Program i postulaty

R1Sqg8tbtoeFA
Prezentacja.

Rudolf Carnap

Jako najważniejszego współtwórcę oraz reprezentanta Koła Wiedeńskiego podaje się zazwyczaj Rudolfa Carnapa (1891–1970) – niemieckiego filozofa, matematyka i logikalogikalogika. Carnap pozostawał pod dużym wpływem prac Fregego i Russella. Studiował fizykę, matematykę oraz teorię poznania w Jenie. Pracował na uczelniach w Wiedniu, Pradze, a po roku 1935 – w Chicago oraz Los Angeles. W swych pracach koncentrował się głównie na próbie przełożenia jak największej ilości zagadnień na język logiki. Był jednym z najważniejszych rzeczników pozytywizmu logicznego oraz nieprzejednanym krytykiem wszelkiej postaci metafizykimetafizykametafizyki w filozofii.
Za najważniejsze jego prace uważa się: Problemy pozorne w filozofii. Obce elementy psychiki a spór o realizm (1928), Przezwyciężenie metafizyki przez logiczną analizę języka (1931), Logiczna składnia języka (1934), Znaczenie i konieczność (1947).

bg‑cyan

Tautologia

Tautologia (z gr. tautos ‘ten sam’, logos ‘rozumowanie, mowa’) – w językoznawstwie oznacza wypowiedź, która zawiera (umyślnie lub nie) wyrażenia o pokrywających się znaczeniach, np.: „Geneza i pochodzenie tego zjawiska...”. W logice po raz pierwszy tego terminu użył Ludwig WittgenstainTraktacie logiczno‑fiolozoficznym – tautologia to zdanie, które ze względu na swoją konstrukcję jest zawsze prawdziwe, np. „Teraz pada albo nie pada deszcz”.

Skoro Koło Wiedeńskie nie wypracowało jednej doktrynydoktrynadoktryny, to za jego spuściznę można uznać tematy i problemy badawcze podejmowane przez poszczególnych przedstawicieli. Przykładem może tu być słynny spór o zdania protokolarne. W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o to, czego możemy być pewni, Wiedeńczycy powrócili do stanowiska Hume’a, starając się je doprecyzować. Hume uznał, że istnieją tylko dwa rodzaje zdań pewnych: zdania o faktach i zdania analityczne (np. logiczne czy matematyczne). Kant dorzucił później jeszcze jeden rodzaj zdań, które określił mianem zdań syntetycznych a priori – są to zdania pewne, mimo że ani nie są logicznymi tautologiamitautologiatautologiami, ani nie pochodzą z doświadczenia. Wiedeńczycy odrzucili stanowisko Kanta jako metafizyczne, twierdząc dalej, że istnieją tylko prawdy formalno‑logiczne (tj. takie, które są tautologiami) i faktyczne (zdania o faktach). Stanowisko takie określa się dziś mianem empiryzmuempiryzmempiryzmu logicznego. O ile kryterium formalno‑logiczne (tautologia) wydawało się wszystkim jasne, o tyle przedmiotem dyskusji Koła stało się pytanie o to, jakie to są zdania o faktach. W rozprawie z 1931 r. Carnap określił je mianem protokolarnych – nazwa ta pochodzi od zapisu przebiegu doświadczenia naukowego, tj. właśnie protokołu. Carnap podał też przykładowy źródłowy zapis protokolarny:

Rudolf Carnap Język fizykalny jako uniwersalny język nauki

Przebieg eksperymentu: w tych a tych miejscach znajdują się ciała o takich a takich cechach […]; teraz tutaj wskazówka na 5, jednocześnie tam iskra i trzask, potem woń ozonu.

321 Źródło: Rudolf Carnap, Język fizykalny jako uniwersalny język nauki, tłum. L. Kopciuch, A. Koterski.

Chodzi więc o takie zdania, określane także jako sprawozdawcze lub bazowe, które w sposób całkowicie wierny oddają przebieg danego zdarzenia, czyli faktu empirycznego. Wiedeńczycy spierali się także o to, czy wszystkie zdania rejestrujące w prosty sposób prywatne doświadczenia mogą stanowić podstawę twierdzeń nauki. Carnap uściślał, że tylko te, które da się przełożyć na zdania fizykalnefizykalizmfizykalne, tj. dotyczące stanów ciała. Carnap wyróżnił trzy klasy zdań w naukach empirycznych.

RDmhaWom3J5FO1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Trzy klasy zdań nauk empirycznych
    • Elementy należące do kategorii Trzy klasy zdań nauk empirycznych
    • Nazwa kategorii: zdania ogólne (prawa przyrody)
    • Nazwa kategorii: zdania jednostkowe (stwierdzające powtarzalność jakiegoś zjawiska)
    • Nazwa kategorii: zdania protokolarne
    • Koniec elementów należących do kategorii Trzy klasy zdań nauk empirycznych
RrPuQy04dfBjU1
Otto Neurath
Pod adresem tak sformułowanej koncepcji inni przedstawiciele Koła Wiedeńskiego, zwłaszcza Otto Neurath, wysuwali wiele zarzutów. Neurath dowodził, że nie jesteśmy w stanie skonstruować całkowicie neutralnego języka wiernie opisującego fakty. Dodawał też, że nie chodzi o same fakty, lecz o sposób używania języka, o spójną strukturę gramatyczną i zasady formułowania zdań opisowych (zadaniem filozofa jest ich sformułowanie).
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Zdania ogólne i jednostkowe są hipotezamihipotezahipotezami – mają sens pod warunkiem, że są weryfikowalne, tj. że da się pomyśleć i przeprowadzić taki eksperyment (protokół zdarzenia), który pozwalałby sformułować zdania protokolarne, czyli zdania o faktach, potwierdzające te hipotezy. Mówiąc prościej: według neopozytywistów, tylko takie zdania o faktach są sensowne, które da się przełożyć na prawdopodobne zdania o faktach (zdania protokolarne). Jeśli zatem spotykamy piękną neopozytywistkę i wypowiadamy pod jej adresem zdanie: Kocham panią, to ona musi uznać to zdanie za pozbawione sensu, gdyż jest ono nieweryfikowalne. Musimy przełożyć nasze zdanie na zdanie typu: Kiedy panią widzę, mam podwyższone ciśnienie. To ostatnie zdanie jest zdaniem jednostkowym, które da się przełożyć na zdania protokolarne. Ale czy mówiąc, że kogoś kochamy, mamy rzeczywiście na myśli to, że skacze nam ciśnienie? Neopozytywista odpowie, że nawet jeśli mamy coś innego na myśli, to jest to zupełnie bez sensu, jeżeli nie da się tego przełożyć na język fizykalny (tj. na zdania o faktach).

W pracach Wiedeńczyków bardzo wyraźna jest tendencja, by tradycyjne dociekania natury ontologicznej zastąpić rozważaniami problemów składni. Carnap stwierdził istnienie wielu obszarów rzeczywistości: przedmiotów fizycznych, psychicznych, umysłowych. W każdym z tych obszarów co innego uznane jest za podstawowy przedmiot (przedmiot fizyczny, przeżycie psychiczne, pojęcie matematyczne). Nie faworyzował żadnego z tych obszarów i twierdził, że każdemu z nich odpowiada inny język przedmiotowy. Zamiast tego dążył do stworzenia jednego metajęzykametajęzykmetajęzyka, pozwalającego skutecznie analizować języki przedmiotowe oraz dokonywać przekładu z jednego języka na drugi. Takim językiem okazuje się syntaktykasyntaktykasyntaktyka (logiczna składnia języka), na gruncie której język pojmowany jest jako określony system reguł. Carnap wymienił dwa rodzaje reguł: logiczne (ustalają, jak dane zdanie należy przekształcić, żeby uzyskać inne zdanie, np. reguły wynikania) i gramatyczne.

Po opracowaniu takiego syntaktycznego metajęzyka Carnap, wraz z innymi Wiedeńczykami, ogłosił, że wszelkie sensowne problemy filozoficzne dotyczą składni – a więc na drodze analizy składni języka można je rozstrzygnąć. Żeby to lepiej wyjaśnić, wyróżnił trzy rodzaje zdań:

zdania nauk empirycznych

przedmiotowe, jednostkowe, ogólne i protokolarne – odnoszą się one do faktów, przypisują pewnym rzeczom określone własności czy stany, np.: „Ta róża jest czerwona”;

pseudoprzedmiotowe

zdania pozorne, określane także jako quasi‑syntaktyczne, czyli mówiące coś o rzeczach, np.: „Róża jest rzeczą”;

syntaktyczne

odnoszą się wyłącznie do formy wyrażeń językowych, np. „Słowo róża jest słowem denotującym rzecz”. W wypadku zdań pseudoprzedmiotowych zachodzi jedna z następujących sytuacji:

  • albo są to nieprecyzyjnie wyrażone zdania syntaktyczne, wówczas zdanie „Róża jest rzeczą” należy przełożyć na zdanie mówiące o syntaktycznej przynależności słowa róża do klasy rzeczy;

  • albo są to zdania metafizyczne, które nie mają innej treści niż emocjonalna, tj. są to zdania wyrażające nasze uczucia;

  • albo są to zdania błędnie odnoszące jakieś pojęcie (np. pojęcie „bycia rzeczywistym”), będące wewnętrzną kategorią wypracowaną w ramach określonego języka przedmiotowego (np. języka fizykalistycznego, tj. naukowego), do samego tego języka w całości (kiedy mówimy, że rzeczy fizyczne istnieją realnie) bądź do bytów spoza tego języka (takich jak absolut czy tzw. rzeczy same w sobie).

bg‑cyan

Syntaktyka

Obok pragmatyki i semantyki syntaktyka jest jednym z trzech głównych działów semiotyki, czyli ogólnej teorii znaków, w szczególności wyrażeń językowych. Zajmuje się formalnymi relacjami zachodzącymi między różnymi wyrażeniami językowymi. Chodzi o takie relacje jak implikacja czy reprezentacja stałych przez zmienne. Zdania o charakterze semantycznym, o których piszą m.in. Carnap czy Neurath, to takie zdania, które stwierdzają coś na temat relacji między różnymi wyrażeniami językowymi. Na przykład zdanie: „Implikację wyraża się w języku m.in. za pomocą sformułowania «jeśli… to…»” ma charakter syntaktyczny.

Odnośnie tego trzeciego przypadku Carnap wyjaśnia dobitnie:

Rudolf Carnap Pisma semantyczne,

Być rzeczywistym, w sensie naukowym, znaczy być elementem systemu. Zatem, pojęcie to nie może być sensownie stosowane do samego systemu.

123 Źródło: Rudolf Carnap, Pisma semantyczne,, tłum. T. Ciecierski, M. Poręba, M. Sala, B. Stanosz.

Innymi słowy, Wiedeńczycy uważali, że zdania klasycznej ontologii są zdaniami quasi-syntaktycznymi. W ten sposób zredukowali ontologię do syntaktyki.

Słownik

doktryna
doktryna

(łac. doctrina — nauczanie, wiedza) system poglądów, twierdzeń i założeń z określonej dziedziny wiedzy

empiryzm
empiryzm

(gr. émpeiros — doświadczony) fil. kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego

fizykalizm
fizykalizm

jeden z głównych postulatów neopozytywizmu związany z zasadą „jedności nauki”, głoszący sprowadzenie terminów wszystkich nauk empirycznych do języka fizyki, np. twierdzeń psychologii do twierdzeń o stanach fizycznych organizmu (R. Carnap, O. Neurath, M. Schlick)

hipoteza
hipoteza

(gr. hypothesis — przypuszczenie) założenie oparte na prawdopodobieństwie, wymagające sprawdzenia

logika
logika

(gr. logike(techne) — powód) dyscyplina naukowa zajmująca się regułami poprawnego myślenia i wnioskowania

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

metajęzyk
metajęzyk

(gr. meta — po) język służący do opisu i analizy innego języka

syntaktyka
syntaktyka

(gr. syntaksis — zestawienie, uszeregowanie) dział semiotyki badający wzajemne stosunki i właściwości budowy wyrażeń języka w procesie porozumiewania się ludzi

tautologia
tautologia

(gr. tauto — to samo + logos — słowo) wypowiedź, w której wyraz określający nie wzbogaca treści wyrazu określanego, powtarza ją; zdanie, którego prawdziwość wynika z samej jego struktury