Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑cyan

Przypomnij sobie z lekcji historii dzieje antycznej Grecji. Zastanów się, czy pamiętasz takie jej okresy, jak wieki ciemne, okres klasyczny i pojęcia wielkiej kolonizacji, kultury helleńskiej i hellenistycznej.

Kontekst historyczno‑geograficzny

RUrwaTrIqBj361
Kultura minojska pozostaje jedną z najstarszych znanych kultur rejonu Morza Śródziemnego. Rozwijała się od ok. 3000 p.n.e. na Krecie, a wraz z biegiem stuleci promieniowała na sąsiednie wyspy i półwyspy. Nazwę swą bierze od pałacu Minosa w Knossos.
Źródło: domena publiczna.

Przed przybyciem nomadycznych ludów greckich na południe Bałkanów rozwijały się tam różne kultury, jak chociażby minojska, rozwijana na Krecie w III tysiącleciu przed naszą erą. Dopiero stopniowe napływanie indoeuropejskich ludów Jonów, Achajów i Dorów podziałało stymulująco na kulturalny rozwój tych rejonów Europy. Dzięki nim, od ok. 1700 p.n.e. do 1100 p.n.e. rozwija się w Helladzie kultura mykeńska, krystalizuje wspólny, acz podzielony na dialekty język, powstaje materialny dorobek kultury i rozpoczynają się wyprawy kupieckie i łupieżcze na sąsiednie, zamorskie krainy. Później, przez kolejne siedem wieków, mamy do czynienia z tzw. „wiekami ciemnymi” – ze względu na brak źródeł pisanych i materialnych nie wiemy, jak wyglądało wtedy życie Greków. Pewne jest to, że po tym okresie, gdzieś ok. 800 p.n.e., dochodzi do prawdziwej eksplozji kulturalnej. Cywilizacja grecka jest już wtedy mocno ugruntowana. Dominuje jedna, złożona mitologia, występują lokalne i ogólne kulty religijne, kraj dzieli się na znane nam dobrze polis, wyznacznikiem postaw moralnych są utwory Homera, rozpoczyna się okres wielkiej kolonizacji.

Specyfika ducha greckiego

Grecy byli nacją ciekawskich nomadów. Pomimo drobnych różnic kulturowych oraz dość znaczących rozbieżności, chociażby w organizacji państw‑miast, pozostali ludami otwartymi na świat, stawiającymi na rozwój rzemiosła, sztuki i idei. Poza czysto ludzką ciekawością świata niezbyt urodzajna gleba i dość gorący klimat były powodami zamorskich ekspansji. Gdziekolwiek zawędrowali Hellenowie, w pierwszym pokoleniu stanowili element obcy, zaś już w drugim uważani byli za tubylców, dobrze zakotwiczonych na nowym terytorium. Nie przeszkadzało im przyjmowanie odkryć innych kultur, a nawet ich wierzeń i przekonań, jeśli tylko mieściły się w szerokim, otwartym horyzoncie ich kultury. Dokładnie znali wszystkie kultury ludów żyjących wokół basenu Morza Śródziemnego, a przez trzy wieki wielkiej kolonizacji poszerzyli swe panowanie, zwłaszcza na tereny Sycylii i południowej Italii (tzw. „Wielka Grecja”) oraz wybrzeże Azji Mniejszej (tzw. „Jonia”).

R1WswO1UzNKNX1
Geopolityczna mapa basenu Morza Śródziemnego ok. 550 p.n.e. Kolorem niebieskim oznaczono ziemie pod panowaniem greckim.
Źródło: domena publiczna.

Siedmiu mędrców

U progu VII wieku p.n.e. Grecja jest najpotężniejszą kulturą cywilizowanego świata. Równocześnie jest to okres, w którym przeciętnemu Grekowi przestaje wystarczać religijny obraz rzeczywistości. Tłumaczenie zjawisk, jakie mają miejsce na co dzień, za pomocą obowiązującej mitologii staje się archaizmem zawsze, gdy pewna cywilizacja osiąga wysoki poziom rozwoju. Hellenowie zapragnęli takiego obrazu świata, który nie jest zakotwiczony w legendach, dających gotowe odpowiedzi i zwalniających z konieczności samodzielnego myślenia. Coraz wyższy stopień opanowywania i podporządkowywania natury pociąga za sobą konieczność dogłębnego jej zrozumienia. Gdy mitologia przestaje wystarczać, zaś nauka jeszcze nie istnieje, Hellenowie dokonują cudu – zaczynają tworzyć filozofięFilozofiafilozofię. Rozwój filozofii jest rozwojem ciągłym. Można uznać go za proces, którego każdy kolejny uczestnik, znając dorobek swych poprzedników, niejako dokłada osiągnięcia swej własnej myśli do postępującego rozwoju filozofii ogólnie rozumianej. Przy takim jej ujęciu widzimy także, że samo jej powstanie nie było zjawiskiem nagłym. Za przodków niereligijnego, filozoficznego namysłu nad rzeczywistością powszechnie uznaje się tzw. „siedmiu mędrców”. Byli to niezwiązani ze sobą myśliciele, których działalność zamyka się mniej więcej od końca VII do polowy VI w. p.n.e. Nie byli oni stricte filozofami, lecz jedynie mędrcami, którzy konstruowali pierwsze normy moralne, jakimi należy kierować się w życiu.

Początki filozofii w Grecji

R1184gfzXgkn91
Pitagoras z Samos (ok. 570–ok. 497) był założycielem mistyczno‑religijnego ruchu, zwanego od jego imienia „pitagorejczykami”. Był też myślicielem, który jako pierwszy użył dla określenia swych nauk miana „filozofia” - „umiłowanie mądrości”, a siebie określił mianem „filozofa” - „miłującego mądrość”.
Źródło: domena publiczna.

Rozwój filozofii jest rozwojem ciągłym, nie jest jednak rozwojem linearnym. Widać to już u jej zarania, gdyż jej uprawianie zaczęło się niemal równocześnie w dwóch przeciwległych greckich koloniach. W Jonii myśliciele milezyjscy rozpoczęli uprawianie filozofii przyrody, która dzięki ich wysiłkom zwana jest „jońską filozofią przyrody”. Tales z Miletu i jego kontynuatorzy nie ustawali w wysiłkach, aby wskazać archéarchéarché, a więc przyczynę i podstawę istnienia świata oraz wszystkich przemian w nim zachodzących. Tymczasem w Wielkiej Helladzie kształtować zaczęła się filozofia nieco bardziej mistyczna i ezoteryczna. Rozpoczęła się wraz z Pitagorasem z Samos, który rozwinął badania matematyczne, a także zapoczątkował ruch, zwany od jego imienia ruchem pitagorejskim. Wielka Grecja była też miejscem zaistnienia innego ruchu, zwanego szkołą elejską, której inicjator Parmenides z Elei pouczał, że wszelkie badania rzeczywistości są zbędne. Ta bowiem jest ułudą, złudzeniem, fałszem, mamiącym nasze zmysły, a umysłowi nie pozwala przeniknąć tego, co istnieje prawdziwie, mianowicie jednego, niezmiennego, odwiecznego bytu, którego zmysłami nie sposób odkryć.

Rr2HqXxq3aNh21
Jońska filozofia przyrody uważana jest za historycznie pierwszy nurt filozofii. Jej przedstawiciele zajmowali się (jak wtedy mawiano) fizyką, a więc badaniem phyzis (gr. φύσις), czyli przyrody. Do grona jej przedstawicieli zalicza się przede wszystkim: Talesa, Anaksymandra i Anaksymenesa (wszyscy z Miletu), Heraklita z Efezu i Ksenofanesa z Kolofonu. Epigonami ruchu byli zaś działający w V w. p.n.e. Archelaos z Aten i Diogenes z Apollonii.
Źródło: domena publiczna.

Późniejsze losy filozofii greckiej

R13f1IBv6Ij731
Sokrates Ateńczyk (ok.469 p.n.e.-399 p.n.e.). Przykład samotnego myśliciela, poświęcającego całe życie na pouczające rozmowy z przechodniami. Sokrates nauczał obiektywności cnoty (męstwo, prawość, sprawiedliwość nie są więc czymś zależnym od punktu widzenia, lecz są dla wszystkich takie same i obowiązują każdego z nas). Bezpodstawnie oskarżony o bezbożność i deprawowanie młodzieży, niesłusznie skazany na śmierć, z pełną godnością i heroizmem poddał się karze, umierając za swoje nauki.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.

Gdy filozofia nauczyła się poszukiwać arché, prazasady i praprzyczyny całej rzeczywistości, była już w stanie badać świat takim, jaki jawi się naszym zmysłom i rozumowi. Sprawia to, że kolejnym stadium jej rozwoju jest materializm, wyrażony w koncepcjach Empedoklesa z Agrygentu, Anaksagorasa z Kladzomen i Demokryta z Abdery. Jest to również czas przeniesienia się namysłu filozoficznego z kolonii, a więc greckich peryferii, do Aten. Gdy zaś filozofia nauczy się opisywać rzeczywistość i zacznie tworzyć niemal naukowe kategorie jej analizy, przyjdzie czas przesunięcia punktu ciężkości. Odtąd w centrum jej zainteresowań znajdować się będzie nie świat, lecz żyjący na nim człowiek. Początkiem tego antropocentryzmu filozoficznego będzie działalność sofistówSofiścisofistów, płatnych nauczycieli, ćwiczących swych słuchaczy w retoryce i przemawianiu, pouczających, jak działać skutecznie, oraz utrzymujących, że to szczęście istoty ludzkiej powinno być celem naszych analiz i dążeń. To przeciw nim wystąpi Sokrates Ateńczyk, obrońca obiektywnego rozumienia cnót i wielki moralista, a przy tym nauczyciel samego Platona. Wraz z Platonem i Arystotelesem nastanie okres pierwszych szkół filozoficznych – AkademiiAkademiaAkademiiLikejonuLikejonLikejonu, a także dwóch pierwszych systemów filozoficznych, obejmujących wszelkie sfery ludzkiego namysłu. Będzie to jednak przedostatni period greckiej filozofii. Gdy w bitwie pod Cheroneą w 338 p.n.e. Aleksander pokona siły greckie, nastanie symboliczny kres helleńskiej niezależności, a oszołomieni Grecy będą potrzebowali odmiennego rodzaju filozofii, dostosowanego do nowej sytuacji społeczno‑politycznej. Powstałe wtedy szkoły (stoickastoicyzmstoicka, sceptyckasceptycyzmsceptyckaepikurejskaepikureizmepikurejska) pozostaną dominującymi aż po kres antyku, zaś ich wszechogarniające systemy będą uznawane za powszechnie obowiązujące.

Odmienność myśli greckiej

R1MyTAYKccny61
Platon Ateńczyk (427 p.n.e.–347 p.n.e.). Uczeń Sokratesa, późniejszy nauczyciel Arystotelesa ze Stagiry. Twórca pierwszego systemu filozoficznego i pierwszej w historii uczelni filozoficznej, stanowiącej pierwowzór uniwersytetu, zwanej Akademią.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Rzymianie, urzeczeni kulturalnym dorobkiem Greków, przejęli całą ich filozofię. Nie dodając do niej istotnych treści, pielęgnowali osiągnięcia greckiej myśli filozoficznej. Każdy szanujący się Rzymianin (bez względu na rolę społeczną i pochodzenie) przyznawał się do przynależności do któregoś z nurtów filozoficznych. Wielkimi stoikami byli na przykład zarówno cesarz Marek Aureliusz, jak i niewolnik Epiktet. Seneka Młodszy czy Horacy chętnie łączyli wątki stoickie i epikurejskie, z kolei Agryppa czy Sekstus Empiryk grupowali i weryfikowali osiągnięcia myśli sceptyckiej. To właśnie Rzymianie sprawili, że filozofia grecka przetrwała i została zaszczepiona nowej, europejskiej kulturze, która powstała na ruinach Rzymu. Od tamtego czasu rozwój filozofii cywilizacji zachodniej trwa nieprzerwanie. Zastanówmy się jednak nad greckim fenomenem filozofii. Jest raczej jasne, że gdyby nie powstała, to rozwój naszej cywilizacji miałby miejsce, acz nie przebiegałby w sposób tak dynamiczny. Jest ona bowiem matką każdej dziedziny wiedzy, wszystkich znanych nam nauk. W zestawieniu z myślą Dalekiego Wschodu najwyraźniej uwidocznia się jej swoistość. Myśl Wschodu poczęła się bowiem rozwijać mniej więcej w tym samym czasie, co grecka filozofia. Wtedy zaczęły się krystalizować filozoficzno‑religijno‑moralizatorskie koncepcje, takie jakie braminizm, buddyzm, konfucjanizm czy taoizm. Były to jednak ruchy, które już u zarania wyłożyły wszystkie spośród swych głównych idei. Sprawia to, że wyrosłe na ich kanwie kultury okazują się cywilizacjami statycznymi, które w procesie historycznym, w sferze światopoglądu i idei, nie przechodziły większych metamorfoz. Filozofia naszej cywilizacji, odznaczająca się grecką dynamiką i nieustannymi poszukiwaniami, okazała się zaś cywilizacją dynamiczną. Sprawia to, że wielkie kultury Wschodu zdają się mówić: „znaleźliśmy”, zaś nasza odpowiada im: „wciąż szukamy”. Po takim zestawieniu widać najlepiej, że „grecki fenomen” trwa nieustannie do dziś.

Słownik

Akademia
Akademia

(od gr. Άkappaalfadeltaήmuepsiloniotaalfa, Akadḗmeia) szkoła filozoficzna założona przez Platona Ateńczyka, pierwsza w dziejach uczelnia, stanowiąca pierwowzór uniwersytetu; nazwa pochodzi od Apollina Akademosa, w którego gaju znajdowały się jej budynki

antropocentryzm (filozoficzny)
antropocentryzm (filozoficzny)

(od gr. nuthetarhoomegapiomicronς, antropos – człowiek i łac. centrum – środek) stanowisko filozoficzne, w którym człowiek (i rozważania na tematy jemu poświęcone) zajmuje pierwszą, najważniejszą i uprzywilejowaną pozycję; wyraża je postawa, która stawia człowieka w centrum rozważań; antropocentryzm w filozofii może przyjmować różne odmiany i manifestować się podobnie, choć nieco odmiennie, na różnych płaszczyznach; antropocentryzm etyczny zakłada, że człowiek jest jedyną istotą przejawiającą namysł moralny i realizującą wartości etyczne; antropocentryzm epistemologiczny zakłada, że sposób, w jaki człowiek postrzega, doświadcza i analizuje świat, jest sposobem uprzywilejowanym, najlepszym pośród wszystkich zwierząt; antropocentryzm metafizyczny czy ontologiczny ujmuje człowieka jako przyczynę konstrukcji lub nawet istnienia Wszechświata

arché
arché

(gr. rhochiή, arché – zasada, prazasada, przyczyna, praprzyczyna) główne pojęcie jońskiej filozofii przyrody, pitagorejczyków i wczesnych materialistów, zwanych pluralistami; arché oznaczało główny żywioł, z którego powstał świat i który podtrzymuje jego trwanie, jako zasada i podstawa rzeczywistości

epikureizm
epikureizm

doktryna filozoficzna, według której przyjemność (dobro najwyższe) prowadzi do szczęścia (najwyższego celu)

filozofia
filozofia

(od gr. phiiotalambdaomicronsigmaomicronphiίalfa, filo‑sofija – umiłowanie mądrości) systematyczny namysł nad rzeczywistością, zachodzącymi w niej wydarzeniami i zjawiskami, zwłaszcza tymi dotyczącymi człowieka i wiążących się z nim zagadnieniami; filozofia zachodnia narodziła się w antycznej Grecji; za pierwszego filozofa europejskiego uważany jest Tales z Miletu, gdyż jako pierwszy dokonał niereligijnego namysłu nad światem, zaś Pitagoras z Samos jako pierwszy określił się mianem „filozofa” (osoby miłującej mądrość), a swoją naukę nazwał filozofią („umiłowaniem mądrości”)

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

historycznie pierwszy nurt filozofii, zajmujący się fizyką, a więc badaniem phyzis (gr. phiύsigmaiotaς), czyli przyrody. Jego pierwszymi przedstawicielami byli myśliciele milezyjscy: Tales, Anaksymander i Anaksymenes, a także Heraklit z Efezu i Ksenofanes z Kolofonu. Epigonami ruchu byli zaś Archelaos z Aten i Diogenes z Apollonii, działający w V w. p.n.e.

likejon
likejon

(od gr. lambdaύkappaepsiloniotaomicronnu, lykeion) szkoła filozoficzna założona przez Arystotelesa ze Stagiry; historycznie druga, zaraz po Akademii platońskiej; nazwa wywiedziona od świątyni Apollina Likejosa, obok której znajdowały się budynki uczelni; nazywana też Gimnazjonem lub Gimnazjum (od gr. gammaupsilonmunuάsigmaiotaomicronnu, gymnasion, gdyż wcześniej znajdowały się tam sale gimnastyczne), lub Perypatem (od gr. piepsilonrhoiotapialfatauepsilonnu, peripatos – przechadzka, gdyż Arystoteles lubił wykładać przechadzając się wraz z uczniami)

materializm
materializm

stanowisko filozoficzne, według którego rzeczywiście istnieje tylko materia; w obrębie stanowiska materialistycznego tłumaczenie wszystkich zjawisk i zdarzeń, jakie zachodzą w rzeczywistości, sprowadza się do zasad mechaniki i relacji fizycznych, przez co materializm bywa synonimicznie nazywany „fizykalizmem”; w znaczeniu potocznym materializm oznacza kierowanie się wymiernymi (materialnymi) korzyściami, przez co bywa synonimem egoizmu; za przeciwieństwo materializmu filozoficznego może uchodzić chociażby idealizm filozoficzny (przekonanie o realnym istnieniu niematerialnych idei, które poznajemy tylko poprzez czystą spekulację intelektu) czy spirytualizm filozoficzny (w myśl którego realne istnienie przysługuje tylko substancjom duchowym)

sceptycyzm
sceptycyzm

(gr. skeptikos — wątpiący, krytykujący) stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej

sofiści
sofiści

(od gr. sigmaomicronphiiotasigmatauής, sophistes – nauczyciel z grupy sofistów, czyli praktykujących mądrość) niejednolity ruch filozoficzny starożytnej Grecji przełomu V i VI w. p.n.e., skupiający nauczycieli polityków, retorów, oratorów i etyków; celem sofistów było przysposabianie młodzieży i dorosłych do życia publicznego i pełnienia funkcji społeczno‑politycznych; krytykowano ich za to, że nauczają za pieniądze i szerzą relatywizm w ocenianiu cnót i wartości; filozofami we właściwym tego słowa znaczeniu byli przedstawiciele pierwszego pokolenia sofistów, tacy jak: Protagoras z Abdery, Gorgiasz z Leontinoi, Trazymach z Chalcedonu, Prodikos z Keos czy Hippiasz z Elidy; kolejne pokolenia trudno określić mianem filozofów, byli to już bowiem wytrawni i nastawieni na zysk dyskutanci, którzy okryli cały ruch złą sławą: przez ich działalność sofistyka nabrała znaczenia pejoratywnego, stając się synonimem matactwa, krętactwa i cwaniactwa

stoicyzm
stoicyzm

(gr. stoá — portyk, kolumnada) doktryna filozoficzna uznająca za najwyższe i jedyne dobro cnotę rozumianą jako życie zgodne z zasadami rozumu, a za warunek szczęścia panowanie nad sobą, równowagę duchową i niewzruszony spokój