Przeczytaj
Jak poprawnie odczytywać wyniki badań społecznych?
Dane liczbowe można zaprezentować na kilka sposobów. Dodatkowym utrudnieniem jest zrozumienie zależności między danymi liczbowymi a opisami, stanowiącymi kluczową część składową badańbadań. Jak zatem podejść do badania, aby końcowe wnioski były zgodne z danymi?
Czynniki sprzyjające bogaceniu się (CBOS, czerwiec 2007)
Od czasów, kiedy w Polsce zapanowała gospodarka wolnorynkowa, badanie źródeł bogactwa jest dość częstym tematem publicystyki. Rzecz jasna nie jest to temat tak nośny, jak wszelkie spory polityczne czy obyczajowe, ale przecież bogactwo od zawsze stanowiło element wywołujący rozmaite namiętności. Może świadczyć o tym publikowane co roku w tygodniku „Wprost” zestawienie 100 najbogatszych Polaków, które stało się niemal wyrobem flagowym tygodnika. Tak więc bogactwo nas interesuje, również ujęte statystycznie. Pytając o jego źródła, chcielibyśmy poznać jego tajemnice i podjąć kroki dla urzeczywistnienia go w swoim życiu.
Zapoznaj się z poszczególnymi kategoriami danych przedstawionych w tabeli. Następnie odpowiedz na pytania:
Jaki okres obejmuje powyższa tabela?
Z jaką częstotliwością realizowane były kolejne badania?
Jakiego typu czynniki dominują wśród odpowiedzi?
Czy czynniki te można zestawić z racji podobieństwa?
Co w pokazanych wynikach szczególnie przykuwa uwagę?
Na ile można przy pierwszym odczytaniu wyników dostrzec zmiany w obrębie poszczególnych czynników?
Które z wyników wyraźnie odróżniają się od innych?
Słownik
działalność prowadząca do poznania poglądów społeczeństwa na określony temat dzięki wykorzystaniu specjalnych technik badawczych; jest prowadzone przez wyspecjalizowane ośrodki badania opinii publicznej
reakcja zbiorowości na zdarzenia, zjawiska wywołane działaniem władz, instytucji wchodzących w skład szeroko rozumianej sfery publicznej; najogólniej oznacza aprobatę lub dezaprobatę dla widocznych w przestrzeni publicznej stanowisk, zachowań, artykułowaną przez jakąś część społeczeństwa, zbiorowości
jednostka różnicy między dwiema wartościami wyrażanymi w procentach; wykorzystywana w porównaniach, np. jeśli udział wyborców partii X w styczniu wyniósł 20%, a w lutym – 35%, to ten udział wzrósł o 15 punktów procentowych (a nie o 15%)
podmiot (najczęściej osoba, ale także podmiot prawny), który przekazuje dane do celów statystycznych; w badaniu sondażowym osoba wylosowana z populacji, która odpowiada na pytania wywiadu zadawane przez ankietera lub pytania ankiety (przez samodzielne wypisywanie odpowiedzi w formularzu)
różnica między dwiema wielkościami wyrażonymi w procentach, podawana w jednostkach: punkty procentowe (p.p.)
skłonność do zachowań określonego typu (niepojawiających się stale, ale co jakiś czas) albo zmieniające się stany rzeczy (np. pomiary wartości jakiejś cechy), które pozwalają prognozować stałą zmianę w czasie wartości tej cechy (np. tendencja malejąca lub rosnąca)