Epikureizm
Definicja: Epikureizm

kierunek filozoficzny okresu hellenizmuhellenizmhellenizmu, założony przez Epikura (342‑271 p.n.e.), jego centrum stanowiła szkoła założona po roku 307/306 p.n.e. w Atenach, zwana od miejsca usytuowania Ogrodem (Epikur przeznaczył na swą szkołę dom z ogrodem warzywnym na przedmieściach Aten; działała do II połowy I w. p.n.e.); przeciwstawiając się zdecydowanie założeniom platonizmuplatonizmplatonizmu, epikurejczycy odrzucali istnienie rzeczywistości noetycznejnoezanoetycznej (idee), uznając za realne jedynie to, co poznawalne zmysłowo. Decydującą rolę przypisywali etyce, w której najważniejszą wskazówką słuszności postępowania uczynili przyjemność statyczną, której istotą jest nie dążenie do takich potrzeb, jak np. wesołość, spożywanie wykwintnych potraw, lecz osiągnięcie stanu braku cierpienia i związanego z tym braku potrzeb. Stali na stanowisku odrzucającym Arystotelesowskie ujęcie człowieka jako zoon politikonzoon politikonzoon politikon – zaowocowało to negatywnym podejściem do problematyki społeczno‑politycznej, przypisującym wartość pozytywną wyłącznie temu, co jednostkowe. Najogólniejszą formułą streszczającą założenia epikureizmu jest określenie lathe biosas – „żyj w ukryciu”.

Tło historyczne

Koncepcje epikurejskie, tak jak w przypadku wszystkich nurtów hellenistycznych, przekraczają wprawdzie swymi tezami kontekst historyczny, w którym powstawały, z drugiej wszak strony kontekst ten zdaje się odgrywać niemałą rolę w samym procesie ich formowania.

R1Cv4HpjAMtSG1
Popiersie Epikura w Luwrze.
Źródło: Eric Gaba, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Nie ma bowiem wątpliwości, że wydarzenia polityczno‑społeczne przełomu IV i III w. mają wpływ na zasadnicze odrzucenie doniosłości życia w ramach polis. Takie wydarzenia, jak zanik klasycznej formy państw‑miast i zastąpienie ich dużymi terytorialnie i monarchicznymi ustrojowo formami państwowymi spowodowały zanik klasycznie greckiej instytucji obywatelstwa. Życie jednostki przestało być już w tak ewidentny sposób uzależnione od problematyki politycznej i to w sposób zwrotny: sama polityka wywierała mniejszy wpływ na konkretnego Greka, a zarazem możliwość wpływu na kreowanie stosunków i działań politycznych przez jednostkę została w ogromny sposób zredukowana.

Nowa sytuacja wymagała zatem poszukiwania nowych rozwiązań. Część nurtów próbowała stworzyć ogólną formułę, która w sposób raczej pozytywny odzwierciedlałaby wspomniane przeobrażenia (stoicyzmstoicyzmstoicyzm, cynizmcynicycynizm). Epikureizm natomiast wybrał odmienną drogę, dając odpowiedź na problematykę polityczną w formie zdecydowanie negatywnej.

Doktryna

Twórcą i zarazem najważniejszym przedstawicielem epikureizmu jest Epikur (342‑271 p.n.e.). Podzielił on filozofię na trzy zasadnicze części: kanonikękanonikakanonikę, fizykę i etykę. Stanowią one nierozerwalną całość.

RrCYg11eKD4Ro1
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia tłum ludzi zgromadzony na miejskim placu. Wokół placu są budynki. Trwa zabawa, w której większość bierze udział. Ludzie tańczą, jedzą, grają na instrumentach, piją. Po prawej stronie stoi kościół, przy którym stoją zakonnice oraz duchowni. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. Kanonika. Kanonika jest pewnego rodzaju wstępem do całej doktryny. Najistotniejszym jej przedmiotem są rozważania o kryterium. Istnieją trzy kryteria prawdy: wrażenie zmysłowe (he aisthesis), pojęcie (he prolepsis) oraz czucie, doznanie (he pathe). Wrażenia zmysłowe są niezależne od rozumu, nic nie jest w stanie ich obalić. Każda myśl wywodzi się z wrażeń zmysłowych, wpływ rozumu na ich kształtowanie jest niewielki. Pojęcie z kolei jest myślowym uchwyceniem rzeczywistości poznawanej za pomocą wrażeń zmysłowych. Epikurejczycy wyróżnili dwa rodzaje doznań, przysługujące wszystkim istotom żywym: przyjemność (he hedone) i ból (he algedon). Wspólną cechą przysługującą wrażeniom zmysłowym i doznaniom, będącą gwarantem ich prawdziwości jest jasność, wyrazistość (he enargeia)., 2. Fizyka. Fundamenty fizyki epikurejskiej są zasadniczo analogiczne do problemów klasycznie ujmowanych jako ontologiczne. Rzeczywistość wyznaczona jest przez dwa czynniki: ciała (ta somata) i próżnię (to kenon). Istnienie ciał jest potwierdzone bezpośrednio przez wrażenia zmysłowe; istnienie próżni zaś w sposób pośredni, mianowicie wnioskując z ruchu ciał, który to ruch jest poznawalny zmysłowo [gdyby próżni, czyli przestrzeni (he chora) wolnej od ciał nie było, to te ostatnie nie mogłyby się poruszać]. Poza tymi dwoma czynnikami nic innego nie da się pomyśleć. Rzeczywistość ujęta jako całość (to pan) jest nieskończona (apeiron) i nieograniczona (peperasmenon)., 3. Etyka. Fundamentem etyki epikurejskiej są rozważania dotyczące, analogicznie do myślicieli stoickich, „pierwszego popędu” (he prote horme). Według Epikura, każda istota żywa z mocy swej natury dąży do przyjemności, rozkoszy, uznając ją za dobro, unika zaś wszelkiego cierpienia, dostrzegając w nim zło. Celem ludzkiego życia jest zatem przyjemność (he hedone). Epikureizm nie stoi jednak na tym samym stanowisku co cyrenaicy (hellenizm). O ile bowiem cyrenaicy za przyjemność uznawali jedynie „przyjemność związaną z ruchem” (he en kinesei hedone), czyli dążenie do aktywnego zaspokajania potrzeb, to Epikur zwracał szczególną uwagę na przyjemność statyczną (he katastematike hedone): istotą jej jest nie dążenie do takich, jak np. wesołość, wykwintne potrawy etc., lecz osiągnięcie stanu braku cierpienia i związanego z tym braku potrzeb. Dodatkowo, także w przeciwieństwie do cyrenaików, epikureizm uznaje za gorsze cierpienia duchowe, od cielesnych; w konsekwencji więc wyżej ceni przyjemności duchowe, niż cielesne. Najwyższą zatem przyjemnością jest osiągnięcie spokoju ducha, obojętności (he ataraksja). Czynnikami mogącymi utrudnić osiągnięcie stanu pożądanego są cierpienia i śmierć. Jednakże człowiek posługujący się rozumem jest w stanie sobie z nimi poradzić dzięki zrozumieniu ich istoty. Jeśli bowiem cierpienie jest długie, to z reguły nie jest mocne. Jeśli zaś jest mocne, to na ogół nie trwa długo, prowadzi bowiem z reguły do śmierci. Śmierć z kolei jest stanem niedotyczącym nas, żyjących: gdy jesteśmy my, nie ma śmierci; gdy jest śmierć, nie ma już nas. Nie można przecież lękać się tego, czego nigdy się nie spotka., 4. Polityka. Wnioski polityczne z tego wyprowadzone są konsekwentne. Człowiek jest jednostką, której celem jest życie w spokoju ducha. Osiągnięcie tego celu jest, według Epikura, możliwe poza politycznością. Wprawdzie, jak stwierdza, możliwym jest zapewnienie sobie pewnego bezpieczeństwa za pomocą środków politycznych, jednakże najpewniejszą metodą jest trzymanie się z dala od życia politycznego, czy, jak sam to ujmuje, "z dala od pospólstwa (hoi polloi)". Najważniejszą formułą epikureizmu, będącą syntetycznym przedstawieniem jego wniosków jest zdanie "żyj w ukryciu" (lathe biosas). Zanegowana zostaje zasada życia politycznego, rozumiana jako naturalna skłonność człowieka. Prawo i sprawiedliwość są jedynie pewną ludzką konwencją, sztucznym tworem, który ma cel wyłącznie utylitarny. Zadaniem państwa jest chronić wspomnianą powyżej konwencję.
Pieter Brueghel Starszy, Walka karnawału z postem, 1559 r.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Cyceron Najwyższe dobro i zło

Wszelkie żywe stworzenie, gdy tylko przyjdzie na świat, od razu szuka rozkoszy i cieszy się nią jako dobrem najwyższym, cierpienie zaś odrzuca jako największe zło i – o ile może – stara się je odrzucić od siebie; a czyni to wszystko nie znając jeszcze zepsucia, kierując się natomiast bezbłędnymi i zdrowymi osądami samej natury. Utrzymuje więc [Epikur], że nie potrzeba ani rozumować, ani rozprawiać o tym, dlaczego rozkoszy należy pragnąć, a bólu unikać. Jego zdaniem, samo nasze zmysłowe odczucie upewnia nas, że ogień jest gorący, śnieg biały,a miód słodki. Nie trzeba tego uzasadniać przy pomocy wyszukanych dowodów, wystarczy tylko sobie uświadomić.

fil4 Źródło: Cyceron, Najwyższe dobro i zło , tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1960.
1
Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów

To zaś, co niektórzy epikurejczycy twierdzą, że pierwszy popęd istot żywych parł je ku rozkoszy, jest – jak się zdaje – błędne. Stoicy bowiem twierdzą, że rozkosz (he hedone), o ile rzeczywiście istnieje, jest elementem dodanym później, kiedy natura sama w sobie szukając tego, co wspiera jej ustrój, uzyskała to.

fil1 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów , tłum. K. Leśniak, Warszawa 1988.

Przedstawiciele

Do najważniejszych przedstawicieli zaliczyć należy jego następców w kierowaniu szkołą: Hermarchosa z Mityleny, Polistratosa, Hippoklidesa, Dionizjosa, Bazylidesa, Protarchosa z Bargylia, Apollodorosa, Zenona z Sydonu, Fajdrosa i Patrona.

R1UTjondrLRBi1
Prezentacja.

Słownik

apeiron
apeiron

(gr. [to, co jest] nieograniczone, bezgraniczne, nieskończone lub nieokreślone) pojęcie wprowadzone przez Anaksymandra na określenie nieskończonej, nieokreślonej, pozbawionej jakości i będącej w wiecznym ruchu materii

aponia
aponia

(gr. lenistwo, bezbolesność) spokój duszy i umysłu, pogoda ducha

ataraksja
ataraksja

(gr. ataraksía – obojętność, spokój) postawa niewzruszoności, równowagi i i spokoju ducha, ideał spokoju wewnętrznego człowieka; jedna z cech mędrca według filozofów hellenistycznych: dla Epikura stanowiła przyjemność wyrażającą się spokojem i brakiem trosk; według stoików – umiejętność opanowania i uniezależnienia się od wszelkich niepomyślnych okoliczności; postawa praktykowana przez sceptyków na skutek niemożności osiągnięcia prawdziwej wiedzy i powstrzymywania się od wydawania sądów

cynicy
cynicy

(gr. kynikos – psi) szkoła filozoficzna koncentrująca się prawie wyłącznie na etyce; dla cyników wszystko inne było obojętne – łącznie z szeroko rozumianą wiedzą; cynicy pogardzali ogólnie przyjętymi zwyczajami, chlubili się brakiem jakichkolwiek potrzeb i uważali życie psa za symbol życia zgodnego z naturą i nieuznawania żadnych konwencji społecznych

cyrenaicy
cyrenaicy

(gr. kyrenaikos – cyrenejski, od nazwy miasta) szkoła filozoficzna z IV–III w. p.n.e. założona przez Arystypa z Cyreny, skupiona na problematyce etycznej; cyrenaicy głosili hedonizm, który w skrajnej postaci uznaje przyjemność za jedyne dobre, a przykrość – za jedyne zło

hellenizm
hellenizm

okres dziejów kultury śródziemnomorskiej, datowany mniej więcej na lata 323 p.n.e.–30 n.e.; odrębność hellenizmu wyznaczył upadek imperium aleksandryjskiego oraz klasycznej kultury greckiej wraz z jej społeczną formą – polis, a także pojawienie się nowych ośrodków i nurtów w filozofii oraz religii na gruncie zmieszania się wpływów greckich oraz wielu kultur lokalnych

kanonika
kanonika

nauka opracowująca kryterium prawdy

noeza
noeza

(gr. noesis – idea) w platonizmie: czysta myśl, dzięki której człowiek poznaje świat idei

platonizm
platonizm

filozofia Platona charakteryzująca się przekonaniem, że prawdziwym i rzeczywistym bytem jest tylko byt idealny

przyjemność katastematyczna
przyjemność katastematyczna

(gr. katasteme – bezruch, statyczność) oznacza przyjemność wynikającą ze spokoju ducha; nazwa wskazuje, że duch znajduje się tu albo w stanie niezachwianego spoczynku, z którego nic nie jest go w stanie wytrącić, lub jest w stanie jednostajnego, niezmąconego ruchu, z którego nie wybija go żaden zamęt

roztropność
roztropność

mądrość praktyczna, jest najwyższym dobrem, źródłem wszelkich cnót i jedyną gwarancją szczęśliwego życia

stoicyzm
stoicyzm

jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Zenona z Kition; system filozoficzny głoszący atomizm i zasadę niewzruszoności – nieodczuwania żadnych emocji, życie zdystansowane do spraw bieżących i wyobcowane; Zenon z racji tego, iż nie był Ateńczykiem, nie mógł nabyć w mieście budynków do stworzenia własnej szkoły; nazwa pochodzi od greckiego określenia „brama malowana” (gr. he stoa he poikile), gdyż wykładał w bramie prowadzącej do miasta

zoon politikon
zoon politikon

(łac. animal sociale – zwierzę polityczne) inaczej istota społeczna; Arystotelesowska definicja człowieka jako istoty z natury zdolnej do uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym państwa