Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat Friedricha Nietzschego, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Krytyka moralności

R7ce8w1agvhKR1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: moralność
    • Elementy należące do kategorii moralność
    • Nazwa kategorii: umiarkowanie
    • Nazwa kategorii: sprawiedliwość
    • Nazwa kategorii: altruizm
    • Nazwa kategorii: współczucie
    • Nazwa kategorii: litość
    • Koniec elementów należących do kategorii moralność
Jednym z najczęstszych przedmiotów krytyki niemieckiego filozofa była tradycyjna moralność, kładąca nacisk na takie pojęcia jak: umiarkowanie, sprawiedliwość, altruizm, współczucie czy litość.
R1Uhl0wiTzfnM1
William-Adolphe Bouguereau, Homer i jego przewodnik, 1874
Nietzsche poddał szczegółowej analizie proces narodzin współczesnej moralności, usiłował dotrzeć do jego genezy. Cofnął się więc do antycznej Grecji i analizując język Homera oraz greckich poetów i tragików, śledził szczególny proces, jaki się wówczas stopniowo dokonywał. Określił go mianem buntu niewolników na polu moralności.
Źródło: domena publiczna.

Pierwotna moralność, którą filozof określał mianem moralności dostojnej lub rycersko‑arystokratycznej, zasadzała się na rozróżnieniu na szlachetnych (dostojnych, silnych, udanych) i lichych (słabych, nieudanych). Pojęcia dostojnyszlachetny były w świecie presokratyków synonimami słowa dobry.

Friedrich Nietzsche Z genealogii moralności

Założeniem ocen rycersko‑arystokratycznych jest potężna cielesność, kwitnące, bogate, nawet przelewne zdrowie, a zarazem to, co jest warunkiem ich utrzymania, więc wojna, przygody, łowy, taniec, igrzyska i w ogóle wszystko, w czym tkwi silna wola, swobodna, radosna czynność.

K124 Źródło: Friedrich Nietzsche, Z genealogii moralności, tłum. L. Staff.

Przeciwieństwem dostojnego jest lichy, którego charakteryzują: słabość fizyczna i psychiczna, pospolitość, niezaradność życiowa, jednym słowem – cechy właściwe niewolnikom. Niewolnicy, zazdroszcząc panom ich siły, ustanowili odwrotną moralność, akcentującą takie cnoty jak litość i altruizmaltruizmaltruizm. W tej nowej, niewolniczej moralności to, co pierwotnie uchodziło za szlachetne, teraz jawi się jako złe, liche zaś uzyskuje status dobrego. „Bunt niewolników na polu moralności” oznacza więc odwrócenie naturalnego ładu moralnego. To tak jakby sportowcy, którzy zawsze przegrywają, ustanowili nową zasadę (narzucając ją wszystkim), zgodnie z którą najlepszym sportowcem jest ten, kto daje wygrać innym, a ten, kto dąży do zwycięstwa, tak naprawdę jest złym sportowcem, bo nie rozumie, że w sporcie co innego się liczy. Powodem „buntu niewolników na polu moralności” jest więc resentymentresentymentresentyment, a więc głęboko utajona zawiść, jaka budzi się w słabych wobec silnych i sprawia, że odrzucają oni wartości, których z różnych względów nie są w stanie realizować. Resentyment jest zjawiskiem nieświadomym – niewolnik nie wie, że kieruje nim zawiść, on wierzy w to, co głosi. W swym projekcie „przewartościowania wszystkich wartości” Nietzsche próbował odwrócić ten proces, dokonać ponownego przewartościowania porządku moralnego.

Słownik

altruizm
altruizm

(łac. alter — drugi, inny) kierowanie się w swym postępowaniu dobrem innych, gotowość do poświęceń

nadczłowiek
nadczłowiek

w filozofii Nietzschego: termin odnoszący się do ideału człowieka reprezentującego wyższy etap rozwoju ludzkości; osobnik władczy, bezwzględny, którego nie obowiązują powszechne normy etyczne

relatywizm
relatywizm

(łac. relativus — względny) względne traktowanie poznania i wartości, uzależnianych od punktu widzenia

resentyment
resentyment

(fr. ressentiment — niezadowolenie, niechęć, uraza) żal lub uraza do kogoś odczuwane przez dłuższy czas i zwykle powracające na wspomnienie doznanych krzywd