Przeczytaj
Program i postulaty
Rudolf Carnap
Jako najważniejszego współtwórcę oraz reprezentanta Koła Wiedeńskiego podaje się zazwyczaj Rudolfa Carnapa (1891–1970) – niemieckiego filozofa, matematyka i logikalogika. Carnap pozostawał pod dużym wpływem prac Fregego i Russella. Studiował fizykę, matematykę oraz teorię poznania w Jenie. Pracował na uczelniach w Wiedniu, Pradze, a po roku 1935 – w Chicago oraz Los Angeles. W swych pracach koncentrował się głównie na próbie przełożenia jak największej ilości zagadnień na język logiki. Był jednym z najważniejszych rzeczników pozytywizmu logicznego oraz nieprzejednanym krytykiem wszelkiej postaci metafizykimetafizyki w filozofii.
Za najważniejsze jego prace uważa się: Problemy pozorne w filozofii. Obce elementy psychiki a spór o realizm (1928), Przezwyciężenie metafizyki przez logiczną analizę języka (1931), Logiczna składnia języka (1934), Znaczenie i konieczność (1947).
Tautologia
Tautologia (z gr. tautos ‘ten sam’, logos ‘rozumowanie, mowa’) – w językoznawstwie oznacza wypowiedź, która zawiera (umyślnie lub nie) wyrażenia o pokrywających się znaczeniach, np.: „Geneza i pochodzenie tego zjawiska...”. W logice po raz pierwszy tego terminu użył Ludwig Wittgenstain w Traktacie logiczno‑fiolozoficznym – tautologia to zdanie, które ze względu na swoją konstrukcję jest zawsze prawdziwe, np. „Teraz pada albo nie pada deszcz”.
Skoro Koło Wiedeńskie nie wypracowało jednej doktrynydoktryny, to za jego spuściznę można uznać tematy i problemy badawcze podejmowane przez poszczególnych przedstawicieli. Przykładem może tu być słynny spór o zdania protokolarne. W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o to, czego możemy być pewni, Wiedeńczycy powrócili do stanowiska Hume’a, starając się je doprecyzować. Hume uznał, że istnieją tylko dwa rodzaje zdań pewnych: zdania o faktach i zdania analityczne (np. logiczne czy matematyczne). Kant dorzucił później jeszcze jeden rodzaj zdań, które określił mianem zdań syntetycznych a priori – są to zdania pewne, mimo że ani nie są logicznymi tautologiamitautologiami, ani nie pochodzą z doświadczenia. Wiedeńczycy odrzucili stanowisko Kanta jako metafizyczne, twierdząc dalej, że istnieją tylko prawdy formalno‑logiczne (tj. takie, które są tautologiami) i faktyczne (zdania o faktach). Stanowisko takie określa się dziś mianem empiryzmuempiryzmu logicznego. O ile kryterium formalno‑logiczne (tautologia) wydawało się wszystkim jasne, o tyle przedmiotem dyskusji Koła stało się pytanie o to, jakie to są zdania o faktach. W rozprawie z 1931 r. Carnap określił je mianem protokolarnych – nazwa ta pochodzi od zapisu przebiegu doświadczenia naukowego, tj. właśnie protokołu. Carnap podał też przykładowy źródłowy zapis protokolarny:
Język fizykalny jako uniwersalny język naukiPrzebieg eksperymentu: w tych a tych miejscach znajdują się ciała o takich a takich cechach […]; teraz tutaj wskazówka na 5, jednocześnie tam iskra i trzask, potem woń ozonu.
Chodzi więc o takie zdania, określane także jako sprawozdawcze lub bazowe, które w sposób całkowicie wierny oddają przebieg danego zdarzenia, czyli faktu empirycznego. Wiedeńczycy spierali się także o to, czy wszystkie zdania rejestrujące w prosty sposób prywatne doświadczenia mogą stanowić podstawę twierdzeń nauki. Carnap uściślał, że tylko te, które da się przełożyć na zdania fizykalnefizykalne, tj. dotyczące stanów ciała. Carnap wyróżnił trzy klasy zdań w naukach empirycznych.
Zdania ogólne i jednostkowe są hipotezamihipotezami – mają sens pod warunkiem, że są weryfikowalne, tj. że da się pomyśleć i przeprowadzić taki eksperyment (protokół zdarzenia), który pozwalałby sformułować zdania protokolarne, czyli zdania o faktach, potwierdzające te hipotezy. Mówiąc prościej: według neopozytywistów, tylko takie zdania o faktach są sensowne, które da się przełożyć na prawdopodobne zdania o faktach (zdania protokolarne). Jeśli zatem spotykamy piękną neopozytywistkę i wypowiadamy pod jej adresem zdanie: Kocham panią
, to ona musi uznać to zdanie za pozbawione sensu, gdyż jest ono nieweryfikowalne. Musimy przełożyć nasze zdanie na zdanie typu: Kiedy panią widzę, mam podwyższone ciśnienie
. To ostatnie zdanie jest zdaniem jednostkowym, które da się przełożyć na zdania protokolarne. Ale czy mówiąc, że kogoś kochamy, mamy rzeczywiście na myśli to, że skacze nam ciśnienie? Neopozytywista odpowie, że nawet jeśli mamy coś innego na myśli, to jest to zupełnie bez sensu, jeżeli nie da się tego przełożyć na język fizykalny (tj. na zdania o faktach).
W pracach Wiedeńczyków bardzo wyraźna jest tendencja, by tradycyjne dociekania natury ontologicznej zastąpić rozważaniami problemów składni. Carnap stwierdził istnienie wielu obszarów rzeczywistości: przedmiotów fizycznych, psychicznych, umysłowych. W każdym z tych obszarów co innego uznane jest za podstawowy przedmiot (przedmiot fizyczny, przeżycie psychiczne, pojęcie matematyczne). Nie faworyzował żadnego z tych obszarów i twierdził, że każdemu z nich odpowiada inny język przedmiotowy. Zamiast tego dążył do stworzenia jednego metajęzykametajęzyka, pozwalającego skutecznie analizować języki przedmiotowe oraz dokonywać przekładu z jednego języka na drugi. Takim językiem okazuje się syntaktykasyntaktyka (logiczna składnia języka), na gruncie której język pojmowany jest jako określony system reguł. Carnap wymienił dwa rodzaje reguł: logiczne (ustalają, jak dane zdanie należy przekształcić, żeby uzyskać inne zdanie, np. reguły wynikania) i gramatyczne.
Po opracowaniu takiego syntaktycznego metajęzyka Carnap, wraz z innymi Wiedeńczykami, ogłosił, że wszelkie sensowne problemy filozoficzne dotyczą składni – a więc na drodze analizy składni języka można je rozstrzygnąć. Żeby to lepiej wyjaśnić, wyróżnił trzy rodzaje zdań:
Syntaktyka
Obok pragmatyki i semantyki syntaktyka jest jednym z trzech głównych działów semiotyki, czyli ogólnej teorii znaków, w szczególności wyrażeń językowych. Zajmuje się formalnymi relacjami zachodzącymi między różnymi wyrażeniami językowymi. Chodzi o takie relacje jak implikacja czy reprezentacja stałych przez zmienne. Zdania o charakterze semantycznym, o których piszą m.in. Carnap czy Neurath, to takie zdania, które stwierdzają coś na temat relacji między różnymi wyrażeniami językowymi. Na przykład zdanie: „Implikację wyraża się w języku m.in. za pomocą sformułowania «jeśli… to…»” ma charakter syntaktyczny.
Odnośnie tego trzeciego przypadku Carnap wyjaśnia dobitnie:
Pisma semantyczne,Być rzeczywistym, w sensie naukowym, znaczy być elementem systemu. Zatem, pojęcie to nie może być sensownie stosowane do samego systemu.
Innymi słowy, Wiedeńczycy uważali, że zdania klasycznej ontologii są zdaniami quasi-syntaktycznymi. W ten sposób zredukowali ontologię do syntaktyki.
Słownik
(łac. doctrina — nauczanie, wiedza) system poglądów, twierdzeń i założeń z określonej dziedziny wiedzy
(gr. émpeiros — doświadczony) fil. kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego
jeden z głównych postulatów neopozytywizmu związany z zasadą „jedności nauki”, głoszący sprowadzenie terminów wszystkich nauk empirycznych do języka fizyki, np. twierdzeń psychologii do twierdzeń o stanach fizycznych organizmu (R. Carnap, O. Neurath, M. Schlick)
(gr. hypothesis — przypuszczenie) założenie oparte na prawdopodobieństwie, wymagające sprawdzenia
(gr. logike(techne) — powód) dyscyplina naukowa zajmująca się regułami poprawnego myślenia i wnioskowania
(gr. ta meta physika — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe
(gr. meta — po) język służący do opisu i analizy innego języka
(gr. syntaksis — zestawienie, uszeregowanie) dział semiotyki badający wzajemne stosunki i właściwości budowy wyrażeń języka w procesie porozumiewania się ludzi
(gr. tauto — to samo + logos — słowo) wypowiedź, w której wyraz określający nie wzbogaca treści wyrazu określanego, powtarza ją; zdanie, którego prawdziwość wynika z samej jego struktury