojnie św. nielegalną imigrację Żydów ocalonych z Holokaustu

intifada
intifada

(arab. intifāḍa – strząsanie) arabskie określenie buntu, rebelii, powstania; Palestyńczycy dwukrotnie wzniecali intifady przeciwko izraelskiej dominacji w Palestynie w latach 1987–1993 oraz 2000‑2004. Symbolem oporu Palestyńczyków stały się kamienie, którymi powstańcy podczas pierwszej intifady atakowali znakomicie uzbrojonych żołnierzy izraelskiej armii.

Irgun
Irgun

(właściwie Irgun Cewai Leumi - Narodowa Organizacja Zbrojna) działająca w latach 1931–1948 na brytyjskim terenie madatowym Palestyny podziemna żydowska organizacja zbrojna walcząca metodami terrorystycznymi

Jom Kipur
Jom Kipur

(hebr. Dzień Pojednania, Dzień Przebłagania) w judaizmie jedno z najważniejszych świąt, przypadające na przełom września i października, mające wyjednać u Boga przebaczenie i odpuszczenie grzechów

konferencja w San Remo
konferencja w San Remo

międzynarodowa konferencja zorganizowana przez aliantów po I wojnie światowej w kwietniu 1920 r.; wzięli w niej udział przedstawiciele czterech głównych sprzymierzonych mocarstw biorących udział w pierwszym światowym konflikcie: Wielkiej Brytanii, Francji, Grecji i Japonii; celem spotkania było określenie mandatów Ligi Narodów do administrowania byłymi ziemiami imperium osmańskiego na Bliskim Wschodzie

Liga Państw Arabskich
Liga Państw Arabskich

organizacja powstała w 1945 r. w Kairze, skupiająca państwa arabskie; początkowo jej celem było wspólne przeciwstawianie się ruchom syjonistycznym, a także współpraca polityczna, gospodarcza i kulturowa

mufti
mufti

muzułmański prawnik i teolog wydający oficjalne interpretacje w sprawach życia państwowego i prywatnego, związanego z islamem

panarabizm
panarabizm

( z gr. pan - wszystko + Arabowie) idea sugerująca uznanie za jeden naród ludów mówiących językiem arabskim i zjednoczenie zamieszkanych przez nie ziem; pojawiła się pod koniec XIX w. w Syrii; formą takich dążeń jest powstała w 1945 r. Liga Państw Arabskich

panislamizm
panislamizm

(z gr. pan - wszystko + islam) powstała w XIX w. doktryna polityczno‑religijna, która głosiła hasła zjednoczenia wszystkich wyznawców islamu, a także wyzwolenia się muzułmanów spod wpływów świata europejskiego

rewolucja w Iraku
rewolucja w Iraku

przeprowadzony 14 lipca 1958 r. wojskowy zamach stanu, w wyniku którego obalono rządzącą w Iraku monarchię i utworzono Republikę Iraku, a w kraju rozpoczęły się przemiany polityczne, gospodarcze i społeczne

sunnizm
sunnizm

(z arab. sunna – zwyczaj, tradycja) jeden z trzech wielkich odłamów współczesnego islamu; sunnici po śmierci Mahometa uważali, że władzę po nim powinien przejąć najszlachetniejszy z jego towarzyszów; uznają tradycję muzułmańską (Sunnę) jak źródło wiary

syjonizm
syjonizm

(nazwa pochodzi od Syjonu – wzgórza w Jerozolimie, na którym stała świątynia Salomona) ideologia oraz ruch polityczny i społeczny, który narodził się pod koniec XIX w.; jego celem było utworzenie państwa żydowskiego na terenie ówczesnej Palestyny (odtworzenie na terenie starożytnego Izraela)

szarif
szarif

w krajach muzułmańskich to honorowy tytuł należny członkom klanu, do którego należał Mahomet

szyityzm
szyityzm

(z arab. szi'a – stronnictwo [Alego]) jeden z trzech wielkich odłamów islamu, który powstał w wyniku konfliktu związanego z sukcesją po śmierci Mahometa; szyici wierzyli, że prawa do władzy mają tylko potomkowie Mahometa, czyli jego córki Fatimy i jej męża Alego

terytoria mandatowe
terytoria mandatowe

terytoria odebrane po I wojnie światowej Niemcom i Turcji i powierzone, uchwałą Ligi Narodów, do administrowania przez państwa zwycięskiej ententy: Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Japonii, Australii i Związkowi Południowej Afryki

układ Sykes‑Picot
układ Sykes‑Picot

tajne porozumienie pomiędzy rządami Wielkiej Brytanii i Francji z 16 maja 1916 r. odnoszące się do podziału Bliskiego Wschodu na strefy wpływów po zakończeniu I wojny światowej; jego nazwa wywodzi się od dwóch negocjatorów i sygnatariuszy; obszary Palestyny, dzisiejszej Jordanii i Iraku miały przypaść w udziale Brytyjczykom, zaś Liban oraz Syria - Francji

wojna sześciodniowa
wojna sześciodniowa

wojna między Izraelem a Egiptem, Jordanią i Syrią trwająca od 5 do 10 czerwca 1967 r.; Izrael odniósł w niej zwycięstwo, a pod jego okupacją znalazły się: półwysep  Synaj, Strefa Gazy, zachodnia część Jerozolimy, Zachodni Brzeg Jordanu oraz Wzgórza Golan

Słowa kluczowe

Arabowie, Bliski Wschód, Jerozolima, Palestyna, świat przed II wojną św., terytorium mandatowe, syjonizm, Transjordania, Żydzi, deklaracja Balfoura, układ Sykes‑Picot

Bibliografia

P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 2016.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

S.S. Montefiore, Jerozolima. Biografia, tłum, M. Antosiewicz, W. Jeżewski, Warszawa 2011.