Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat Friedricha Nietzschego, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Friedrich Nietzsche: specyfika twórczości i jej fazyFriedrich Nietzsche: specyfika twórczości i jej fazy
Wczesne prace Friedricha NietzschegoWczesne prace Friedricha Nietzschego
Drugi etap twórczości Friedricha Nietzschego. Krytyka, koncepcja prawdy, wiara w rozumDrugi etap twórczości Friedricha Nietzschego. Krytyka, koncepcja prawdy, wiara w rozum
Friedricha Nietzschego krytyka religii chrześcijańskiejFriedricha Nietzschego krytyka religii chrześcijańskiej
Krytyka moralności
Pierwotna moralność, którą filozof określał mianem moralności dostojnej lub rycersko‑arystokratycznej, zasadzała się na rozróżnieniu na szlachetnych (dostojnych, silnych, udanych) i lichych (słabych, nieudanych). Pojęcia dostojny i szlachetny były w świecie presokratyków synonimami słowa dobry.
Z genealogii moralnościZałożeniem ocen rycersko‑arystokratycznych jest potężna cielesność, kwitnące, bogate, nawet przelewne zdrowie, a zarazem to, co jest warunkiem ich utrzymania, więc wojna, przygody, łowy, taniec, igrzyska i w ogóle wszystko, w czym tkwi silna wola, swobodna, radosna czynność.
Przeciwieństwem dostojnego jest lichy, którego charakteryzują: słabość fizyczna i psychiczna, pospolitość, niezaradność życiowa, jednym słowem – cechy właściwe niewolnikom. Niewolnicy, zazdroszcząc panom ich siły, ustanowili odwrotną moralność, akcentującą takie cnoty jak litość i altruizmaltruizm. W tej nowej, niewolniczej moralności to, co pierwotnie uchodziło za szlachetne, teraz jawi się jako złe, liche zaś uzyskuje status dobrego. „Bunt niewolników na polu moralności” oznacza więc odwrócenie naturalnego ładu moralnego. To tak jakby sportowcy, którzy zawsze przegrywają, ustanowili nową zasadę (narzucając ją wszystkim), zgodnie z którą najlepszym sportowcem jest ten, kto daje wygrać innym, a ten, kto dąży do zwycięstwa, tak naprawdę jest złym sportowcem, bo nie rozumie, że w sporcie co innego się liczy. Powodem „buntu niewolników na polu moralności” jest więc resentymentresentyment, a więc głęboko utajona zawiść, jaka budzi się w słabych wobec silnych i sprawia, że odrzucają oni wartości, których z różnych względów nie są w stanie realizować. Resentyment jest zjawiskiem nieświadomym – niewolnik nie wie, że kieruje nim zawiść, on wierzy w to, co głosi. W swym projekcie „przewartościowania wszystkich wartości” Nietzsche próbował odwrócić ten proces, dokonać ponownego przewartościowania porządku moralnego.
Słownik
(łac. alter — drugi, inny) kierowanie się w swym postępowaniu dobrem innych, gotowość do poświęceń
w filozofii Nietzschego: termin odnoszący się do ideału człowieka reprezentującego wyższy etap rozwoju ludzkości; osobnik władczy, bezwzględny, którego nie obowiązują powszechne normy etyczne
(łac. relativus — względny) względne traktowanie poznania i wartości, uzależnianych od punktu widzenia
(fr. ressentiment — niezadowolenie, niechęć, uraza) żal lub uraza do kogoś odczuwane przez dłuższy czas i zwykle powracające na wspomnienie doznanych krzywd