Przeczytaj
kierunek filozoficzny okresu hellenizmuhellenizmu, założony przez Epikura (342‑271 p.n.e.), jego centrum stanowiła szkoła założona po roku 307/306 p.n.e. w Atenach, zwana od miejsca usytuowania Ogrodem (Epikur przeznaczył na swą szkołę dom z ogrodem warzywnym na przedmieściach Aten; działała do II połowy I w. p.n.e.); przeciwstawiając się zdecydowanie założeniom platonizmuplatonizmu, epikurejczycy odrzucali istnienie rzeczywistości noetycznejnoetycznej (idee), uznając za realne jedynie to, co poznawalne zmysłowo. Decydującą rolę przypisywali etyce, w której najważniejszą wskazówką słuszności postępowania uczynili przyjemność statyczną, której istotą jest nie dążenie do takich potrzeb, jak np. wesołość, spożywanie wykwintnych potraw, lecz osiągnięcie stanu braku cierpienia i związanego z tym braku potrzeb. Stali na stanowisku odrzucającym Arystotelesowskie ujęcie człowieka jako zoon politikonzoon politikon – zaowocowało to negatywnym podejściem do problematyki społeczno‑politycznej, przypisującym wartość pozytywną wyłącznie temu, co jednostkowe. Najogólniejszą formułą streszczającą założenia epikureizmu jest określenie lathe biosas – „żyj w ukryciu”.
Tło historyczne
Koncepcje epikurejskie, tak jak w przypadku wszystkich nurtów hellenistycznych, przekraczają wprawdzie swymi tezami kontekst historyczny, w którym powstawały, z drugiej wszak strony kontekst ten zdaje się odgrywać niemałą rolę w samym procesie ich formowania.
Nie ma bowiem wątpliwości, że wydarzenia polityczno‑społeczne przełomu IV i III w. mają wpływ na zasadnicze odrzucenie doniosłości życia w ramach polis. Takie wydarzenia, jak zanik klasycznej formy państw‑miast i zastąpienie ich dużymi terytorialnie i monarchicznymi ustrojowo formami państwowymi spowodowały zanik klasycznie greckiej instytucji obywatelstwa. Życie jednostki przestało być już w tak ewidentny sposób uzależnione od problematyki politycznej i to w sposób zwrotny: sama polityka wywierała mniejszy wpływ na konkretnego Greka, a zarazem możliwość wpływu na kreowanie stosunków i działań politycznych przez jednostkę została w ogromny sposób zredukowana.
Nowa sytuacja wymagała zatem poszukiwania nowych rozwiązań. Część nurtów próbowała stworzyć ogólną formułę, która w sposób raczej pozytywny odzwierciedlałaby wspomniane przeobrażenia (stoicyzmstoicyzm, cynizmcynizm). Epikureizm natomiast wybrał odmienną drogę, dając odpowiedź na problematykę polityczną w formie zdecydowanie negatywnej.
Doktryna
Twórcą i zarazem najważniejszym przedstawicielem epikureizmu jest Epikur (342‑271 p.n.e.). Podzielił on filozofię na trzy zasadnicze części: kanonikękanonikę, fizykę i etykę. Stanowią one nierozerwalną całość.
Najwyższe dobro i złoWszelkie żywe stworzenie, gdy tylko przyjdzie na świat, od razu szuka rozkoszy i cieszy się nią jako dobrem najwyższym, cierpienie zaś odrzuca jako największe zło i – o ile może – stara się je odrzucić od siebie; a czyni to wszystko nie znając jeszcze zepsucia, kierując się natomiast bezbłędnymi i zdrowymi osądami samej natury. Utrzymuje więc [Epikur], że nie potrzeba ani rozumować, ani rozprawiać o tym, dlaczego rozkoszy należy pragnąć, a bólu unikać. Jego zdaniem, samo nasze zmysłowe odczucie upewnia nas, że ogień jest gorący, śnieg biały,a miód słodki. Nie trzeba tego uzasadniać przy pomocy wyszukanych dowodów, wystarczy tylko sobie uświadomić.
Żywoty i poglądy słynnych filozofówTo zaś, co niektórzy epikurejczycy twierdzą, że pierwszy popęd istot żywych parł je ku rozkoszy, jest – jak się zdaje – błędne. Stoicy bowiem twierdzą, że rozkosz (he hedone), o ile rzeczywiście istnieje, jest elementem dodanym później, kiedy natura sama w sobie szukając tego, co wspiera jej ustrój, uzyskała to.
Przedstawiciele
Do najważniejszych przedstawicieli zaliczyć należy jego następców w kierowaniu szkołą: Hermarchosa z Mityleny, Polistratosa, Hippoklidesa, Dionizjosa, Bazylidesa, Protarchosa z Bargylia, Apollodorosa, Zenona z Sydonu, Fajdrosa i Patrona.
Słownik
(gr. [to, co jest] nieograniczone, bezgraniczne, nieskończone lub nieokreślone) pojęcie wprowadzone przez Anaksymandra na określenie nieskończonej, nieokreślonej, pozbawionej jakości i będącej w wiecznym ruchu materii
(gr. lenistwo, bezbolesność) spokój duszy i umysłu, pogoda ducha
(gr. ataraksía – obojętność, spokój) postawa niewzruszoności, równowagi i i spokoju ducha, ideał spokoju wewnętrznego człowieka; jedna z cech mędrca według filozofów hellenistycznych: dla Epikura stanowiła przyjemność wyrażającą się spokojem i brakiem trosk; według stoików – umiejętność opanowania i uniezależnienia się od wszelkich niepomyślnych okoliczności; postawa praktykowana przez sceptyków na skutek niemożności osiągnięcia prawdziwej wiedzy i powstrzymywania się od wydawania sądów
(gr. kynikos – psi) szkoła filozoficzna koncentrująca się prawie wyłącznie na etyce; dla cyników wszystko inne było obojętne – łącznie z szeroko rozumianą wiedzą; cynicy pogardzali ogólnie przyjętymi zwyczajami, chlubili się brakiem jakichkolwiek potrzeb i uważali życie psa za symbol życia zgodnego z naturą i nieuznawania żadnych konwencji społecznych
(gr. kyrenaikos – cyrenejski, od nazwy miasta) szkoła filozoficzna z IV–III w. p.n.e. założona przez Arystypa z Cyreny, skupiona na problematyce etycznej; cyrenaicy głosili hedonizm, który w skrajnej postaci uznaje przyjemność za jedyne dobre, a przykrość – za jedyne zło
okres dziejów kultury śródziemnomorskiej, datowany mniej więcej na lata 323 p.n.e.–30 n.e.; odrębność hellenizmu wyznaczył upadek imperium aleksandryjskiego oraz klasycznej kultury greckiej wraz z jej społeczną formą – polis, a także pojawienie się nowych ośrodków i nurtów w filozofii oraz religii na gruncie zmieszania się wpływów greckich oraz wielu kultur lokalnych
nauka opracowująca kryterium prawdy
(gr. noesis – idea) w platonizmie: czysta myśl, dzięki której człowiek poznaje świat idei
filozofia Platona charakteryzująca się przekonaniem, że prawdziwym i rzeczywistym bytem jest tylko byt idealny
(gr. katasteme – bezruch, statyczność) oznacza przyjemność wynikającą ze spokoju ducha; nazwa wskazuje, że duch znajduje się tu albo w stanie niezachwianego spoczynku, z którego nic nie jest go w stanie wytrącić, lub jest w stanie jednostajnego, niezmąconego ruchu, z którego nie wybija go żaden zamęt
mądrość praktyczna, jest najwyższym dobrem, źródłem wszelkich cnót i jedyną gwarancją szczęśliwego życia
jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Zenona z Kition; system filozoficzny głoszący atomizm i zasadę niewzruszoności – nieodczuwania żadnych emocji, życie zdystansowane do spraw bieżących i wyobcowane; Zenon z racji tego, iż nie był Ateńczykiem, nie mógł nabyć w mieście budynków do stworzenia własnej szkoły; nazwa pochodzi od greckiego określenia „brama malowana” (gr. he stoa he poikile), gdyż wykładał w bramie prowadzącej do miasta
(łac. animal sociale – zwierzę polityczne) inaczej istota społeczna; Arystotelesowska definicja człowieka jako istoty z natury zdolnej do uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym państwa